اوقات نماز

نماز مغرب و صبح

وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ‏ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرينَ (114)

و در دو طرف روز [=اول و آخر آن‏] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار، زيرا خوبيها بديها را از ميان مى‏برد. اين براى پندگيرندگان، پندى است‏
سلام

ایه اشاره به خواندن نماز در دو طرف روز دارد.ولی ما نماز صبح و مغرب را در روز نمی خوانیم .؟؟؟؟؟
طرفی النهار دقیقا کی میشه؟ البته حتما باید داخل روز باشد


کارشناس بحث: عمار


نماز بر طبق قرآن

انجمن: 

عماد;880166 نوشت:
سلام علکیم
عبارت شما طوری است که هم نماز اهل سنت و هم نماز شیعیان را اشتباه می داند و هیچکدام را مطابق با نماز رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نمی داند.
در صورتیکه ما نماز خود را همانند نماز رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می دانیم و برای این ادعا دلایل متقن برای اثبات داریم
اصولا اختلاف در نماز، وضو، مناسک حج و .... همه جزئی هستند و اصل اثبات جانشینی حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم است
اگر اثبات شود که جانشین حضرت علی علیه السلام است(که به راحتی برای غیر متعصبین قابل اثبات است) دیگر نماز صحیح نمازی می شود که ایشان اقامه می کرده اند و پس از آن امام حسن علیه السلام تا امام حسن عسکری زیرا اثبات جانشینی حضرت علی علیه السلام، حجت بر خلق بودن امام حسن عسکری را نیز اثبات می کند(البته با پاسخ ادعاهای زیدیه و اسماعیلیه و ...)
بنابراین اگر یک روایت از یکی از این دوازده امام در نحوه اقامه نماز داشته باشیم خود دلیلی است که نماز پیامبرصلی الله علیه واله وسلم نیز چنین بوده است.
لذا این که گفته شود نه نماز شیعه طبق نماز رسول الله صلی الله علیه واله وسلم بوده و نه نماز اهل سنت . مطلبی است نادرست


سلام
قبل از هر چیز لازم می دانم خدمتتان عرض کنم بنده در اینجا قصد دارم مسئله نماز را از چشم انداز قرآن و از کلام رب العالمین که راستگو ترین تاریخ نگار است و در تاریخی که روایت می کند هیچ تاریکی و دروغی وجود ندارد، مورد بررسی قرار دهم و بنابر این غیر از حدیث پروردگار دیگر هیچ سخن و حدیثی را قابل احتجاج و استناد نمی دانم مخصوصاً وقتی با سخن خداوند مغایر باشد یا نتوان ردی از آن را در کتاب او یافت.
بنده به هیچ وجه تاریخ را انکار نمی کنم و احادیث و روایات را مردود نمی شمارم و معتقدم در بعضی موارد می توانند رهگشا باشند اما چیزی که هست آنها را حجت نمی دانم مگر اینکه همان چیزی را بگویند که کلام الله می گوید و بر آن منطبق شوند.
والا به صرف اینکه سخنی به پیامبر عزیز و نازنین نسبت داده شده باشد ، هر اندازه هم که محکم سند و متواتر باشد ، از نظر بنده قابل استناد و احتجاج نخواهد بود.
قویاً معتقدم هر آنچه را برای هدایت و رستگاری عموم انسانها لازم بوده خداوند در کتابش آورده و هیچ حکمی را مجمل و سربسته راها نکرده تا غیر او تشریح و تشریعش نمایند. به همین خاطر موضوع نماز را پیش کشیده ام تا صحت ادعای خود را ثابت نمایم چون هرگاه سخن از مجمل بودن قرآن باشد در آنجا حد اقل پای نماز در میان است.



توضیح: این پست از تاپیک:

[h=2]در عصر رسول الله نماز به این شکل نبوده![/h]



جدا شده است و جهت پاسخگویی به کارشناس محترم ارجاع داده شده است.

فایل پی دی اف آیات موضوعی ( نماز، وضو، غسل، تیمم )

انجمن: 

با سلام و عرض ادب و احترام

حفظ قرآن، انواع و اقسامی دارد که در یک تقسیم بندی به سه گونه تقسیم شده است :

1. حفظ کامل از ابتدا تا انتهای قرآن ( حفظ ترتیبی)

2. حفظ سور منتخب قرآن

3. حفظ موضوعی قرآن

حفظ موضوعی قرآن از اهمیت به سزایی برخوردار است. زیرا حافظ قرآن از یک سو با تکیه برآیاتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد،

خود را به مقصود نزدیک تر می بیند و از سوی دیگر با عنایت به معانی این آیات و توجه به موضوعات مربوط به هرآیه از آسیب عدم توجه به معانی

آیات در امان می ماند.

هم چنین حفظ موضوعی، یکی از بهترین راه های انس با قرآن و کلام خداست.

و همین طور از بین انواع حفظ، حفظ موضوعی راحت تر و آسان تر است.

روشهای تعیین نیمه شب شرعی

انجمن: 

سلام

روشهای تعیین نیمه شب شرعی (برای نماز) زا بیان کنید که چند روش در فقه مطرح هست؟ بعضی هاشان را شنیدم که مثلا بین اذان مغرب و صبح حساب شده تقسیم بر دو شود نیمه شب به دست میآید. یا یازده ساعت (؟) به اذان ظهر اضافه شود. آیا این روشها نتیجه یکسانی هم دارند و به ساعت و دقیقه واحدی منتهی میشود یا خیر؟
پس
1- چند روش مطرح شده هست؟
2- کدامهاشان در نتیجه به ساعت و دقیقه واحدی منجر شده و فقط صورتشان متفاوت هست؟

متشکرم