ازدواج فامیلی

باتوجه به اینکه میگن ازدواج فامیلی نکنید پس چرا ائمه ازدواج فامیلی می کردند ؟

سلام علیکم

در مورد ازدواج فامیلی  بسیار مطرح است که کار خوبی نیست و این نوع ازدواج ها سبب می شود ، اگر بیماریمخفی در وجود پدر و مادر باشد در فرزند بیماری قوی تر شده و ظاهر شود 

پس چرا ائمه خیلی ازدواج فامیلی انجام داده اند ؟آیا انها مستثنی از این قضیه بوده اند ؟

ازدواج فامیلی از نگاه احادیث و روایات


با سلام
آیا حدیثی در مورد آسمانی بودن عقد پسر عمو و دختر عمو در بیان بزرگان دینی داریم؟
و این که
آیا به صورت کلی حدیثی در مورد خوبی و تشویق ازدواج فامیلی داریم؟


الگوهای عملی مسلمانان در ازدواج فامیلی

انجمن: 

همه می دانیم خلیفه چهارم و دختر پیامبر به صورت فامیلی باهم ازدواج نموده اند
و گفته شده چون ازدواج آنها سفارشی آسمانی بوده پس هیچ مشکلی برای بچه های شان از لحاظ ژنتیکی پیش نمی‌آمده است
اما سوال این است آنها الگوی عملی میلیونذها مسلمان در طول تاریخ بوده اند
و اکثر مسلمانان با توجه به جواز ازدواج فامیلی در اسلام و عدم آگاهی نسبت به عوارض آن و سواد کم در گذشته و بودن احادیثی در جواز و حتی رد آن
اقدام به این نوع ازدواج‌ها کردند
گناه هزار چند صد سالی که مردم از عوارض این نوع ازدواج ها نا آگاه بودند و با توجه به الگوهای عملی خود اقدام به این کار می کردند با کیست
در گذشته و در همین حال برخی از مواردی که به دست خود بشر اتفاق می‌افتد با قضا و قدر خداوند می خوانند
حرف من دقیقا اینجاست گذشته که آگاهی کم بوده است این همه فرزند معلول به دنیا آمده پای چه کسی است چرا خود خدا در قرآن نیامده و نگفت که این نوع ازدواج حلال ولی مکروه است

همیشه گفت ام در قرآن می‌شد به جای داستان های تکراری از کتابهای پیامبرهای پیشین موارد مهمی ذکر شود که انسان
با توجه به آن ها بیشتر بتواند به این کتاب ایمان بیاورد

برخی موارد

.از پیامبر
روایت است «با غریبه ازدواج کنید تا فرزند ضعیف نیاورید».

(
از امام صادق روایت شده است که فرمود: «با خویشان نزدیک، ازدواج نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می اید».

.................................................. ..........
روایت در باب تائید :
.................................................. .......
از امام سجاد روایت شده است که فرمود : کسی که برای خدا و برای صله رحم ازدواج کند خدا او را به تاج پادشاهی و کرامت سرافراز می کند .

روایت تاریخی از ازدواج امام علی با فاطمه دختر پیامبر، که نوه عمویش بود ...
3-روایت تاریخی از ازدواج امام سجاد با دختر امام حسن که دختر عمویش بود ...
4-روایت تاریخی از ازدواج حضرت زینب با عبدالله بن جعفر که پسر عمویش بود ...

و روایتی با این محتوا
دختران ما برای پسران ما و پسران ما برای دختران ما...
..............
در گذشته این موضوع را
در این تاپیک
http://www.askdin.com/showthread.php?t=60431
با نام کاربری سابقم مطرح کرده
که به خاطر بی حوصلگی بحث نکردم

ازدواج فامیلی

سلام
سوالی داشتم من 22 سالمه با پسر دختر خالم قصد ازواج داریم ولی خانوادم با ازدواج فامیلی مخالفت میکنن راضی نمیشن
چیکار باید بکنیم؟

