jonb

احکام مسجد

انجمن: 

با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید محترم

سه تا سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

1 -
یه حکم شرعی هست که به جز دو مسجد در بقیه مساجد جنب و حائض می تونن از یه در وارد بشن و از در دیگه خارج بشن .

اگه مسجدی چند طبقه باشه . همکف و یه نیم طبقه روش رو صیغه مسجد خونده باشن بدون سقف و دیواراش یعنی همون شبستان مسجد

بعد اون وقت طبقات بالایی و پایینی و راه پله ها و حیاط مسجد رو صیغه وقف نخونده باشن .

یکی از راه های ورود به طبقات بالایی این هستش که از قسمت هایی که صیغه مسجد خونده شده شخص عبور کنه و به طبقات بالایی بره مثلا برای کلاس قرآن و فرهنگی و ...

برای شخص جنب و حائض این عبور اجازه داده شده یعنی شخص جنب و حائض می تونه از شبستان مسجد عبور کنه و به طبقات بالایی بره .

اما سوال اینجاست

حالا که رفته طبقات بالایی یا پایینی غیر از شبستان

آیا برای خروج کامل از مسجد می تونه از همون مسیری که اومده دوباره برگرده و از مسجد خارج بشه ؟ یعنی دوباره از شبستان عبور کنه ؟

البته مسجد برای خروج راه دیگه ای هم داره که فرد دوباره نخواد از شبستان عبور کنه . ولی خوب معمولا از همین مسیری که دارم میپرسم عبور مرور میشه و باز کردن اون در یا خروج از اون مسیر که نخواد از شبستان عبور کنه یه وقتایی دردسرایی داره و فعلا استفاده نمیشه . اگرم این دردسرا رو نداشته باشه بازم افرادی از مسیری که دارم می پرسم عبور می کنن آیا نیاز هست ممانعت یا آگاهی داده بشه .

یعنی در واقع سوال این هست فرض می کنیم مسجدی دو تا در داشته باشه و جنب یاحائض از در شماره 1 وارد بشه و از در شماره 2 خارج بشه بره طبقاتی که مسجد نیست کارش انجام بده
حالا آیا دوباره می تونه از در شماره 2 که خارج شده ایندفعه وارد بشه و از در شماره 1 خارج بشه ؟ یعنی مسیر اومده رو دوباره برگرده

چون دفعه اول وارد مسجد و سپس خارج میشه حالا که خارج شده دیگه توی قسمت هایی که صیغه مسجد خونده شده نیست آیا باز حکم افرادی رو داره که خارج از مسجدن و طبق حکم شرعی بالا دوباره می تونه از همون دری که اومده بیرون وارد بشه و از در دیگه خارج؟

2 _ آیا این ورود و خروج فقط در موارد ضروری اجازه داده شده یا در غیر ضرورت شدید هم اجازه داده شده ؟

3 _ این عبور و مرور فقط باید یک بار باشه ؟

با توجه به عمومی بودن مکان لطفا اگر در این مسئله بین مراجع بزرگوار اختلاف نظری وجود داره قید بفرمایید .

با تشکر از اساتید محترم
در پناه حق همواره موفق و موید باشید


جنابت

جَنابت:
در اصطلاح شرع : حالتى كه پس از مجامعت مرد و زن يا بيرون شدن منى حاصل مي شود خواه در خواب باشد يا بيدارى چنين مرد يا چنين زنى جنب مي باشد كه در فقه اسلام احكام خاصى دارد :
تا غسل و يا در صورت عدم امكان تيمم نكرده نمى تواند نماز يا طواف انجام دهد و نمي تواند در مسجدالحرام يا مسجدالنبى وارد شود و همچنين حق توقف در مساجد ديگر را ندارد مگر اينكه از درى داخل و از در ديگر خارج شود ، و نمي تواند چيزى در مسجد بگذارد و نمى تواند قرآن را لمس كند و خواندن آن جايز است جز سور عزائم (چهار سوره سجده دار قرآن : نجم ، علق ، سجده ، فصلت) (كتب فقهيه) .
در حكمت غسل جنابت در حديث آمده كه چون منى از همه جاى بدن بيرون مى رود بايستى همه بدن را شستشو داد . (بحار:6/94)
جُنُب:
آنكه بر وى غسل واجب شده باشد بسبب جماع يا خروج منى يا هر دو ، واحد و جمع و مؤنث و مذكر در آن يكسان است . (و ان كنتم جنبا فاطّهّروا) . (مائده : 6)
راه هاي تشخيص جنابت

همه مراجع:به دوچيز انسان جنب مي شود
1_اميزش جنسي (اگر چه مني بيرون نيايد)
2_بيرون امدن مني جه در خواب باشد يا بيداري (توضيح المسائل مراجع ،م 345)

احکام غسل

انجمن: 

غسل بر دو نوع است

1- ترتیبی:در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، اول سرو گردن، بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشوید.
2- ارتماسی:در غسل ارتماسی اگر به نیت غسل ارتماسی بتدریج در آب فرو رود تا تمام بدن زیر آب رود، غسل او صحیح است و احتیاط آن است که یک دفعه زیر آب رود.
مواردی که غسل باطل می گردد عبارتند از :
1- در غسل ترتیبی اگر عمدا یا از روی فراموشی یا به واسطه ی ندانستن مساله، ترتیب را مراعات نکند، غسل او باطل است.
2- درغسل ارتماسی اگر بعد از غسل بفهمد به مقداری از بدن آب نرسیده چه جای آن را بداند یا نداند، باید دوباره غسل کند.
3- اگر در غسل به اندازه ی سرمویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است.
4- کسی که قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون این که بداند حمامی راضی است، بخواهد نسیه بگذارد، اگر چه بعد حمامی را راضی کند، غسل او باطل است.
تفاوت غسل ترتیبی و ارتماسی :
1- در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاک باشد اما در ترتیبی اگر نجس باشد و هر قسمتی را قبل از غسل، آب بکشد غسل او صحیح است.
2- در غسل ارتماسی باید بین آن فاصله نباشد ولی در غسل ترتیبی اشکالی ندارد.
تذکرات:
1- اگر کسی شک کند که غسل کرده یا نه، باید غسل کند.
2- اگر کسی شک کند غسل او صحیح بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل کند.
منبع: آموزش فقه، حسین فلاح زاده

مسائل جانبی تیمم بدل از غسل

سلام
می دانیم کسی که جنب شده برای نماز باید غسل کند و اگر آب کافی پیدا نکند یا وقت تنگ باشد باید تیمم بدل از غسل کند.
سوالی که پیش می آید این است که لباس و بدن نماز گزار که نجس شده چه می شود؟ آیا حتما باید پاک شود یا همین شرایط هم می توان نماز خواند؟ لطفا حالتهای مختلف (کمبود آب و وقت تنگ و حالت عادی)را کاملا توضیح بدهید