عرفان عملی

لیست تایپکهای شش ماهه دوم سال 96 بخش عرفان عملی

انجمن: 

[="Teal"]

بسم الله الرحمن الرحیم

مهرماه 96

- منازل و مقامات

- ریاضت

- فرق اخلاق و عرفان عملی


[/]
برچسب: 

سخنرانی های ناب در مورد تهذیب نفس

*از دوستان تقاضا می کنم بهترین سخنرانی هاشون در مورد تهذیب نفس و عرفان عملی رو اینجا بزارند
که خودتون می دونید اگه صوتی رو شما بزارید و من بشنوم و به واسطه اون زندگیم تغییر بکنه شما هم تو صوابش شریکید

*نکته مهم= لطفا وقتی صوتی رو می زارید مطمئن بشید که نشر صوت و سخنرانی مجاز و رایگان تا دچار حق الناس نشوید
* لطفا بهتر اسم لینک که مطالب رو از اونجا برداشتید رو هم بزارید

برای شروع کار
شاید بتونم بگم بهترین سخنرانی تو تهذیب نفس سخنرانی استاد پناهیان با موضوع تنها مسیر هست که تو سایتشون قرار دادند و اینجا برای دانلود می زارم تا استفاده بکنیم
+ اکیدا توصیه می کنم برید تو لینک و دانلود کنید

http://bayanmanavi.ir/post/2271

ممنون

پ. ن: دوستان اگه کانال ها رسمی دوباره عرض می کنم کانال رسمی اساتید اخلاق دارید لطف کنید ادرسشو بزارید

نکته: ادرس کانال های رسمی رو می تونید از سایت شخصی این اساتید بردارید.

سلوک اخلاقی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلوک دغدغه همه کسانی است که به استعدادهای خود آگاهی یافته و خسران خویش را در فرصت کوتاه دنیا لمس کرده اند. پرسش عمیق تر این دسته از مراحل سلوک است؛ مراحلی که در پیش روی دارند و باید بیشتر با آن آشنا شوند تا به درستی به آن رسیده و به سلامت بگذرند.
حرکت های معنوی اهداف یکسانی ندارند و مسیرهای سلوک با تفاوت در هدف متفاوت خواهد شد. دین، رشد و رسیدن به صراط مستقیم را به عنوان هدف حرکت در سلوک معنوی تعیین کرده است.
این نوشته به بررسی طرح هایی از مراحل سلوک اختصاص دارد که در روایات معصومین به آنها اشاره شده است.

برچسب: 

نکات عملی عرفانی از آیت الله کمیلی

انجمن: 

گفتارهای سلوکی از فقیه عارف آیت الله کمیلی

۱. در دستورات اهل عرفان آمده است؛ که اگر سالکین الی الله بخواهند راه میانبر در سیروسلوک را بپیمایند، باید از راه امام حسین علیه السلام وارد بشوند.

۲. اولین چیزی که داعی(دعا کننده) باید متوجه آن باشد، شناخت مخاطب خود است و باید شناختی از صفات و اسما الهی داشته باشد و او را با طهارت و خضوع و خشوع و آمادگی کامل یاد کند.

۳. استاد ما (مرحوم حداد) در مسئله مناجات بسیار کتوم بودند و به حقیقت، سرّ دعا را دریافته بودند و با خدا نجوای قلبی داشتند و آه و ناله او در درون بود.

۴. اگر سالک در دنیا به کمال رسید، که رسید و اگر قبل از به دست آوردن کمال مرد، شهید مرده است و مهاجری است که به سوی خدا رفته است و بعد از مرگ به کمال خواهد رسید.

۵. سالکین باید استقامت داشته باشند و کارهایشان فقط و فقط برای خدا باشد، و هیچ نوع شرکی چه خفی و چه جلی در کارها و نیّات قلبشان پیدا نشود.
خداوند در قرآن می‌فرماید: “بندگانش در راه او و برای او مستقیم شوند”، اشاره دارد به اینکه فقط او را در نظر بگیرند.

۶. ای برادر! اگرتصمیم داری اهل معرفت شوی، و از مقربین شوی، و رفیق انبیاء و اولیاء باشی، در امرت استوار باش و هرچه می‌توانی از صفات حیوانی دور شو و متخلق به اخلاق روحانیین شو.

