جمع بندی الگوهای عملی مسلمانان در ازدواج فامیلی

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
الگوهای عملی مسلمانان در ازدواج فامیلی

همه می دانیم خلیفه چهارم و دختر پیامبر به صورت فامیلی باهم ازدواج نموده اند
و گفته شده چون ازدواج آنها سفارشی آسمانی بوده پس هیچ مشکلی برای بچه های شان از لحاظ ژنتیکی پیش نمی‌آمده است
اما سوال این است آنها الگوی عملی میلیونذها مسلمان در طول تاریخ بوده اند
و اکثر مسلمانان با توجه به جواز ازدواج فامیلی در اسلام و عدم آگاهی نسبت به عوارض آن و سواد کم در گذشته و بودن احادیثی در جواز و حتی رد آن
اقدام به این نوع ازدواج‌ها کردند
گناه هزار چند صد سالی که مردم از عوارض این نوع ازدواج ها نا آگاه بودند و با توجه به الگوهای عملی خود اقدام به این کار می کردند با کیست
در گذشته و در همین حال برخی از مواردی که به دست خود بشر اتفاق می‌افتد با قضا و قدر خداوند می خوانند
حرف من دقیقا اینجاست گذشته که آگاهی کم بوده است این همه فرزند معلول به دنیا آمده پای چه کسی است چرا خود خدا در قرآن نیامده و نگفت که این نوع ازدواج حلال ولی مکروه است

همیشه گفت ام در قرآن می‌شد به جای داستان های تکراری از کتابهای پیامبرهای پیشین موارد مهمی ذکر شود که انسان
با توجه به آن ها بیشتر بتواند به این کتاب ایمان بیاورد

برخی موارد

.از پیامبر
روایت است «با غریبه ازدواج کنید تا فرزند ضعیف نیاورید».

(
از امام صادق روایت شده است که فرمود: «با خویشان نزدیک، ازدواج نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می اید».

.................................................. ..........
روایت در باب تائید :
.................................................. .......
از امام سجاد روایت شده است که فرمود : کسی که برای خدا و برای صله رحم ازدواج کند خدا او را به تاج پادشاهی و کرامت سرافراز می کند .

روایت تاریخی از ازدواج امام علی با فاطمه دختر پیامبر، که نوه عمویش بود ...
3-روایت تاریخی از ازدواج امام سجاد با دختر امام حسن که دختر عمویش بود ...
4-روایت تاریخی از ازدواج حضرت زینب با عبدالله بن جعفر که پسر عمویش بود ...

و روایتی با این محتوا
دختران ما برای پسران ما و پسران ما برای دختران ما...
..............
در گذشته این موضوع را
در این تاپیک
http://www.askdin.com/showthread.php?t=60431
با نام کاربری سابقم مطرح کرده
که به خاطر بی حوصلگی بحث نکردم

پاسخ کارشناس

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد واسع

parsapour;955247 نوشت:
همه می دانیم خلیفه چهارم و دختر پیامبر به صورت فامیلی باهم ازدواج نموده اند
و گفته شده چون ازدواج آنها سفارشی آسمانی بوده پس هیچ مشکلی برای بچه های شان از لحاظ ژنتیکی پیش نمی‌آمده است
اما سوال این است آنها الگوی عملی میلیونذها مسلمان در طول تاریخ بوده اند
و اکثر مسلمانان با توجه به جواز ازدواج فامیلی در اسلام و عدم آگاهی نسبت به عوارض آن و سواد کم در گذشته و بودن احادیثی در جواز و حتی رد آن
اقدام به این نوع ازدواج‌ها کردند
گناه هزار چند صد سالی که مردم از عوارض این نوع ازدواج ها نا آگاه بودند و با توجه به الگوهای عملی خود اقدام به این کار می کردند با کیست
در گذشته و در همین حال برخی از مواردی که به دست خود بشر اتفاق می‌افتد با قضا و قدر خداوند می خوانند
حرف من دقیقا اینجاست گذشته که آگاهی کم بوده است این همه فرزند معلول به دنیا آمده پای چه کسی است چرا خود خدا در قرآن نیامده و نگفت که این نوع ازدواج حلال ولی مکروه است

همیشه گفت ام در قرآن می‌شد به جای داستان های تکراری از کتابهای پیامبرهای پیشین موارد مهمی ذکر شود که انسان
با توجه به آن ها بیشتر بتواند به این کتاب ایمان بیاورد

برخی موارد

.از پیامبر
روایت است «با غریبه ازدواج کنید تا فرزند ضعیف نیاورید».

(
از امام صادق روایت شده است که فرمود: «با خویشان نزدیک، ازدواج نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می اید».

