امام شناسی

عصمت ائمه(ع)؛ اجباری یا اختیاری

با عرض سلام و احترام سوالی که ذهنم را درگیر کرده و دوست دارم از واقعیت امر آن آگاه شوم در رابطه با معصوم بودن امامان است. راستش همین الان احساس گناهی به من دست داده بابت مطرح نمودن این سوال و البته خودم جواب را تا حدودی میدانم اما ابهامی برایم وجود دارد و دوست دارم یک کارشناس دینی مرا از این ابهام دربیارد و این سوالم وسیله ای باشد تا معصومین را بهتر بشناسم. خب ما میدانیم که ذات امام پاک و معصوم است و جایی خواندم که ذات معصوم خودش از بهشت است و به بهشت تعلق دارد. حالا برایم این سوال پیش آمده که آیا پاک بودن و دوری از گناه برای امام ها مانند سایر انسانها اختیاری است؟ یعنی با توجه به خصلت و ذات پاک و روشنی که دارند ، انتخاب میکنند که گناه نکنند و همواره در مسیر نور و رحمت و بهشت باشند و مانند انسانهای دیگر برای این اختیارشان تلاش میکنند و در برابر گناه مقاومت میکنند ؟ یا خیر مقاومتی در برابر گناه در کار نیست. بلکه از آنجایی که ذاتا پاک هستند و به بهشت تعلق دارند اصلا گرایشی به گناه در کار نیست که بخواهند در برابرش مقاومت کنند. اگر گرایشی در برابر گناه نیست پس آیا امتحان هم میشده اند یا خیر؟ یعنی همانطور که پیامبران امتحان میشدند تا عیارشان نزد خدا مشخص شود آیا معصومین نیز امتحان میشدند؟ آنها که اصلا ردی از گناه در وجودشان نبود که بخواهند با امتحان عیارشان مشخص شود بلکه عیارشان از قبل برای خدا مشخص بوده؟ تو پرانتز یه سوال دیگه هم دارم آیا پیامبران نیز دارای مقام عصمت و بیگناهی بوده اند؟ و اما ادامه پرسشم: من خودم میدانم که بهشت جایگاه کسی است که بهایی پرداخت کرده ریاضتی کشیده و تلاشی کرده و جهدی به خرج داده که خدا مقام را برایش در نظر گرفته و در مورد معصومین که مقامشان خارج از تصور ما انسانهای معمولی است نیز حتما تلاش و جهد فوق العاده عظیم و خارج از توان انسانهایعادی بوده. میدانم که حتی ائمه معصوم نیز نسبت به ذات پاکی که داشته اند حتما کار های ویژه ای انجام داده اند که توجه خدا را بدست آورده اند ومن  فکر میکنم  که حتی از استعدادی که داشتند هم بیشتر مایه گذاشته اند که خدا مقام های بالا را به آنان اختصاص داده  و حتما علاوه بر ذات پاک و بی عیبی که داشته اند اختیار و تلاش فوق تصوری هم کرده اند و اینگونه نبوده که  همان طور که از اول به بهشت تعلق داشته باشند لایق بهشت باشند بلکه به عنوان یک انسان به دور از اینکه فرق کند چه ذاتی داشته اند و حتی به دور از اینکه ژن آسمانی که از اجداد پاکشان به آنها رسیده   آن ها را به بهشت بکشاند خودشان نیز کاری کرده اند که مقامشان بالا رفته ! این نتیجه گیری من درست است ؟ من فکر میکنم که این جمله بهشت را به بها میدهند نه بهانه برای همه صدق کند و فرق میان معصوم و انسان معمولی نباشد و این قانونی ثابت است. امیدوارم تونسته باشم سوالم رو واضح مطرح کرده باشم. منتظر پاسخ شما هستم.
برچسب: 

لیست موضوعات بخش امام شناسی در سال 1397


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



فروردین


آیا ما به واسطه نیازمند بودن خدا را می شناسیم؟

چگونه امام زمان (عج) را بشناسیم؟

سلام

همونطور که می دونید اوضاع خاورمیانه بهم ریخته

مدعیان دروغین هم هر روز از گوشه و کنار ظاهر میشن

اگر امام زمان عج ظهور کنند، از کجا بفهمیم ایشون همون منجی موعود هستند و کذاب و شیاد نیستند؟

راه های شناخت امام زمان علیه السلام رو ذکر بفرمایید

-----
لطفا حاشیه نرید و به اصل سوال بپردازید

امام کاظم علیه‌السلام در کلام رهبر انقلاب

زندگی موسی‌بن‌جعفر یک زندگی شگفت‌آور و عجیبی است.
اولاً: در زندگی خصوصی موسی‌بن‌جعفر مطلب برای نزدیکان آن حضرت روشن بود. هیچ کس از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسی‌بن‌جعفر برای چی دارد تلاش می‌کند، و خود موسی‌بن‌جعفر در اظهارات و اشارات خود و کارهای رمزی‌ای که انجام می‌داد، این را به دیگران نشان می‌داد. حتی در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسی‌بن‌جعفر در آن اتاق می‌نشستند؛ این‌جوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست می‌گوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی‌بن‌جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما می‌شود فهمید، و می‌شود گفت لباس جنگ، این لباس را موسی‌بن‌جعفر آن‌جا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبولیک، بعد «و سیفٌ معلق» شمشیری را آویختند، معلق کردند یا از سقف یا از دیوار «و مصحف» و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه‌ی زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانه‌های یک آدم جنگیِ مکتبی، مشاهده می‌شود.
شمشیری هست که نشان می‌دهد هدف، جهاد است.
لباس خشنی هست که نشان می‌دهد وسیله، زندگی خشونت‌بارِ رزمی و انقلابی است
و
قرآنی هست که نشان می‌دهد هدف، این است؛
می‌خواهیم به زندگی قرآن برسیم با این وسائل و این سختیها را هم تحمل کنیم.
ادامه دارد...


