جمع بندی نماز بر طبق قرآن

تب‌های اولیه

211 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نماز بر طبق قرآن

عماد;880166 نوشت:
سلام علکیم
عبارت شما طوری است که هم نماز اهل سنت و هم نماز شیعیان را اشتباه می داند و هیچکدام را مطابق با نماز رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نمی داند.
در صورتیکه ما نماز خود را همانند نماز رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می دانیم و برای این ادعا دلایل متقن برای اثبات داریم
اصولا اختلاف در نماز، وضو، مناسک حج و .... همه جزئی هستند و اصل اثبات جانشینی حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم است
اگر اثبات شود که جانشین حضرت علی علیه السلام است(که به راحتی برای غیر متعصبین قابل اثبات است) دیگر نماز صحیح نمازی می شود که ایشان اقامه می کرده اند و پس از آن امام حسن علیه السلام تا امام حسن عسکری زیرا اثبات جانشینی حضرت علی علیه السلام، حجت بر خلق بودن امام حسن عسکری را نیز اثبات می کند(البته با پاسخ ادعاهای زیدیه و اسماعیلیه و ...)
بنابراین اگر یک روایت از یکی از این دوازده امام در نحوه اقامه نماز داشته باشیم خود دلیلی است که نماز پیامبرصلی الله علیه واله وسلم نیز چنین بوده است.
لذا این که گفته شود نه نماز شیعه طبق نماز رسول الله صلی الله علیه واله وسلم بوده و نه نماز اهل سنت . مطلبی است نادرست


سلام
قبل از هر چیز لازم می دانم خدمتتان عرض کنم بنده در اینجا قصد دارم مسئله نماز را از چشم انداز قرآن و از کلام رب العالمین که راستگو ترین تاریخ نگار است و در تاریخی که روایت می کند هیچ تاریکی و دروغی وجود ندارد، مورد بررسی قرار دهم و بنابر این غیر از حدیث پروردگار دیگر هیچ سخن و حدیثی را قابل احتجاج و استناد نمی دانم مخصوصاً وقتی با سخن خداوند مغایر باشد یا نتوان ردی از آن را در کتاب او یافت.
بنده به هیچ وجه تاریخ را انکار نمی کنم و احادیث و روایات را مردود نمی شمارم و معتقدم در بعضی موارد می توانند رهگشا باشند اما چیزی که هست آنها را حجت نمی دانم مگر اینکه همان چیزی را بگویند که کلام الله می گوید و بر آن منطبق شوند.
والا به صرف اینکه سخنی به پیامبر عزیز و نازنین نسبت داده شده باشد ، هر اندازه هم که محکم سند و متواتر باشد ، از نظر بنده قابل استناد و احتجاج نخواهد بود.
قویاً معتقدم هر آنچه را برای هدایت و رستگاری عموم انسانها لازم بوده خداوند در کتابش آورده و هیچ حکمی را مجمل و سربسته راها نکرده تا غیر او تشریح و تشریعش نمایند. به همین خاطر موضوع نماز را پیش کشیده ام تا صحت ادعای خود را ثابت نمایم چون هرگاه سخن از مجمل بودن قرآن باشد در آنجا حد اقل پای نماز در میان است.



توضیح: این پست از تاپیک:

[h=2]در عصر رسول الله نماز به این شکل نبوده![/h]



جدا شده است و جهت پاسخگویی به کارشناس محترم ارجاع داده شده است.


درباره جایگاه و منزلت نماز هرچه بگوییم کم گفته ایم ، فقط می گویم : نماز دروازه ورودی به صحن دین الهی و صراط المستقیم است. اگر این دروازه بسته باشد دین الهی وجود نخواهد داشت و اگر دینی هم باشد آن دین قطعاً یک دین مادری است. و چه بگویم که بدون صلات هدایت امکان پذیر نیست که نیست که نیست.
از آیات قرآن چنین استنباط می شود که در روزگار رسول الله مردم در دوقت به اقامه نماز یومیه می پرداخته اند و در قرآن کریم تنها از دوصلات ( بعنوان نماز روزمره) اسم برده شده و فقط موقعیت این دو نماز مشخص گردیده است . دو نماز مذکور به صلات الفجر و صلات العشاء معروف بوده اند و خداوند در آیاتی متذکر آنها شده است.

