مقام معظم رهبری

منظومه قرآنی مقام معظم رهبری منتشر شد

اولین و جامع ترین منظومه قرآنی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) منتشر شد
منظومه قرآنی مقام معظم رهبری، دوره ای 12 جلدی میباشد که برگرفته از منظومه فکری قرآنی مقام معظم رهبری پیرامون مسائل و مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تمدنی، اقتصادی، اخلاقی، معرفتی و ... است و با محوریت دیدگاه ها، اندیشه ها، انتظارات، مطالبات، اشارات و برداشت‌های قرآنی امام خامنه ای، تدوین شده است
آدرس سایت رسمی عرضه و انتشار منظومه قرآنی مقام معظم رهبری: http://manzoomeh12.ir/
آدرس کمپین رسمی منظومه قرآنی مقام معظم رهبری در تلگرام: telegram.me/manzoomeh12
آدرس کمپین رسمی منظومه قرآنی مقام معظم رهبری در اینستاگرام: instagram.com/manzoomeh12

منظومه قرآنی مقام معظم رهبری منتشر شد

اولین و جامع ترین منظومه قرآنی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) منتشر شد
منظومه قرآنی مقام معظم رهبری، دوره ای 12 جلدی میباشد که برگرفته از منظومه فکری قرآنی مقام معظم رهبری پیرامون مسائل و مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تمدنی، اقتصادی، اخلاقی، معرفتی و ... است و با محوریت دیدگاه ها، اندیشه ها، انتظارات، مطالبات، اشارات و برداشت‌های قرآنی امام خامنه ای، تدوین شده است
آدرس سایت رسمی عرضه و انتشار منظومه قرآنی مقام معظم رهبری: http://manzoomeh12.ir/
آدرس کمپین رسمی منظومه قرآنی مقام معظم رهبری در تلگرام: telegram.me/manzoomeh12
آدرس کمپین رسمی منظومه قرآنی مقام معظم رهبری در اینستاگرام: instagram.com/manzoomeh12

بسیجی عاشق کربلاست . . . / کلیپ صوتی زیبا از مقام معظم رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم

راه بسیج ، راه امام حسین علیه السلام
تناسبی هست میان هویت و حقیقت بسیج با هویت محرم و عاشورا. بسیج افتخار دارد که پیرو مکتب عاشوراست.
البته عاشورا اوج فداکاری و ایثار است. همه‌ی تاریخ، همه‌ی عالم، مسئله‌ی عاشورا و حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) و اصحاب وفادار او را با این خصوصیت شناخته‌اند؛ فداکاری، ایثار در راه خدا و
در راه تحقق اهداف الهی؛ لیکن مسئله‌ی عاشورا فقط این نیست. بله، برجسته‌ترین و نمایانترین خصوصیت عاشورا، همین فداکاری و شهادت است؛ ولی در ماجرای عاشورا حقایق دیگری هم وجود دارد.
از آغاز حرکت از مدینه، بذر معرفت پاشیده شد - این یکی از خصوصیات حادثه‌ی عاشوراست - بذر بصیرت پاشیده شد. اگر مردمی، امتی از
بصیرت برخوردار نباشند،
حقایق گوناگون، کار آنها را اصلاح نخواهد کرد؛ گره از مشکلات آنها گشوده نخواهد شد. بنابراین اخلاص، موقع‌شناسی، پاشیدن بذر یک حرکت فزاینده‌ی تاریخی، از خصوصیات مهم عاشوراست. ماجرا فقط در ظهر عاشورا تمام نشد؛ در واقع از ظهر عاشورا یک جریانی در تاریخ شروع شد، که همچنان رو به افزایش و گسترش است. بعد از این هم همین خواهد بود. امام حسین (علیه‌السّلام) برای اعلای کلمه‌ی حق و برای نجات خلق، همه‌ی داشته‌های خود را به میدان آورد.

بسیج، همین راه است؛ همین حرکت است؛ همین هدفهاست؛ همین ابزارها و وسیله‌هاست.

90/9/6

راه زنده‌ماندن فضیلت‌های انقلاب
اگر روحیه بسیجی را ازدست دادیم چه؟ اگربه جای توجّه به تکلیف و وظیفه وآرمان الهی، به فکر تجمّلات شخصی خودمان افتادیم چه؟ اگر جوان بسیجی را، جوان مؤمن را، جوان بااخلاص را - که هیچ چیزنمیخواهد جز این‌که میدانی باشد که در راه خدا مجاهدت کند - درانزوا انداختیم و آن آدم‌پرروىِ افزون‌خواهِ پرتوقّعِ بیصفاىِ بیمعنویّت را مسلّط کردیم چه؟ آن وقت همه چیز دگرگون خواهد شد. اگر در صدر اسلام فاصله بین رحلت نبىّ‌اکرم صلوات‌اللَّه‌وسلامه‌علیه و شهادت جگرگوشه‌اش پنجاه سال شد، در روزگار ما، این فاصله، خیلی کوتاهتر ممکن است بشود و زودتر از این حرفها، فضیلتها و صاحبان فضایل ما به مذبح بروند. باید نگذاریم. باید در مقابل انحرافی که‌ممکن است دشمن بر ما تحمیل کند، بایستیم.

... بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند.

