مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از دیدگاه امام خامنه ای (حفظه الله )

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام خدمت دوستان عزیز و گرامی

«طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن» به رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی باز می گردد. پس از تعطیلی جلسات
امام خامنه ای(حفظه الله) در مسجد کرامت مشهد در اسفند سال ۱۳۵۲ به وسیله ی ساواک، ایشان جسته و گریخته در میعادگاه های مختلفی به سخنرانی و تبلیغ می پرداختند. با این حال ایشان از همان روز نخست بعد از تعطیلی مسجد کرامت، اقامه ی نماز جماعت در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام را به عهده گرفتند.در این مقطع زمانی امام خامنه ای(حفظه الله) طرح تازه ای برای سخنرانی ها و مباحثشان در مسجد امام حسن علیه السلام ریختند: «طرح تبیین رئوس و اصول کلی اندیشه ی اسلامی با تکیه بر قرآن کریم». در این طرح قرار بود اصول اصلی اعتقادت اسلامی مستند به آیات قرآن بررسی و تبیین شود؛ به عبارت دیگر یک تفسیر موضوعی قرآن کریم به شمار می آمد. ماه رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی، بهترین زمان برای ارائه ی این مباحث بود.

به دوستان پیشنهاد میکنم هرکس تونست این کتاب رو بخونه.
در اینجا خلاصه این جلسات رو به صورت صوتی قرار میدم تا دوستان استفاده کنند.

پیام رهبر انقلاب در تجلیل از فداکاری آتش‌نشانان مؤمن و شجاع

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی با بزرگداشت فداکاری با شکوه و مظلومانه آتش‌نشانان مؤمن و با اخلاص در حادثه پلاسکو، از همه دستگاهها و افرادی که در این ده شبانه‌روز تلخ با همه‌ی توان، کار بزرگی را به پایان رساندند، قدردانی کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است.


بسم الله الرّحمن الرّحیم

اکنون پس از شبها و روزهای تلخ نگرانی و کاوش، نوبت آن است که یاد فداکاری با شکوه و مظلومانه‌ی آتش‌نشانان مؤمن و شجاع ملت ایران ثبت و بزرگ داشته شود و مردانی را که حقاً باید قهرمانان کم‌ادّعا و با اخلاص نامیده شوند همگان بشناسند و درس آنان را در خاطر نگه دارند.
این جوانمردان برای نجات جان و مال هم‌میهنان خود، با شهامتی شگفت‌انگیز به درون آتش و آوار رفتند و جان خود را در خطر نهادند و خود را فدا کردند. آنان یک بار دیگر خاطرات فداکاریهای دوران دفاع مقدس را زنده کردند و نشان دادند که ایرانی مؤمن آنجا که پای خطرپذیری برای ادای وظیفه در میان است عزمی راسخ و شجاعتی مثال‌زدنی را تجسّم می‌بخشد و در راه خدا متاع جان را بی‌چند و چون عرضه میکند. خانواده‌های داغدار و همه‌ی ملت ایران به این عزم و شهامت برخاسته از ایمان ببالند و صاحبنظران، این پدیده را در تحلیلها و محاسبات خود درباره‌ی ایران و ایرانی مؤمن به حساب آورند. این حادثه از سوئی غم‌انگیز و از سوئی افتخارآمیز است. اینها شهیدان راه خدمت دشوار و انجام وظیفه‌ی پر خطرند و هرگز فراموش نخواهند شد ان‌شاء الله.
اینجانب در غم آن عزیزان و دیگر جان‌باختگان حادثه‌ی پلاسکو با خانواده‌ها و بازماندگان آنان شریکم و از خداوند متعال برای آنان رحمت الهی و برای اینان صبر و اجر مسألت میکنم.

همچنین از دستگاهها و افرادی که در این ده شبانه‌روز تلخ با همه‌ی توان برای نجات جان آتش‌نشانان و گرفتارشدگان، کوه سنگینی از کار و تلاش و همت و نگرانی را بر دوش کشیدند و با همکاری و صمیمیّت، کاری بزرگ را به پایان رساندند تشکر میکنم و پاداش الهی را برای آنان میطلبم.

سیدعلی خامنه‌ای
۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۵

آیا منکر نائب امام زمان (عج) مرتد محسوب می شود؟

باسلام خدمت کارشناسان محترم:Gol:
کسانیکه امام زمان (عج) قبول دارن ولی نائب ایشان را قبول ندارند چطور میشوند؟ آیا مرتد هستند؟چرا به حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) میگیم نائب امام زمان (عج) ؟مگر در روایات چیزی جز نواب اربعه برای ارتباط بین امام زمان (عج) و مردم ذکر شده؟

سؤال حقیر برآمده از شبهه ای که دوستان دانشگاهی یک جوان در ذهن او ایجاد کرده اند و حقیر توانستم با علم نداشته ام تا حدودی برای ایشان توضیحاتی دادم ولی باز هم تأکیدش کردم به 09640 زنگ بزند که
گفت نتونستم و اتفاقا ارادت خاصی به حضرت آقا داشت و داره ولی نائب امام زمان (عج) بودن ایشان رو بخاطر شبهاتی که در ذهن ایشان ایجاد کرده بودن منکر میشد!

