جمع بندی اثبات عدم تحریف قرآن فقط از طریق برهان عقلی و بدون استفاده از احادیث و محتوای قرآن

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اثبات عدم تحریف قرآن فقط از طریق برهان عقلی و بدون استفاده از احادیث و محتوای قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدمت دوستان .لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه فقط و فقط با برهان های عقلی وبدون استفاده از احادیث و آیات قرآن میتوان ثابت کرد محتوای قرآن هیچ تغییری نکرده است حتی به اندازه ی یک حرف ! در بسیاری از دلایل ذکر شده برای اثبات تحریف نشدن قرآن به محتوای قرآن اعم از تحدی و ..... اشاره میکنند در حالیکه به نظر بنده این استدلال اشتباه است . ما برای اینکه اثبات کنیم محتوای کتابی عوض نشده پر واضح است که به محتوای آن نمیتوانیم مراجعه کنیم . ممنوم که راهمایی میکنید با ذکر دلیل . منتظرم مشتاقانه گل

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

با سلام و ادب
در پاسخ به سوال شما به چند مورد اشاره میکنم:
1- بدیهی (1) است کتابی که مرجع اول برای انسانها در تمام ابعاد و شؤون بوده و شریعت بر آن بنا شده، و اسلام در اصول، فروع و در مسائل اعتقادی خود، بر آن مبتنی است، باید از هر گونه احتمال تغییر و تبدیل مبرا باشد; زیرا با متزلزل شدن آن، کلیه معارف وابسته به آن هم متزلزل می گردد; در نتیجه، دین حجیت خود را از دست می دهد و اصولا" پس از قبول خاتمیت پیامبر « صلی الله علیه و آله » و اینکه آیین اسلام آخرین آیین الهی است و رسالت قرآن تا پایان جهان بر قرار خواهد بود، چگونه می توان باور کرد که خدا این یگانه سند اسلام و پیامبر خاتم را پاسداری نکند؟ (2)
سید مرتضی « رحمه الله » اینگونه استدلال می کند: "علم به صحت نقل قرآن درست مانند علم به شهرها، حادثه های بزرگ، وقایع عظیم و کتابهای مشهور است; افزون بر اینکه انگیزه مسلمانان بر حفظ و حراست و نقل قرآن بیشتر از انگیزه آنان در حفظ حوادث بزرگ و کتابهای مشهور است .
" ... قرآن معجزه پیغمبر اکرم « صلی الله علیه و آله » است . لذا علمای مسلمین حداکثر زحمت خود را در حفظ و حراست آن کشیده اند تا آنجا که هر کجا از نظر قرائت اختلاف نظری بوده، در کتابهایشان ضبط و ذکر کرده اند . و از آنجا که علم به ابعاض قرآن (آیات و سور) مانند علم به قرآن است، همانطور که در اصل قرآن شکی نیست، در صحت نقل آیات و سوره هایش هم شکی نمی تواند باشد . بنابر این شما می بینید علما در مورد کتاب سیبویه یا مزنی، آنقدر توجه می کنند که اگر چیزی به آن کتابها ملحق شده، آن را شناسایی و جدا کنند و بدانند که آن مطلب از اصل کتاب نبوده و ملحق گشته است . حال آنکه توجه همین علما به قرآن خیلی بیشتر از توجه آنان به کتاب سیبویه است" . (3)
بنابر این محال است علما در مورد کتابهای دیگر توجه و حساسیت به خرج دهند و به قرآن اعتنایی نکنند و بگذارند تحریف آن را فراگیرد . عجیب آن است که عده ای سلامت احادیث و حفظ و بقای آن را در محدوده زبانها و نوشته ها در کتابها، در مدت هزار و دویست سال، باور دارند ولی حکم به نقص قرآن می دهند!

2- بنابر قاعده لطف، قرآن باید مصون و محفوظ از هرگونه تحریف باشد; چرا که با احتمال ورود هرگونه باطل در آن یا هر گونه تغییر و تبدیل، بندگان با تمسک و عمل به آن، به خداوند نزدیک نمی شوند و این بالطف بودن قرآن منافات دارد .

