تولد

شخصیت و زندگی شیخ صدوق (ره)

سلام
داستان تولد شیخ صدوق و دعای امام زمان چیست؟
داستان تازه بودن بدن ایشان پس از هزار سال چیست؟
ایشان چه شخصیتی داشته است؟

تاریخ ولادت ماندانا و کمبوجیه‌ی اول و کوروش

به نام خدا

سلام

می خواستم بدانم تاریخ ولادت ماندانا و کمبوجیه اول که گفته شده پدر و مادر کوروش هستند و همینطور خود کوروش چه زمانی است. اگر از منابع متقدم بفرمایید خیلی خوب است.

با تشکر@};-

خشک شدن دریاچه ساوه

سلام آیا قبل از اسلام در ساوه دریاچه بود؟ آیا هنگام تولد پیامبرصلی الله علیه و آله خشک شد؟ چرا این دریاچه خشک شد؟ نشانه چیست؟

آیا حضرت علی (ع) در کعبه متولد شدند؟

با سلام در کتب حدیثی در مورد واقعه به دنیا آمدن حضرت علی در خانه کعبه چنین آمده است: یزید بن قعنب می گوید: ما دیدیم که خانه خدا از پشت شکافته شد (محل مستجار) و فاطمه داخل خانه شد و ما دیگر او را ندیدیم، و دیوار دوباره به حال اوّل برگشت، به ذهن ما رسید که قفل در خانه خدا را باز کنیم، ولی باز نشد، پس دانستیم که این مسئله کاری است از طرف خدای عزیز و جلیل». چند روز این مادر و کودک در درون خانه خدا می مانند. راستی در این چند روز مادر چه خورده و چه نوشیده؟ و دیگر نیازهای خویش را چگونه برآورده نموده است؟ فارغ از ثقه نبودن راوی، یک نکته در این حدیث عجیب بنظر می­ رسد و آن اینکه در زمان به دنیا آمدن حضرت علی در سال 30 عام الفیل خانه کعبه مسقف نبوده، بنابراین امکان اینکه شخصی به درون خانه خدا رفته و چند روز در آن بماند و مردم نیز از او بی خبر باشند وجود نداشته. راوی این حدیث ادعا می کند که در آن چند روز مردم نمی دانستند که آنها چه می خورند و می نوشند و دیگر نیازهای خود را برآورده می­ کنند؟! در حالیکه همانگونه که بیان شد در کتب معتبر تاریخی و حدیثی آمده است که کعبه قبل از سال 35 اصلا مسقف نبوده و افراد حتی در صورت بسته بودن در می توانستند درون خانه خدا را ببینند. در کتاب سیره نبوی (213 ه.ق) ترجمه قاضی ابرقوه صفحه 125 چنین آمده است: چون سید سی و پنج سال تمام شد (سال سی و پنج عام الفیل)، یک روز قریش جمع شدند تا عمارت خانه کعبه بکنند. و کعبه در آن وقت سقف نداشت و دیوارهای آن بیش از قامت نمانده بود و خواستند تا آن را باز قاعده اول برند. و سبب اهتمام قریش به خانه کعبه عمارت کردن آن بود که در میان خانه کعبه خزینه ای به شکل چاهی پرداخته بودند و مالهای کعبه در آن می­ نهادند و آن چاه را "گنج خانه کعبه" گفتندی. اتفاق افتاد و جماعتی به شب برفتند و مالی چند بسیار از آن چاه برآوردند و ببردند. قریش بدانستند و آن جماعت بگرفتند و با ایشان عبرت ها کردند. پس چون این حالت بیفتاد در بند آن شدند تا دیوار خانه کعبه بلند باز کنند و کعبه را باز قاعده اول برند و همچنان که بود آن را مسقف باز کنند. همچنین در کتاب تاریخ طبری جلد 3 صفحه 33 چنین آمده است: ده سال پس از ازدواج پیامبر قرشیان کعبه را ویران کردند و از نو بساختند و به گفته ابن اسحاق این به سال سی و پنجم از تولد پیمبر صلی الله علیه و سلم بود (پنج سال بعد از تولد امام علی). ویران کردن خانه کعبه به سبب آن بود که یک چهاردیوار بی سقف بود و ارتفاع آن بیش از یک قامت نبود و می خواستند مرتفع تر بسازند و طاق بزنند زیرا کسانی از قرشیان گنجینه کعبه را که در چاهی در دل کعبه بود ربوده بودند. در کتاب الکامل فی التاریخ ابن کثیر نیز آمده است: در سی و پنجمین سال زندگی پیامبر، قرشیان کعبه را ویران کردند. انگیزه ویران کردنش این بود که خانه کعبه سنگ چینی بلندتر از اندام یک مرد بود. خواستند آن را بالاتر برند و بامی برای آن بسازند چرا که گروهی از قرشیان و دیگران، دو آهوی زرین را که در چاهی در درون کعبه بود، بدزدیدند. در کتاب وسائل الشیعه جلد 13 صفحه 263 آمده است که: بنای ابراهیمی کعبه سقف نداشت. برای نخستین بار، قریشیان خانه خدا را مسقف ساختند و برای رسیدن به بام کعبه از پلکان استفاده کردند. حال با توجه به اینکه بر اساس نص تاریخ کعبه در زمان تولد امام علی در سال 30 عام الفیل مسقف نبوده و چند دزد به راحتی می توانستند وارد آن شده و اموال متعلق بدانجا را به سرقت ببرند چگونه می توان پذیرفت که دیوار کعبه شکافته شده و شخصی چند روز در آن مانده و هیچ کس از چگونگی زندگی آن شخص در آن چند روز اطلاعی نداشته است؟ با توجه به مطالب بیان شده مشخص می شود که این روایت در زمانی جعل شده کعبه مسقف بوده و شخصی که این روایت را برای اولین بار نقل کرده از این نکته غافل بوده است که در زمان تولد حضرت علی خانه خدا سقف نداشته و قامت دیوارهایش هم آنقد کوتاه بود که اگر مردم میخواستند همانند همان دزدان به راحتی می توانستد وارد کعبه شوند!