ازدواج با دختری که حجابش پیش فامیل کامل نیست/روش خواستگاری از دختر فامیل

بسم رب الحسین
با عرض سلام

بنده دختر ...م (عمو، عمه، دایی، خاله... کامل ننوشتم شاید اینجا عضو بود!!!) به عنوانی موردی برای ازدواج در نظر گرفتم، میخوام با شما مشورت کنم ببینم آیا همچین موردی به درد من میخوره، تا اگر به درد هم خوردیم با خانوادم در میون بزارم

خب من یکسری ویژگی ها اخلاقی خودم رو که برام مهمه با ایشون مقایسه میکنم
ما کودکی رو با هم بزرگ شدیم، محل زندگیمون چند دقیقه با هم فاصله داره، با خانوادشون روابط خوبی داریم، با برادرشون هم رابطه خوبی دارم. خیلی سال خونه شون رفت و آمد داشتم

1.من سعی میکنم ولایی باشم، عاشق شهدا و امام رهبرم هستم.... ولی ایشون شاید اهل خوندن جک هایی درباره مثلا امام باشن، بر اساس چیزی خودم دیدم ، اما اهل نماز روزه و حلال حرام هستن

2.برای حجاب، به ویژه چادر خیلی ارزش قائلم و همیشه آرزو داشتم که همسرم چادری باشه. ایشون چادر نیستن، آرایش نمیکنن، لباس زننده و جلف هم نمیپوشن، اما تو جمع خانوادگیمون، مثلا شالش عقب رفته جلو موهاش معلمومه! ولی موهاشون رو بیرون نمیریزن یا نصف سرشون معلوم باشه، این تو جمع خانواده اینطوره.... مثلا چیزی که خیلی ناراحتم کرد با بلوز شلوار یکبار که خونه شون رفته بودیم اومد در جمع نشست... فکر میکنم لباسش میبایست گشاد تر میبود
ولی در بیرون اینطور نیستن، دلیل این هم شاید بخاطر این باشه که ما خیلی رفت و آمد داشتیم باهاشون، مخصوصا خودم خیلی رفت آمد داشتم، اما بزرگتر که شدیم خیلی کم شد.... و با ما شاید اینطور احساس راحت بودن میکنن! البته من اینو تایید نمیکنم اصلا

3.از اونجا که در روایت داریم میخواین زن بگیرید ببینید برادر های دختر چه کسانی هستند، چون دایی رو بچه تاثیر میزاره، برادرشون انسان نمازخون، اهل روزه گرفتن، مثلا احیای شب قدر .... هستن، ولی خب! اهل ولایت انقلاب این چیزا نیستن! اینم دلیل مهمیه برام، البته آدم خوبیه ولی شاید اشتباه دیگران بوده که ایشون به این درجه از هدایت نرسیده... ولی خب من قرار نیست با برادرش زندگی کنم، در همین حد که گفتم که بدونید

4.ایشون فکر میکنم کم توقع باشن
5.فکر میکنم خانواده هامون خیلی هم کفو هست ، و اینکه از زندگی هم خبر داریم، و در جلسه خواستگاری خیلی چیزا برامون از قبل مشخصه....
6.اعتقادات من و پدر ایشون خیلی نزدیکه
7.چون ارتباط خانوادمون خوبه، میترسم اگر وصلت صورت نگیره، حالا به هر دلیلی، مثلا اینکه ما به هم نخوریم یا به علت ازدواج فامیلی نتونیم بچه دار بشیم در نتیجه ازدواج نکنیم.... رابطه خانواده ها به هم بخوره ...
8.من اهل آهنگ گوش دادن نیستم، ولی ایشون گوش میدن، از این آهنگ هایی که دخترا گوش میدن! تو کامپیوترش قبلا دیدم... خب این رو فرزند و زندگی تاثیر میزاره ....
9.ایشون اهل رابطه با نامحرم و شوخی و صحبت با نامحرم حتی پسر های فامیل هم نیستن، با من و یکی دیگه از پسرهای فامیل که اون کوچکتره ازش بخاطر رفت آمد زیادی که بینمون بوده اگر کاری باشه صحبت میکنند