وقتی انسان عاشق شد موانع سر راهش را نگاه نمی‌کند


بسم الله الرحمن الرحیم

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ



باعرض سلام و ادب خدمت خانواده بزرگ اسک دین

در این تاپیک قصد داریم اگر خداوند توفیق دهد به دفعات شرح یکی از احادیث اخلاقی مقام معظم رهبری (روحی فداه)که در ابتدای درس خارج معظم‌له مطرح می‌شود را بیان نماییم و با عمل به فرمایشات مولایمان راه سعات را طی نموده و به سر منزل مقصود نائل گردیم انشاالله





حسن خُلق زندگی انسان را شیرین می‌کند


حدیث:

فیِ الکافیِ، عن الصادق (علیه السلام) قال لحُمران بن أعینِ: ... و لا عَیشَ أهنأَ من حُسن الخُلق، و لامالَ أنفع من القنوعِ بالیسیر المُجزی، و لاجَهل أضَرّ منِ العُجب.[1]


شرح:

هیچ زندگی‌ای گواراتر از آن زندگی‌ای که با حسن خلق همراه باشد، نیست؛ وجهش هم علی الظاهر این است که انسانی که دارای خوش اخلاقی با مردم، تواضع با مردم، رفتارگرم و خوش آیند با مردم است، زندگی برای او آسان و شیرین است؛ چون در محیط اجتماعی، ارتباطات و برخوردها متقابل و متبادل است.

شما اگر در مقابل دیگرانِ تواضع کنید، دیگران با این چشم به شما نگاه می کنند که: انسانِ متواضعی است. اگر تکبر بورزید، با این چشم نگاه می کنند که: انسان متکبرّی است. معلوم است که همۀ آدمهای عالم از انسان متواضع بیشتر خوششان می آید تا انسان متکبرّ. اگر خُلق را به معنای وسیعِ آن بدانیم ،یعنی اخلاق حسنۀ انسانی مثلاً: آدمِ صبوری باشد، آدم شکوری باشد ،آدم کریم و بخشنده ای باشد و هلمّ جرّا، اگر به این معنا هم بگیریم نیز همین‌طور است.

کسی که از او خیر میترًاود، از او متانت و وقار، صبر و سکینۀ در امور، در تلاطم‌ها به چشم می‌آید و از این قبیل، طبعا در چشم مردم، انسانِ محترم و مبارکی است، در نتیجه زندگی برای چنًین انسانی، زندگیِ گوارایی خواهد شد.

پول در همۀ امور گره گشاست، انسان پولدار، هم در راه‌های حلال، هم خدای نکرده ـ اگر اهلش باشد ـ در راه‌های حرام، دستش باز است، خیلی کارها می‌تواند بکند.
پس پول، به حسب نگاه سطحی‌ای که انسان دارد یک چیز نافعی است، اما می‌فرماید: هیچ مالی نافعتر از قناعت نیست، انسان قانع باشد بالیسیر المُجزی، همان قدری که در زندگیِ او کفایت کند. کفایت یعنی: محتاج این و آن نباشد، بتواند زندگیِ متعارف خودش را پیش ببرد ولو کم باشد. این، از همۀ اموال انفع است؛ چون آن نفع واقعی‌ای که انسان از این مال می‌برَد، همان بهره‌ای است که از مال می‌برد؛ و بیشترین بهره را آن کسی می‌برد که دارای قناعت است؛ چون آن دغدغه و ناراحتی و نگرانی؛ به کی بدهم؟ چطوری نگهدارم؟ اینها را ندارد. لذا در روایات دارد که از خدا بخواهید به قدر کفایت به شما بدهد. لذا می‌بینید کسانی را که مقامات بالاتری دارند و مراحلی طی کرده‌اند، به استقبال برخی از سختی‌ها می‌روند. این، برای افراد معمولی امثال ماست که اگر قناعت داشته باشند، زندگی راحت خواهد بود؛ همۀ جهل‌ها زیانبار است، اما آن جهلی که انسان خودش را بزرگ ببیند و بزرگ بداند، این از همۀ جهل‌ها ضررش بیشتر است.
بله، جهل به یک واقعیتی، ممکن است برای انسان ضرر داشته باشد، هر چه انسان علمش بیشتر باشد، برایش بهتر است، ضررش کمتر است. اما از همۀ جهل‌ها زیانبارتر، جهلی است که در عجب وجود دارد. عُجب یعنی خودشگفتی، از وضع خودش، از فضائل خودش به شگفت بیاید ،خودش را بزرگ ببیند، هیچ جهلی از این مضُرتر نیست. این آدم، طبعاً توقعاتش هم از مردم زیاد است. به مجردی که یک نفری گفت بالای چشمت ابروست، به او برمیخورد! می گوید: این، درست نمی فهمد ،مقامِ من را درک نمی کند. امام سجاد (علیه‌السلام) در آن دعای مکارم الاخلاق می‌فرمایند: «و لاترَفعنی فی الناس درجة الاّ حطتتنی عند نفسی مثلهَا یا بقِدرِها»، اگر انسان در بین مردم، در چشم مردم عزّتی پیدا می کند ،شأنی پیدا می‌کند، در دل خودش دچار این اشتباه نشود که این شأنی که من در بین مردم دارم، حقّم هست. این، اشتباه است، توجه کند به درون خودش که چه ضعفهایی دارد، ضعفهای خودش را نگاه کند؛ «بل الانسان علی نفسه بصیرة». انسان ممکن است صدها ضعف داشته باشد ،که مردم نمی‌دانند و نمی‌بینند، اماّ خود ما می‌بینیم، انسان اگر به نواقص و عیوب خودش توجّه بکند، هیچگاه دچار عجب نمی‌شود.


