تحریف قرآن

پاسخ به شبهات درباره تحریف قرآن

مرکز ملی پاسخ به شبهات دینی
باسلام و احترام،
به استحضار میرساند، اخیرا فیلمی بدست بنده رسیده که برشی از گفتگوی آقای حسین دهباشی با آیت الله کمال حیدری میباشد.
در این قطعه فیلم، در مورد صحت و سلامت قرآن کریم و مسائلی و شبهاتی در خصوص تحریف و کسر قرآن، مطرح شده است.
باتوجه به حساسیت موضوع و اینکه این قطعه فیلم گویا بهانه ای شده برای زیر سوال بردن دین اسلام، لذا خواهشمند است در خصوص شبهات مطرح شده که خود بصورت سوال در فیلم گفته و مشخص میگردد، روشنگری نموده و اطلاعات لازم را ارائه فرمایید.
پیشاپیش از حسن توجه آن مرکز محترم و کارشناسان مربوطه، قدردانی مینمایم.

باتشکر

تلفظ متفاوت «هیت» در سوره یوسف به چه علت است؟

سلام
جدیدا تلاوتی از استاد عبدالباسط شنیدم که ایشان کلمه هیت در ایه 23 سوره مبارکه یوسف را با چهار تلفظ مختلف ادا کردند!
علت این چیست؟
ایا تغییر تلفظ موجب تحریف نمی گردد ، یعنی شک دارند که کدام تلفظ اصیل؟ چرا این طور عمل کردند؟
ایا فقط سنی ها اینگونه تلفظ می کنند یا شیعه هم به این موضوع اعتقاد دارد؟ البته قاری انتخابی بنده که به ایشان گوش می کنم استاد منشاوی هست که ایشان هم تا اونجاییکه اطلاع دارم سنی است گرچه برخی می گویند شیعه بودن و تقیه کردن

دور در اثبات تحریف ناپذیری قرآن

سلام و عرض ادب

مسیحیان و یهودیان نیز به این موضوع اشاره دارند ،که در کتب ایشان نوشته شده ، خداوند این کتب را از تحریف مصون کرده(مثلا در مکاشفات یوحنا)

به طور مثال بنده کتابی می نویسم و می گویم این از طرف خداست
بعد جمله ای در این کتاب می نویسم که نشان می دهد این کتاب از طرف خداست و از تحریف مصون است
این می شود دور!

پس جمله ای از خود کتاب ، نمی تواند نشانه عدم تحریف و الهی بودن کتاب باشد !
البته تحریف فقط به معنای اضافه یا کم کردن از کتاب نیست
بلکه می تواند به معنای تغییر دادن معنا ( تحریف معنا و مفهوم اصلی آیات ) نیز باشد

با این نظر قرآن نیز تحریف شده
چرا که همه فرقه ها در اسلام ، از قرآن برای اثبات صحیح بودن روش فرقه خود استفاده می کنند!

در پناه حق تعالی

اثبات عدم تحریف قرآن فقط از طریق برهان عقلی و بدون استفاده از احادیث و محتوای قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدمت دوستان .لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه فقط و فقط با برهان های عقلی وبدون استفاده از احادیث و آیات قرآن میتوان ثابت کرد محتوای قرآن هیچ تغییری نکرده است حتی به اندازه ی یک حرف ! در بسیاری از دلایل ذکر شده برای اثبات تحریف نشدن قرآن به محتوای قرآن اعم از تحدی و ..... اشاره میکنند در حالیکه به نظر بنده این استدلال اشتباه است . ما برای اینکه اثبات کنیم محتوای کتابی عوض نشده پر واضح است که به محتوای آن نمیتوانیم مراجعه کنیم . ممنوم که راهمایی میکنید با ذکر دلیل . منتظرم مشتاقانه گل

حفاظت از قرآن یا حفاظت از وحی ؟

سلام علیکم

آیا در آیات 6 الی 9 سوره حجر ، حفاظت از وحی تا رسیدن به قلب پیامبر مراد نیست ؟

( فقط لطفا متن های تفسیر نمونه و المیزان رو اینجا کپی نکنید ، آیات رو از اول آیه 6 تا آخر آیه 9 بررسی کنید )

با تشکر

توضیحی درباره کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب

سلام
خواستم بدونم محدث نوری که بوده؟ ایا واقعا کتابی نوشته که در اثبات تحرف قرآن؟
پس چرا اینقدر از ایشون تعریف میکنند؟

قرائت کربلائی کاظم ساروقی چیزی را ثابت نمی کند

انجمن: 