خب من اگر موارد 1 و 2 که اصل کار هستن رو باهاشون در میون بزارم مشکلی پیش میاد؟
مثلا بگم یکی از انتظارات اصلیه من اینکه که حجاب کامل داشته باشی، حالا نه چادر لزوماً، و اینکه در برابر نامحرم لباسی که جلب توجه کنه و تن نما باشه نپوشی حالا میخواد پدر من باشه یا برادر من باشه یا پسر خاله پسر عمه ... هرچی.... و اینکه موهات رو بپوشونی، خب این لحن گفتن درسته؟ و اینکه به این دلایل من به امام و انقلاب و هدفشم اعتقاد دارم ....
مورد 8 هم اگر باهاش صحبت کنم ممکنه تاثیر داشته باشه؟!

در کل ما به درد هم میخوریم؟
اول هم میخوام با مادرم در میون بزارم

آیا این ازدواج دوام دارد؟ (اختلاف در سن و کفویت اقتصادی)

با سلام

من 24 سال سن دارم و میخوام با خانمی ازدواج کنم که 34 سال سن دارند. ایشون از فامیل هستند و 10 سال پیش ازدواج کردند و 2 سال پیش جدا شدند و فرزندی هم ندارند. من دانشجوی انصرافی مترجمی زبان هستم یعنی مدرکم دیپلم هست و ایشون فوق لیسانس وکالت دارند. من روزنامه نگار هستم و درآمدم ماهانه 1.2 میلیون تومان هست و درآمد ماهانه ایشون 6 میلیون تومان. بچه دوست ندارم. خانواده من در منطقه 13 تهران هستند و خانواده ایشون در منطقه 2 و املاک و دارایی های خانواده ایشون چند برابر خانواده من هست. در مورد مسکن هم واحدی 70 متری در همان منطقه 13 دارم که مال پدرم هست. من واقعا ایشون رو دوست دارم و خدا شاهده به دنبال پول ایشون نیستم ولی خب تفاوت ها فراوان است و من میترسم که ازدواجمان به طلاق بیانجامد و من خیلی از طلاق بدم میاد و نمیخوام سرمایه گذاری عاطفیم با شکست مواجه بشه.

به نظر شما این ازدواج دوام دارد؟

با تشکر

عشق و ازدواج فامیلی

انجمن: 

من عاشق دختر عمومم و اونم عاشقمه ولی تو چندتا حدیث دیدم که پیامبر(ص)گفته بودند:با فامیل ازدواج نکنید تا فرزندان ضعیف نیاورید.و ....من سوالم اینکه مگه ازدواج نباید با عشق باشه خب الان من عاشق دخترعمومم یعنی نباید باهاش ازدواج کنم؟؟؟نقش عشق پس اینجا چی میشه؟؟؟عشق فقط به یه نفرپیش میاد من با دختر عموم ازدواج نکنم با کسی دیگه ای هم نمیتونم ازدواج کنم چون فقط عاشق اونم...عشق که این چیزا حالیش نمیشه

چگونگی مطرح کردن ازدواج فامیلی با اقوام

سلام. من یه پسر 22 ساله هست. من از بچگی با خانواده داییم و دختر داییم رابطه نزدیک فامیلی داشتیم و به خوبی همدیگه رو میشناسیم و عقاید بسیار نزدیکی داریم.
من میخواستم باهاش ازدواج کنم. به قدری همو میشناسیم که اگه بحث ازدواج رو مطرح کنم، احتمال 90 درصد جوابش "بله" است

البته اونا تهران زندگی میکنن و ما اهواز. همه خاله ها و دایی ها هم اهواز هستن.
سر راه این ازدواج 2-3 مشکل دارم.
یکی اینکه میترسم بحثو مطرح کنم ولی داییم اینا اجازه اومدن دخترشون به اهواز رو برای زندگی ندن (به دلیل بیماری مادرم نمیتونم از اهواز برم)
دوم اینکه میترسم همه چی خوب پیش بره ولی آخرش به دلیل فامیل بودن مشکل ژنتیکی باشه و نتونیم ازدواج کنیم .