[/HR] [1] - الشافی، صفحه 851

منبع :مشرق نیوز


اللّهم احفظ قائدنا امام خامنه ای
یازهرا(س)

مأموریت جوان مؤمن انقلابی برای پیشرفت کشور

بسم الله الرّحمن الرّحیم



اگر جوان ایرانی بخواهد مأموریت خود را دریابد، باید ببیند در محور مختصاتی با دو محور عمودی و افقی «ایمان» و «انقلاب اسلامی»، در کجا ایستاده است؟ آن‌چه روشن است، این‌که «وظیفه‌شناسی» و «عمل مبتنی بر آن» بیش از آن‌که مسأله‌ای انتزاعی و نوعی باشد، یک واقعیت عینی و مصداقی است. یعنی مأموریت و وظایف هر کسی و هر جوانی با جوان دیگر به فراخور زندگی و حیات آن‌ها تفاوت دارد. اما این نکته که رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با وضعیت و شرایط امروز از جوانان کشورش توقع افزون‌تری دارد، به هیچ استدلال و دلیلی نیاز ندارد. کافی است میزان مخاطب قرار دادن، دفاع‌ کردن، حمایت ‌کردن و مطالبات ایشان از جوانان را از این‌جا ببینید.

با این همه، در این نوشتار و صرف‌‌نظر از همه‌ی مصادیق و نمونه‌های متعددی که در طول چند دهه‌ی گذشته و خصوصاً چند ماهه‌ی اخیر در بیانات و پیام‌های رهبر انقلاب وجود دارد، کوشیده‌ایم برخی از برجسته‌ترین و مغفول‌ترین «وظایف جوان مؤمن انقلابی» را فهرست کنیم. ۱۲ بند پیش رو آن‌قدر صریح و روشن هست که نیازی به توضیح و تببین نداشته باشد؛ با این وجود و به فراخور هر فراز نکاتی را نیز توضیحاً اضافه کرده‌ایم.

۱. با «تقویت ارتباط با خدا» بر محیط خود اثر بگذارید نه با «سیاسی‌کاری»

۲. امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید

۳. تاریخ معاصر را بخوانید

۴. کار فرهنگی را گسترش بدهید

۵. نظام سلطه را تحلیل کنید

۶. با مشکلات بسازید

۷. به هیچ کس ظلم نکنید

۸. پرچم گفتمان عدالت‌خواهی را بالا نگهدارید

۹. زودرنجی ممنوع!

۱۰. با معنویات بنیه‌ی دینی و انقلابی خود را قوی کنید

۱۱. بت‌های علوم انسانی را پرستش نکنید

۱۲. با هم دوست و رفیق باشید

برای مشاهده توضیح هر مورد بر روی پیوند زیر کلیک نمائید:

مأموریت جوان مؤمن انقلابی برای پیشرفت کشور

اینفوگرافیک | میگفتند نمیتوانیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم


دریافت اینفوگرافیک با کیفیت بالا: http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26485/Khamenei.ir_26485_B.zip
منبع: http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=26485#209828

آشنایی با مقام معظم رهبری امام خامنه ای مد ظله العالی

در این موضوع می خواهیم با امام خامنه ای مد ظله العالی بیشتر آشنا شویم

::با علی در بدر بودن شرط نیست/ای برادر نهروان در پیش روست::இஐ فلش


[b]content[/b]