.................................................. ..........
روایت در باب تائید :
.................................................. .......
از امام سجاد روایت شده است که فرمود : کسی که برای خدا و برای صله رحم ازدواج کند خدا او را به تاج پادشاهی و کرامت سرافراز می کند .

روایت تاریخی از ازدواج امام علی با فاطمه دختر پیامبر، که نوه عمویش بود ...
3-روایت تاریخی از ازدواج امام سجاد با دختر امام حسن که دختر عمویش بود ...
4-روایت تاریخی از ازدواج حضرت زینب با عبدالله بن جعفر که پسر عمویش بود ...

و روایتی با این محتوا
دختران ما برای پسران ما و پسران ما برای دختران ما...
..............
در گذشته این موضوع را
در این تاپیک
http://www.askdin.com/showthread.php?t=60431
با نام کاربری سابقم مطرح کرده
که به خاطر بی حوصلگی بحث نکردم


بسمه تعالی
با سلام و احترام
یکی از مسائلی که در جامعه کنونی کانون توجه خانواده ها قرار گرفته است مساله ازدواج فامیلی است و علت اهمیت یافتن آن نیز عواقبی است که در پی چنین ازدواج هایی مشاهده می شود مانند معلولیت های جسمی و ذهنی. از سوی دیگر نظرات برخی کارشناسان خانواده و ازدواج و روانشناسان و هشدارهای آنان بر اهمیت این موضوع افزوده است. وجود برخی روایاتی که پیامدهای ازدواج فامیلی را یادآوری کرده اند نیز توجه خانواده ها به ویژه جوانان در سن ازدواج را به خود جلب نموده است. از این رو در این نوشتار به بررسی این موضوع می پردازیم.

در کتاب « روابط اجتماعی از دیدگاه قران» می خوانیم : ديدگاه‏هاى گوناگونى درباره ازدواج فاميلى وجود دارد. بخشى از ازدواج‏هاى فاميلى در اقوام نيمه‏ متمدن مانند ازدواج با محارم، از ديدگاه اديان توحيدى (تورات و ... به‏ ويژه اسلام) نادرست و حرام خوانده شده و مرتكبان آن‏ها به ‏شدت مجازات مى‏شوند. اين دسته ازدواج‏ها از ديدگاه علم ژنتيك نيز ازدواج‏هاى خطرناك دانسته شده ‏اند و فرزند پديدآمده از آن‏ها، به‏ شدت در معرض نقص، بيمارى و حتى مرگ است.

بخش ديگر ازدواج‏هاى فاميلى كه درجه دوم و روا و حلال دانسته شده‏ اند، مانند ازدواج عموزادگان و عمه و خاله و دايى ‏زادگان با هم، از ديدگاه علم امروز قابل تأييدند، به شرط آنكه در تبار و نياكان هر دو سوى ازدواج، برخى بيمارهاى قابل انتقال وراثتى مشاهده نشوند. از ديدگاه برخى روايات نيز، اين دسته ازدواج‏ها گاه زمينه تولد فرزندانى ضعيف يا بيمار را فراهم مى ‏آورد و ممكن است به درون خانواده نيز تسرّى بيابد، هرچند لزومى نيست و ازاين‏رو مى‏توان مانند شرط مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج، چنين گفت كه با سنجش ازدواج‏هاى فاميلى پيشين در آن خانواده و نيز خلق ‏وخو و اهداف خويشاوندان از ايجاد رابطه مجدد، مى‏توان به ازدواج فاميلى سفارش يا از آن نهى كرد.

گفتنى است ما نمونه‏ هاى متعددى از ازدواج‏هاى فاميلى موفق داريم و ازاين‏رو نمى‏توان يكسره آن را كنار گذارد؛ هر چند در اين ازدواج‏ها دو سوى رابطه از سالم‏ترين و پاك‏ نهادترين آدميان با تبار و نياكان و مادران و پدرانى پيراسته و رشيده بوده‏ اند. زيباترين و بهترين نمونه ازدواج فاميلى دو جوان، پيوند فاطمه (عليهاالسلام) و على (ع) است و نيزامام‏زادگان بزرگى كه با خويشان خود ازدواج كرده ‏اند. در پايان، اين نكته را يادآورى مى‏كنيم كه روايت‏ها نيز به ازدواج غيرفاميلى ترغيب كرده ‏اند.

[1] مانند دو روایت زیر:

- پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: با غريبه ازدواج كنيد [، نه با خويشاوندان‏] تا فرزندانتان نحيف (لاغر/ ناتوان) نشوند.