چگونه از شر دنیا راحت بشیم

سلام
لطفا به دو سوال من پاسخ بدین.
اول اینکه ایا خدا برای کسانی که دنیا و زندگی و نعمت اون رو نمی خواهند راه حلی گفته یا نه؟کسانی مثل من که دوست ندارند زندگی کنند و دوست ندارند در این دنیای مسخره تکامل پیدا کنند باید کی رو ببینند؟اقا ما همون بهشتی رو که نهرها از زیر درختانش جاریست و همون جهنمی رو که دودهای خفگان دارد رو نخواهیم باید چه کسی را ببینیم؟کل نظام این دنیا مسخره است اخه چرا زوری زندگی می دن؟
فقط چون در حکومت خدا ازادی پس از بیان وجود نداره به خاطر حرفهام مامورهای خدا یه بلایی سرم میارن نمی دونم کی این کار رو میکنند پس تا بلا سرم نیاوردند جوابم رو بدید که لااقل بی جواب نمانم؟راستی اگر کسی ره فراری هم داره به ما هم بگه؟فرار از این دنیای مسخره

***** در انتظار طلوع خورشید *****

دوازدهمین پیشوای شیعیان، بنابر مشهورترین اقوال، در شب جمعه نیمه شعبان سال 255 ق . در شهر سامرا دیده به جهان گشود . (1) بنا به گفته شیخ مفید (م 413 ق). پدرش امام حسن عسکری علیه السلام جز او فرزندی نه پنهان و نه آشکار به جا نگذاشت و او را نیز در پنهان و خفا نگهداری فرمود . (2)
مادر بزرگوار آن حضرت بانویی شایسته به نام «نرجس » (3) بود که به نام های دیگری چون «سوسن » (4) ، «صیقل » (5) یا «صقیل » و «ملیکه » (6) نیز نامیده شده است . (7) او دختر «یوشعا» پسر قیصر روم و از نوادگان «شمعون » یکی از حواریان مسیح علیه السلام بود که به طریقی معجزه آسا از سوی خداوند برای همسری امام یازدهم برگزیده شد . (8)
خلاصه ماجرا از این قرار است:
هنگامی که «نرجس » در روم بود خواب های شگفت انگیزی دید، یک بار در خواب پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و آله و عیسای مسیح علیه السلام را دید که او را به عقد ازدواج امام حسن عسکری علیه السلام درآوردند، و در خواب دیگری، شگفتی های دیگری دید و به دعوت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام مسلمان شد، اما اسلام خود را از خانواده و اطرافیان خویش پنهان می داشت . تا آنگاه که میان مسلمانان و رومیان جنگ درگرفت و قیصر خود به همراه لشکر روانه جبهه های جنگ شد . «نرجس » در خواب فرمان یافت که به طور ناشناس همراه کنیزان و خدمتکاران به دنبال سپاهی که به مرز می روند برود، و او چنین کرد و در مرز برخی از جلوداران سپاه مسلمانان آنان را اسیر ساختند و بی آنکه بدانند او از خانواده قیصر است همراه سایر اسیران به بغداد بردند .
