ریشه در خاک >>> (زن ایرانی در کالبد مدل پوشاک غربی ؛ چرا؟)

تب‌های اولیه

272 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ریشه در خاک >>> (زن ایرانی در کالبد مدل پوشاک غربی ؛ چرا؟)

راهکار اصلی اینه افراد جامعه از اینجور پوشاک ها استقبال نکنن
راهکارهای بعدی:
جا انداختن زیبایی پوشش اسلامی در اذهان عمومی
ایجاد تنوع در پوشش اسلامی
متاسفانه برخی تجار فقط به فکر سود بیشتر هستن ==> امر به معروف این تجار
و ...

تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد.
روند تاریخ تمدن و فرهنگ انسانی از زمانی آغاز شد که انسان‌ها زندگی فردی و غارنشینی را رها کرده و هسته‌های ابتدایی نخستین جامعه بشری را پدید آوردند. از این رو در هر جامعه‌ای بنا به شرایط زیر نوع پوشاک و پوشش زنان و مردان متفاوت شد:

  • آب و هوا و شرایط اقلیمی
  • پدیده شهرنشینی
  • کار و پیشه
  • کشف منابعی چون مس و فلزات
  • پیدایش ادیان و مذاهب (جهان بینی)
  • وقوع جنگ‌ها

زن و مرد در تاریخ ایران باستان همواره با پوشش مناسب و زیبا در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.
پیرامون پوشاک زنان در دوره های مختلف به خوبی می توان به نحوه پوشش زنان ایرانی پی برد.
«از روی برخی نقوش مانده به زنان بومی بر می‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه‌است. و نیز برخی ازپهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل برروی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»

ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص ۵۶ دوره هخامنشی


[="3"]

طلوع ستاره;394123 نوشت:

راهکارهای جلوگیری از ورود بی رویه مدلهای پوشاک غربی و برگشت هویت پوشش ایرانی و اسلامی چیست؟

خودباوری ایرانی.[/]

[="Purple"][="2"]ولی به نظرم بیشتر مسئولان و تجار موثر هستند
خیلی اوقات مردم ندانسته و یا شاید ناخواسته مجبورند این گونه بخرند و بپوشند
چون عمده ی بازار ما را اینگونه پوشاک اشغال کرده است :ok:[/][/]

تاریخ لباس بخشی از تاریخ تمدن است كه در آن تحولات شكل و فرم لباس از قدیمی ترین ایام تا زمان خاصی مورد بررسی و مطالعه و تحقیق قرار می گیرد و با تغییر این نوع پوشاك رفتارهای فرهنگی و اجتماعی آن جامعه نیز دستخوش تغییر و تحول می گردد. در هر جامعه مطالعه این بخش از تاریخ رازهای نهفته ای در مورد مردم آن دوران را برای ما روشن می سازد.

سال‌های بین ۱۸۰۰ تا ۱۷۵۰ پیش از میلاد (حدود ۱۳۰۰ سال قبل از انضمام این سرزمین به ایران) ساخته شده است.برای نمونه در جنگ‌ها بانوان مبارز ایرانی پوششی همچون مردان می‌پوشیدند که گواه این سخن جنگ سهراب با گردآفرید است که تا زمانی که کلاهخود از سر گردآفرید نیفتاده‌بود، سهراب به زن بودن او پی نبرده بود.

زرتشت در حدود بیش از هزار سال (و به روایاتی بیش از هزاران سال) پیش از میلاد مسیح، در کتاب یسنا بر عفت سرشتین در کنار پوشش ظاهری پافشاری کرده‌است.

بر پایهٔ آنچه موبد «رستم شهرزادی» گفته‌است، پوشش زن باید به گونه‌ای باشد که حتا یک تار موی او نیز آشکار نگردد. در خرده اوستا، چنین آمده‌است: «همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را می‌پوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز می‌کنیم».

در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان در ذیل عنوان «پوشاک اقلیت‏های میهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتی چنین می‏خوانیم: «این پوشاک که بانوان زرتشتی از آن استفاده می‏کنند، شباهتی بسیار نزدیک به پوشاک بانوان نقاط دیگر کشور ما دارد. چنان‏ که روسری آنان از نظر شکل و طرز استفاده، نظیر روسری بانوان بختیاری است و پیراهن، شبیه پیراهن بانوان لُر در گذشته نزدیک است و شلوار، از لحاظ شکل و بُرش، همان شلوار بانوان کُرد آذربایجان غربی است و کلاهک، همان کلاهک بانوان بندری است.