[="Tahoma"][="DarkGreen"][="2"]بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم رو رحمه الله وبرکاته

shahed1;880217 نوشت:
گوید و بر آن منطبق شوند.
قویاً معتقدم هر آنچه را برای هدایت و رستگاری عموم انسانها لازم بوده خداوند در کتابش آورده و هیچ حکمی را مجمل و سربسته راها نکرده تا غیر او تشریح و تشریعش نمایند. به همین خاطر موضوع نماز را پیش کشیده ام تا صحت ادعای خود را ثابت نمایم چون هرگاه سخن از مجمل بودن قرآن باشد در آنجا حد اقل پای نماز در میان است

نظرتان در مورد آیه زیر چیست؟.

هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ

او کسى است که این کتاب آسمانى را بر تو نازل کرد; که بخشى از آن، آیات «محکم» [= صریح و روشن ]است; که اساس این کتاب مى باشد; (و پیچیدگى آیات دیگر، را بر طرف مى کند.) و بخشى دیگر، «متشابه» (و پیچیده) است. امّا آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال آیات متشابه اند، تا فتنه انگیزى کنند (و مردم را گمراه سازند); و تفسیر (نادرستى) براى آن مى طلبند; در حالى که تفسیر آنهارا، جز خدا و راسخان در علم، نمى دانند. (آنها که به دنبال درک اسرار آیات قرآنند) مى گویند: «ما به آن ایمان آوردیم; تمامى آن از جانب پروردگار ماست.» و جز خردمندان، متذکّر نمى شوند (و این حقیقت را درک نمى کنند).

آل عمران 7 برگرفته از سایت آیت الله مکارم شیرازی

منظور از محکم و متشابه چیست؟[/][/][/]

خداوند در آیه 58 سوره نور می فرمایند: ای کسانی که ایمان آورده اید ؛ بندگان و کودکانتان که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند ، قبل از ورود به خلوتگه شما ، باید در سه نوبت اجازه بگیرند :
اول : قبل از صلات الفجر
دوم : هنگام ظهر ، وقتی که لباسهای خود را بیرون می آورید
سوم : بعد از صلات العشاء
مشخص است که حکم فوق مربوط به صلات نیست و صلات فقط برای تعیین موقعیت زمانی اجرای حکم ممنوعیت ورود به خلوتگه والدین ، مورد اشاره قرار گرفته است.
آنچه پیداست در اینجا از موقعیت ظهر به عنوان یک صلات یاد نشده و مثلاً نفرموده : من بعد صلات الظهر
خداوند در چندین آیه از کتابش ، موقعیت زمانی صلات فجر و عشاء را مشخص کرده اما در هیچ جای کتابش از صلات ظهر و عصر حرفی نزده است و این نشان می دهد مردم معاصر پیامبر با نماز ظهر و عصر آشنا نبودند و این دو بعد از پیامبر به وجود آمده اند.
اینکه خداوند فجر و عشاء را برای نماز تعیین فرمونده اند کاملاً منطقی است چون هنگام فراغت از کار روزانه ( لا اقل در آن زمان) بوده و مردم می توانسته اند در جلسه صلات شرکت کنند .
تا جایی که می بینیم خداوند به رسولش دستور می دهد در شب به فراگیری و قرائت قرآن بپردازد چرا که رسول در روز مشغله فراوان دارد :

إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا
تو در روز مشغله فراوان داری