این واقعه در اواخر دوران امامت امام دهم حضرت هادی علیه السلام روی داد (9) ، و کارگزار امام هادی علیه السلام نامه ای را که امام به زبان رومی نوشته بود به فرمان آن گرامی در بغداد به نرجس رساند و او را از برده فروش خریداری کرد و به سامرا نزد امام هادی علیه السلام برد، امام آنچه را نرجس در خواب های خود دیده بود به او یادآوری کرد، و بشارت داد که او همسر امام یازدهم و مادر فرزندی است که بر سراسر جهان مستولی می شود و زمین را از عدل و داد پر می سازد . آنگاه امام هادی علیه السلام نرجس را به خواهر خود «حکیمه » که از بانوان بزرگوار خاندان امامت بود سپرد تا آداب اسلامی و احکام را به او بیاموزد و مدتی بعد نرجس به همسری امام حسن عسکری علیه السلام درآمد .
پی نوشت ها:
1 . ر . ک: الکلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 514; المفید، محمد بن محمد بن نعمان، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 339; الطبرسی، ابوعلی الفضل بن الحسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ص 393; الصدوق، محمدبن علی بن الحسین، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 433 - 432 .
2 . المفید، محمدبن محمدبن نعمان، همان .
3 . «نرجس » نام گلی از دره تک لپه ای ها، و سردسته گیاهان تیره نرگسی است، که گل هایش منفرد و در انتهای ساقه قرار دارد . (فرهنگ معین، ج 4، ص 4702)
4 . «سوسن » نام گلی فصلی و درشت به رنگ های مختلف است . اصل این گل از اروپا و ژاپن و آمریکای شمالی و هیمالیاست . (همان، ص 1954)
5 . «صیقل » هر شئ نورانی، صیقلی و جلا داده شده را می گویند . بنا به گفته شیخ صدوق و شیخ طوسی، پس از آنکه حضرت نرجس خاتون به ولی عصر علیه السلام حامله شد او را صیقل نام نهادند . (ر . ک: الصدوق، محمدبن علی بن الحسین، همان، ص 432; الطوسی، محمدبن الحسن، کتاب الغیبة، ص 241).
6 . «ملیکه » به معنای ملکه و شهبانوست .
7 . ر . ک: الصدوق، محمد بن علی بن الحسین، همان، ص 432 .
8 . ر . ک: همان، ص 423 - 417; الطوسی، محمدبن الحسن، کتاب الغیبة، ص 128 - 124; المجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص 11 - 6 .
9 . در کتاب تاریخ العرب و الروم آمده است در سال 247 ق . جنگ هایی بین مسلمانان و رومیان درگرفت و غنایم بسیاری به چنگ مسلمانان افتاد . در سال 248 ق . نیز «بلکاجور» سردار مسلمانان با رومیان جنگید و طی آن بسیاری از اشراف روم اسیر شدند . (ر . ک: نازیلیف، تاریخ العرب و الروم، ترجمه محمد عبدالهادی شعیره، ص 225) . ابن اثیر نیز طی حوادث سال 249 ق . می نویسد: جنگی میان مسلمانان به سرکردگی «عمربن عبدالله اقطع » و «جعفربن علی صائقه » با قوای روم که شخص قیصر نیز در آن جنگ شرکت داشت روی داد . (به نقل از: هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق، پیشوای دوازدهم حضرت امام حجة بن الحسن المهدی علیه السلام ص 27 - 26)
10 . هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق، همان، ص 27 - 26 .