میترسم بحثو مطرح کنم و یکی از این مشکلات پیش بیاد و دیگه تو فامیل نتونیم اون رابطه صمیمی قبلی رو داشته باشیم و به یه چشم دیگه نگاهم کنن

ممنون میشم راهنماییم کنید

چرا خدا در قرآن ازدواج فامیلی رو حلال کرده در صورتی که کلی ضرر دارد؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم...سلام بر همگی....در قران داریم ازدواج با فامیلهای نام برده حلال است مثل ازدواج با دختر خاله....خب در فامیل ما یک پسر خاله دختر خاله با هم ازدواج کردند....و بعد 3 سال یک فرزند تپل و زیبای دختر بدنیا اوردند.....خب خدا بده برکت ولی این پایان کار نیست.... بچه ی اونا در اثر اختلالات زنتیکی در اثر ازدواج فامیلی دچار ضعف دستورات عقلی شد از دو ماهگی به کوب یک دم بیش از 7 ساعت پشت سر هم بی وقفه گریه می کرد.....قطعا اگه نوزاد داشته باشید محاله چنین چیزی که 7 ساعت بی دلیل گریه کنه....به هیچ عنوان هم اغراق در کار نیست 7 ساعت تمام گریه می کردشاید ما بینش دو دقه ساکت میشد..بردنش دکتر گفتن باید بستری بشه....یک ماه بیمارستان بود....بقدری ازش خون گرفتن ...و از نخاع و کمرش اب گرفتن که بچه تمام بدنش سیاه شده بود زیر دست مادرش....دیگه مادرش گفت دکتر اگه نمیشه کاری کرد ما ببریمش خونه حداقل زجر نکشه.....خلاصه دکترا هم جوابش کردن وبردنش خونه ....الان وزنش از نصف هم کمتر شده تمام استخونهاش زده بیرون....دیگه غذا نمی خوره....بزرور با سرنگ میریزن تو گلوش...یک بار تا بحال نخندیده حتی یک لبخند کوچیک..... دیگه حتی گریش هم در نمیاد از شدت ضعف میلی متر دست و پا بزنه .... مچ دستش خیلی بشه 3 سانتی متر شده...بیدار که میشهچشماش تازه نمیه باز میشه.... الانم سرماخورده کلی چرک کرده گلوش و اکثر چیزایی هم که میدن بزور بخوره بالا میاره و مغزش قدرت فرمانش بسیار ناچیزه...دو ماه اول همه چیش عالی بود بعد دو ماه این طوری شد....الانم 5 ماهشه....درضمن در بیمارستان که بودن کلی دیگه بچه های مشابه مرض این بودن یکی از گوشاش خون میومد عملش کردن بعد مردش...یکی بچش دوقلو بود...وغیره. خب اول ازتون می خوام خالصانه براش دعا کنید تا شفا بگیره...دوما یه سوال مهم دارم خب دقت کنید بعد جوابمو بدید طرف فرزند زنا تولید می کنه چنین بلایی سر بچشون نمیاد.... اما خانواده ای به چه مومنی نماز اول وقت خون جد در جد مسلمون یک تار مو بیرون نیست روزه کامل خمس کامل زکات پرداخت کمک به همنوع همه جوره عالی نباشن مورد قبولند....اونوقت این بدبختا فرزندشون اینجوری معذب بشه....خب سوال....خدایا چرا گفتی زنا حرام است انجام ندهید اما برخی سرپیچی کردن و انجام دادن بچه زنا رو سالم بدنیا اوردی اما گفتی ازدواج با دختر خاله و فامیل حلال اما بچشونو له و لورده کردی....:Ghamgin: دنیا بیشتر زیبایی ها و شگفتی ها و نعمات و خوبی های خدا رو برخمون می کشونه اما معدود تلخی هایی هم از نعمات خدا گاهی جوابی نداره گویا....من هرگز بخاطر نیمه ی بینهایت پر لیوان نعمات خدا یه ذره لیوان خالی رو نمیبینم و ایمانمو از دست نمی دم اما واقعا همون یه ذره هم درد اوره