رستگاران;880262 نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم و رحمه الله وبرکاته
همانطور که استاد گفتند برای علت تفاوت لازمه اش شناخت جانشین است(محل تفاوت)
اینجا هم برای بحث حل مسئله اختلاف دیدگاه در قرآن است شما گفتید قرآن مجل و سربسته رها نشده است(نقل در پست قبلی) خب اینجا آیه به صراحت از محکم و متشابه سخن می گوید.
بنظرم اگر حل نشود کلاف سردرگم می شود و نتیجه حاصل نمی شود.
یا علی

سلام
عرض کردم وقتی می خواهند مجمل بودن قرآن را نشان دهند صلات را پیش می کشند و مثلاً می گویند خداوند در کجای قرآن به دورکعتی بودن نماز صبح اشاره کرده است. بنده قصد دارم نشان دهم حکم صلات واضح و کامل است و برای تفصیل و تکمیل آن نیاز به هیچ مکمل و مفسر ماورایی نیست و نمی توان با برچسب متشابه ، آن را مبهم و مجمل نشان داد.

همانگونه که گفته شد ؛ از مطالعه تاریخ ناب و بی بدیل قرآن می توان دریافت که در روزگار رسول الله فقط دو نماز اقامه می شده که یکی فجر نام داشته و دیگری عشاء. الله فقط همین دو نماز را بطور یومیه تشریع نموده و قرآن فقط از این دو نماز سخن گفته و تنها موقعیت زمانی این دو نماز را تشریح نموده است . من به مرور در باره آیات مربوطه بحث خواهم کرد تا شاید خواست پروردگار بر این قرار گرفت که شما نیز این موضوع را در یابید.

أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ( اسراء – 78)

در کتاب : «التحقيق في كلمات القرآن الكريم» راجع به معنای ریشه ای دلوک و مفهوم لدلوک الشمس توضیح کامل و حقی وجود دارد که به شما توصیه می کنم آن را در لینک زیر مطالعه نمایید:

http://lib.eshia.ir/71460/3/233

اگر بخواهم در این باره مخلص کلام آن کتاب را بطور تصویری نمایش دهم چیزی شبیه تصویر زیر می شود. در این تصویر انگار خورشید دارد خودش را به کرانه های افق می مالد و غروب می کند و حتی اگر ما بخواهیم دلوک را به زوال معنا کنیم باز غروب برای آن معنای بهتری است که خورشد در آن زایل می شود نه موقعی که در وسط آسمان و در اوج قدرت خود می باشد و به قول معروف کو تا زایل شود؟!



بر گرفته از تفسیر المیزان:

در صحاح مى گوید: کلمه (غسق ) به معناى اولین مرحله از ظلمت شب است ، وقتى گفته مى شود (قد غسق اللیل ) معنایش این است که تاریکى شب فرا رسید، و عاسق شب ، آن ساعتى است که شفق سمت مغرب ناپدید شود.

پس این هم از این.

با توجه به آنچه گفته شد، معنی آیه این می شود که نماز را از لحظه غروب خورشید تا اول تاریکی شب بپا دار و این همان وقت نماز عشاء است که چیزی حدود یک ساعت و نیم بطول می انجامد و نمازگزاران در تمام این وقت در حال تعلیم و تعلم آیات قرآن هستند و همچنین نماز فجر یا بهتر بگویم قرآن فجر که باز هم حدود یک ساعت و نیم طول می کشد( حالا ساعتش ممکن است کمی متفاوت باشد) و باز نمازگزاران مشغول قرآن آموزی هستند. همین است که نماز در قرآن تا این حد مورد اهمیت قرار گرفته چرا که نماز دروازه ورودی دین است یعنی همان دروازه ای که شیطان به عزت پروردگارش سوگند یاد کرده آن را ببندد و تا کنون در کار خود بسیار موفق بوده تا جایی که از هر 100 نفر شاید یک نفر هم قرآن نمی خوانند و از دین حق چیزی نمی دانند.
در ادامه آیه فوق می بینیم خداوند معادل صلات ( = ذکر الله = قرآن) را بجای کلمه صلات قرار می دهد و نمی گوید صلات فجر بلکه می گوید قرآن فجر. وبعد به چیزی اشاره می کند که حقیقت صلات است و من ندیده ام کسی آن را بدرستی تفسیر کرده باشد.

