امر به معروف

آیا نسبت به شناخت معروف و منکر وظیفه داریم؟

سلام  مرجع تقلید ایت الله خامنه ایی اگه در امر به معروف و نهی ازمنکر علم اینکه گناهه یا نیست رو نداشته باشیم . ایا باید برای به دست اوردن علمش تحقیق و تجسس کنیم؟ یا علی خداحافظ

امر به معروف و نهی از منکر؟

با سلام خدمت کارشناسان محترم مقلد آیت الله خامنه ایی هستم. دو سوال دارم. 1ببخشید من یه مشکلی برام همیشه پیش میاد و من هم نمیدونم چیکار کنم !! توی سایت ها , کانال ها و گروه های شبکه های مجازی , بعضی از قسمت ها کاربر ها فحش یا حرف بدی رو یک بار میزنن و من نمیدونم با توجه به اینکه فقط یک بار اون کار رو کردن نهی از منکر کنم یا نکنم؟؟ 2 یه برنامه ایی توی گوشیم دارم که اسمشو نمیبرم , توی قسمت نظرات خیلی از کاربر ها مسخره یا حرف بدی میزنن و با توجه به اینکه زیاد هستن و نمیدونم چی کار کنم ,ایا حکم نهی از منکر از من ساقط هست یا نه چون من زیاد توی اون برنامه هستم یه جورایی موجب اذیت شدن میشه[البته فکر کنم]. با تشکر از سایت عالیتون  در پناه حق باشید. خیلی التماس دعا دارم ازتون.

نحوه امر به معروف

سلام کسایی که بی‌حجابی و یا غیبت میکنن و اگه امر به معروف و نهی از منکر کنیم بهشون برمیخوره و به دخالت کردن ربطش میدن وظیفه ما چیه؟در حالیکه میدونیم حرف ما تأثیری نداره کلا ما باید چطور کسی رو امر به معروف کنیم؟

وظیفه ی من در مقابل ضعف مدیریت مجموعه ی آموزشی

با عرض سلام وآرزوی قبولی طاعات
یک سوال از خدمتتون در ارتباط با حکم شرعی غیبت داشتم
بنده در یکی از مدارس که دانش آموزان خاصی که با آزمون وارد اینگونه مدارس میشوند فعالیت دارم
این مدرسه توسط مدیریت بسیار ضعیف ونا کارآمد اداره میشود ودر این مدت بسیار جلوه های غیر اخلاقی علنی از بچه ها نمود پیدا کرده و با این که علنی هم هست برخوردی قاطعانه صورت نمی گیرد معاونین هم با وجود گلایه ما کاری نمی کنند صدای بچه ها هم در آمده از ضعف مدیریت
یعنی گروه مدیر ومعاونین واقعا مناسب برای این مدرسه که بچه های خاص در آن هستند نیستند و واقعا بچه ها هرز می روند
اگر ما با دوستانمون که آنها هم از این شرایط گله مندند کنار هم از این شرایط مدیر بی کفایت و کادر شون که به دلیل زد و بندهای سیاسی رو کار است حرفی بزنیم غیبت است ؟
من به معاونین بارها گفته ام به خود مدیر هم از بی نظمی شرایط وانتقاد دانش آموزان گفته ام ، بدش میاد
اگر از دلخوری هامون ، از بی کفایتی شون کنار هم حرفی بزنیم غیبت می شود؟
نمی توانم علنی به مدیر بگم بزار و برو چرا که بنا به گفته حضرت علی علیه السلام اگر کسی مسئولیتی را بپذیرد که از عهد ه اش بر نمی آید خیانت کرده است . ولی این جمله رو باره پشت سرش گفته ام آیا غیبت کرده ام ؟ وظیفه ام چیست چه باید بکنم؟ مطمئنم کسی به حرفم توجه نمیکند
چون از شرایط مدرسه به دو مدیر دیگر گفته ام ولی آنها معتقدند من باید کار خودم رو درست انجام بدهم ولی فعالیت در یک مدرسه باید منسجم وتیمی باشد وچند نفر به تنهایی کاری از پیش نمی برند