ازدواج فامیلی از نگاه دین و علم

بسم الله الرحمن الرحیم


ازدواج فامیلی از نگاه دین و علم

شاید همه ما، دست کم یک بار، این جمله را شنیده باشیم که: «عقد دخترعمو و پسرعمو، در آسمانْ بسته شده است». به علاوه، هر روزه شاهد ازدواج های خویشاوندان (خویشْ پیوندی یا ازدواج فامیلی) در اطراف خود، در محلّه و فامیل و شهر خود هستیم، در حالی که بخشی دیگر از خویشان و دوستان ما نیز در فامیل خود ازدواج کرده اند و یا فرزند یک ازدواج فامیلی هستند. افزون بر این، داستان ها و رُمان های فراس و فیلم ها و سریال های تلویزیونی هم نمونه های فراوانی از این دست را در خود دارند. در چنین حال و هوایی، کمتر کسی به خود، اجازه می دهد که به آسمانی بودن چنین پیوندهایی، به چشم تردید و با نگاهی کاملاً زمینی بنگرد؛ امّا روزگار «چشمْ بسته پذیرفتن» گذشته است. ما اکنون در عصر آگاهی و در جامعه ای دین مَدار زندگی می کنیم و لازم است موضع روشن دین و علم را در برابر هر پدیده ای بدانیم.

1 . دین، چه می گوید؟

ایا عقد دخترعموو و پسرعمو، حقیقتاً در آسمانْ بسته شده است؟ بجز پیشوایان معصوم، چه کسی خبر صادقی از آسمان دارد> طبعاً هیچ کس! امّا باید تصریح کنم که هر چه بیشتر جستجو کنید، کمتر اثری از این عبارت سرنوشت ساز در کتاب های حدیث مسلمانان (اعم از شیعه و اهل سنّت) خواهید یافت.1 آنچه می ماند، داستان ازدواج امام علی(ع) و نوه عمویش حضرت فاطمه(س) است که زندگی آنان، الگوی ماست.

ازدواج علی(ع) و فاطمه(س)

در منابع حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده که عقد ازدواج علی و فاطمه، نخست در آسمانْ بسته شده است؛2 امّا در ارتباط با موضوع مورد بحث، لازم است بدانیم که:
اوّلاً طرفین این ازدواج، هر دو معصوم (یعنی به دور از خطا و گناه و نقص) بوده اند و بخش هایی از زندگی معصومان، ویژه مقام عصمت آنها یا ناشی از آن مقام است که دیگران نمی توانند یا نباید از آن، الگو بگیرند، مثل واجب بون نماز شب بر پیامبر(ص)، در حالی که بر هیچ مسلمان دیگری واجب نیست.
ثانیاً لازمه مقام امامت، از دیدگاه شیعه، نداشتن نقص طبیعی مادرزاد و وراثتی (مثل نقص عضو و معلولیت یا بیماری ژنتیک) است.

ثالثاً ممکن است همه ازدواج های فامیلی صدر اسلام در میان مسلمانان یا شیعیان اهل بیت، ناشی از اندک بودن تعداد مسلمانان یا شیعیان و محدود بودن دامنه انتخاب همسر بوده است و به همین دلیل، پیامبر(ص) یا امامان(ع) از آن چند مورد (مثلاً ازدواج امام علی و حضرت فاطمه یا ازدواج امام سجّاد با دختر امام حسن یا ازدواج حضرت زینب با پسرعمویش عبد الله بن جعفر) نهی نکرده اند. در این فرض، این چند مورد ازدواج، «احکامی خاص» داشته اند که قابل الگوگیری نیستند و دلیل برای عمل دیگران نخواهند بود.3

رابعاً برای معصومان، امکان اطلاع از علم غیب خداوند و وقایع اینده وجود دارد و به همین خاطر، ازدواج های آنان یا ازدواج هایی که به توصیه آنان صورت گرفته اند، ممکن است با آگاهی از عدم بروز هر گونه مشکلی در اینده، انجام گرفته باشند.
خامساً پیامبر(ص) و امامان(ع) ـ چنان که پس از این، اشاره خواهیم کرد ـ از ازدواج فامیلی، نهی نموده اند. پس جای هیچ گونه تردیدی باقی نمی ماند که عقد ازدواج دخترعمو و پسرعمو (و امثال آن)، ربطی به آسمان ندارد!