71/4/22

دانلود و فروش فیلم های یوتیوب

بسم الله الرحمن الرحیم



با سلام خدمت عزیزان
.
چند سوال داشتم از خدمت دوستان
.
1-دانلود و فروش فیلم های یوتیوب (تلاوت های قران کریم,فیلم های ورزشی و...) چه حکمی داره؟
(اگر تابع قوانین کشور میشه لطفاََ ماده قانونی رو هم ذکر کنید)

2-دانلود و فروش تلاوت های قران از سایت های عربی مثل انوارالقران و یا سایت archive.org یا......چه حکمی داره؟
(باید از مدیر سایت اجازه بگیرم یا مشکلی نداره)

مرجع:مقام معظم رهبری

(تاپیک های سایت رو تا جایی که جستجو کردم و دیدم؛خوندم ولی به جواب نرسیدم)

با تشکر

حج ابراهیمی _ گزیده ای از پیام های مقام معظم رهبری به حجاج

[h=1] حج ابراهیمی _ گزیده ای از پیام های مقام معظم رهبری به حجاج | بنیاد هاد مطلب ویژه[/h]

حج ابراهیمی
گزیده‌ای از پیام‌های مقام معظم رهبری به حجاج
سفر حج، سفر عشق و امید برای رسیدن به محبوب است؛ سفر رهایی انسان از پایبست‌های زندگی دنیایی و رسیدن به خانه محبوب؛ سفری است برای پالایش روح از آلودگی‌ها، تا زائر، شایسته قدم گذاشتن در مسیر کمال شود. هنگامه عبادت و بندگی است. وقت شست‌وشوی زنگار دل با زمزم توحید است، تا لایق تجدید میثاق با معبود شود. به قول امام خمینی;، حج تکرار همه صحنه‌های عشق‌آفرین زندگی یک انسان و یک جامعه متکامل در دنیاست (صحیفه ‌نور، ج20، ص229).
لازم است حج‌گزاران، پیش از رفتن به این سفر، علاوه‌بر شناخت مناسک حج، با جنبه‌های معنوی حج نیز آشنایی پیدا کنند، تا بتوانند به باطن حج دست‌یافته، زمینه‌ساز تکامل خویش باشند. در این میان، توصیه‌های بزرگان،‌می‌تواند چراغ راهی فراروی جویندگان حقیقت باشد.
با توجه به نزدیکی ایام حج، برآن شدیم حج را از دیدگاه مقام معظم رهبری-حفظه‌الله- بررسی کنیم تا از رهنمودهای ایشان در این زمینه، بهره بگیریم. باشد که سهم کوچکی در تعمیق معارف حاجیان داشته باشیم.
از مجموع پیام‌های مقام معظم رهبری به حاجیان، می‌توان آن‌ها را در سه بخش خلاصه کرد؛ بخش اول، توصیه‌هایی است که جنبۀ ارائه راهکار دارد. بخش دوم، رهنمودهایی است که ضمن آن به تبیین جایگاه حج پرداخته می‌‌شود و بخش سوم، بیان آثاری است که حج واقعی به ارمغان می‌آورد.
اینک به بخش اول که همان توصیه و راهکار است می‌پردازیم:
بخش اول. توصیه‌ و راهکار
دل‌هایتان را که خانه خداست، به او بسپرید
حال كه به نام خدا و به دعوت پیامبر خدا، راهىِ كوى دوست شده و از هر «فجّ عمیق» به حریم بیت‌ الله‌الحرام وفود كرده و احرام حج و هجرت الى ‌الله بسته‌اید و ابراهیم‌ وار، نغمۀ «إِنِّی ذاهِبٌ إِلى‏ رَبِّی سَیَهْدینِ1 [؛ من به سوى پروردگارم مى‌روم، او مرا هدایت خواهد کرد]» به زبان فطرت سر داده و زمزمۀ‌ «أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَیْنا2 [؛ شیوه عبادتمان را به ما نشان ده و توبه ما را بپذیر]» را به زبان حال و قال مترنم گشته‌اید، امید است از ((ثمرات كلّ شیء‌))3 كه ابراهیم خلیل7 از خداوند استدعا كرد، شیرین‌كام شده و چشمتان به شهود منافعى كه حضرت ربوبى مژده داده، منور گردد.
به طور حتم، یكى از این منافع آن است كه در پرتو مناسك و شعائر آموزنده‌حج، دل‌هاتان را كه خانه‌خدا و امانت اوست، به او بسپرید و از شرك و زَیغ و زنگار، تطهیر كنید و پیمانِ «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطان4 [؛ اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نکردم که شیطان را نپرستید؟]» را تجدید نمایید و باتمسك به فرمانِ «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثان5 [؛ از پلیدى بت‌ها اجتناب کنید]»، به بشارتِ «وَ الَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللهِ لَهُمُ الْبُشْرى6‏ [؛و کسانى که از عبادت طاغوت دورى کردند و به سوى خداوند بازگشتند، بشارت از آنِ آن‌هاست]»، سرافراز گردید.7
قدرشناسی از حج
اولین مطلب، قدرشناسی واجب بزرگ و پر رمز و راز حج بیت الله است. حج، مظهر توحید و كعبه، خانه توحید است. اینكه در آیات كریم مربوط به حج، بارها از «ذكر الله» سخن رفته، نشانه آن است كه در این خانه و به بركت آن، باید هر عامل غیرخدا از صحنه ذهن و عمل مسلمین زدوده شود و بساط انواع شرك از زندگی آنان برچیده شود. در این محیط، محور و مركز هر حركتی خداست و طواف و سعی و رمی و وقوف و دیگر شعائرالله حج، هر یك به نحوی نمایش انجذاب به الله و طرد و نفی و برائت از انداد الله است. این است آن «مِلَّه حنیف» ابراهیم7 بت شكن بزرگ و منادی توحید بر فراز قله تاریخ.8