به راستی اینکه می گوید قرآن فجر قابل مشاهده است به چه معناست؟

تا آنجا که من مطالعه کرده ام ، مفسرین در این باره از خود نظری ندارند و بیشتر نظر احادیث و روایات را منعکس کرده اند. در روایات آمده است که نماز صبح محل تلاقی ملائکه شبکار در هنگام ترک شیفت و ملائکه صبحکار در موقع تحویل شیفت می باشد و هر دو دسته نمازگزار صبح را در حین اقامه نماز مشاهده می کنند و به خاطر همین قضیه است که قرآن می گوید: إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا . اما این درست نیست و حقیقت ندارد. این جمله کوتاه و بسیار ارزشمند گوهری نفیس است و دارد اصل مفهوم صلات را به ما نشان می دهد نمی دانم چرا کسی آن را در نمی یابد!
مهمترین ویژگی قرآن ( و سایر کتب آسمانی) که هدف اصلی نزول این کتاب بزرگ و شگرف نیز می باشد ، این است که آمده تا ما را از تاریکی های جهل و نا دانی خارج کند و به نور بصیرت الهی برساند و به طریقت مستقیم رهنمون شود.

الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيد ( ابراهیم – 1)
ِ الر، (این) کتابی است که بر تو نازل کردیم، تا مردم را از تاریکیها (ی شرک و ظلم و جهل،) به سوی روشنایی (ایمان و عدل و آگاهی،) بفرمان پروردگارشان در آوری، بسوی راه خداوند عزیز و حمید.

و این ویژگی قرآن همان ویژگی فجر نیز می باشد چرا که با طلیعه فجر ، اشیاء کم کم از دل ظلمت بیرون می آیند و آهسته آهسته به نور می رسند و کاملاً قابل مشاهده می گردند. پروردگار به این دلیل می گوید قرآن فجر قابل مشاهده است که قرآن با فجر یک ویژگی مشترک و یکسان دارد و نمازگزار می تواند با نگاهی به بیرون ، این ویژگی مشترک را مشاهده کند.
خداوند سبحان لا اقل در دو موضع از کتابش به ویژگی مشترک نور فیزیکی و نور الهی اشاره کرده است که یکی در همین آیه است و دیگر در سوره نور؛ آنجا که نور مشکات ( در مساجد) بر روی نور قرآن می افتد و می شود نور علی نور( فعلاً این مختصر را از من بشنوید تا بعد مفصلاً در باره اش توضیح دهم)

shahed1;880264 نوشت:
عرض کردم وقتی می خواهند مجمل بودن قرآن را نشان دهند صلات را پیش می کشند و مثلاً می گویند خداوند در کجای قرآن به دورکعتی بودن نماز صبح اشاره کرده است. بنده قصد دارم نشان دهم حکم صلات واضح و کامل است و برای تفصیل و تکمیل آن نیاز به هیچ مکمل و مفسر ماورایی نیست و نمی توان با برچسب متشابه ، آن را مبهم و مجمل نشان داد.

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
تا جایی که من می دانم مسئله ایی که طرح می شود در مورد تعداد رکعات نماز است نه خود نماز اگر در مورد خود آیات هم مسئله طرح شده است لطفا نشانم دهید.
البته خود آیه در مورد متشابه بودن آیاتی از قرآن و لازمه رجوع به محکمات آن که اون رو هم عده ای (راسخان در علم) می دانند فکر نکنم جای سوالی باقی بماند که برای فهم قرآن باید محکم و متشابه رو شناخت و عقل می گوید برای شناخت آن باید چکار کرد؟

shahed1;880482 نوشت:
همانگونه که گفته شد ؛ از مطالعه تاریخ ناب و بی بدیل قرآن می توان دریافت که در روزگار رسول الله فقط دو نماز اقامه می شده که یکی فجر نام داشته و دیگری عشاء. الله فقط همین دو نماز را بطور یومیه تشریع نموده و قرآن فقط از این دو نماز سخن گفته و تنها موقعیت زمانی این دو نماز را تشریح نموده است . من به مرور در باره آیات مربوطه بحث خواهم کرد تا شاید خواست پروردگار بر این قرار گرفت که شما نیز این موضوع را در یابید

