اعجاز

توضیح مطلبی از کتاب «نزاهت قرآن از تحریف»

بسم الله الرحمن الرحیم .

سلام به همه
در ارتباط با دلایل صرفا عقلی (و نه روایی و قرآنی) برای اثبات عدم تحریف قرآن کریم بنده کتاب نزاهت قرآن از تحریف از آیت الله آملی تهیه کردم و برای شما هم میفرستم.
ولی متاسفانه صفحات انتهایی را متوجه نمیشوم . لطفا راهنمایی بفرمایید.
مطلبی به نام شبهه دور . از صفحه 86 تا 97 .
نکته : ادمین لطفا تاپیک را نبندید تا این موضوع شبهه دور تفهیم شود .

اعجاز قرآن از نظر خود قرآن چیست؟

انجمن: 

سلام علیکم
سوال بنده این هست که اعجاز قران از نظر خود قران چیست؟
و اینکه قران خودرا از چه نظر از بقیه ی کتاب ها بالاتر می داند؟
با سپاس

دور باطل در استدلال به اعجاز لفظی قرآن

انجمن: 

بسمه تعالی
با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان و کاربران سایت

به نظر بنده در استدلال به اعجاز لفظی قران یک دور وجود دارد که به آن اشاره میکنم

استدلال به قرار زیر است :

مقدمه اول : حضرت محمد (ص) ادعای نبوت و پیامبری کرد
مقدمه دوم : با توجه به ایات قرآن , ایشان همه کفار را دعوت کرد که اگر در نبوت ایشان شک دارند و فکر میکنند قرآن کلام خود اوست یک سوره یا ده سوره مثل قرآن بیاورند و آنها نتوانستند
نتیجه : قرآن از نظر فصاحت خارق العاده و معجزه است
اشکال من به مقدمه دوم است

از کجا معلوم این ایات خود ​ ساختگی نباشد !!!

در اینجا دور پیش می آید زیرا طبق مقدمه دوم اعجاز قرآن بوسیله آیات تحدی ثابت میشود و از طرفی مصون بودن قرآن از تحریف هم به اعتبار اعجاز قرآن است
پس در این استدلال یک اشکال وجود دارد

لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

لیست موضوعات بخش اعجاز سال 1396

انجمن: 

شیاطین و معجزه

انجمن: 

سلام
آیا شیاطین هم می توانند معجزاتی مانند شفاء دادن مریضی لا علاج یا بینا کردن شخصی نابینا را انجام دهند؟

اعجاز قرآن

انجمن: 

[=&amp]راز هایی از کتاب خدا

[/]