بهره حداکثری از فرصت حج
به حجاج عزیز توصیه می‌كنم از فرصت حج، حداكثر استفاده را برای كسب آشنایی با برادران مسلمان خود بكنند و اوضاع جهان اسلام را از زبان و رفتار مسلمانان به دست آورند، تجربه‌ها، آرزوها، دستاوردها و توانایی‌ها را با هم مبادله كنند و حج خود را به حج مورد نظر اسلام هر چه نزدیك‌تر سازند. به برادران و خواهران عزیز ایرانی‌ نیز توصیه می‌كنم كه با زبان و عمل، مبلغان و پیام رسانان انقلاب پرشكوه و كشور بزرگ و ملت قهرمان خود به برادران كشورهای دیگر باشند. جوار كوتاه مدت خانه خدا و حرم پیامبر اعظم9 و مواقف با ارزش حج و سرزمین پرخاطره حجاز را، برای زنده كردن دل با یاد خدا و تحكیم پیوند معنوی خود با رسول الله9 و عترت طیبۀ آن بزرگوار: و به‌خصوص توجه و توسل به حضرت ولی الله الاعظم -كه بی‌شك فیض حضور مقدسش در مراسم حج شامل دل های با معرفت است- و انس با قرآن و تدبر در آیات بیّنات آن و دعا و تضرع و توسل كه مایه تقرب به خدا است، مغتنم بشمرند و از آن بهره ببرند و برای رفع گرفتاری‌های مسلمین و قوت و عزت روز افزون اسلام و جمهوری اسلامی دعا كنند و علو درجات روح مطهرامام راحل و ارواح طیبۀ شهدای اسلام را از خداوند مسئلت نمایند.9
بخش دوم. تبیین جایگاه حج
حج، عبادتی برای ایجاد حیات طیبه امت اسلامی
آرى؛ حج عبادت است و ذكر و دعا و استغفار؛ اما عبادت و ذكر و استغفارى در جهت ایجاد حیات طیبه امت اسلامى و نجات آن از زنجیرها وغل‌هاى استعباد و استبداد و خداوندان زر و زور و تزریق روح عزت و عظمت به آن و زدودن كسالت و ملالت از آن. این است حجى كه از پایه‌هاى دین به ‌شمار رفته و امیرالمؤمنین على7 در نهج البلاغه آن را عَلَم اسلام و جهاد هر ناتوان و برطرف كننده‌فقر وتنگدستى و مایه‌ تقرب و نزدیكى اهل دین به یكدیگر شمرده است.10
حج ابراهیمی، روح و سرلوحه همه مراسم و شعائر
حج ابراهیمی، همان حج محمدی است كه در آن، حركت به سمت توحید و اتحاد، روح و سرلوحه همه مراسم و شعائر است، حجّی مایه بركت و هدایت و ستون اصلی در حیات و قیام امت واحد حجّی سرشار از منافع و پر بار از ذكر خدا، حجّی كه در آن ملت‌های مسلمان، وجود امت فراگیر محمدی9 و حضور خود در آن را لمس می‌كنند و با احساس برادری و نزدیكی ملت‌ها، از احساس ضعف و عجز و خود باختگی رها می‌شوند.11
روح توحید
قرآن اعمال حج را شعائر می‌نامد. این، بدان معنا است كه این‌ها فقط عملی فردی و برای ادای تكلیفی شخصی نیست؛ بلكه نشانه‌ای است تا برانگیزاننده شعور و معرفت انسان به چیزی باشد كه این عمل، علامت و نشانه آن است. در ورای این نشانه‌ها، توحید قراردارد؛ یعنی نفی همه قدرت‌هایی‌ كه به‌نحوی جسم و جان آدمی را در قبضه اقتدار خویش گرفته‌اند، و اثبات حاكمیت مطلق الهی بر همه وجود و به عبارت روشن و آشنا «حاكمیت نظام اسلامی و مقررات اسلامی بر زندگی فردی و اجتماعی مسلمین».12
حج، در بردارنده، هر دو جنبه فردی و اجتماعی
در میان فرایض دینی، حج ، بزرگترین فریضه‌ای است كه در آن هر دو جنبه فردی و اجتماعی به شكلی نمایان، گنجانیده شده است.
در جنبه فردی؛ هدف، تزكیه و رسیدن به صفا و نورانیت و پیراستگی از زخارف بی‌ارزش مادی و فراغت با خویشتن معنوی و انس با خدای متعال و ذكر و تضرع و توسل به حضرت حق است، تا آدمی به عبودیت كه صراط مستقیم الهی به سوی كمال است راه یابد و در آن گام بردارد.
در این بخش، تنوع فرصت‌ها و آزمایشگاه‌ها به حدی است كه هرگاه كسی با توجه و تدبر از آن عبور كند، بی گمان دستاوردی گران‌بها خواهد داشت. فرصت احرام و تلبیه، فرصت طواف و نماز، فرصت سعی و هروله، فرصت وقوف در عرفات و مشعر، فرصت رمی و قربانی و فرصت ذكر الله كه همچون فضای سرشار از روح و حیات، در همه این مراحل، گسترده شده است. مجموعه این فرصت‌ها می‌تواند برای هر فرد، دوره كوتاهی از ریاضت شرعی و تمرین زهد و سِلم و حِلم و برخی خلقیات پسندیده دیگر نیز باشد.