به آیه زیر دقت کنید:

حَافِظُواْ عَلىَ الصَّلَوَاتِ وَ الصَّلَوةِ الْوُسْطَى‏ وَ قُومُواْ لِلَّهِ قَنِتِين238 بقره
همه نمازها و نماز ميانه را مواظبت كنيد و براى خدا مطيعانه بپاى خيزيد (238)(فارسی-ترجمه المیزان- منبع: نرم افزار جامع التفاسیر 2"نور الانوار3" )

(آيه 238)
شأن نزول:
جمعى از منافقان گرمى هوا را بهانه براى ايجاد تفرقه در صفوف مسلمين قرار داده بودند و در نماز جماعت شركت نمى‏كردند، و به دنبال آنها بعضى از مؤمنين نيز از شركت در جمات خوددارى كرده بودند، پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله از اين جهت ناراحت بود حتى آنها را تهديد به مجازات شديد كرد، لذا در حديثى نقل شده كه پيامبر در گرماى فوق العاده نيمروز تابستان نماز (ظهر) را با جماعت مى‏گذارد و اين نماز براى اصحاب و ياران سخت‏ترين نماز بود، بطورى كه پشت سر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله يك صف يا دو صف بيشتر نبود، در اينجا فرمود: من تصميم گرفته‏ام خانه كسانى كه در نماز ما شركت نمى‏كنند بسوزانم، آيه نازل شد و اهميت نماز ظهر را (با جماعت) تأكيد كرد.
تفسير:
اهميت نماز، مخصوصا نماز وسطى- از آنجا كه نماز مؤثرترين رابطه انسان با خداست، در آيات قرآن تأكيد فراوانى روى آن شده، از جمله در آيه مورد بحث مى‏فرمايد: «در انجام همه نمازها مخصوصا نماز وسطى، مداومت كنيد و در حفظ آن كوشا باشيد» (حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏).
«و با خضوع و خشوع و توجه كامل، براى خدا بپا خيزيد» (وَ قُومُوا لِلَّهِ برگزيده تفسير نمونه، ج‏1، ص: 217
قانِتِينَ)
.
مبادا گرما و سرما گرفتاريهاى دنيا و پرداختن به مال و همسر و فرزند، شما را از اين امر مهم باز دارد. منظور از «صلاة وسطى» (نماز ميانه) همان نماز ظهر است.
تأكيد روى اين نماز بخاطر اين بوده كه بر اثر گرمى هواى نيمروز تابستان، يا گرفتاريهاى شديد كسب و كار نسبت به آن كمتر اهميت مى‏دادند.

(متن تفسیر برگرفته از نرم افزار جامع التفاسیر نور2"نورالانوار3")

یا علی

رستگاران;880525 نوشت:

به آیه زیر دقت کنید:

حَافِظُواْ عَلىَ الصَّلَوَاتِ وَ الصَّلَوةِ الْوُسْطَى‏ وَ قُومُواْ لِلَّهِ قَنِتِين238 بقره
همه نمازها و نماز ميانه را مواظبت كنيد و براى خدا مطيعانه بپاى خيزيد (238)(فارسی-ترجمه المیزان- منبع: نرم افزار جامع التفاسیر 2"نور الانوار3" )