•¤* گرامیداشت 13 آبان و ششمین سالروز تاسیس انجمن گفتگوی دینی *¤•


آبـــان

ششمین سالروز تاسیس انجمن گفتگوی دینی, و همچنین سالروز تسخیر لانه ی جاسوسی

گرامی باد.


اسک دین 6 ساله می شود!

ششمین سالگرد تاسیس انجمن گفتگوی دینی فرصت مناسبی است تا از زحمات تمام مدیران و کارشناسان زحمت کش و دلسوز انجمن قدر دانی بشه.
مدیران و کارشناسانی که هم اکنون حضور دارند
و مدیران و کارشناسانی که زمانی اسک دین از حضورشون بهره مند بود.
کسانی که با سعه ی صدر و تلاش زیاد به پیشرفت اسک دین کمک کردند.

از کاربران عزیز اسک دین به طور جداگانه و مخصوص تشکر میکنیم
چه اگر حضور فعال و پر شور و مفید کاربران نبود و نباشد, اسک دین به خودی خود معنی نداره.
حضور پرشور شما کاربران هست که به مدیران و کارشناسان امید و انگیزه ی ادامه ی راه را میده.

:pcask::ask4::pcask:

رهبر معظم انقلاب:doa(9)::

شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه‌ی جنگ نرم، بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالك‌اشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده كنید.



گویا دیروقت است برای اینکه هنوز لانه جاسوسی را لانه ای بدانیم که پس از ویرانی, توانی برای سر پا ایستادن ندارد. امروز این لانه برای هر شعور دسیسه ای دارد.
این ۱۳آبان ماییم و رسالت حفاظت از این شعورهای بکر...

۱۳آبان همان ۱۳آبان است با همان پوسته زمان، اما روزی با شعار و یورش و حضور فتح می شود

و روزی دیگر با شاهکار قلم...

ان شاءالله با حضور بابصیرت در عرصه ی جنگ نرم
علاوه بر لبیک گفتن به فرمان ولی امر

ادامه دهنده ی راه جوانانی باشیم که روزی در سیزدهم آبان ماه حماسه آفریدند.



مقام معظم رهبری:doa(9)::

سیزده آبان نماد است؛ در دل خود، در عقبه‌ی خود معانی فراوانی دارد؛ که این معانی، همه برای ما درس است؛ باید اینها را به یاد داشته باشیم:
طمع‌ورزی آمریکا، وابستگی رژیم طاغوت به آمریکا و فساد آن دستگاه، ایستادگی ایمانِ متکی به بصیرت امام بزرگوار و مردم، حضور نسل جوان، شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی در مقابل هیمنه و چهره‌ی آرایش کرده و بزک کرده‌ی آمریکا؛
اینها همه در دل کلمه‌ی سیزده آبان است.

پس سیزده آبان یک حرف کوچکی نیست.

:Lflasher:آلبوم تولدهای اسک دین :Rflasher:

[SPOILER]


اسک دین با مدیریت جناب آقای امیرخانی، آغاز به کار کرد.

آغاز به کار رسمی سایت از نگاه تصویر

:ask1:

13 آبان 1389: تولد یک سالگی اسک دین

๑۩๑ به مناسبت اولین سال افتتاح سایت اسک دین๑۩๑


:ask4:

13 آبان 1390: تولد دو سالگی اسک دین

-:✿:- اسک دین تولدت مبارک -:✿:- گزارش تصویری جشن تقدیر از فعالان اسک دین

:ask4:

13 آبان 1391

مصادف با

عیدالله الاکبر ، عید بزرگ غدیر خم، عید ولایت

~••••✿ اسک دین، سه ساله شد ✿••••~

:ask4:

13 آبان 1392: اسک دین 4 ساله میشود!

❤❤❤ تولد چهارسالگی اسک دین مبارک ❤❤❤ بفرمایید جشن تولد!