در حدیث و فقه

از پیامبر خدا نقل است که فرمود: «با غریبه ازدواج کنید تا فرزند ضعیف نیاورید».4 از امام صادق(ع) نیز نقل شده است که فرمود:
«با خویشان نزدیک، ازدوا نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می اید».5

شاید به استناد همین گونه احادیث و نیز توصیه های پیشگیرانه پزشکان و متخصّصان ژنتیک است که برخی فقیهان معاصر، ازدواج فامیلی را «مکروه» شمرده و منع کرده اند.6


2 . علم، چه می گوید؟

الف. علم ژنتیک

امروزه علم وراثت (ژنتیک)، یکی از شاخه های مهمّ «زیست شناسی (بیولوژی)» است که دانشمندان و پژوهشگران، از طریق آن، ویژگی های موروثی هر انسن، جانور یا گیاه را می شناسند. این دانش در پزشکی و درمان بیماری های انسانی، دامپزشکی و دامپروری، کشاورزی، داروسازی و نیز حفاظت از محیط زیست، کاربرد گسترده دارد.
موضوع علم ژنتیک، آن دسته از صفاتی است که هر فرزند، از والدین خود به ارث می بَرَد. شکل بینی، حالت و رنگ مو، رنگ چشم، نوع گروه خونی، اندازه قد و... از جمله صفاتی هستند که از پدر و مادر و به طریق «وراثت» به ما می رسند. صفات موروثی، در برابر صفات دیگری قرار دارند که «صفات اکتسابی» نامیده می شوند. صفات اکتسابی، به تدریج، از کودکی تا بزرگ سالی و در فضای زندگی و تحت تربیت، کسب می شوند و امکان تغییر در آنها وجود دارد.
این دسته بندی صفات (به موروثی و اکتسابی)، در تمامی جانداران (جانوران، گیاهان، قارچ ها، آغازیان و باکتری ها) وجود دارد و اصول و قوانین ژنتیک نیز در تمامی این موجودات، ثابت و یکسان است. حتّی ویروس ها نیز تابع همین قوانین هستند.

ژن چیست؟

هر سلول جاندار، مرکز کنترلی به نام «کروموزوم» دارد که در هسته سلول، واقع است. هر کروموزوم از دو رشته به هم تابیده DNA تشکیل شده است.7 کروموزوم ها علاوه بر وظیفه کنترل فعالیت های سلول، در به ارث رسیدن صفات نیز نقش دارند. هر قطعه از DNA که باعث بروز یک صفت می شود، ژن نام دارد. ژن ها عامل انتقال صفات موروثی از هر جاندار (انسان، گیاه، جانور و...) به نسل بعدی وی هستند. به عنوان مثال، یک قطعه از DNA، ژن رنگ چشم است که متخصّصان ژنتیک، در تمام جهان، آن را می شناسند و جای دقیق آن را بر روی شبکه DNA می دانند.
گفتنی است که ژنی که مربوط به فعالیت هر عضو است، در سلول های آن عضو از بدن، فعّال عمل می کند و در سایر اعضا، غیرفعّال بافی می ماند. به عنوان نمونه، ژن مربوط به بیماری موروثی «تالاسمی ماژور (شدید)»، تنها در مغز استخوان فرد مبتلا (یعنی محلّ تولید گلبول های قرمز)، فعّال است، در حالی که در تک تک سلول های بدن وی وجود دارد.