[2]
- پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: با خويشاوندان بسيار نزديك، ازدواج نكنيد؛ زيرا فرزند، نحيف به دنيا مى‏آيد.
[3]
حاصل اینکه: نمی توان در رابطه با ازدواج فامیلی با یک حکم کلی آن را ممنوع یا تایید کرد. از این رو باید با ملاحظه آموزه های دینی و نظرات کارشناسان ازدواج و ژنتیک و سایر شرایط لازم برای ازدواج مانند هم کفو بودن در مسائل فرهنگی و اقتصادی و ... و در نظر گرفتن سایر احتیاط های لازم در این باره تصمیم درست و سنجیده ای گرفت.

و اگر سفارش ها یا هشدارهایی در آموزه های دینی در این باره وجود دارد برای ملاحظه و تقویت جانب احتیاط در این باره است نه اینکه ازدواج فامیلی کاملا حرام یا حلال باشد. زیرا سفارش های موجود در حقیقت تصمیم گیری نهایی را به خود اشخاص واگذار نموده است و از باب ارشاد و احتمال برخی پیامدهای ازدواج های فامیلی هشدارهایی را صادر نموده اند. لذا هیچ فقیهی قائل به حرمت ازدواج فامیلی به طور کلی نشده است.


[/HR][1] مسعودى، عبدالهادى، روابط اجتماعى از نگاه قرآن، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران،. ص 215-216.

[2] . شریف الرضی، محمد بن حسین (1380ش) المجازات النبویه، تحقیق: مهدی هوشمند، قم، دارالحدیث ص 92، ح 59.

[3] . فیض کاشانی، ملا محسن(1417ق) المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، تحقیق: علی اکبر غفاری قم، ناشر: جامعه المدرسین حوزه علمیه قم. ج 3 ص 94.

با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد ایرانی ها به صورت فامیلی ازدواج می کنند
و شبیه شدن ژنوم آنها به هم
باید از این نوع ازدواج ها جلوگیری کرد
چون در ایران مشاوره ژنتیک به درستی انجام نمی شود
آزمایش ژنتیک غلط در می آید
برای همین هم می گوییم پیشگیری
چون راه ورود و اطلاع از مشکلات ژنتیکی مشاوره است و این مشاوره به این دلایل که باید شجرنامه ی بیماری چندین نسل ترسیم شود
نبود اطلاعات کامل بالینی افراد درجه یک تا سه در کشور
به علت عدم وجود پزشک خانواده
یا عدم شفافیت اعضای فامیل درباره ی بیماری هایشان
مثلا خاله می گوید بچه ام سالم است در حالیکه مثلا کم خون است یا دیابت دارد
با أین استدلال که چرا بر دخترم یا پسرم عیب بگذارم

این موارد می تواند مشاور ژنتیک را به اشتباه بیندازد و
و تشخیص غلط و ناقص باشد

ممنون از شما دوست عزیز این آمار درسته؟ یعنی واقعا 40% ازدواج ها فامیلیه؟

fateme 88;957155 نوشت:
ممنون از شما دوست عزیز این آمار درسته؟ یعنی واقعا 40% ازدواج ها فامیلیه؟

با سلام بله به این لینک مراجعه فرمایید
http://rpsiran.ir/forum/showthread.php?tid=5339&pid=55906#pid55906

سوال: ازدواج فامیلی از نظر آموزه های دینی چه حکمی دارد؟

پاسخ:

یکی از مسائلی که در جامعه کنونی کانون توجه خانواده ها قرار گرفته است مساله ازدواج فامیلی است و علت اهمیت یافتن آن نیز عواقبی است که در پی چنین ازدواج هایی مشاهده می شود مانند معلولیت های جسمی و ذهنی. از سوی دیگر نظرات برخی کارشناسان خانواده و ازدواج و روانشناسان و هشدارهای آنان بر اهمیت این موضوع افزوده است. وجود برخی روایاتی که پیامدهای ازدواج فامیلی را یادآوری کرده اند نیز توجه خانواده ها به ویژه جوانان در سن ازدواج را به خود جلب نموده است. از این رو در این نوشتار به بررسی این موضوع می پردازیم.

در کتاب « روابط اجتماعی از دیدگاه قران» می خوانیم : ديدگاه‏هاى گوناگونى درباره ازدواج فاميلى وجود دارد. بخشى از ازدواج‏هاى فاميلى در اقوام نيمه‏ متمدن مانند ازدواج با محارم، از ديدگاه اديان توحيدى (تورات و ... به‏ ويژه اسلام) نادرست و حرام خوانده شده و مرتكبان آن‏ها به ‏شدت مجازات مى‏شوند. اين دسته ازدواج‏ها از ديدگاه علم ژنتيك نيز ازدواج‏هاى خطرناك دانسته شده ‏اند و فرزند پديدآمده از آن‏ها، به‏ شدت در معرض نقص، بيمارى و حتى مرگ است.