در جنبه اجتماعی، حج در میان همه فرایض اسلامی، بی‌همتا است؛ زیرا مظهری از قدرت و عزت و اتحاد امت اسلامی است. هیچ فریضه دیگری بدین‌سان به آحاد مسلمان درباره مسائل امت اسلامی و جهان اسلام، درس و عبرت نمی‌آموزد و آنان را در روحیه و واقعیت، به قدرت و عزت و وحدت نزدیك نمی‌كند. تعطیل این بخش از حج، بستن سرچشمه‌ای از خیرات به روی مسلمین است كه از هیچ رهگذر دیگری نمی‌توانند بدان دست یابند.13
بخش سوم. آثار حج
ایجاد روح توحید و ارتباط با خدا و اعتماد به او و رد همه بت‌های درون و برون
نكته مهمی كه این‌جانب می‌خواهم به شما برادران و خواهران از هر كشور و ملت كه هستید بگویم این است كه حج، نعمتی الهی است كه بر نسل‌های مسلمان ارزانی شده است. قدردانی و شكرگزاری، آن را زیاد می‌كند و ناسپاسی و قدرناشناسی، آن را از مسلمین می‌گیرد كه این همان عذاب شدید الهی است كه:«وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ اِنَّ عَذابی لَشَدید14 [؛ و اگر ناسپاسى کنید، مجازاتم شدید است]». گرفته شدن حج به این نیست كه از مسلمانان كسی به حج نرود، بلکه به این است كه مسلمانان از منافع بی‌شمار آن محروم بمانند و زیاد شدن آن به این نیست كه هرسال گروه های بیشتری حج كنند؛ بلکه به این است كه از منافع آن بهره‌مند شوند كه: «لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ15 [؛‌تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند]». خوب است به‌درستی بیندیشیم که آیا جهان اسلام توانسته است از حج برخوردار شود و اساساً این منافع چیست؟ حج درست، می‌تواند تحولی درونی در یكایك مسلمین پدید آورد و روح توحید و ارتباط با خدا و اعتماد به او و رد همه بت‌های درون و برون وجود آدمی كه همان هواها و هوس‌های پست كننده و قدرت‌های اسیر كننده آدمی‌اند و نیز احساس قدرت و اعتماد به نفس و رستگاری و فداكاری را در آنان پدید آورد و چنین تحولی است كه از هر انسانی، موجودی شكست ناشناس و تهدید و تطمیع ناگزیر می‌سازد.16
سه ویژگی برجسته حج
اگر چه رازها و رمزهای حج بیش از آن است كه در گفتاری بتوان آن را گزارش كرد؛ ولی در آن میان، هر چشم رازشناسی، سه ویژگی برجسته را در نگاه اول، در آن باز می‌شناسد.
نخست آنكه حج، یگانه فریضه‌ای است كه خداوند برای ادای آن، همه آحاد مسلمین - هر آن‌كس از آنان را كه دارای استطاعت باشد - از سراسر عالم و از خلوت خانه‌ها و عبادتگاه‌ها، به یك نقطه فرا می‌خواند و در ایام معلومات، در گونه گون تلاش و حركت و سكون و قیام و قعود، آنان را به یكدیگر پیوند می‌زند: «ثُمَّ اَفیضُوا مِنْ حَیْثُ اَفاضَ النّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللهَ اِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ17 [؛ سپس از همان جا که مردم کوچ مى‌کنند، (به سوى سرزمین منیٰ) کوچ کنید؛ و از خداوند، طلب آمرزش کنید، زیرا خدا آمرزنده مهربان است]».
دوم آنكه در همین كار دست‌جمعی و علنی، برترین منزل مقصود را ذكرخدا یعنی كاری قلبی و نفسانی معرفی می‌كند:«وَ یَذْكُرُوا اسْمَ اللهِ فِی اَیّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلیما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهیمَةِ الْاَنْعامٍ18 [؛ و در روزهاى معیّنى نام خدا را، (به هنگام قربانى کردن) بر چارپایانى که به آن‌ها روزى داده است، ببرند]».
سوم آنكه در صفحه روشن و همه كس شناس آن، تصویری از نمای كلی زندگی انسان موحد را عرضه می‌كند و در عملی رمزی، به مسلمانان درس زندگی هدف‌دار و جهت‌دار می‌دهد.19
ایجاد حیات طیبه
چون بهار طبیعت كه همواره در میعاد همیشگی خود، لبریز از نشاط زندگی فرا می‌رسد؛ موسم حج، نوبهار جان و دل، و فصل رویش و پیدایش روح زندگی توحیدی در دل هر مسلمانی كه خود را به میقات رسانده باشد، همه ساله در موعد خدایی و همیشگی باز می‌گردد، تا چون چشمه سار مباركی، رشحات حیات طیبه اسلامی را بر سراسر جهان اسلام بپاشد و كسانی را كه توفیق یافته‌اند كه تن به این سرچشمه مبارك بزنند، از غبار و كدورت گناه و شرك و ماده گرایی و میل به پستی و بد كرداری پاك كند و در آنان اگر اهل توجه و تذكر باشند، مایه صلاح و فلاح یك عمر را ذخیره سازد.20