عملکرد ژن ها

اگر ژن یک صفت نامرغوب (مثلاً پاهای پرانتزی شکل یا نازایی یا بیماری تالاسمی) از یک والِد (یعنی یک از والدین) به فرزند برسد، در وی خفیف باقی می ماند و حدّاکثر در حدّ والد خود، بروز می کند؛ امّا اگر از دو والد (یعنی هم از پدر و هم از مادر) به وی رسیده باشد، در وی تقویت و تشدید می شود.
اگر پدر و مادری که نسبت خونی (خویشاوندی نَسَبی) با هم ندارند، به عنوان مثال، هر کدام، پنج صفت موروثی خوب (امّا متفاوت با صفات آن دیگری) داشته باشند، فرزند آنها ممکن است تمامی آن ده صفت را به ارث ببرد و داشته باشد، امّا در ازدواج خویشاوندان با یکدیگر، اصولاً احتمال بروز صفات خوب و غیرهمسان در فرزند، اندک است و چون تنوّع صفات وجود ندارد، در عین این که احتمال بروز و تشدید یک صفت خوب در فرزند هست، امکان بروز و تشدید یک صفت نامرغوب در وی نیز (تا چند برابر یک ازدواج غیر خویشاوندی) وجود دارد.

بررسی یک نمونه:

تالاسمی

تالاسمی، یک بیماری غیر واگیر خونی و ارثی است که در اثر اختلال در تولید گلبول قرمز8 ایجاد می شود. این بیماری از طریق والدین حامل ژن معیوب، به فرزندان منتقل می شود.
تالاسمی به دو صورتِ ماژور (شدید) و مینور (خفیف)، ظهور می کند. چنانچه زن و شوهری هر دو حامل ژن معیوب باشند، 25 درصد فرزندان آنها مبتلا به تالاسمی شدید، پنجاه درصد مبتلا به تالاسمی خفیف (یعنی مانند والدین خود) و 25 درصد نیز سالم خواهند بود.
چنانچه از والدین، یکی سالم و دیگری حامل ژن معیوب باشد، پنجاه درصد فرزندان، سالم و پنجاه درصد مبتلا به تالاسمی خفیف (حامل ژن معیوب) می شوند.
مبتلایان به تالاسمی ماژور، قبل از هجده ماهگی، به رنگ پریدگی مبتلا می شوند، خوب نمی خوابند، خوب غذا نمی خورند و اگر درمان نشوند، می میرند. تنها راه کنترل این بیماری، تزریق منظّم خون است که باید هر چهار هفته یک بار صورت گیرد و به هر حال، هنوز درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده و عمر مبتلایان به آن، کوتاه است.
البته هر کسی (حتّی دو زوج غیر خویشاوند) ممکن است حامل ژن تالاسمی باشد، پس تالاسمی فقط نتیجه ازدواج های فامیلی نیست و هر زوج جوانی، قبل از رسمیت یافتن ازدواج ،لازم است که مشاوره ژنتیک و آزمایش خون، کمک بگیرند تا اطمینان یابند که هر دو (با هم) حامل ژن تالاسمی نیستند؛ امّا به هر حال ،متخصّصان، یکی از بهترین راه های پیشگیری از این بیماری (و هر بیماری وراثتی دیگری) را خودداری از ازدواج های فامیلی می دانند.

ب. دیگر علوم

جامعه شناسی و تاریخ، گواهی می دهند که ازدواج فامیلی، ا زاقتضائات و سنّت های زندگی قبیلگی (برای حفظ اسرار و حریم و حدود و میراث مادّی و سنّت ها و هویت قبیله) است که با آغاز عصر شهرنشینی، به تدریج، تضعیف و در بخی جوامع هم منسوخ شده است؛ 9 چرا که بشر، بیش از هزار سال است که به این نتیجه رسیه است که ازدواج با سایر ملل و اقوام و خانواده ها، به ظهور استعدادهای تازه و نبوغ و... می انجامد و اصولاً بزرگ ترین فرهنگ ها و تمدّن ها، در محلّ تلاقی دو تمدّن یا در نتیجه مهاجرت گروهی انسان ها (و طبعاً ازدواج های برون نژادی و برون سرزمینی) شکل گرفته اند.10
اقتصاددانان، بویژه در بحث از اقتصاد توسعه، وقتی به موضوعات رفاه اجتماعی و لوزم حمایت از شهروندان در برابر مشکلات سلامتی و بهداشت می رسند، بر بیماری های خاص و معلولیت ها تمرکز می کنند و هزینه های مادّی تحمیل شده بر هر خانواده دارای بیمار خاص یا معلول را محاسبه می نمایند تا بتوانند بودجه های لازم را برای «بهزیستی» و «تأمین اجتماعی» و «بیمه ها» و «خدمات شهری» در نظر بگیرند.