[/SPOILER]

[b]content[/b]

نکات کلیدی در تربیت فرزند از نظر اسلام

خانواده نخستین کانون تربیت کودک و معمار اولیه شخصیت اوست؛ در همین کانون بزرگ تربیتی است که فرزندان از رفتارهای والدین خویش، الگوبرداری می کنند. مسئولیت والدین تنها تأمین غذا، مسکن، پوشاک و بهداشت فرزندان نیست، بلکه باید فرزند خویش را بر مبنای تعلیم و تربیت الهی نیز پرورش دهند و نظارت کاملی به این امر داشته باشند.

از آنجا که امامان معصوم علیهم السلام بهترین شیوه های تربیت فرزند را فراروی پیروان خود نهاده اند، زندگی پرافتخار آنان می تواند به عنوان موفق ترین الگوی تاریخ بشریت مطرح باشد.
* جایگاه فرزندان در قرآن کریم و روایات اسلامی
بدون تربیت، انسان به کنه و حقیقت چیزی پی نمی برد، آن را چنان که هست نمی شناسد و به ارزش و اهمیت آن آگاه نمی شود. یکی از اهداف ازدواج در دین اسلام، تولید نسل است که در آموزه های اسلامی فراوان سفارش شده، به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) در این باره می فرمایند: «ازدواج کنید و بچه دار شوید تا امت من زیاد شود، تا من در قیامت به زیادی امتم مباهات کنم».
قرآن مجید نیز فرزندان را با واژگانی چون «ذریه»، «بنی»، «بنون»، «اولاد» و «اسباط» معرفی کرده و در بیان جایگاه آنها از تعبیرهایی چون «نورچشم»، «زینت بخش زندگی»، «فتنه و وسیله آزمایش بشر» و «بشارت» استفاده کرده است.
* تربیت فرزندان پیش از تولد
1. انتخاب همسر شایسته: وجود فرزند و اخلاق وی، وابسته و متأثر از وجود والدین و اخلاق آنهاست؛ زیرا از اختلاط نطفه مرد با تخمک زن، جنین در رحم مادر تشکیل می شود و به وسیله همین ترکیب عملی، همه ویژگی ها و اخلاق و روحیات والدین بر اثر ضوابط خاصی به فرزند منتقل می شود. بنابراین، انتخاب همسر شایسته از لحاظ جسمی، روحی و معنوی در تربیت فرزند مؤثر است. در سیره معصومین علیهم السلام برای انتخاب همسر ویژگی های فراوانی معرفی شده که برخی از آنها عبارتند از: شارب الخمر نباشد، دیندار و امانت دار باشد، فاسق نباشد، کودن و احمق نباشد و... .
2. آداب معاشرت در قرآن و روایات اسلامی: یکی از حقوق فرزندان بر والدین این است که زمان انعقاد نطفه فرزند، حالت های جسمی و روانی پدر و مادر در آن زمان، از نظر شرعی و علمی مطلوب باشد؛ زیرا همه این عوامل در سرنوشت فرزند و ویژگی های جسمی و روانی وی مؤثر خواهد بود. در سیره معصومین علیهم السلام سخنان فراوانی درباره چگونگی زناشویی، زمان و مکان، حالت و ارزش آن، ذکر و دعا هنگام آن و... آمده است که رعایت هر یک از آنها اثرگذار خواهد بود.
* تربیت فرزندان هنگام تولد
در سیره معصومان علیهم السلام آداب و سنت هایی یافت می شود که از آغاز تولد فرزند تا روز هفتم بدان عمل می کردند که عمل به این آداب، زمینه های مساعد تربیت را در فرزند به وجود می آورد. برخی از این آداب بدین شرح می باشد:
1. گفتن اذان و اقامه در گوش فرزند: نخستین کاری که اهل بیت علیهم السلام پس از تولد فرزند انجام می دادند، این بود که در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه می خواندند.
2. غسل نوزاد: در سیره معصومان علیهم السلام همواره بر رعایت نظافت و بهداشت تأکید شده است از این رو به مناسبت های مختلف، غسل های فراوانی را به صورت واجب و مستحب برای پیروان خویش تبیین کرده اند. به پدران و مادران توصیه می کند که به منظور ادای حق رعایت بهداشت که از حقوق فرزند است، برای تمیزی و پاکی فرزند پس از تولد، او را غسل دهند.
3. ختنه کردن پسران: یکی از آداب ارزشمند بهداشتی، سنت ختنه کردن است که انسان را از بیماری های گوناگون واگیردار حفظ می کند. ختنه کردن کودک از آداب و سنت هایی است که در سیره معصومان علیهم السلام در روز هفتم تولد کودک بدان توجه شده است.