پی‌نوشت‌ها
1. سوره صافات: 99.
2. سوره بقره: 128.
3. سوره قصص: 57.
4. سوره یس: 60.
5. سوره حج: 30.
6. سوره زمر: 17.
7. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1368ش.
8. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال1370ش.
9.پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1372ش.
10. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1368ش.
11. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1372ش.
12. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1373ش.
13. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1375ش.
14. سوره ابراهیم: 7.
15. سوره حج: 28.
16. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1371ش.
17. سوره بقره: 199.
18. سوره حج: 28.
19. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1372ش.
20. پیام مقام معظم رهبری خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام، سال 1374ش.

یکی از خاص ترین عیادت کنندگان رهبر انقلاب چه کسی بود؟

[="Tahoma"][="#4169e1"]

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از خاص ترین عیادت کنندگان رهبر انقلاب چه کسی بود؟

گروه معارف - رجانیوز: در یک هفته گذشته و پس از عمل جراحی رهبر معظم انقلاب، افراد زیادی از مقامات کشوری، لشگری، چهره‎های برجسته حوزوی و همچنین هنرمندان و ورزشکاران به نمایندگی از مردم ایران به عیادت رهبری معظم انقلاب رفتند و برای ایشان آرزوی سلامتی کردند, اما شاید از جهاتی شاید خاص ترین فردی که به عیادت مقام معظم رهبری رفت حضرت آیت الله ناصری بودند.


به گزارش رجانیوز، آیت الله ناصری را اهل علم و حوزه‎های علمیه به خوبی می‎شناسند و البته اهل معنا و معرفت با مقامات معنوی ویژه این عالم روحانی آشنا هستند. این عالم برجسته و همنشین مرحوم آیت الله بهجت که به دلیل بیماری، و کسالت، چند سالی هست که برنامه‎های وعظ و تدریس خود را محدود کرده است، ترجیح داد با پای خود از شهر اصفهان به تهران سفر کرده و از رهبر انقلاب احوال پرسی کند.
به گزارش رویش نیوز، آیت الله ناصری از علمای بزرگ اخلاق ایران و اصفهان هستند. ایشان در سال 1309 ش در دولت آباد اصفهان و در خانواده‌ای اهل زهد و تقوا به دنیا آمد. پدر وی حاج شیخ محمد باقر ناصری که از عالمان زاهد و وارسته بود، وی تحصیلات خود را ابتدا در دولت آباد آغاز کرد و سپس در حوزه علمیه اصفهان ادامه داد. و با مهاجرت پدرش به شهر نجف راهی آنجا شد. پس از برگشت پدر به ایران او همچنان به ادامه تحصیل در نجف پرداخت. اساتید وی مدرس افغانی، مجتبی لنکرانی، سید عبدالاعلی سبزواری، عبدالکریم کرونی اصفهانی، محمدحسین دهاقانی، صدرا بادکوبه‌ای، میرزا هاشم آملی، سید عبدالهادی شیرازی، سید روح‌الله خمینی، سید محمود شاهرودی، سید ابوالقاسم خویی بوده‌اند. وی با حسن صافی اصفهانی آشنایی نزدیک داشته است.


ایشان علاوه بر علوم رسمی به بهره‌گیری علوم معنوی نزد محمد کوفی، سید محمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سیدهاشم حداد و سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخته است. همچنین با شخصیت‌های عرفانی و اخلاقی چون علامه طباطبایی، محمداسماعیل دولابی، حاج عبدالرضا گردعاوی، مولوی قندهاری، آشنایی و ارتباط داشته است.

آیت‌الله ناصری دولت آبادی به امر استادش آیت‌الله سید محمد کشمیری به اصفهان بازگشت و گذشته از مجالس تدریس فقه و اصول و تفسیر قرآنی که سالیانی دراز در حوزه علمیّه این شهر اقامه نموده و تا کنون نیز ادامه دارد، به تربیت نفوس مستعدّ همّت گماشت. گذشته از جلسات درس اخلاق وی که در مدارس علمیّه این شهر برگزار می‌شود، نماز جماعت و مجالس وعظ و سخنرانی او در مسجد کمرزرین اصفهان برقرار است.


حضرت آیت الله ناصری را را می توان یکی از منابع فیوضات دانست به نحوی که هر ساله و در تمام ظهرهای ماه مبارک رمضان, محفل بزرگ سخنرانی ایشان برپاست و سیل مردم علاقه مندان از پیر و جوان گرفته تا بازاری و دانشجو و کارمند از سخنان لطیف ایشان بهره مند می شوند. اوج اين لطافت زماني رخ مي نماياند كه لحن صداي آيت الله براي چندمين بار در يك سخنراني ناگهان تغيير مي كند و اشك هاي شوق بر گونه ها روان مي شود، اينجاست كه مستمعين مي فهمند قرار است در مورد وجود نازنين حضرت بقية الله صحبت كنند! ارتباط قلبي و شوق روحي آيت الله ناصري با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) موضوعی نیست که بر آشنایان با سبک و سیاق این استاد اخلاق پوشیده باشد.

انس و ارتباط خاص آیت الله ناصری با حضرت آیت الله بهجت نیز زبانزد خاص و عام است چنانکه ایشان اغلب در سفرهای ماهیانه به قم به دیدار آیت‌الله بهجت می‌رفتند، بطوری که پسر آیت الله بهجت در توصیف رابطه این دو بزرگوار گفته‎اند: «هیج کس مثل ایشان با آیت‌الله بهجت نشست صمیمانه ندارند.» و شاید اهل معنا نگاهی به ایشان و امثال ایشان در فقدان عرفای واصلی چون مرحوم بهجت دارند.
از برخورد صمیمانه و خاص ایشان با مردم, ذکر همین نکته کفایت می‎کند, که کمتر کسی در اصفهان هست که منزل آیت‎الله ناصری را نشناسد چرا که اکثر مواقع درب منزل ایشان به روی مردمی که مشکلات و سوالات خاص دارند باز است و درصدد هستند تا توسط روحیه معنوی خاص آیت الله ناصری, روحشان صیقل داده شود...

گفتنی است آیت الله ناصری دولت آبادی از علمای برجسته اصفهان جمعه بعد از ظهر با حضور در بیمارستان محل بستری رهبر معظم انقلاب، از حضرت آیت الله خامنه‌ای عیادت و برای بهبود و سلامتی و افزایش توفیقات ایشان دعا کرد.