تعریفی شفاف از امر به معروف ارائه نمایید

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
امر به معروف یا بقول بعضی ها * واجب فراموش شده , دقیقا چی هست ؟
مثال به روزی می زنم تا حواب به روزی بگیرم
در صفحه اجتماعی اینستاگرام خانم مسیح علینژاد مرتبا ارسال میشه ویدیوهایی از کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند .
سوال اینجاست , تمام ویدیوها جز خشونت و بی حرمتی , دستاوردی ندارد, چرا ؟
نکته اول, اگر امر ب معروف منجر ب بی حرمتی افراد شود ؟؟؟
نکته دوم ، امر ب معروف چند مرحله دارد , چرا بعضیا فقط مرحله اولش انجام میدهند , یعنی تذکر خشن لسانی یا اگرم خشن نباشه تذکر با لطافت بی نتیجه؟
نکته سوم , اینکه کسی مقید ب حجاب نباشه و نخواد حجاب داشته باشه ایا چون در مملکت ما زندگی می کنه باید اجبارا رعایت کنه ؟ چه ایه ای پشت این اجبار هست؟
ایا اینکه همیشه میگن اجبار کنی نتیجه عکس میده جایگاهی در دین داره یا اجبار همیشه رضایت بخشه؟
ممنون

روش صحیح امر به معروف و نهی از منکر

سلام.وقت به خیر
متاسفانه ادبیات و‌فن بیان و روش امر به معروف و نهی از منکر بلد نیستم
راهنمایی کنید

نحوه امر به معروف و نهی از منکر

سلام .
من یک پسر اول دبیرستانی ام . آدم مذهبی هستم و لی متاسفانه به خاطر شوخی هایی که قبلا کردم دیگه ابهتی پیش دوستام ندارم.
یعنی دیگه امر به معروف کردن زبانی یا حتی عملی من تاثیر ناچیز یا صفری داره .
باید حالا چه کار کنم و این ابهت رو چه طور به دست بیارم ؟
برای امر به معروف و نهی منکر از چه روشی استفاده کنم ؟

نصیحت کردن در حضور دیگری یا دیگران؟

سلام. ببخشيد يه حديث از حضرت علی (ع) هست که "نصيحت کردن در حضور ديگران خرد کردن شخصيت است". ميخوام ببينم مثلا چند نفر دارند غيبت ميکنند يا مثلا طرف داره حرف اشتباهي ميزنه یا کار اشتباهی میکنه یا کرده آيا بايد همونجا و همون موقع بهش بگی؟ اگر ندونی که با طرف بعدا تنها میشی یا نه یا کی تنها میشی یا بعدا اگر بگی اثربخشی نداره یا خیلی کم یا بعدا اصلا شاید یادت رفت اگر تنها شدید بهش بگی چی؟

سوال بعدیم اینه که آیا توصیه کردن هم نصیحت محسوب میشه؟ مثلا به طرف میخواهی بگی فلان کار درامد خوبی مثلا نداره یا مثلا به طرف بگی قدر پدرت یا برادرت رو بدون.

یه مثال میزنم. همین چند روز پیش یه نفر با برادرش اومده بود تو مکان ما و مدام از برادرش بد میگفت و ضایعش میکرد. حالا اگر همونجا بخواهی بهش یه جوری بگی که این کار درست نیست ایا این مصداق این حدیث میشه؟ اگر هم نمیگفتم که اون ادم رو دیگه نمیدیدم که در تنهایی بهش بگم.

ممنون.

جایگاه و نحوه امر به معروف و نهی از منکر

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام


در این تاپیک قصد بحث در مورد چگونگی امر به معروف و نهی از منکر را نداریم. قصد ما این است فقط آیات و روایات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر را ارائه دهیم. بصورت جامع و کاربردی.البته به شرط حیات.....

مباحث:
آیات امر به معروف ، احادیث امر به معروف ، سخن علما و بزرگان در خصوص امر به معروف ، نحوه امر به معروف. به عبارت کلی تر جایگاه امر به معروف.

حد الامکان سعیم بر این است مباحث را در قالب پاورنت ارائه دهم که استفاده از آن برای دوستانی که به این مبحث علاقه دارند راحت تر باشد.

دوستان گرامی در صورت اجرا نشدن فایل پیوست اطلاع دهید....

حدیث صحیح السند در مورد امر به معروف و نهی از منکر

سلام. اجادیث زیادی در مورد ارزش امر به معروف و نهی از منکر، وجود دارد. می خواستم چند مورد از این احادیث که صحیح السند هستند را معرفی بفرمایید.

در ضمن آیا این روایت صحیح السند است: وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبيلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؟