علم عرفان

پای درس«منازل السائرین» خواجه عبدالله انصاری

بسم الله الرحمن الرحیم


کتاب منازل السائرین از نوشته های خواجه عبدالله انصاری ست.وی ابتدا کتابی به زبان فارسی با نام صد میدان در مقامات سیر و سلوک می نگارد و پس از بیست و هفت سال تجربه ی علمی و عملی،منازل السائرین را تألیف کرده که در عرفان عملی اثری ممتاز و بی نظیر است.
به صورتی که به طور تقریبی محور همه ی تحقیقات پسین در عرفان عملی قرار گرفت و به ویژه چهارچوب اصلی آن،نظم و ترتیب بین مقامات مورد تایید و تأکید عرفای پس از وی واقع شد و به درستی می توان این اثر را آینه ی تمام نمای عرفان عملی اسلامی دانست.(1)
منازل السائرین از بهترین کتابها در زمینه عرفان عملى وسیر وسلوک است و مدتها در حوزه هاى علمیه تدریس مى شده است. حضرت امام خمینى ـ رضوان الله تعالى علیه ـ منازل السائرین را در محضر آیت الله شاه آبادى اعلی الله مقامه الشریف فراگرفت و سالها درس اخلاق خود را در حوزه علمیّه بر پایه آن کتاب ایراد فرمود.(2)
خواجه عبدالله انصارى این کتاب را بر سه شاگردِ خود, ابوالوقت سجزى, عبدالملک کروخى و محمد صیدالانى املا کرده است.
در این کتاب پیرامون صد مقام که فراروى سالک الى الله قرار دارد, بحث شده است.
قطب عارفان, حضرت امام صادق ـ صلوات الله علیه ـ طبق روایتى فرموده: (
الایمان حالات و درجات و طبقات و منازل)(3) و علامه مجلسى ـ رحمة الله علیه ـ در شرح آن مى گوید: (…اشارة إلى أنّ للایمان مراتب متکثرة و هى حالات الانسان باعتبار قیامها به, و درجات باعتبار ترقیه من بعضها إلى بعض, و طبقات باعتبار تفاوت مراتبها فى نفسها و کون بعضها فوق بعض, و منازل باعتبار أنّ الانسان ینزل فیها و یأوى إلیها).(4)
[حدیث, اشاره به مرتبه هاى فراوان ایمان دارد که چون قائم به انسانند, آنها را (حالاتِ) انسان گویند. و از آنجا که انسان از برخى به برخى دیگر از آنها ترقى مى کند, به (درجات) معروفند و چون این مراتب متفاوتند و بعضى از دیگرى بالاتر, به (طبقات) مشهورند و به آنها منازل نیز گویند, چرا که انسان در آنها منزل مى گزیند.]
بنابراین حضرت امام صادق ـ صلوات الله علیه ـ براى نخستین بار به عارفان آموخت که از منازل و حالات سالک الى الله سخن گویند و آن امام همام خود آن گونه که در مصباح الشریعه آمده, از صد درجه صحبت کرده است.

امیدوارم کاربران فرهیخته و محترم اسک دین از این تاپیک و مباحث آن استقبال کرده و برای ایشان مفید باشد.

پی نوشت ها:
1-آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی/علی امینی نژاد/ص428
2-سیماى فرزانگان, ص87 و 50.
3-اصول کافى, کتاب الایمان و الکفر, بابُ اَنّ الایمان مبثوث لجوارح البدن کلها, ج2, ص34 و 39.
4-مراة العقول, ج7, ص217.

موضوع علم عرفان نظری

باسمه تعالی
باسلام:
موضوع علم عرفان نظری چیزی جز حق تعالی نیست
از دیدگاه عارف حق تعالی تنها حقیقت موجود در سراسر هستی است وآنچه جز او تصور می شود چیزی نیست مگر جلوه ها،تعینات وشوون وی
ما عدم هاییم وهستی نما /تو وجود مطلق و هستی ما(1)
پس موضوع این علم توحید وحقایق توحیدی است،لذا صدر الدین قونوی در کتاب مفتاح الغیب خود که یکی از سنگین ترین کتب علم عرفان نظری است که با شرح محمد بن حمزه فناری با نام مصباح الانس چاب شده است در تعریف موضوع علم عرفان نظری می نویسد((فموضوعه الخصیص به وجود الحق سبحانه))یعنی موضوع علم عرفان عنوان وجود حق سبحانه است (2)
پی نوشت:
1-مولوی
2-قونوی .مفتاح الغیب ص6

معیار عرفان اسلامی

باسمه تعالی
با سلام:
هر علمی برای سنجش صحت وسقم گزاره های خود به معیارهای ویژه ای نیاز دارد برای مثال در علوم طبیعی تجربه واستقراودر علوم ادبی ساختارهای گویشی ودر علوم عقلی معیار سنجش استدلال های عقلی منطق است
عارفان اسلامی چندین ملاک را برای تبیین درستی ونادرستی مسائل معرفی کردند
1- معیار خاص :از جمله اموری که در عرفان به ویژه عرفان عملی وسیر وسلوک معنوی ضرورت دارد وجود استاد حاذق و واصل است عرفا از چنین انسان کاملی به میزان خاص تعبیر می کنند زیرا به افراد ویژه ای که تحت پرورش او هستند اختصاص دارد
2-معیار عام :در عرفان اسلامی افزون بر معیار خاص دو میزان سنجش عمومی تر نیز جایگاه ویژه ای دارند :
الف:عقل ،عقل سلیم ونیز عقل منور به نور قلب که از کدورت های ظلمانی وحسی به دور باشد خود حجت محکم و ملاک روشنی برصحت وسقم مباحث عرفان علمی وعملی به شمار می آید
ب:دین وشریعت:از منظر عارفان مهم ترین سنجه برای تشخیص درستی ونادرستی مباحث عرفانی چه مباحث نظری وفکری وچه اعمال عملی وسلوکی شریعت خاتم است زیرا در عرفان تکیه اساسی بر دریافت حقایق وکشف وشهود است وهر چه جان سالک پاک تر واز طهارت بیشتری برخوردار باشد آن شهود نیز زلال تر و واقع نمایی اش بیشتر است از طرفی در میان نفوس انسانها ،نفوس انبیاء ،طاهر ترین نفوس ودر رأس آنها پاک ترین جان که دارای طهارت کامل است نفس خاتم الانبیا (ص)است از همین روی کشف او کامل ترین کشف وشهود او در والاترین نقطه قرار دارد وبه همین جهت عرفا قرآن را کشف تام واتمّ محمدی (ص)می شمارند بی گمان در چنین فضایی همه مکاشفه ها ودر یافت های عرفانی می بایست با معیار قرآن و سنت نبوی وولایی سنجیده شود واز این رهگذر واردات رحمانی وملکی از خطورات و رهزنی های شیطانی ونفسانی جدا گردد وقوت ونقص مسائل محاسبه گردد
ر. ک. قیصری شرح فصوص الحکم ص 111
ر. ک. مبانی و فلسفه عرفان نظری

چرا باید سراغ اخلاق رفت؟

با عرض سلام خدمت شما کارشناسان گرامی
سوالی که داشتم اینه که چرا باید سراغ اخلاق رفت؟
من می خواهم به خدا تقرب پیدا کنم،مگر این کار با عرفان اسلامی به بهترین وجه صورت نمی گیرد؟پس چرا وقت خودم را برای مبحث اخلاقی بگیرم؟
سوال دیگر اینکه اصلا اخلاق به درد عرفان و عارف شدن می خورد؟

کارشناس بحث : سمیع