منبع


[/][/]

مأموریت جوان مؤمن انقلابی برای پیشرفت کشور

بسم الله الرّحمن الرّحیم



اگر جوان ایرانی بخواهد مأموریت خود را دریابد، باید ببیند در محور مختصاتی با دو محور عمودی و افقی «ایمان» و «انقلاب اسلامی»، در کجا ایستاده است؟ آن‌چه روشن است، این‌که «وظیفه‌شناسی» و «عمل مبتنی بر آن» بیش از آن‌که مسأله‌ای انتزاعی و نوعی باشد، یک واقعیت عینی و مصداقی است. یعنی مأموریت و وظایف هر کسی و هر جوانی با جوان دیگر به فراخور زندگی و حیات آن‌ها تفاوت دارد. اما این نکته که رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با وضعیت و شرایط امروز از جوانان کشورش توقع افزون‌تری دارد، به هیچ استدلال و دلیلی نیاز ندارد. کافی است میزان مخاطب قرار دادن، دفاع‌ کردن، حمایت ‌کردن و مطالبات ایشان از جوانان را از این‌جا ببینید.

با این همه، در این نوشتار و صرف‌‌نظر از همه‌ی مصادیق و نمونه‌های متعددی که در طول چند دهه‌ی گذشته و خصوصاً چند ماهه‌ی اخیر در بیانات و پیام‌های رهبر انقلاب وجود دارد، کوشیده‌ایم برخی از برجسته‌ترین و مغفول‌ترین «وظایف جوان مؤمن انقلابی» را فهرست کنیم. ۱۲ بند پیش رو آن‌قدر صریح و روشن هست که نیازی به توضیح و تببین نداشته باشد؛ با این وجود و به فراخور هر فراز نکاتی را نیز توضیحاً اضافه کرده‌ایم.

۱. با «تقویت ارتباط با خدا» بر محیط خود اثر بگذارید نه با «سیاسی‌کاری»

۲. امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید

۳. تاریخ معاصر را بخوانید

۴. کار فرهنگی را گسترش بدهید

۵. نظام سلطه را تحلیل کنید

۶. با مشکلات بسازید

۷. به هیچ کس ظلم نکنید

۸. پرچم گفتمان عدالت‌خواهی را بالا نگهدارید

۹. زودرنجی ممنوع!

۱۰. با معنویات بنیه‌ی دینی و انقلابی خود را قوی کنید

۱۱. بت‌های علوم انسانی را پرستش نکنید

۱۲. با هم دوست و رفیق باشید

برای مشاهده توضیح هر مورد بر روی پیوند زیر کلیک نمائید:

مأموریت جوان مؤمن انقلابی برای پیشرفت کشور

کتاب « مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری » نوشته مقام معظم رهبری منتشر شد


به نام علی اعلی

در نیمه ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، کتاب « مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری » حضرت آيت الله العظمی سيّدعلی خامنه‌ای مدّظلّه العالی رهبر معظّم انقلاب اسلامی در تفسیر سوره‌ی توبه توسط دفتر حفظ و نشر آثار ایشان منتشر شد.

حضرت آیت‌اللّه ‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) از زمان شروع درس تفسیر در سال 1347 تا سال 1353 دو بار توسط رژیم پهلوی دستگیر و زندانی شدند و با انتقال معظّمٌ‌له در سال 1353 به زندان کمیته‌ی مشترک ضدّ خرابکاری در تهران, این درس تعطیل شد. البته پس از آزادی ایشان در سال 1354 دروس فقهی, اصولی و معارفی معظّمٌ‌له مجدداً برقرار و با استقبال کم نظیر طلّاب روبرو شد. در طول این دوران سوره‌های مبارکه‌ی مائده, انفال, توبه و بخشی از سوره‌ی مبارکه یونس مورد بحث و تفسیر معظّمٌ‌له قرار گرفت که از این میان, اکنون متن درس تفسیر سوره‌‌ی مبارکه‌ی توبه در حال آماده سازی برای انتشار است.این متن توسّط گروه پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و روش و قواعد تفسیری مورد استفاده‌ی معظّمٌ‌له در آن استخراج شد که ویراست اوّل آن در کتاب حاظر برای استفاده‌ی محقّقان علوم و معارف قرآنی و دیگر علاقه‌مندان منتشر میشود.


این کتاب در 120 صفحه و چهار بخش کلی تدوین شده است :
1. روش تفسیری
2. گرایش تفسیری
3. مبانی و قواعد تفسیری
4. ویژگیها و امتیازات

محقّقان علوم قرآنی،‌ قرآن پژوهان و کلیه علاقه‌مندان به مباحث قرآنی و تفسیری می‌توانند از مخاطبان این اثر ارزشمند باشند.
این کتاب توسط انشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با قیمت 6500 تومان منتشر شده است.

برای تهیه و خرید کتاب مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری اینجا را کلیک کنید.

کلیپ صوتی | امتداد روح الله

انجمن: 

کلیپ صوتی «امتداد روح الله» اثر جدید سفیرفیلم پیرامون اندیشه ها و باورهای امام خمینی (ره) در رهبری جامعه و رابطه با مردم از بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت 14 خردادماه سالگرد ارتحال امام منتشر شد.

سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت می داد، شجاعت می داد و استقامت می داد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود… مردم هم با جان خود به او لبیک گفتند. (بیانات مقام معظم رهبری)

امام خامنه ای : اگر پاسدار نبود ، هیچ چیز نبود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، به مناسبت سالروز میلاد با سعادت امام حسین(ع) و روز پاسدار فرازهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با پاسدار را مرور می‌کنیم:

تعمیق شناخت درست از مبانى نظرى انقلاب، دانستن تاریخ انقلاب و تربیت خود، از وظایف پاسداران انقلاب اسلامى است. ‏

روز ولادت حسین‌‏بن‏‌على(ع)؛ روز پاسدار

روز پاسدار، روز ولادت حسین‏‌بن‌‏على(ع) است، یعنى مظهر مجاهدت خالص و پاک براى خدا. (۱۷مهر ۱۳۸۱) این ابتکار جالب که روزى به نام پاسدار را ارتباط بدهند با میلاد مسعود سیدالشهدا سلام الله علیه، یک ابتکار پر مغز و جهت‌‏دهى است. باید از کسانى ‏‌که اول این فکر به ذهن آن‏‌ها رسیده است و ما را متوجه به این معنا کردند، تشکر کرد، زیرا داعیه سپاه پاسداران، داعیه بزرگى است؛ پاسدارى از انقلاب اسلامى. (۱۳تیر۱۳۹۰)

پاسدارى؛ فرهنگ عزت و افتخار

پاسدارى، یک فرهنگ است، یک فرهنگ عزت و افتخار است. پاسدارى از دین و انقلاب - که امروز این معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مجسم است - صرفاً یک حرکت نظامى نیست، پاسدارى، یک فرهنگ است، جنبه عقیدتى و سیاسى و فداکارى و مجاهدت دارد. البته جنبه نظامى هم دارد، یعنى بازوى نظامى انقلاب بوده است و خواهد بود. همان‏‌طورکه دیروز انقلاب به این پاسدارى نیاز داشت، امروز هم نیاز دارد، فردا هم نیاز خواهد داشت، همیشه نیاز دارد. (۱۷مهر۱۳۸۱)

پاسدار؛ در حکم شهید

درباره پاسداران باید عرض کنم: این‏‌ها کسانى هستند که علی‏رغم همه انگیزه‌‏هایى که در دنیاى مادى امروز براى جوانان وجود دارد، لباس عفاف و تقوا پوشیدند، به استقبال معنویات رفتند، براى خدا قدم در میدان گذاشتند و هرجا هرچه از وجودشان لازم بود - جانشان، سلامتیشان و حضورشان در میان خانواده که این‏‌ها نعمتهاى خداست - همه را تقدیم کردند. بسیارى از این پاسداران و جوانان ما، کسانى هستند که بحمدالله سالمند، به شهادت نرسیدند و سلامتیشان را هم از دست نداده‏‌اند، اما در حکم شهدا هستند، زیرا آنجایى که حضورشان در جبهه و فعالیتشان در میدان لازم بود، آن‌ ‏را به انقلاب و به ملت و به کشور و به خدا تقدیم کردند. این‌‌ همان کارى است که این‏‌ها کردند، یعنى موقعیت و زمان را شناختند، به خدا اعتماد کردند و اخلاص هم ورزیدند. (۲آذر۱۳۷۷)

مهم‌تر از نام پاسدار؛ زى و روحیه پاسداری

پاسدار هستید، پاسدار بمانید و خواهید ماند. عنوان افتخارآمیزى است، این عنوان را باید نگه دارید. مهم‌تر از نام پاسدار، عنوان واقعى و زى و روحیه پاسدارى است. بد است که ما با نام پاسدار، کسى را داشته باشیم که آنچه در ذهنش نمى‌‏گذرد، پاسدارى از اسلام باشد و برایش مسائل شخصى و خودى مطرح باشد. این‏‌ها ارزشى ندارد. این‏طور آدمى، اصلا نبودنش بهتر از بودن است. باید مسائل انقلاب اسلامى - همان‏ چیزى که شما مى‏‌گویید پاسدار آن هستیم - محور باشد. هرجا هستید، سعى کنید که این‏طور باشید، سعى کنید که دیگران را هم پاسدار کنید، سعى کنید که روحیه پاسدارى را در دیگران هم بدمید. (۱۰دی۱۳۶۹)

وظایف امروز پاسدار

این انقلاب، تاریخ کشور را تغییر داد، این انقلاب آمد، این کشور را، این ملت را از افتادن در این تندباد ویرانگر و نابودکننده نجات داد؛ ما در صراط مستقیم قرار گرفتیم. البته صراط مستقیم، ما را به هدف خواهد رساند، اما کِى؟ در چه مدت؟ با چه تلاش و مجاهدتى؟ این بستگى دارد به این‏که من و شما چقدر تلاش کنیم، چقدر جدى بگیریم، چقدر درست حرکت کنیم؛ این به همت ما بسته است.(۳شهریور۱۳۹۲)

الف. تعمیق شناخت درست از مبانى نظرى انقلاب‏

اول این‏که باید این انقلاب را درست بشناسید. یکى از کارهاى مهم شما جوانان عزیز این است که مبانى نظرى انقلاب را عمیقاً بشناسید. ما کسانى را دیدیم که با احساسات وارد این میدان شدند، بدون تکیه‌‏گاه نظرىِ مستحکم؛ با یک تندباد سرنگون شدند، راه‌شان عوض شد. آن کسانى مى‏‌توانند در این حرکت و در این مسیر محکم بایستند که شناخت عمیقى از مبانى نظرى انقلاب داشته باشند. فرمود: «المؤمن کالجبل الرّاسخ لاتحرّکه العواصف»؛ هیچ تندباد و طوفانى نمى‌‏تواند راه این‏‌ها را عوض کند که چند خصوصیت داشته باشند؛ از جمله این خصوصیات و مهم‌ترین آن‏‌ها، اعتقاد درست و آشنایى درست با مبانى نظرى این انقلاب است. این یکى از کارهایى است که لازم است شما بدانید.