(آيه 238)
شأن نزول:
جمعى از منافقان گرمى هوا را بهانه براى ايجاد تفرقه در صفوف مسلمين قرار داده بودند و در نماز جماعت شركت نمى‏كردند، و به دنبال آنها بعضى از مؤمنين نيز از شركت در جمات خوددارى كرده بودند، پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله از اين جهت ناراحت بود حتى آنها را تهديد به مجازات شديد كرد، لذا در حديثى نقل شده كه پيامبر در گرماى فوق العاده نيمروز تابستان نماز (ظهر) را با جماعت مى‏گذارد و اين نماز براى اصحاب و ياران سخت‏ترين نماز بود، بطورى كه پشت سر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله يك صف يا دو صف بيشتر نبود، در اينجا فرمود: من تصميم گرفته‏ام خانه كسانى كه در نماز ما شركت نمى‏كنند بسوزانم، آيه نازل شد و اهميت نماز ظهر را (با جماعت) تأكيد كرد.
تفسير:
اهميت نماز، مخصوصا نماز وسطى- از آنجا كه نماز مؤثرترين رابطه انسان با خداست، در آيات قرآن تأكيد فراوانى روى آن شده، از جمله در آيه مورد بحث مى‏فرمايد: «در انجام همه نمازها مخصوصا نماز وسطى، مداومت كنيد و در حفظ آن كوشا باشيد» (حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏).
«و با خضوع و خشوع و توجه كامل، براى خدا بپا خيزيد» (وَ قُومُوا لِلَّهِ برگزيده تفسير نمونه، ج‏1، ص: 217
قانِتِينَ)
.
مبادا گرما و سرما گرفتاريهاى دنيا و پرداختن به مال و همسر و فرزند، شما را از اين امر مهم باز دارد. منظور از «صلاة وسطى» (نماز ميانه) همان نماز ظهر است.
تأكيد روى اين نماز بخاطر اين بوده كه بر اثر گرمى هواى نيمروز تابستان، يا گرفتاريهاى شديد كسب و كار نسبت به آن كمتر اهميت مى‏دادند.

(متن تفسیر برگرفته از نرم افزار جامع التفاسیر نور2"نورالانوار3")

یا علی

سلام

به وقتش که برسد درباره صلات الوسطی انشاء الله توضیح خواهم داد
یعنی اهمیت صلات الوسطی فقط برای گرمای تابستان است؟!همیت آن برای سرمای زمستان چیست؟ برای همه تابستانها مهم است یا فقط آن تابستانی که منافقان دسیسه کردند؟!
اگر از قرآن حرفی برای گفتن داری بگو و الا از این داستانبافیها و شأن نزول سازیها که هرکس به دلخواه خودش می بافد و می سازد فراوان است و نباید به آنها اهمیت داد.
احادیث و روایات هیچ حالتی را فروگذار نکرده اند : یکی گفته صلات الوسطی نماز صبح است چون بین نماز عشاء و نماز ظهر قرار دارد. آن دیگری گفته نماز ظهر است چون بین نماز عصر و صبح قرار گرفته یکی دیگر گفته نماز عصر است چون وسط نماز ظهر و مغرب است . یکی دیگر گفته نماز ظهر است چون خورشید وسط آسمان است .

shahed1;880590 نوشت:
یعنی اهمیت صلات الوسطی فقط برای گرمای تابستان است؟!همیت آن برای سرمای زمستان چیست؟ برای همه تابستانها مهم است یا فقط آن تابستانی که منافقان دسیسه کردند؟!
اگر از قرآن حرفی برای گفتن داری بگو و الا از این داستانبافیها و شأن نزول سازیها که هرکس به دلخواه خودش می بافد و می سازد فراوان است و نباید به آنها اهمیت داد.
احادیث و روایات هیچ حالتی را فروگذار نکرده اند : یکی گفته صلات الوسطی نماز صبح است چون بین نماز عشاء و نماز ظهر قرار دارد. آن دیگری گفته نماز ظهر است چون بین نماز عصر و صبح قرار گرفته یکی دیگر گفته نماز عصر است چون وسط نماز ظهر و مغرب است . یکی دیگر گفته نماز ظهر است چون خورشید وسط آسمان است .

