جایگاه و نحوه امر به معروف و نهی از منکر

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
جایگاه و نحوه امر به معروف و نهی از منکر

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام


در این تاپیک قصد بحث در مورد چگونگی امر به معروف و نهی از منکر را نداریم. قصد ما این است فقط آیات و روایات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر را ارائه دهیم. بصورت جامع و کاربردی.البته به شرط حیات.....

مباحث:
آیات امر به معروف ، احادیث امر به معروف ، سخن علما و بزرگان در خصوص امر به معروف ، نحوه امر به معروف. به عبارت کلی تر جایگاه امر به معروف.

حد الامکان سعیم بر این است مباحث را در قالب پاورنت ارائه دهم که استفاده از آن برای دوستانی که به این مبحث علاقه دارند راحت تر باشد.

دوستان گرامی در صورت اجرا نشدن فایل پیوست اطلاع دهید....


بسم الله الرحمن الرحیم


فایده امر به معروف از زبان رهبر انقلاب

[b]content[/b]




[="Black"]



بسم الله الرحمن الرحیم


کتاب

امر به معروف و نهی از منکر (چیستی، چرایی، چگونگی)

ورد ( Word ) کتاب هم موجود است... دوستانی که خواستن بگن.
[/]

امر به معروف و نهى از منكر برجسته ترين، بارزترين و گرامى ترين واجب در بين واجبها مى باشد هدف تمام انبياء و اولياء اصلاح جامعه بشرى بوده است و مؤثرترين ابزار براى رسيدن به اين هدف بزرگ امر به معروف و نهى از منكر است.
قرآن كريم به كرّات به اهميت اين فريضه اشاره نموده و آمرين به معروف و نهى كنندگان از منكر را از صالحين، رستگاران و بهترين امّت مى داند.
در روايات امر به معروف و نهى از منكر سبب امنيت، آبادانى، حلال شدن درآمدها، برپائى واجبات و اصلاح امور دين و دنيا معرفى شده است.
بيان رسا و تعبير زيباى امير سخن اميرالمؤمنين عليه السلاماين است كه: «تمام كارهاى نيك حتى جهاد در راه خدا در برابر به معروف و نهى از منكر همانند رطوبت دهان (قطره اى) است در برابر دريا»
امر به معروف و نهى از منكر شيوه انبياء و اولياء است و كسى راه آنان را مى پيمايد كه امر به معروف و نهى از منكر كند. مضمون بعضى از روايات اين است كه: كسانيكه با امر به معروف بدنبال رشد جامعه و توسعه ايمان و كار نيك مى باشند و با نهى از منكر بينى فاسقان را به خاك ماليده و از سقوط جامعه جلوگيرى مى كنند خليفه و جانشين خدا و پيامبر در زمين هستند و اهداف الهى بوسيله آنها در جامعه تحقق پيدا مى كند.
آرى خداوند راضى نيست كه در زمين معصيت شود و اولياى او ساكت بمانند.
افراد ساكتى كه در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند مردگانى هستند زنده نما.
و بايد توجه داشت كه اگر مردم در برابر منكرات سكوت كنند قهر خداوند همه را فرا خواهد گرفت زيرا منكر مثل آتشى است كه اگر با نهى خاموش نشود همه چيز را مى سوزاند.
در مواعظه عيسى عليه السلام آمده است كه: اگر برادرت را ديدى كه گناه مى كند و او را نهى نكردى مطمئن نباش كه در گناه او شريك نشده اى.
و كوتاه سخن اينكه امر به معروف و نهى از منكر نشانه غيرت دينى و احساس مسؤليت است، باشد كه با توفيقات الهى كه به اين مهم بپردازيم تا از اين رهگذر هـم بر ايمان خويش بيفزائيم و هم در اصلاح جامعه سهيم باشيم.
-----------------------------------------------------------
عَنْ رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله: مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ وَ نَهى عَنْ المُنْكَرِ فَهُو خَليفَةُ اللّه ِ فى أَرْضِهِ و خَليفَةُ رَسُولِ اللّه ِ. حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر در روى زمين است.
--------------------------------------------------------
عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِيسَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ. حديث

على عليه السلام فرمودند: تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور.
-------------------------------------------------------
عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: ...آمُرُهُمْ بِالمَعْرُوفِ وَ أَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَتـْقـاهـُـمْ لِلّهِ. حديث

مردى خدمت پيامبراكرم صلي الله عليه و آلهآمد: در حالى كه حضرت بر فراز منبر بود ـ آمد و پرسيد مَنْ خَيرُالنّاسِ بهترين مردم كيست؟ پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: آن كس كه از همه بيشتر امر به معروف و نهى از منـكر كند و آن كس كه از همه پرهيزگارتر باشد.

سخنان حضرت امام خمینی (ره )پیرامون امر به معروف و نهی از منکر

همان طوری که هر شخص هر فردی موظف است که خودش را اصلاح کند، موظف است کهدیگران را هم اصلاح کند اصل امر به معروف و نهی از منکر برای همین است کهجامعه را اصلاح کند. (صحیفه نور، ج ۷، ص ۲۸۵.)

انبیای عظام، تا آنجا که توانستند جدیت کردند که ظلم را از این بشر ظالمبزدایند؛ به موعظه، به نصحیت، به امر به معروف، به نهی از منکر. (صحیفهنور، ج ۱۹، ص ۱۹.)

من مراعات همه شما را بکنم، شما هریک مراعات همه را. یک همچو برنامه استکه همه را وادار کرده که به همه چرا بگوییم، همه را، هر فردی، به فردیلازم کرده به اینکه امر به معروف کند. (صحیفه نور، ج ۹، ص ۱۹۴.)

امر به معروف و نهی از منکر دو اصلی است که در اسلام که همه چیز را میخواهد اصلاح کند، یعنی با این دو اصل می خواهد تمام قشرهای مسلمین رااصلاح بکند، به هم ماموریت داده. به همه، به تمام افراد زیر پرچم ماموریتداده که باید او را وادار کنید همه را به کارهای صحیح و جلوگیری کنید ازکارهای فاسد. (صحیفه نور، ج ۹، ص ۱۹۵.)






[="Black"]

بسم الله الرحمن الرحیم

شیوه ها ی امر به معروف و نهى از منكر

[/]

موضوع قفل شده است