۷. شما می‌خواهی همه‌ی وجودت و همه آن باطن را به هم بریزی و از نو یک آدم درست کنی، یک انسان درست کنی، خوب این خیلی کار مشکلی است،! لذا مرحوم سید (بحرالعلوم) هشدار می‌دهد و می‌گوید سالک در این موارد باید مانند کوه‌های خیلی بلند و استوار که به این زودی‌ها متزلزل نمی‌شود ثابت بایستد.

۸. آن‌هایی که سالک واقعی هستند و استاد دارند، و راضی به مقدرات و رزق و روزی معنوی خود هستند، عجله و شتاب زدگی نمی‌کنند،خود را به ریاضت‌های غیر مشروع نمی‌اندازند، ضرر به جان و مال و خانواده‌شان نمی‌زنند، اجحاف در حقوق دیگران نمی‌کنند، و اگر در دنیا هم فتح باب برایشان نشود، بعد از مرگ و در برزخ به کمالات خواهند رسید.

۹. امر به معروف واجب است، دعوت به عرفان و سیر إلی الله از عالی‌ترین و بالاترین معروف‌هاست.

۱۰. سالک باید بداند که سر منزل مقصود (توحید) خارج از وجود خودش نیست، و رسیدن به آن نیازمند تذکر (ذکر) و تفکر مستمر است.

۱۱. فرصت‌های سالک در سیر و سلوک، در حقیقت رعایت حقوق (والدین، همسر، فرزند و…) است.

نیاز به راهنما در عرفان عملی

در مسایل مرتبط با عرفان عملی نیاز به یک استاد یا راهنما بشدت احساس میشود .اما در جامعه ما نمیتوان به چنین اشخاصی دست یافت .البته پر واضح است که این بازیها صوفی گرایان مد نظرم نیست بلکه همان عرفان متعالی و عملی در اسلام را عرض می کنم .لطف فرموده در این خصوص کتابها یا اشخاصی که یاری دهنده هستند را به این حقیر معرفی فرمایید .با تشکر فراوان

حقیقت عوالم ماورای ماده

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد

سلام

من شنیده ام عوالمی فوق ماده هستند (طبع=عالم ماده و خیال و مثال و عقل و جبروت و لاهوت و اما ) البته اگه ترتیبش رو درست نوشته باشم و چیزی جا ننداخته باشم!
و همچنین تقسیم بندی های مختلف دیگر (مثلا شنیدم عالم جبروت همان عالم عقله)
میخواستم بدونم که بهترین تقسیم بندی این عوالم چیست؟
مبنای نام گذاری این عوالم چه بوده؟ (حدیث یا قرآن یا تجارب عرفا؟)
و هرکدام از این عوالم چه ویژگی هایی دارند؟ (مثلا شنیدم هر عالم علت عالم پایین تر از خود است)
نظر عرفای معاصر در مورد این عوالم چیست؟
آیا منظور از اسمانها این عوالم هستند؟
آیا برای درک این عوالم در این دنیا (قبل از مرگ مقدر ) باید بتوان خلع روح کرد یا ربطی ندارد؟
اینکه میگوند فلانی به تجرد روحی رسیده این به معنی توانایی خلع روح ارادی است؟
و آیا محدودیتی در تعالی انسان در این عوالم وجود دارد ؟ (یعنی تا کجا میشود بالا رفت )
و آیا خداوند از انسان صعود در این عوالم را انتظار دارد یا خیر؟ اگر بله تا چه حد؟