[=&amp]1) [/][=&amp]سوره آل عمران آیات 13 تا 14 ....................... برای تضمین خوشبختی .[/]
[=&amp]2) [/][=&amp]سوره انعام آیات 1 تا 4 ........................ برای رفع گرفتاری 40 روز مداوم.
[/] [=&amp]3) [/][=&amp]سوره انعام آیات 13 تا 14 ....................... برای پا درد
[/] [=&amp]4) [/][=&amp]سوره انعام آیات 17 تا 18 ....................... برای نابودی دشمنان هرروز یک تسبیح.
[/] [=&amp]5) [/][=&amp]سوره انعام آیات 59 تا 60 ........................ برای روزی و فروش بیشتر، بنویسند وبه مغازه یا محل کسب بزنند.[/]
[=&amp]6) [/][=&amp]سوره انعام آیات 60 تا 61 ......................... برای تقویت حافظه است، تخم مرغ را آبپز کرده، بعد پوست کندن این آیه را با مداد روی تخم مرغ نوشته و بخورند انشا ا... که باعث تقویت حافظه و هوش می شود .
[/] [=&amp]7) [/][=&amp]سوره انعام آیات 66 تا67 .................. برای دندان درد .[/]
[=&amp]8) [/][=&amp]سوره انعام آیات 114 تا 115 ..................... برای محبّت .[/]
[=&amp]9) [/][=&amp]سوره رعد آیات 12 تا 13 ................... برای رفع ترس هنگام وقوع رعد وبرق .[/]
[=&amp]10) [/][=&amp]سوره ابراهیم آیات 6 تا 7 ...................... دعای شکر .[/]
[=&amp]11) [/][=&amp]سوسره اسراء آیات 80 تا 81 ..................... برای شفای مریض .[/]
[=&amp]12) [/][=&amp]سوره کهف آیات 17 تا 18 .......................... دعای دفع سگ .[/]
[=&amp]13) [/][=&amp]سوره حج آیات 63 تا 64 ....................... برای وسع روزی و هدیه .
[/] [=&amp]14) [/][=&amp]سوره نور آیات 34 تا 35 .......................... برای از بین بردن تب .
[/] [=&amp]15) [/][=&amp]سوره قصص آیات 84 تا 85 ...................... دعای مسافر .[/]
[=&amp]16) [/][=&amp]سوره الّرحمن آیات 32 تا 33 ......................... برای دور کردن انسان های مزاحم.[/]
[=&amp]17) [/][=&amp]سوره واقعه آیات 82 تا 83 ...................... برای درد گلو .[/]
[=&amp]18) [/][=&amp]سوره یس آیات 7 تا 8 ........................... برای در امان ماندن از دید دشمنان .[/]
[=&amp]19) [/][=&amp]سوره صافات آیات 179 تا 182 ......................... برای حسن ثواب در جلسات قرآن .[/]
[=&amp]20) [/][=&amp]سوره حشر........................................... برای رو سفیدی در صحرای محشر .[/]
[=&amp]21) [/][=&amp]سوره ممتحنه آیات 6 تا 7 .............................. برای آشتی و محبّت ( 7 بار خوانده و به کف دست فوت کرده و به صورت بکشند).[/]
[=&amp]22) [/][=&amp]سوره ملک هدیه به اهل قبور برای رهایی از عذاب الهی .[/]
[=&amp]23) [/][=&amp]قرائت سوره مزمل به مدت 10 روز ................................. برای پیدا شدن گمشده .[/]
[=&amp]24) [/][=&amp]قرائت سوره نباء به مدت 1 سال .......................... برای تشرف به حج .[/]
[=&amp]25) [/][=&amp]قرائت سوره انشراح به مدت 40 روز برای رهایی از سختی و گرفتاری .[/]
[=&amp]26) [/][=&amp]قرائت سوره های ناس وفلق برای از بین بردن وسواس .[/]
[=&amp]27) [/][=&amp]قرائت سوره های توبه و یس برای فروش زمین یا ملک ( به آب فوت کرده و به دور زمین بریزند).[/]
[=&amp]28) [/][=&amp]قرائت سوره دخان ................. برای گرفتن پاداش از حضرت زهرا (س).[/]
[=&amp]29) [/][=&amp]قرائت سوره دهر ...................... برای گرفتن پاداش از حضرت علی (ع) .[/]
[=&amp]30) [/][=&amp]قرائت 7 سلام و دمیدن آن به آب ونوشیدن آن زمان تحویل سال نو برای صحت و سلامت در طول سال .[/] ý [=&amp]سلام علی موسی و هارون [/] ý [=&amp]سلام علی نوح فی العالمین[/] ý [=&amp]سلام علی آل یاسین [/] ý [=&amp]سلام علی ابراهیم[/] ý [=&amp]سلام قولا من رب رحیم [/] ý [=&amp]سلام علی لوط المرسلین[/] ý [=&amp]سلام علی بردا و شرابا[/]

معجزه ی علمی قرآن

انجمن: 

در قرآن اومده که ما موجودات رو جفت و زوج آفریدیم و همین به عنوان معجزه ی علمی قرآن قلمداد میشه،درصورتی که با پیشرفت علم ثابت شده تمام موجودات زوج نیستن.مانند حلزون شما چه جوابی برای این موضوع دارید؟

چرا پیامبران و امامان علیهم السلام، همواره از معجزه خود استفاده نمی کردند؟

انجمن: 

سلام. چرا پیامبران و امامان علیهم السلام، همواره از معجزه خود برای جذب مردم استفاده نمیکردند؟ مثلا در زمان سقیفه، معجزه ای، حضرت امیر المومنین، نشان مردم میداد که اثبات کامل حقانیت کند؟ تشکر. خواهشا با دقت جواب بدید، ان شا الله. یا علی مدد

حقانیت محمّد(ص)

انجمن: 

شبی برنشست از فلک برگذشت/به تمکین و جاه از ملک درگذشت
چنان گرم در تیه قربت براند/که بر سدره جبریل از او باز ماند

[INDENT][INDENT][INDENT][INDENT][INDENT][INDENT][INDENT][INDENT][INDENT][INDENT]
(بوستان سعدی)

[/INDENT][/INDENT][/INDENT][/INDENT][/INDENT][/INDENT][/INDENT][/INDENT][/INDENT][/INDENT]

در این شرایط کنونی، که دشمنان اسلام با تمام نیرو قصد در تخریب چهره نبی مکرّم اسلام(صلّی الله علیه و آله) دارند، لازم دانستیم که مطلبی با عنوان "حقّانیت محمّد(ص)" طی دو پست بگذاریم تا حقیقت برایمان روشن شود...