4. سوراخ کردن گوش دختران: یکی از سنت های اسلامی و مورد سفارش پیامبر خدا(ص) و معصومان علیهم السلام سوراخ کردن گوش نوزاد دختر است؛ البته از نظر اسلامی، سوراخ کردن گوش نوزاد دختر و پسر فرقی ندارد ولی در زمان معاصر این عمل درباره پسران اجرا نمی شود.
5. برداشتن کام نوزاد: یکی دیگر از سنت های سفارش شده هنگام تولد فرزند که در سیره اهل بیت علیهم السلام مشاهده می شود، برداشتن کام نوزاد با خرما، آب فرات، تربت امام حسین علیه السلام و آب باران است.
6. تراشیدن موی سر: یکی دیگر از سنت های وارد شده هنگام تولد که والدین موظف به رعایت آن شده اند، تراشیدن موی سر نوزاد و به اندازۀ وزن آن، طلا و نقره به فقرا دادن است.
7. دادن عقیقه و ولیمه: از مهم ترین آداب و سنت هایی که در سیره معصومان علیهم السلام سفارش شده، این است که وقتی خداوند فرزندی به کسی عطا می کند، والدینش به شکرانه این نعمت الهی ولیمه دهند.
8. رنگ لباس نوزاد: یکی دیگر از سنت های پسندیده در سیره اهل بیت علیهم السلام، پوشاندن لباس شاد و روشن بر تن نوزاد است که آثار روحی و روانی و اجتماعی دارد.
9. انتخاب نام نیکو: نامی که برای فرزند انتخاب می شود، نقش مهمی در شخصیت او دارد؛ از این رو باید به گونه ای نامگذاری شود که در سنین بالاتر موجب تحقیر و تمسخر فرزند نباشد.
* تعلیم و تربیت در کودکی
مسئولیت والدین در برابر فرزندانشان، با تولد آنها به پایان نمی رسد، بلکه مسئولیت اصلی والدین پس از تولد فرزندشان و آغاز کودکی، چه بسا بیشتر و سخت تر شود. از دیدگاه اسلامی مراحل رشد انسان پس از تولد به سه دوره متوالی سیادت، اطاعت و وزارت تقسیم می شود. در این راستا رسول خدا می فرماید: «فرزند، هفت سال سرور، هفت سال عبد و هفت سال وزیر است».
از نظر اسلام مسئولیت پدر و مادر تنها اداره زندگی مادی و تأمین نیازهای جسمانی کودک نیست، بلکه پاسخگویی به نیازهای عاطفی و روانی کودک و توجه به جنبه های تربیتی وی نیز بر عهده والدین است.
* تأمین نیازهای فرزند:
در اینجا به مراحل گوناگون و حساس دوران کوکی و تأمین نیازهای روحی و جسمی فرزند که تأثیر بسزایی در تعلیم و تربیت فرزندان دارد، می پردازیم.
1. نیازهای جسمی و بدنی:
تغذیه مادر: یکی از حقوق فرزندان بر والدین این است که نوع تغذیه و چگونگی آن در دوران بارداری مادر مناسب باشد. نوع غذاها اعم از غدهای حرام، کهنه و فاسد، مطبوع و مباح و همه حالت های روانی و اخلاقی مادر در وجود و روان کودک مؤثر خواهد بود.
1. شیردادن فرزند و آثار آن: شیر مادر مفیدترین و مناسب ترین تغذیه برای کودک پس از تولد است؛ چنانچه پیامبر اکرم(ص) نیز بدان سفارش می کند. زیرا در این دوران افزون بر اینکه ساختمان جسمی کودک محکم می شود، ساختار روحی او نیز تکوین می یابد. اسلام مدت کامل شیرخوارگی را دو سالِ تمام بیان می کند.
2. نیازهای روحی فرزندان: دوره کودکی از بدو تولد آغاز می شود و تا هفت سالگی ادامه می یابد. پس در این دوران کودک تکلیف و مسئولیت ندارد و اگر والدین از او درخواست کردندکه کاری را انجام دهد، نباید بازخواست شود. از جمله وظایف والدین در این برهه از زندگی فرزندشان توجه به بازی کودکان و شرایط مربوط به آن، محبت به فرزند و اظهار کردن آن، بوسیدن کودک، هدیه دادن، نوازش او، رعایت عدالت میان فرزندان و نیز وفای به عهد و پیمانی که به فرزند خود می دهند، است.