از ویژگی‌هایی که در اینگونه پوشش‌ها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، نخست اینکه این پوشش‌ها با رنگ‌های طبیعت همگون است یعنی رنگ‌های سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگ‌ها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگ‌های تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگ‌های کبود، افسردگی آور وغم انگیز است. دوم اینکه در همه پوشش‌ها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوشش‌ها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و… می توان یافت.

زیبایی و انتخاب رنگ لباس یکی از مسائل شخصی و سلیقه

ـ ای است که اسلام همگان را در انتخاب و اختیار آن مجاز

می داند اما در عین حال نسبت به بعضی از رنگ ها مطالبی

در روایات پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) و به تبع از آن

در کتب فقهی، بیان شده است.

از جمله اینکه به طور اجمال از بعضی روایات، کراهت پوشش

مشکی استفاده می‌شود. ولی این حکم برای همه انواع

لباس‌ها و برای همه افراد اعم از زن و مرد و برای همه

زمان‌ها و ایام نیست و موارد متعددی مستثنا شده است که بعضی از مهم‌ترین آن عبارتند از:

الف ـ عدم کراهت بعضی از پوشش‌های مشکی خاص: در

روایتی نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) از پوشش سیاه

کراهت داشت مگر در سه مورد: خفّ (نوعی کفش چرمی نازک) عمامه و کساء.عدة من اصحابنا عن احمد بن ابیعبدالله عن بعض اصحابه رفعه قال: کان رسول اللهیکره السواد الا فی ثلاث الخف والعمامة و الکساء .. کلینی، فروع کافی، ج 6، کتاب الزیّ والتجمل باب لبس السواد،روایت یک، ص 449.
کساء به قرینه حدیث شریف کساء از پیامبر اکرم(ص)، لباس بلند و فراگیر تمام بدن است که شامل عبا و چادر

مشکی بانوان نیز می‌گردد پس این سه پوشش مشکی

استثنا شده، کراهت ندارند. حضرت آیت الله بهجت

می فرماید: ... در کتب اصحاب، مواردى براى کراهت نماز در

ثوب ذکر شده است، از آن جمله: لباس سیاه غیراز عمّامه و

خفّ و کساء است.جامع المسائل (للبهجة)، ج‏1، ص: 314

ب ـ عدم کراهت لباس مشکی برای بانوان: تردیدی نیست که

در اسلام حکم پوشش زن و مرد از نظر نوع، مقدار و حتّی

رنگ متفاوت است مثلاً جامه زربافت و حریر برای زن جائز

ولی برای مرد جائز نیست مقدار واجب پوشش بانوان طبق

نظر مشهور فقها همه بدن به جز وجه و کفّین است ولی

مقدار پوشش مردان کمتر است.

از نظر رنگ پوشش نیز استفاده از لباس احرام سفید رنگ در

حج برای مردان مستحب است ولی زنان مجاز هستند از

همان لباس معمولی و لو رنگ غیر سفید استفاده نمایند.

سلام
کار روی مسئله مهم مد و مدسازی
این دنیا دیگه جای جلوگیری و اجبار نیست.
مثال:
مثلا در مورد آقایون :
آیا ما با گفتن، مثلا می توانستیم به یک نفر بگوییم ریش بگذار(مثال است شاید خیلی مهم نباشد). ولی الان تو اروپایی که ریش گذاشتن امر جالبی دیده نمی شد( نشانه شلختگی بود)، مرد ها ته ریش می گذارند و در داخل کشور ما هم خیلی زیاد شده(در صورتی که اینجا ریش گذاشتن بیشتر به معنای معتقد بودن شخص معنا می شد یا می شود).
یا مثلا پوشیدن لباسای آخوندی(یقه گرد) که الان رواج پیدا کرده یا یه مدت چفیه! و... .
بایست تلاش شود که محل رجوعی برای مد داخل کشور ایجاد شود(ترجیحا دولتی نباشد )
بعد بایست دانست که معمولا عمر همه مدها کوتاه است. چه شلوار دمپا گشاد، چه شلوار دامنی و چه ساپورت!.(نگاه کنین به عکسای قدیمیا،لباساشون، آرایش موهاشون، شلوارا و...)
مهم اینه که سلیقه ها رو درست هدایت کنیم.

موضوع قفل شده است