فلسفه غرب

ایدئالیسم و اسلام


[/HR]یا علیم
سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان و کاربران عزیز؛
بنده مدتی بود میخواستم یک سوال بپرسم، اما متاسفانه فرصت کافی برای تاپیک جدید فراهم نبود.
بنده گمان میکنم مشابهت های زیادی بین خود نظریه فلسفی ایدئالیسم و فلسفه اسلامی هست؛ برای مثال وحدت وجود، واضح است تفاوت چندانی با ایدئالیسم ندارد. در نظریه ایدئالیسم مثلا کانت گفته یک شئ فی نفسه وجود دارد که لازمان و لامکان است، و همه چیز جلوه ایست از این شئ فی نفسه، و آن را فاقد کیفیات مادی مثل رنگ و سختی و ... دانسته. وحدت وجود هم ذات تمام موجودات را از ذات حق تعالی میداند، و همه چیز جلوه ای است از خود واجب الوجود.‌
اصل پرسش بنده این است که علت دوری گزیدن از این نظریه چیست که اینهمه مورد حمله فلاسفه اسلامی قرار گرفته؟
در پناه حق

نیچه و « ابر انسان »

منظور نیچه از ابرانسان چیست؟ موجودی غیرانسانی است یا انسانی با خصایص غیرانسانی؟! چگونه ابرانسان و خواست و اراده و قدرتش جایگزین خداوند و خواست و اراده و قدرتش میشود؟

نیچه و مرگ خدا

انجمن: 

درود بر عزیزان

نیچه از مرگ خدا سخن میگوید. دقیقا منظورش از مرگ خدا چیست؟ مرگ خدا به معنای نابودی وجودی است یا به معنای نابودی عقیدتی؟ اگر فرض اخیر است، برایش امکان احیای اعتقاد به خدا مطرح است؟ آیا نیچه تلاشی یه این منظور داشته است یا این که از مرگ خدا استقبال کرده است؟

تشکر فراوان

تعامل یا تقابل با فلسفه های دیگر

با سلام و احترام
نحوه تعامل فلسفه اسلامی با فلسفه های جدید و فیلسوفان معاصر ما با فلاسفه معاصر و بزرگان جهان چطور هست؟
آیا ما از اون فلسفه ها هم استفاده می کنیم یا فقط دنبال نقد محض هستیم
آیا فلسفه های دیگر هم در حوزه ما تدریس میشن ؟
آیا مناظرات و یا مکاتبه هایی بین بزرگان ما و اساتید این فن در غرب یا شرق عالم برقرار هست؟ نظیر اون مکاتبات استاد فرزانه مرحوم محمد تقی جعفری و برخی دانشمندان جهان یا ارتباط مرحوم علامه طباطبایی و پرفسور کربن
یا حق