* آموزش علوم
حق آموزش فرزندان، شامل آموزش خواندن و نوشتن، آموزش نظامی، آداب غذا خوردن و آموزش علوم و معارف اسلامی است.
1. آموزش خواندن و نوشتن: یکی از حقوق فرزند به پدر، بهره مند شدن از نعمت خواندن و نوشتن است. برای ادای این حق یا خودِ پدر باید به این کار اقدام کند و یا هزینه ای صرف آموزش فرزندش نماید، تا جایی که امیرالمؤمنین علیه السلام در روایتی از پدران خواسته است که فرزندان خویش را به علم آموزی و دانش اندوزی وادار کنند.
2. آموزش نظامی: یکی از اهداف جامعه اسلامی، حفظ توان و استعداد رزمی و دفاعی در برابر دشمنان است؛ زیرا خطر تهاجم نظامی دشمن همیشه وجود دارد و به تعبیر قرآن کریم، آنها پیوسته با شما می جنگند تا اگر بتوانند، شما را از دینتان برگردانند. پیامبر(ص) می فرماید: حق فرزند بر پدر آن است که او را با کتاب خدا آشنا سازد و تیراندازی و شنا بیاموزد؛ امام علی علیه السلام نیز روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) نقل می کند که شنا و تیراندازی را به فرزندان خود بیاموزید.
3. آموزش آداب غذا خوردن: از دیگر وظایف والدین، آموزش آداب غذا خوردن است که در آموزه های اسلامی به آنها اشاره شده است. مانند شستن دست ها پیش از نشستن بر سر سفره، چهار زانو نشستن، گفتن بسم الله الرحمن الرحیم پیش از آغاز به خوردن، کوچک برداشتن لقمه غذا و پرهیز از پرخوری.
4. آموزش علوم و معارف اسلامی: آگاهی های دینی درست و متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان، نقش مهمی در سرنوشت آنها دارد. از این رو والدین وظیفه دارند مسائل دینی و احکام مذهبی را در زمان مناسبِ آن به فرزندان خود بیاموزند. در آموزه های اسلامی مراحل آموزش مسائل دینی مرحله بندی شده و براساس آن والدین موظف اند پیش از آنکه فرزندشان به سن بلوغ برسد، با شیوه های مختلف تربیتی، او را با فریضه های دینی آشنا سازند.
* احترام و تکریم فرزندان
در سیره معصومین علیهم السلام تکریم و احترام کودکان به شیوه های مختلف صورت می گیرد؛ برای نمونه، قیام، به پیشواز فرزندان رفتن و خوشامدگویی به آنان هنگام ورودشان به مجالس، سلام کردن به کودکان، با احترام صدا زدن آنها و عیادت از کودکان مریض و عیب جویی نکردن از آنها در سیره اهل بیت علیهم السلام وجود دارد.
* انتخاب دوست و کنترل دوستان
انسان به حکم این که موجودی اجتماعی است، زندگی به صورت فردی به دور از دیگران برای او ناممکن می باشد. یکی از عوامل سازنده شخصیت انسان پس از اراده و خواست خود او، دوستان اوست؛ چرا که انسان به ویژه در سنین نوجوانی از رفتار، گفتار و الگوی اخلاقی دوستان خود الگوبرداری می کند. در این میان پدر و مادر باید به راه های مختلف فرزند خود را از آسیب ها و تهدیدهای همنشین بد و در مقابل از آثار مثبت رفاقت های خوب آگاه سازند. در آموزه های اسلامی و سیره معصومین علیهم السلام دوستی با انسان های جاهل و فاسق، سخن چین، خائن، ظالم، احمق، بخیل، قاطع رحم و دروغگو نکوهش شده است.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره ویژگی دوست خوب می فرماید: دوست واقعی کسی است که آنچه برای خود می خواهد، برای رفیق خود نیز بخواهد و آنچه را برای خود نمی خواهد برای او نیز نخواهد.
منبع: مجموعه مقالات ج 2 (کلیات و سبک زندگی فردی و عبادی)