3- غرض خداوند از نزول قرآن هدایت و رساندن انسانها به صراط مستقیم است و در صورت تحریف در قرآن، انسانها به هدایت و غرض نهایی خلقت دسترسی پیدا نمی کنند . و این نقض غرض مولای حکیم است .

4- خداوند امر به باطل و متابعت از باطل نمی کند و حکمت او ایجاب می کند، مطالب باطل یا غلط بیان ننماید و از آنجا که خداوند امر به تبعیت از قرآن کرده است اگر قایل به تحریف قرآن باشیم بناچار باید قایل به امر کردن خداوند به باطل شویم و این خلاف است .

5- در صورت قبول مساله تحریف، نسبت دادن تمام آیات به خداوند درست نخواهد بود و قرآن از حجیت خواهد افتاد; زیرا حجیت قرآن در صورتی است که بتوان آن را به خداوند نسبت داد .

1. آیة الله معرفت: صیانة القرآن من التحریف، ص 35
2. تفسیر نمونه، ج 11، ذیل آیه 9 سوره حجر
3. آیة الله معرفت: همان منبع، ص 36

سلام عمار گرامی
خیلی از این استدلالها رو میشه در مورد احادیث هم به کار برد. در حالی که می دونیم احادیث جعلی خیلی زیادند.

پس چرا احادیث از تحریف مصون نماندند؟

سلام

بله باید از خارج قرآن مانند روایات وقرائات و شواهد تاریخی ، صیانت قران را ثابت کرد چرا که استناد به تحدی وحفظ ذکر و ...موجب دور میشود !

سعدی شیرازی;822024 نوشت:
خیلی از این استدلالها رو میشه در مورد احادیث هم به کار برد. در حالی که می دونیم احادیث جعلی خیلی زیادند.

با سلام
خیر این قیاس شما اصلا درست نیست.
قرآن یک کتاب الهی و مشخص است که پذیرش یک تحریف در آن کلیت قرآن را زیر سوال می برد ولی روایات ما متعدد و هر یک مجزا مورد بحث و استدالال قرار می گیرد که با جعل یک روایت به دیگر روایات خدشه ای وارد نمی شود.

سلام عمار گرامی
با یکی از روحانیون که صحبت می کردم، می فرمودند حتی مجموعه حدیثهای معتبری مثل اصول کافی هم ممکنه 70 درصد احادیثش صحیح باشه.

حالا یک مجموعه حدیث رو در نظر بگیرید. اگر فرد تصمیم بگیره به تمام این احادیث عمل کنه، به قول شما "با تمسک و عمل به آن، به خداوند نزدیک نمی شود".

اگر هم تصمیم بگیره با شک و تردید به احادیث نگاه کنه، در این صورت به قول شما احادیث از حجیت می افتند.

چرا قاعده لطف اینجا به کار نمیاد؟ احادیث می تونستند در قالب کتابهایی توسط ائمه (ع) ارائه گردند و به همان شیوه محافظت شوند.

سعدی شیرازی;822157 نوشت:
با یکی از روحانیون که صحبت می کردم، می فرمودند حتی مجموعه حدیثهای معتبری مثل اصول کافی هم ممکنه 70 درصد احادیثش صحیح باشه.

حالا یک مجموعه حدیث رو در نظر بگیرید. اگر فرد تصمیم بگیره به تمام این احادیث عمل کنه، به قول شما "با تمسک و عمل به آن، به خداوند نزدیک نمی شود".

اگر هم تصمیم بگیره با شک و تردید به احادیث نگاه کنه، در این صورت به قول شما احادیث از حجیت می افتند.

چرا قاعده لطف اینجا به کار نمیاد؟ احادیث می تونستند در قالب کتابهایی توسط ائمه (ع) ارائه گردند و به همان شیوه محافظت شوند.


