خمار

یک سوال: حجاب؛ پوششی برای زن

انجمن: 

[="Courier New"][="Blue"]درود ...
همونطور که گفتم من مسلمون نیستم و چندین سال خارج از ایران زندگی میکردیم و الان دوست دارم با این دین اشنا بشم
یه سوال واسم پیش اومد :

منظور از حجاب چیه ؟؟؟ چه پوششی یک زن را محجبه میکند ؟؟؟؟ ایا چادر کافیست و یا پوششی که در قران امده است؟[/][/]

تعادل یا تعصب ؛ حجاب یا چادر ؛ آیا مذهبی ها با مانتو مشکل دارند؟

انجمن: 

سلام

در سالهای 85-90 که میخواستم لباس بخرم ، مانتو ها جذب بودند و کلا جذب و کوتاه مد بود ،
چقدر باید ازین مغازه به اون مغازه میگشتیم که مانتوی شیک و با حجاب پیدا کنیم ..
نهایتا تصمیم گرفتم به جای مشقت اونطوری چادری بشم ،
چادری شدم به معنای حجاب ، نه سلیقه و نه تعصب
و اعتقاد هم داشتم که باید حرمت نگه داشت (حجاب باطنی توام با حجاب ظاهری ) چون به اسم یه متدین و متعصب به حجاب ، به چادری ها نگه میشه
و با توجه به شرایط جامعه محجبه ها خیلی زیر ذره بین هستن و.. .

بعد از چند ترم از دانشگاهم رفتم سرکار ، دانشگاه تموم شد و کار بیشتر شد متروی 8صبح تهران
لای در مترو میرفتم سرکار لای در مترو هم برمیگشتم خونه ، چادرم رو در ایستگاههای شلوغ از زیر بغل ملت میکشیدم بیرون
چروک میشد و نخ کش
بعدها در مترو تا میکردم و مینداختم داخل یه کیسه بعد از پیاده شدن سوار میکردم
یعنی برای خط عوض کردن و هر پیاده و سوار شدنی داستان داشتم

بعدش مانتوهای گشاد مد شد که میشد جلوش رو که بازه خودمون دکمه فشاری بزنیم باز نشه و
خدا رو شکر روسری های خیلی بزرگ و زیبا توی مغازه ها پیدا شد .
میشد به راحتی حجاب کرد بدون چادر .

اما گاهی در مترو و خیابان و عمومی ، میپرسیدن لباستون رو از کجا خریدید !!
و آشنایی با یک آقای خواستگار مذهبی که آرزوش رو داشتم و بحث ما در حوزه حجاب و اینکه گفتن حجاب شما پنجاه پنجاه است
( اون وصلت به دلیل دیگه ای نشد و در کل با حجاب من مشکلی نداشتن چون من با چادر مشکلی ندارم )
باعث شد بیشتر مطالعه کنم :

آیا آیت الله خوئی چنین گفته اند؟ (قرآن بر اساس ترتیب نزول)

با سلام و احترام

یک بنده خدایی گفت
ترتیب سوره ها در قرآن های کنونی به ترتیب نزول هستند.
مثلا اگر در ترتیب سوره ها اول سوره ی نور است و بعدش سوره احزاب
به این معناست که اول سوره نور نازل شده و بعد سوره احزاب.
و به همین شکل ....
مثلا سوره های کوتاه در آخر قرآن که بیشترشان مکی هستند بعد از سوره بقره و توبه و انفال و نساء نازل شده اند.
این حرف خیلی خنده دار است و هر کسی میداند اشتباه است.
اما کسی به من گفت این گفته ی آیت الله خویی است و حتی برخی علما این را گفته اند.

آیا چنین حرفی صحت دارد یا دروغ و کذب است؟

چرا در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین؟

انجمن: 

سلام علیکم

در آیه قرآن نمیفرماید جلباب بپوشید میفرماید یدنین
یا نمیفرماید خمار بپوشید میفرماید یضربن
جلباب را پوششی در حد و اندازه ردا یا مانتو میدانند
آیا یدنین به این معناست که قرار است یک بخش دیگر از بدن به معنای جلباب اضافه شود یا به این معناست که همان مقداری که جلباب به ان دلالت میکند به صورت کامل و دقیق پوشیده بشود؟
آیا یضربن به این معناست که قرار است یک بخش دیگر از بدن به معنای خمار اضافه شود یا به این معناست که همان مقداری که خمار به ان دلالت میکند به صورت کامل و دقیق پوشیده شود؟

معنای خمار

انجمن: 