سال تولد و وفات علي بن حكم انباري؟

سلام. وقت بخير

من نرم افزار براي بررسي رجال در اختيار نداشتم اما توي برخي كتب كه جستجو كردم، با وجود اينكه برخي وثاقتها در مورد علي بن حكم انباري رو در آوردم، اما نتونستم سال تولد و سال وفات ايشون رو پيدا كنم. ايا در اين زمينه اطلاعي داريد؟

تشكر

~••••✿ اسک دین، سه ساله شد ✿••••~

13 آبان 1388 : آغاز به کار رسمی انجمن گفتگوی دینی

اسک دین با مدیریت جناب آقای امیرخانی، آغاز به کار کرد.

http://www.askdin.com/thread758.html

13 آبان 1389: تولد یک سالگی اسک دین

http://www.askdin.com/thread8542.html

13 آبان 1390: تولد دو سالگی اسک دین

http://www.askdin.com/thread14748.html

13 آبان 1391

مصادف با

عیدالله الاکبر ، عید بزرگ غدیر خم، عید ولایت

تولد سه سالگی اسک دین

اسک دین سه ساله می شود... :Kaf:


به قول یکی از بزرگواران اسک دین:

خون دل ها خورده شده تا اسک دین به اینجا برسه :ok:

همینجا، از زحمات تمامی مدیران و کارشناسان زحمت کش اسک دین، از ابتدا تا به امروز، قدردانی می کنیم.

جناب آقای امیرخانی که واقعا زحمت زیادی برای اسک دین کشیدند و استارت کار را زدند.
بنای اسک دین را گذاشتند و از صفر، اسک دین ساختند.

اگر امروز اسک دینی وجود داره، حاصل زحمات ایشون هست.

مدیران محترم و پرتلاش، بزرگواران Masoomi، مدیر اجرایی، مدیر فرهنگی، گل لیلا که حقیقتا زحماتی که برای اسک دین کشیدند به هیچ وجهی قابل سپاسگزاری نیست.

اساتید و کارشناسان پرتلاش و محترممون، که زمان زیادی را صرف پاسخگویی به سوالات کاربران میکنند که بنده به شخصه ازشون سپاسگزارم.
جای اساتیدی هم که در جمعمون نیستند، واقعا خالی است. اساتیدی چون استاد عرفان بزرگوار...
و صد البته استاد طاهای بزرگوار که الآن با نام کاربری طاها110 از حضورشون استفاده میکنیم.

همکاران علمی و اجرایی سابق، که الآن با عنوان های جدید مدیران اجرایی زحمت زیادی برای اسک دین میکشند.

و بالاخره

تشکر و قدردانی می کنیم از زحمات مدیر کنونی اسک دین، جناب آقای زارع

که از زمان انتصابشون، در جهت بهبود اسک دین زحمات زیادی متقبل شدند.

همچنین از همکاران محترم و کارشناسان محترم جدیدی که منت گذاشتند و امر پاسخگویی اسک دین را رونق می بخشند.

تعداد اعضای جدید اسک دین از 13 آبان 1390 تا به امروز:

:1::0::4::0::1:

خیلی خیلی خوشحال میشیم مدیران انجمن های اسک دین، گزارشی مختصر از فعالیت یک ساله ی اخیر خودشون را در این تاپیک ذکر کنند.
تا همه ی کاربران بزرگوار و محترم اسک دین، و همچنین همکاران سایر انجمن ها، بیشتر در جریان فعالیت های شما و زحماتی که میکشین قرار بگیرند.

حالا شما اگر بخواین به اسک دین کادوی تولد بدین، چی می دین؟ :Gig:

[b]content[/b]