نسل

شجره نامه اسماعیلیه

با سلام
بنده برای یک کار تحقیق در مورد اسماعیلیه در انجمن مذهبی مزاحم کارشناسان شدم و سوال به شجره نامه امامان اسماعیلی شد
با توجه به اینکه اسماعیلیه در هر برهه از تاریخ به شاخه های مختلفی تقسیم شده است
و انتقالات زیادی داشته مثلا از مدینه به مصر و سپس شاخه ای از ان به الموت و سپس هند و دوباره ایران 
بنده در تحقیقی که از منابع مختلف انجام دادم نتیجه این شد که نه تنها بسیاری از امامان اسماعیلی ابهام وجود دارد بلکه در مورد خود نصب فاطمیون مصر به امام جعفر بن محمد علیه السلام نیز
شبهه وجود دارد 
و حتی در مودر کریم خان که وی را از نسل امام جعفر صادق می دانند
 خواستم بدانم این نتیجه درست است؟
ممون

چرا باید به خاطر عمل زشت دیگری ، فرزندان و یا نسل های بعدی او تنبیه شوند؟

[B]

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا رسول الله(ص)






[/B]



[B]السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)

السلام علیکم یا اهل بیت نبوه (ع)

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)



================================


سلام علیکم

این حدیث در کتاب وسائل الشیعه به امام صادق علیه السلام منتسب شده است:

[ 20952 ] 13 - وعن أبيه ، عن سعد ، عن أحمد بن محمد ، عن علي بن

الحكم ، عن أبي القاسم ، عن عثمان بن عبد الله ، عن محمد بن عبد الله


الأرقط ، عن جعفر بن محمد عليهما السلام قال : من ارتكب أحدا بظلم






بعث الله من ظلمه مثله أو على ولده أو على عقبه من بعده .












امام صادق(ع) فرمود:کسی که بر احدی ظلم ستمی کند خداوند کسی را برمی انگیزد که همانند ستم را بر او یا فرزندان او یا نسل بعد از او روا دارد.

الحر العاملی؛وسائل الشیعه،مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث بقم المشرفة،1414،ج16،ص50.


سوال ها :

1)

لطفا از نظر سندی این حدیث را بررسی کنید.





(اگر اشتباه نکنم این حدیث باید ضعیف باشد و به معصوم منتسب نیست)




2) در صورت صحت سند این حدیث:

الف) آیا می توان عقلا چنین حدیثی را پذیرفت،یعنی آیا عقلا مورد قبول است که به خاطر ظلم یک نفر فرزندان و یا نسل های بعدی او مجازت شوند؟

یا باید عقلا این حدیث را رد کرد؟

ب) اصولا عقل در سنجش میزان اعتبار روایت چقدر معتبر و قابل استناد است؟

عقل چه جایگاهی در علم رجال دارد؟


3)آیا می توان با اصل شخصی بودن مجازات ها یا قاعده وزر که در آیه 164 سوره انعام نیز آمده است (
و لا تزر وازرة وزر اخر)




انتساب این حدیث به معصوم را رد کرد و آن را ضعیف دانست؟

آیه 164 سوره انعام :

بسم الله الرحمن الرحیم



قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۱۶۴﴾



















بگو آيا جز خدا پروردگارى بجويم با اينكه او پروردگار هر چيزى است و هيچ كس جز بر زيان خود [گناهى] انجام نمى‏دهد و هيچ باربردارى بار [گناه] ديگرى را برنمى‏دارد آنگاه ازگشت‏ شما به سوى پروردگارتان خواهد بود پس ما را به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد آگاه خواهد كرد (۱۶۴)


موفق باشید




width: 100%




[/B]

آیا دانش کنونی تایید می کند که سید های امروزی فرزند پیامبر اسلام هستند؟

درود

آیا سید های امروزی از دیدگاه دانش کنونی(علم وراثت) براستی از فرزندان پیامبر به شمار می آیند یا فرزندان دیگرا ن ؟

شبهه 6: عدل الهی و مجازات نسلهای بعدی

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از شبهات دینی کاربر گرامی ساسان 2012


« یک سوال تکراری که جواب قانع کننده ای تا کنون به آن داده نشده است :در مورد عدالت خداوند گفته می شود که چگونه خداوند عادل است در حالی که به جرم بعضی از گناهان یک انسان ، نسلهای بعد از او را نیز به سبب گناه جدشان مورد مجازات قرار می دهد ؟»