به عنوان نمونه، در کشور ما، در حال حاضر، بیش از 22هزار نفر به تالاسمی ماژور، مبتلا هستن که هزینه مادّی نگهداری هر یک از آنها، تقریباً شانزده میلیون تومان در سال است.11 این، غیر از هزینه هی روحی و رنج های معنوی تحمیل شده به فرد مبتلا و خانواده وی است که پژوهشگران اجتاعی و روان شناسان، ابعاد آن را بسیار فراتر از هزینه های مادّی می دانند و معتقدند که باید از طریق افزایش آگاهی شهروندان و بویژه زوج های جوان، نسبت این مبتلایان و معلولان را در نسل های بعد، کاهش داد.

پدید آورنده : لیلا علوی مقدّم

پی نوشت ها:


1 . در این مورد، می توانید منابع بسیار گسترده فقه و حدیث شیعه و اهل سنّت را در نرم افزار زیر، جستجو نمایید: کتاب خانه اهل بیت، تولید: مرکز معجم فقهی (وابسته به دفتر ایة الله سید علی سیستانی در قم).
2 . دانش نامه امیرالمؤمنین، ج1، ص179.
3 . درباره این گونه «احکام خاص» یا «قضیةٌ فی واقعةٍ»، رجوع کنید: حدیث زندگی، ش ،ص
4 . النّهایة، ابن اثیر، ج3، ص106؛ المَجازات النّبویة، شریف رضی، ص92.
5 . مسالک الأفهام، شهید ثانی، ج2، ص38؛ المَحجَّة البَیضاء، فیض کاشانی، ج3، ص94.
6 . به عنوان نمونه، رجوع کنید: بهداشت و تنظیم خانواده، تهران: اداره کل بهداشت عمومی و پیشگیری (وزارت بهداشت)، 1373، ص121 (پاسخ ایة الله ناصر مکارم شیرازی به پرسش دانشکده علوم پزشکی ایلام).
7 . انسان، دارای 46 کروموزوم، سگ دارای 78 کروموزوم، نخود فرنگی دارای 14 کروموزوم و پشه دارای شش کروموزوم است.
8 . به تعبیر دقیق تر: در تولید هموگلوبین ها (یعنی مولکول های پروتئین آهن دار موجود در گلبول قرمز خون) اختلال ایجاد می کند. هموگلوبین، وظیفه انتقال اکسیژن به بافت ها را بر عهده دارد.
9 . تاریخ اندیشه اجتماعی، بارنز و بکر، مترجم: جواد یوسفیان، تهران: امیرکبیر، ص183.
10 . تاریخ تمدّن، آرنولد توین بی، مترجم: یعقوب آژند، تهران: مولی، ص29.
11 . بهداشت محیط خانواده، تهران: رفتر برنامه ریزی فرهنگی و مشاوره (وزارت آموزش و پرورش)، 1374، ص47.
چند منبع مفید:
ـ آموزش برای بهداشت، سازمان جهانی بهداشت، مترجم: سعید پارسی نیا، تهران: چهر، 1371.
ـ بهداشت همگانی، محمد علی موسوی و گیتی ثمر، تهران: چهر، 1380، ج2.
ـ بهداشت، نیلفروشان و ضرّابی و میرصیامی، تهران: معاونت بهداشت (وزارت بهداشت)، 1383.
ـ اسلام و تنظیم خانواده، سید حسن خمینی، تهران: عروج، 1382.