لزوم نبوّت

خداوند موجودات را حکیمانه آفرید، یعنی آن ها را از روی هدفی آفرید. نه به این معنی که خود احتیاج برای رسیدن به هدفی داشت و به وسیله آفرینش موجودات، خواست که این نیاز خود را رفع کند که این از نقص برمی خیزد (نیاز از نقص نشأت می گیرد و ایجاد وسیله برای رفع نقص است) که می دانیم او در اوج کمال است و از صفات سلبیه مبرّاست. از جهتی دیگر هم نشان دهنده نقص است و آن اینکه او حتماً به وسیله ای احتیاج دارد تا به هدف خود برسد و مستقیم نمی تواند.
پس این هدف، برای خدا مطرح نیست. رسیدن به هدف برای کسی است که وجودی ناقص و محدود دارد و چنین چیزی شایسته مخلوقات است. پس خلقت حکیمانه خداوند یعنی اینکه خداوند چون واجب من جمیع الجهات است به هر موجودی برای رسیدن به کمال فیض می رساند و این است اصل هدایت عام.
و بدیهی است که خداوند تمام موجودات را به یک شکل هدایت نمی کند و این به خاطر ساختمان و وجودی است که هر جاندار دارد. زنبور به یک شکل مشمول هدایت می شود و انسان به شکل دیگر. زنبور با الهام و غرایز و انسان با ابزار های اندیشه و قوّه اختیار:
وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا۱
خداى تعالى جمله:" فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا" را با فاء تفريع متفرع بر امر به خوردن نموده، و اين تفريع مؤيد اين است كه مراد از خوردن، برداشتن و به منزل بردن است، تا عسلى را كه از ثمرات گرفته به خانه‏ها برده ذخيره نمايند، و اضافه" سبل" به كلمه" رب" در جمله" ربك" براى اين است كه دلالت كند بر اينكه تمامى كارها و رفت و آمدهاى زنبور عسل با الهام انجام مى‏گيرد.۲ مؤیّد این مطلب این است که زنبور در اجرای این افعال، نوآوری به خرج نمی دهد؛ چرا که اگر از قوّه عقل و به تبع آن اختیار برخوردار بود، نوآوری می کرد و راه آسانتری بر می گزید.
وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا ۳
در آیه فوق، حواس بیرونی و قوای درونی ابزار یافتن راه حقیقت معرّفی شده و مسئولیت در برابر استفاده از این ابزار ها، حاکی از قوّه اختیار است چرا که بنابر حکم عقل، مسئولیت وقتی مطرح است که اعمال مختارانه باشد نه از روی جبر.
حال از اینجا پیداست که انسان به خاطر داشتن ویژگی های فوق، از نوعی هدایت برخوردار است که با غریزه صرف(که در زنبور عسل است) فرق دارد. از طرفی هم اینگونه نیست که خالی از وحی و الهامات باشد چرا که انسان بالأخره دچار نقصان علم و محدودیت ابزار های تفکّر و قوّه اختیار است. فلذا خداوند انبیا را فرستاده تا نقصان علم بشر از راه حقیقت را به وسیله وحی جبران کنند و از طرفی انسان ها در پیام انبیا تفکّر کرده و راه حقیقت را برگزینند. این است هدایت تشریعی:
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ۴
از دو عبارت "فی الأُمّیّین" و "وإن کانوا من قبل لفی ضلال مبین" فهمیده می شود که انسان بدون هدایت تشریعی در گمراهی است و صرف برخورداری از عقل، باعث هدایت نمی شود. چراکه تفکّر و اختیار را هر انسان سالم دارد.
جمعبندی مطالب فوق در یک روایت از امام صادق(ع) از کتاب شریف کافی:
/**/قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ مُصَنِّفُ هَذَا الْكِتَابِ رَحِمَهُ اللَّهُ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عُمَرَ الْفُقَيْمِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ۵ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ‏ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ ذَلِكَ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ مِمَّا أَتَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ مِنَ الدَّلَائِلِ وَ الْبَرَاهِينِ لِكَيْلَا تَخْلُوَ أَرْضُ اللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكُونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ عَلَى صِدْقِ مَقَالَتِهِ وَ جَوَازِ عَدَالَتِهِ.۶ /**/
ترجمه: امام صادق (ع) بزنديقى كه پرسيد: پيغمبران و رسولان را از چه راه ثابت ميكنى؟ فرمود: چون ثابت كرديم كه ما آفريننده و صانعى داريم كه از ما و تمام مخلوق برتر و با حكمت و رفعت است و روا نباشد كه خلقش او را به بينند و لمس كنند و بى‏واسطه با يك ديگر برخورد و مباحثه كنند، ثابت شد كه براى او سفيرانى در ميان خلقش باشند كه خواست او را براى مخلوق و بندگانش بيان كنند و ايشان را بمصالح و منافعشان و موجبات تباه و فنايشان رهبرى نمايند، پس وجود امر و نهى‏كنندگان و تقرير نمايندگان از طرف خداى حكيم دانا در ميان خلقش ثابت گشت و ايشان همان پيغمبران و برگزيده‏هاى خلق او باشند، حكيمانى هستند كه بحكمت تربيت شده و بحكمت مبعوث گشته‏اند، با آنكه در خلقت و اندام با مردم شريكند در احوال و اخلاق شريك ايشان نباشند. از جانب خداى حكيم دانا بحكمت مؤيد باشند، سپس آمدن پيغمبران در هر عصر و زمانى بسبب دلائل و براهينى كه آوردند ثابت شود، تا زمين خدا از حجتى كه بر صدق گفتار و جواز عدالتش نشانه‏اى داشته باشد، خالى نماند.

بخش دوم این مطلب را در بخش تاریخی خواهید دید....