با سلام و احترام

قرائت کربلائی کاظم ساروقی چیزی را ثابت نمی کند

اول اینکه طبق تعریف معجزه، این کار معجزه نیست. دوم اینکه اگر کرامت باشد، کرامتش چیزی را اثبات نمی کند و حجت شرعی محسوب نمیشود.
وقتی قرآن به تواتر به ما رسیده است پس نیازی به قرائت کربلایی کاظم نیست مگر اینکه قبول کنیم قرآن متواتر نیست یا هنوز برای ما تواتر قرآن اثبات نشده باشد که با این فرض هم معلوم نیست با این کرامت چیزی ثابت شود یا خیر ؟
می گویند قرائات قرآن تواتر ندارد از طرفی می گویند کربلایی کاظم بر طبق روایت حفص از عاصم قران می خواند
اگر کرامت کربلایی کاظم واقعا چیزی را اثبات می کند باید قرائات دیگر قرآن را کنار گذاشته و باطل بدانیم اما کسی چنین کاری نکرده است بنابراین این کرامت چیزی را ثابت نمی کند.
اگر قبول کنیم که این کرامت قرائت درست و واقعی پیامبر را ثابت می کند پس باید قرائات دیگر را درست ندانیم اما کسی چنین نتیجه ای نگرفته است.
همچنین اگر کربلایی کاظم به روایت حفص، قرآن خوانده است پس اختلاف روایت حفص با سایر قرائات، خصوصا اختلاف روایت حفص با قرائت متواتر را چه کنیم ؟ در موارد اندکی ، قرائت حفص از عاصم مخالف قرائت متواتر است.
آیا تواتر را قبول کنیم یا قرائت کربلایی کاظم ساروقی را ؟
اگر فرض کنیم کربلائی کاظم تنها یک قرائت را اثبات کرده است پس نمی توان قرائات دیگر را باطل خواند.
پس چرا برخی علما و برخی دین داران بیخودی این قرائت را دستاویز بطلان سایر قرائات می دانند ؟ و بزرگش می کنند ؟

هم چنین به نظر شما کرامت کربلائی کاظم حجت شرعی بر درستی قرائت قرآن است ؟ یعنی اگر کربلائی کاظم ساروقی با قرائتی قرآن می خواند که در هیچ قرآنی وجود نداشت ، شما قبول می کردید ؟ و کرامت او را دلیل و حجت شرعی می دانستید ؟
من دو نتیجه می گیریم ( تا تقابل در تاپیک شکل گیرد و بحث جریان پیدا کند )
کرامت کربلایی کاظم ساروقی، درستی قرآن و قرائت او را ثابت نمی کند. و حجت شرعی محسوب نمی شود.
کرامت کربلائی کاظم ساروقی، نادرستی قرائات دیگر را ثابت نمی کند و حجت شرعی محسوب نمی شود.

ردیه: تحریف قران در احادیث شیعه

السلام علیک یا فاطمه الزهراء س

اللهم ! صل على الصديقة فاطمة الزكية حبيبة حبيبك ونبيك وأم أحبائك وأصفيائك التي انتجبتها وفضلتها واخترتها على نساء العالمين .




سلام علیکم و عرض ادب !

این تاپیک حقیر سوالی ندارم و مزاحم اساتید نمی خواهم بشوم ولذا می خواهم که آن را باز کنید تا مطالب را ارائه بدهم !!

از مسائلی که به ما شیعه اتهام می زنند این است که شما معتقد به تحریف قران هستیم چونکه در احادیثتان امده است


ما می خواهیم سخنان ان ها را در این تاپیک نقد کنیم

ان شاء الله !!

شهادت قران بر تحریف ناپذیری اش ، تا چه حد منطقی است؟

سلام

روایاتی تاریخی از شیعه و سنی وجود دارند که به خوبی نشان می دهند برخی سوره های قرآن کم و زیاد شده اند ( بحث تفسیر جداست ، برخی روایات صریحا می گوید که سوره احزاب هم سنگ سوره بقره بوده ، ناقل آنها هم فردی آشنا به قران ، یعنی ابی بن کعب بوده )

روایاتی هم در کتاب های شیعه وجود دارند که صریحا می گوید : این آیه اینچنین نازل شده .

روایاتی هم وجود دارد که می گوید : این آیه در قرآن بوده ، الان نیست . ( مثل آیه رجم ، هم در منابع شیعه ، هم در منابع سنی )

روایاتی هم وجود دارد که میگوید این سوره یا آیه ، جزء قرآن نیست ( ابن مسعود و انکار وجود معوذتین )

با وجود این روایات تاریخی ، آیا شهادت قرآن بر تحریف ناپذیریش لازم و کافیست ؟!

با تشکر .:Gol:

آیا حدیث ضعیف می تواند متواتر باشد؟؟! آیا احادیث تحریف قرآن متواتر است؟؟

سلام
شبهه:
"شبهه ای که مطرح است این است که احادیث تحریف قرآن بر فرض قبول ضعف تمامی احادیث به قدری زیاد است که به تواتر رسیده است البته تواتر معنوی و نه لفظی!
برای مثال در کتاب فصل الخطاب بیش از 1000 حدیث در باب تحریف قرآن جمع آوری شده و این تعداد به اندازه ای هست که بتوان گفت این روایات متواتر معنوی است.
همچنین علامه مجلسی هم در مرآه العقول می گوید عندي‏ أن‏ الأخبار في هذا الباب متواترة معنى‏ در نزد من احادیث در باب تحریف قرآن به حد تواتر معنوی رسیده!
بنا بر این چون احادیث تحریف به حد تواتر رسیده نیاز به بررسی سندی ندارد!!!!!!!!!!!!!!"

سوال:
آیا درست است که احادیث تحریف قرآن متواتر است و تعریف احادیث متواتر چیست؟
با تشکر