و من الله توفیق

پای درس«منازل السائرین» خواجه عبدالله انصاری

بسم الله الرحمن الرحیم


کتاب منازل السائرین از نوشته های خواجه عبدالله انصاری ست.وی ابتدا کتابی به زبان فارسی با نام صد میدان در مقامات سیر و سلوک می نگارد و پس از بیست و هفت سال تجربه ی علمی و عملی،منازل السائرین را تألیف کرده که در عرفان عملی اثری ممتاز و بی نظیر است.
به صورتی که به طور تقریبی محور همه ی تحقیقات پسین در عرفان عملی قرار گرفت و به ویژه چهارچوب اصلی آن،نظم و ترتیب بین مقامات مورد تایید و تأکید عرفای پس از وی واقع شد و به درستی می توان این اثر را آینه ی تمام نمای عرفان عملی اسلامی دانست.(1)
منازل السائرین از بهترین کتابها در زمینه عرفان عملى وسیر وسلوک است و مدتها در حوزه هاى علمیه تدریس مى شده است. حضرت امام خمینى ـ رضوان الله تعالى علیه ـ منازل السائرین را در محضر آیت الله شاه آبادى اعلی الله مقامه الشریف فراگرفت و سالها درس اخلاق خود را در حوزه علمیّه بر پایه آن کتاب ایراد فرمود.(2)
خواجه عبدالله انصارى این کتاب را بر سه شاگردِ خود, ابوالوقت سجزى, عبدالملک کروخى و محمد صیدالانى املا کرده است.
در این کتاب پیرامون صد مقام که فراروى سالک الى الله قرار دارد, بحث شده است.
قطب عارفان, حضرت امام صادق ـ صلوات الله علیه ـ طبق روایتى فرموده: (
الایمان حالات و درجات و طبقات و منازل)(3) و علامه مجلسى ـ رحمة الله علیه ـ در شرح آن مى گوید: (…اشارة إلى أنّ للایمان مراتب متکثرة و هى حالات الانسان باعتبار قیامها به, و درجات باعتبار ترقیه من بعضها إلى بعض, و طبقات باعتبار تفاوت مراتبها فى نفسها و کون بعضها فوق بعض, و منازل باعتبار أنّ الانسان ینزل فیها و یأوى إلیها).(4)
[حدیث, اشاره به مرتبه هاى فراوان ایمان دارد که چون قائم به انسانند, آنها را (حالاتِ) انسان گویند. و از آنجا که انسان از برخى به برخى دیگر از آنها ترقى مى کند, به (درجات) معروفند و چون این مراتب متفاوتند و بعضى از دیگرى بالاتر, به (طبقات) مشهورند و به آنها منازل نیز گویند, چرا که انسان در آنها منزل مى گزیند.]
بنابراین حضرت امام صادق ـ صلوات الله علیه ـ براى نخستین بار به عارفان آموخت که از منازل و حالات سالک الى الله سخن گویند و آن امام همام خود آن گونه که در مصباح الشریعه آمده, از صد درجه صحبت کرده است.

امیدوارم کاربران فرهیخته و محترم اسک دین از این تاپیک و مباحث آن استقبال کرده و برای ایشان مفید باشد.

پی نوشت ها:
1-آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی/علی امینی نژاد/ص428
2-سیماى فرزانگان, ص87 و 50.
3-اصول کافى, کتاب الایمان و الکفر, بابُ اَنّ الایمان مبثوث لجوارح البدن کلها, ج2, ص34 و 39.
4-مراة العقول, ج7, ص217.

توصیه ها و نکات عرفانی علامه حسن زاده آملی

انجمن: 

[="DarkOrchid"]بسم الله الرحمن الرحیم

در این تاپیک قصد بر آن دارم تا شمه ای از بارقه های نوریه عرفانی حضرت استاد علامه حسن حسن زاده آملی حفظه الله را که کمتر در دسترس عموم قرار گرفته , خدمت دوستان عزیز تقدیم کنم
باشد که نفوس مستعده را معدی باشد برای نیل به مقامات عالیه ان شاء الله تعالی

:Gol::Gol::Gol:
[/]

ثمره‌ی وحدت وجود در عرفان عملی

انجمن: 

با سلام خدمت سروران گرامی

میخواستم بپرسم عرفا از وحدت وجود چه استفاده ای میکنند (صرفا در عرفان عملی و نه در عرفان نظری) و وجود آن در عرفان عملی چه فایده ای دارد؟ (دقیقا باعث چه چیز ها و رفتار هایی میشود؟)

ایا در کلام اهل بیت (ع) اشاره ای به عرفان عملی شده است؟

انجمن: 

بسمه تعالی
با سلام خدمت کارشناسان سایت

میخواستم بدونم ایا در کلام اهل بیت اشاره ای به عرفان عملی شده است ؟

با تشکر