ب. دانستن تاریخ انقلاب و مبانى تجربه‌‏شده نظرى آن‏

بعد تجربه انقلاب را، یعنى عینیت این نظریه را در طول این سال‌ها بدانید؛ تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلى از حرفهاى دیگرى که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه وسیعى از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌‏شده است. این حرف‌ها، حرفهایى است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد مى‏‌داد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم و مى‏‌گفت اگر این‏کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان‏که در صدر اسلام اتفاق افتاد که امیرالمؤمنین «علیه الصّلاة و السّلام» در نهج‌‏البلاغه فرمود: «فلمّا رأى اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگویى خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانى نظرى تجربه شد. این‏‌را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

ج. تربیت خود به‌‏عنوان انسان صالح‏

بعد هم تربیت خود به‌‏عنوان انسان صالح. همه باید خودشان را تربیت کنند. من باید خودم را تربیت کنم، شما هم باید تربیت کنید. البته کار شما آسان‌تر از کار کسى مثل من است. شما جوانید، آماده‏‌اید، نورانى هستید، دل‌هایتان پاک است؛ به‌‏راحتى مى‌‏توانید خودتان را در الگوى مورد تحسین اسلام و قرآن شکل دهید. این، یکى از وظائف خود شما است؛ البته بر دوش مربیان و مدیران و مسؤولان این دانشگاه و مجموعه سپاه و مدیران هر مجموعه‌‏اى هم که جوانان عزیز ما در آنجا هستند، قرار دارد؛ این‏‌ها لازم است. اگر این کار‌ها شد - که به یقین و به توفیق الهى و باذن اللّه این کار‌ها خواهد شد - آن‏وقت آینده همانى است که همیشه تکرار کردیم و گفتیم: آینده اطمینان‏‌بخش و قطعى.

جان برای پاسداران متاعی ناقابل

یکی از بهترین نامگذاری‌ها، همین نامگذاری «روز پاسدار» است. برای پاسدارانی که از ساعت اول پیروزی انقلاب، چه آن وقتی که هنوز این لباس مقدس بر تنشان نبود، و چه آن وقتی که با انتظام گرفتن مسائل انقلاب و شکل گرفتن نهاد‌ها، همین جوانان مخلص و صادق و فداکار وارد سلک پاسداری شدند - چه در سپاه، چه در کمیته - و جز فداکاری و دفاع از اسلام و انقلاب و امام، هیچ چیز برایشان مطرح نبود و در قبال اهداف الهی و انقلابی، جان برای آن‌ها متاع ناقابلی به حساب می‌آمد، هیچ چیز و هیچ‌کس شایسته‌تر از این‌ها نیست که این روز مبارک را به آن‌ها اختصاص بدهند. نام پاسدار را بر این روز از این جهت گذاشتند و امام بزرگوار هم با چشم حکمت‌بین، این مطلب را تأیید فرمودند.

سرگذشت پاسداران واقعیتی شبیه افسانه

سرگذشت پاسداری در کشور ما، یک واقعیت شبیه به افسانه است. اگر همین حالا قطعه‌های متفرقی از زندگی پاسداران فداکار را در کتابی جمع و به زبانهای دیگر ترجمه کنند، کسانی که در حال و هوای مسائل ایران و هشت سال جنگ تحمیلی و حوادث کردستان و این حجله‌های شهادت و خانواده‌های شهدا نبوده‌اند، چنانچه این کتاب را بخوانند، به احتمال زیاد از هر ده نفر، هشت، نُه نفر خواهند گفت که اینها افسانه و مبالغه است؛ در حالی که افسانه نیست؛ واقعیت است؛ اما این واقعیت آن‌قدر برتر از سطح عادی زندگی مردم مادّی است که برای بشرِ امروز به‌آسانی قابل باور نیست. این، سرگذشت پاسداری و سرگذشت پاسداران انقلاب و سرگذشت سپاه است.

اگر پاسدار نبود هیچ چیز نبود

روز پاسدار - این عنوان شیرین و زیبا و فراموش‌نشدنی - است. عنوان پاسدار، یادگار روزهای افتخار برای همهٔ دوران تاریخ ما در آینده، و یادگار لحظه‌های حساس این انقلاب است؛ که اگر پاسدار نبود، هیچ چیزی نبود و هیچ چیزی نمی‌ماند.

هر کس که امروز به نحوی از ارزشهای اسلامی پاسداری می‌کند و آن را نگه می‌دارد، خوب است به یاد داشته باشد که اگر روزی جوانان پاسدار ما نبودند و این مولود و نهال تازه را از تهاجم دشمنان حراست نمی‌کردند، چیزی باقی نمی‌ماند، تا عالمش دربارهٔ مسایل علمی آن، مهندسش دربارهٔ مسایل مهندسی آن، پزشکش دربارهٔ مسایل دیگر آن، و بقیهٔ خدمتگزارانش هرکدام در حیطهٔ کار خود، به آن خدمت کنند. در لحظه‌های اول، باید دلسوز‌ترین انسان‌ها، از یک مولود و یک نهال تازه نگهداری کنند؛ کار هرکس نیست. این است که عنوان پاسدار، یادآور آن لحظه‌ها می‌باشد.

عنوان پاسدار یک اعتبار و تاج کرامت

امروز بسیاری از آن پاسداران شهید شده‌اند، بسیاری جانباز شده‌اند، بسیاری هم در همین نهادهای نظامی و انتظامی - سپاه و کمیته و امثال اینها - و یا بعضی نهادهای دیگر هستند و مشغولند. عنوان پاسدار، برای انقلاب و اسلام ماند. افراد عوض میشوند؛ اما عنوان مثل یک اعتبار و یک تاج کرامت، میماند. هر کسی در زیر آن قرار گرفت، کرامت پیدا میکند. عنوان مهم است. خوب است که خودمان را با این عنوان، معنون کنیم.