با سلام و ادب
این سوال شما خارج از موضوع تاپیک است که عدم تحریف عقلی قرآن می باشد.اما اجمالا عرض میکنم و مفصل خواستید تاپیک جدید ایجاد کنید.

1. مشخص کردن درصد برای احادیث معتبر در کتاب کافی درست نیست و این کتاب به طور کلی مورد تایید هست .

2. سخنان معصومین به طور کلی از تحریف ایمن می باشد.اگر قرار باشد در سخنان ائمه معصومین نیز تحریف در حدی رخ دهد که پیام اصلی دین منحرف شود دیگر امام خاصیت حافظ دین بودن را از دست خواهد داد.لذا مدعی نیستیم در روایات هیچ گونه تغییری رخ نداده لکن این تغییرات در حدی نیست که مسیر دین را به گونه ای عوض کرده باشد که طالبان حقیقت نتوانند راه هدایت را از ظلالت تشخیص دهند .

اما اینکه چرا از ائمه کتاب نیست خود نیاز به تاپیک مجزا دارد. اجالتا این دو لینک رو ببینید:
http://www.pasokhgoo.ir/node/65384
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa7330

سلام
پس می فرمایید تحریف اگر به حدی باشد که مسیر دین را تغییر ندهد، با استدلالهای عقلی در تضاد نیست.

چه نوع تحریفی مسیر دین را تغییر می دهد و چه نوع تحریفی مسیر را تغییر نمی دهد؟ احادیث زیادی در مورد احکام داریم که در مورد صحتشون شک وجود داره، مثلاً در همین کتاب کافی، یک بخشی اختصاص یافته به "استحباب حبس اجباری زن در خانه (لینک)" که برخی علما در صحت احادیث آن تشکیک کرده اند. آیا منظور این است که تغییر احکام به عنوان "تغیییر مسیر دین" تلقی نمی شود؟

اگه قرآن تحریف شده بود الان می بایست نسخه های مختلف تحریف شده ی اون در بازار وجود داشته باشه (مثل انجیل و تورات که اینجورین) و در حال حاضر میبینیم که در تمام جهان یک قرآن بیشتر نداریم
به هر حال شکی نیست که در ابتدا یک قرآنی نازل شده و اشخاصی بودن مانند علی بن ابیطالب (ع) که از این قرآن محافظت بکنن و شکی نیست افرادی زیادی بودن که نسخه اصلی قرآن اولیه رو داشته باشن، در نتیجه اگه بعدا قرآن تحریف میشد الان به جز اون قرآن اولیه که در دسترس افراد بود، باید نسخه های تحریف شده دیگه ای هم وجود داشت و مثلا دو یا سه یا چهار قرآن داشتیم، اما همین تواتر رو میتونیم دلیل تحریف نشدن قرآن بدونیم (قرآن چه در بین شیعیان و چه سنی و در هر نقطه ای از جهان حتی کشور های غیر مسلمان به همین شکل در دسترسه)

شاید این ر هم به عنوان دلیل دیگه بشه مطرج کرد. اعجاز عددی قرآن که کشف شدن مشخص میکنه که در قرآن قوانین ریاضی زیادی پیاده شده، و با کم یا زیاد شدن قرآن اون قوانین به هم میخورن. و اگه تحریفی در کار بود مثلا کلمه "یوم" کمتر یا بیشتر از 365 بار در قرآن تکرار میشد ، و خیلی اعجاز عددی دیگه ...

سلام
قران مطلقا تحریف نشد چون همیشه یک شخصی که دارای چشمان برزخی بود در این ایین وجود داشت و علم لدنی داشت
مثلا جایی خوندم یک بار قران تحریف شد و جایی از اون دستکاری شد بردن پیش یک عالمی قدرت ماورا الطبیعه داشت گفت بخون ببین کجای این قران غلط هست اون مرد بدون اینکه از قضیه خبر داشته باشه گفت من همه کلمات رو نور می بینم الا خط فلان در صفحه فلان ...اون به رنگ معمولی جوهر هست!

بعد بلافاصله گرفتن عوضش کردن

موضوع قفل شده است