بخش ديگر ازدواج‏هاى فاميلى كه درجه دوم و روا و حلال دانسته شده‏ اند، مانند ازدواج عموزادگان و عمه و خاله و دايى ‏زادگان با هم، از ديدگاه علم امروز قابل تأييدند، به شرط آنكه در تبار و نياكان هر دو سوى ازدواج، برخى بيمارهاى قابل انتقال وراثتى مشاهده نشوند. از ديدگاه برخى روايات نيز، اين دسته ازدواج‏ها گاه زمينه تولد فرزندانى ضعيف يا بيمار را فراهم مى ‏آورد و ممكن است به درون خانواده نيز تسرّى بيابد، هرچند لزومى نيست و ازاين‏رو مى‏توان مانند شرط مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج، چنين گفت كه با سنجش ازدواج‏هاى فاميلى پيشين در آن خانواده و نيز خلق ‏وخو و اهداف خويشاوندان از ايجاد رابطه مجدد، مى‏توان به ازدواج فاميلى سفارش يا از آن نهى كرد.

گفتنى است ما نمونه‏ هاى متعددى از ازدواج‏هاى فاميلى موفق داريم و ازاين‏رو نمى‏توان يكسره آن را كنار گذارد؛ هر چند در اين ازدواج‏ها دو سوى رابطه از سالم‏ترين و پاك‏ نهادترين آدميان با تبار و نياكان و مادران و پدرانى پيراسته و رشيده بوده‏ اند. زيباترين و بهترين نمونه ازدواج فاميلى دو جوان، پيوند فاطمه (عليهاالسلام) و على (ع) است و نيزامام‏زادگان بزرگى كه با خويشان خود ازدواج كرده ‏اند. در پايان، اين نكته را يادآورى مى‏كنيم كه روايت‏ها نيز به ازدواج غيرفاميلى ترغيب كرده ‏اند.[1] مانند دو روایت زیر:

- پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: با غريبه ازدواج كنيد [، نه با خويشاوندان‏] تا فرزندانتان نحيف (لاغر/ ناتوان) نشوند.[2]
- پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: با خويشاوندان بسيار نزديك، ازدواج نكنيد؛ زيرا فرزند، نحيف به دنيا مى‏آيد.
[3]
حاصل اینکه: نمی توان در رابطه با ازدواج فامیلی با یک حکم کلی آن را ممنوع یا تایید کرد. از این رو باید با ملاحظه آموزه های دینی و نظرات کارشناسان ازدواج و ژنتیک و سایر شرایط لازم برای ازدواج مانند هم کفو بودن در مسائل فرهنگی و اقتصادی و ... و در نظر گرفتن سایر احتیاط های لازم در این باره تصمیم درست و سنجیده ای گرفت.
علاوه بر اینکه وجود آمارهای بالای ازدواج فامیلی در جامعه مهم نیست آنچه مهم است درصد معلولیت ناشی از ازدواج های فامیلی است. اگر روزی فرارسد که درصد معلولیت ها قابل توجه باشد و تقریبا بتوان گفت منشا اصلی معلولیت فرزندان ازدواج فامیلی است در آن صورت باید نسبت به ازدواج فامیلی با جدیت و دقت بیشتری نگریست. اما وقتی مشاهده میشود که از ازدواج های غیر فامیلی نیز فرزندانی معلول به دنیا می ایند و درصد آن هم البته نامعلوم است نمی توان به صورت مشخص حکمی برای ازدواج های فامیلی به صورت مطلق صادر کرد. لذا اگر سفارش ها یا هشدارهایی در آموزه های دینی در این باره وجود دارد برای ملاحظه و تقویت جانب احتیاط در این باره است نه اینکه ازدواج فامیلی کاملا حرام یا حلال باشد. زیرا سفارش های موجود در حقیقت تصمیم گیری نهایی را به خود اشخاص واگذار نموده است و از باب ارشاد و احتمال برخی پیامدهای ازدواج های فامیلی هشدارهایی را صادر نموده اند. لذا هیچ فقیهی قائل به حرمت ازدواج فامیلی به طور کلی نشده است.


[/HR][1] مسعودى، عبدالهادى، (بی تا) روابط اجتماعى از نگاه قرآن، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران،. ص 215-216.

[2] . شریف الرضی، محمد بن حسین (1380ش) المجازات النبویه، تحقیق: مهدی هوشمند، قم، دارالحدیث ص 92، ح 59.

[3] . فیض کاشانی، ملا محسن(1417ق) المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، تحقیق: علی اکبر غفاری قم، ناشر: جامعه المدرسین حوزه علمیه قم. ج 3 ص 94.
موضوع قفل شده است