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته



31)وَ قُل لِلـمُؤمِـناتِ يَغـضُضـنَ مِن اَبـصارِهِـنَّ وَ يَحـفَظـنَ فُـروجَـهُـنَّ وَ لا يُبـديـنَ زيـنَـتَـهُـنَّ اِلّا ما ظَـهَـرَ مِنـها وَ لـيَضـرِبـنَ بِـخُـمُـرِهِـنَّ عَـلىٰ جُـيوبِـهِـنَّ وَ لا يُبـديـنَ زيـنَـتَـهُـنَّ اِلّا لِـبُـعولَـتِـهِـنَّ اَو آبائِـهِـنَّ اَو آباءِ بُـعولَـتِـهِـنَّ اَو اَبـنائِـهِـنَّ اَو اَبـناءِ بُـعولَـتِـهِـنَّ اَو اِخـوانِـهِـنَّ اَو بَـنى اِخـوانِـهِـنَّ اَو بَـنى اَخَـواتِـهِـنَّ اَو نِـسائِـهِـنَّ اَو ما مَـلَـكَت اَيـمانُـهُـنَّ اَوِ التّابِـعيـنَ غَيـرِ اُولِى الاِربَـةِ مِـنَ الرِّجالِ اَوِ الطِّفـلِ الَّـذيـنَ لَم يَظـهَـروا عَـلىٰ عَوراتِ النِّـساءِ وَ لا يَضـرِبـنَ بِـاَرجُـلِـهِـنَّ لِـيُعـلَـمَ ما يُخـفيـنَ مِن زيـنَـتِـهِـنَّ وَ توبوا اِلَى ا‌للهِ جَـميـعًا اَيُّـهَا الـمُؤمِـنونَ لَـعَـلَّـكُم تُفـلِـحونَ



ایا تنها به پوشش سر خمار گفته میشود ؟



عده ای میگویند لفظ خمار میتواند برای ساتر هر قسمتی از بدن (پایین تنه یا بالاتنه یا سر) استعمال شود. که فعلا هفت قرینه قابل ذکر که از گفتار انها به دست اوردم از این قرار است

1

در لغت عرب به عمامه هم خمار گفته میشود.که نشان از وجه عرفی پوشش دارد.

2

با توجه به لغتنامه ها معنای عام و متیقن خمار وسیله پوشش است و به لباس هر ناحیه بدن مثل ازار و سینه و سر قابل انطباق و استعمال است و سایر معانی یقینی نیستند.

3

در برخی روایات اگر خمار را به معنای پوشش سر بگیریم لازمه اش برهنه بودن شکم و سینه تا شانه خواهد بود.

4

برخی فقهای بزرگ برای ستر عورت به حدیثی استناد کرده اند که لفظ خمار در ان به کار رفته است و به ظاهر معنایش همان ازار و ساتر عورت است.

5

ایه سوره نور،خمار را تنها وسیله ای برای پوشش سینه میداند نه پوشاننده سر.

6

رای ابن جنید اسکافی که از فقهای بزرگ امامیه است این معنا را تایید میکند که خمار لزوما پوشش سر نیست چرا که او تنها ستر عورت را واجب دانسته است.

7

از ابن عباس که از شاگردان بزرگ امام علی ـ علیه السّلام ـ در تفسیر قرآن است درباره «ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن» نقل شده است «تغطی شعرها و صدرها و ترائبها وسوالفها»

یعنی خمار پارچه ای است که برای پوشش پایین تنه استفاده میشود.

برای توضیح بیشتر به کتاب حجاب در عصر پیامبر نوشته اقای ترکاشوند مراجعه کنید.



ایا تنها به پوشش سر خمار گفته میشود ؟

اگر بله چرا؟

اگر خیر چرا ؟

در نظر ندارم در مورد مراد ایه قران بحث کنم مگر اینکه به حل مسئله کمک کند.

طبق آیات قرآن و روایات صحیح السند، حجاب چهار زن برتر عالم هستی چگونه بوده؟ (صرفا بحث روایی)

انجمن: 

سلام علیکم
بنده تاپیکی قبلا ایجاد کردم در مورد نوع خاصی از حجاب و از آنجا که بحث های متفرقه ای در آن تاپبک مطرح شد و به نتیجه نرسید بنا بر این قصد دارم تک تک و جز به جز به این مسایل بپردازم.
از کاربران هم خواهش می کنم در این تاپیک فقط صرفا بحث روایی انجام گیرد و از درج نظرات فقهی و نظرات شخصی و ... اجتناب شود و ققط بحث از قال الصادق و قال الباقر و اینگونه مسائل باشد
اگر ممکن است طبق آیات و روایات صحیح السند نوع و مقدار حجاب چهار زن برتر عالم هستی یعنی حضرت فاطمه و حضرت خدیجه و حضرت مریم و حضرت آسیه را بررسی کنید.که چگونه بوده؟
البته بیشتر تاکید من روی این قسمت است که آیا طبق روایات صحیح السند (اگر روایتی را ذکر می کنید سندش را هم از جهت صحیح و حسن و موثق و ضعیف بودن بررسی کنید) این افراد حجابی بیشتر از حد واجب داشتند؟ یعنی آیا این چهار نفر هموازه وجه و کفین را هم در مقابل نامحرم می پوشاندند؟ آیا خلاف این مطلب گزارش شده یعنی وجه را در صورتی که مفسده نداشته باشد در برابر نامحرم نپوشیده باشند و نامحرم صورتشان را دیده باشد و یا اینکه مثلا هیج از از اصحاب رسول الله که با این دو نفر نامحرم باشند صورت حضرت خدیجه و حضرت فاطمه را دیده اند یا خیر؟ در مورد حضرت مریم و آسیه چطور؟