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله و برکاته
لازم است یادآوری کنم که چند پست قبل آیه 7 آل عمران رو برایتان آوردم که گفته است که قرآن محکم ومتشابه دارد فکر کنم این آیه این قدر محکم باشد که رجوع به مفسرین شناخته شده دچار مشکل و ایراد نباشد

اگر کس دیگری گفته شایسته است متن سخنشان را بیاورید تا اولا آن افرادی که تفسیر کرده اند شناخته شوند وبدانیم چه کسی هستند آیا کسی هست که علم لازم رو داشته باشد وروشش روش محکم است یا خیر

و همین طور خلاف این تفسیر آورده شود

حتی اگر به قول شما تنها در قرآن اکتفا کنیم
خود آیه در ابتدای امر بنظر عدم صحت سخن شما را ثابت می کند(که انحصار نماز را در صبح و مغرب گفتید).

یا علی

[="Tahoma"][="DarkGreen"][="2"]

shahed1;880602 نوشت:
در لینک زیر به اندازه کافی راجع به محکم و متشابه نوشته ام اگر تمایل داشتید مراجعه کنید و مطالب را بخوانید. نخواستی می توانی تاپیکی جداگانه باز کنید تا درباره محکم و متشابه بحث کنیم.

اللهم عجللولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
موضوعی که شما گفتید درمورد بت پرستی است
اما در یک پست خواستید که آیه ای آورده شود که متشابه باشد
می شود بگوید
الم یعنی چه؟آیه1 بقره
(در راستای متشابه بودن بعضی آیات قرآن گفتم)

اما در مورد مضوع اصلی باز خدشه ایی بر آیه 238 بقره که بحن نماز رو طرح کرده وارد نمی شود مگر برهان بیاورید که نیست
و اگر در بحث متشابه و محکم بودن باز سوال است لطفا شما آغاز کننده موضوع جدید باشید و البته به جهت مقدمات بحث لطفا نظرتان را به طور کامل بگویید.)
ممنون[/][/][/]

رستگاران;880605 نوشت:

اللهم عجللولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
موضوعی که شما گفتید درمورد بت پرستی است
اما در یک پست خواستید که آیه ای آورده شود که متشابه باشد
می شود بگوید
الم یعنی چه؟آیه1 بقره
(در راستای متشابه بودن بعضی آیات قرآن گفتم)

اما در مورد مضوع اصلی باز خدشه ایی بر آیه 238 بقره که بحن نماز رو طرح کرده وارد نمی شود مگر برهان بیاورید که نیست
و اگر در بحث متشابه و محکم بودن باز سوال است لطفا شما آغاز کننده موضوع جدید باشید و البته به جهت مقدمات بحث لطفا نظرتان را به طور کامل بگویید.)
ممنون



سلام
همانگونه که خدمت عماد عرض کردم :
بنده در اینجا قصد دارم مسئله نماز را از چشم انداز قرآن و از کلام رب العالمین که راستگو ترین تاریخ نگار است و در تاریخی که روایت می کند هیچ تاریکی و دروغی وجود ندارد، مورد بررسی قرار دهم و بنابر این غیر از حدیث پروردگار دیگر هیچ سخن و حدیثی را قابل احتجاج و استناد نمی دانم مخصوصاً وقتی با سخن خداوند مغایر باشد یا نتوان ردی از آن را در کتاب او یافت.
خداوند در کتابش هرگاه خواسته انحراف دینی اقوام پیامبران را به آنها نشان دهد فرموده اگر راجع به چیزهایی که درباره دینتان می گویید راستگو هستید کتاب آسمانیتان را بیاورید بینید چیزی که می گویید در رآن هست یا خیر. حالا من می خواهم نشان دهم تا چه حد می توانیم زوایای صلات را به وسیله کتابمان روشن نماییم و آیا چیزهایی که درباره صلات گفته اند با کتاب مخالفند یا موافق . آیا از کتاب اخذ شده اند یا خارج کتاب؟
پس برای بار دوم از شما تقاضا می کنم اگر به چیزی احتجاج می کنید آن چیز در کلام پروردگار باشد نه سخنانی که به پیامبرش منسوب شده است.
موضوع قفل شده است