انسان ۲۵۰ ساله | امام جواد علیه السلام در کلام رهبرانقلاب


امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود.
۱۳۷۶/۶/۱۷




این بزرگوار نمودار و نشانه‌ی مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است، با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ی عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه‌ی شیوه‌های مبارزه‌ی ممکن، مبارزه کرد.
60/2/25
امام جواد مانند دیگر ائمه‌ی معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده‌ی شایسته‌ی خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند. همان‌طوری که ائمه‌ی دیگر ما علیهم‌السلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه‌ی مهمی از جهاد همه جانبه‌ی اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت.
د
رس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار می‌گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله‌ی با این قدرتها برانگیزیم. اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان‌تر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهره‌ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود می‌آراید، شناختن او برای مردم مشکل است.
در دوران ما و در همه‌ی دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله‌ی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله‌ی ریاکاری و نفاق بزنند.
امام جواد می‌خواست به مردم بگوید که من طرفدار اسلام و طرفدار خاندان پیغمبرم. امام علی‌بن‌موسی‌الرضا صلواةالله‌علیه و امام جواد صلواةالله‌علیه همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره‌ی مأمون کنار بزنند و موفق شدند.
۱۳۵۹/۰۷/۱۸



امام حسن عسکری(علیه السلام) زمینه ساز غیبت

مقدمه:

به علت فشارهای روز افزون عباسیان بر امامان معصوم و آزار و شکنجة آنان و نیز آماده نبودن جامعه برای پذیرش امامت امام مهدی علیه السلام ، مشیّت الهی چنین تعلق گرفت که آخرین وصی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام ، حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در غیبت فرو رود؛ تا وجود مقدسش از گزند حوادث زمان، مصون بماند، در فرصت مناسبی به میان مردم بیایند و مردم از وجود پرفروغ آن امام بهره‌مند شوند.

طبیعی است که مردم و جامعه می‌بایست آمادگی‌های لازم را می‌داشتند تا موضوع غیبت امام را بپذیرند و دچار سردرگمی و انحراف در دین نشوند. از این رو، امام عسکری علیه السلام ، با انجام اقداماتی حکیمانه، در مسیر زمینه سازی و آماده کردن مردم برای پذیرش امر مهم غیبت امام دوازدهم (حضرت مهدی علیه السلام ) قدم‌های بسیار مؤثری برداشتند؛ که در این نوشتار به آن می‌پردازیم.




چرا امام علی(ع) اجازه می دهند در جلوی ایشان به حضرت فاطمه(س) ضربه بزنند؟

سوالی ک برام پیش اومده ، چجور میشود که امام علی (ع) فاتح خیبر بودند اما حضرت فاطمه الزهرا(س) در جلوی ایشان ضربه میخورند؟ آیا بخاطر احترام نگه داشتن خانواده در خانه با دشمنان مقاله نکردند؟

برچسب: 

داستان هایی کوتاه و خواندنی از کرامات امام باقر علیه السلام

حضرت ابو جعفر، محمد بن علی علیه السلام در سوم صفر سال 57 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد. پدر آن بزرگوار حضرت علی بن الحسین، امام سجاد علیه السلام و مادر گرامی اش فاطمه دختر امام حسن مجتبی علیه السلام است. به این ترتیب آن حضرت از طرف پدر و مادرش هاشمی و علوی می باشد. امام باقر علیه السلام سه سال و شش ماه با جدش امام حسین علیه السلام و 34 سال با پدرش امام زین العابدین علیه السلام زندگی کرده و 19 سال و ده ماه نیز مدت امامت آن حجت الهی به طول انجامید.

پیشوای پنجم در دوران زندگی خویش با 10 تن از خلفای ستمگر اموی (از معاویة ابن ابی سفیان تا هشام بن عبدالملک) معاصر بود و سال های امامت آن حضرت با 5 تن از همین خلفاء مقارن شد.

این 5 حاکم عبارتند از:

1- ولید بن عبدالملک (متوفی 96، ششمین خلیفه اموی)
2- سلیمان بن عبدالملک (متوفی 99)

3- عمر بن عبدالعزیز (متوفی 101)

کرامات امام باقر علیه السلام

4- یزید بن عبدالملک (متوفی 105)

5- هشام بن عبدالملک (متوفی 125)

امام باقر علیه السلام د ر دوره امامت خویش فرصت های مناسبی را برای گسترش فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، استحکام معارف شیعی و ترویج آن در میان اقشار مختلف مسلمانان به دست آورد.
در آن دوران حساس و بحرانی، امام پنجم نهضت فکری و فرهنگی گسترده ای را آغاز نمود و شاگردان مهمی را تربیت کرد. از مهم ترین شاگردان و یاران آن حضرت می توان به: زرارة بن اعین، حمران بن اعین، حسن بن حسن بن حسن علیه السلام، زید بن علی بن الحسین علیهما السلام، سلیم بن قیس هلالی، جابر بن عبدالله انصاری، جابر بن یزید جعفی، بکیر بن اعین، ابان بن تغلب، فضیل بن سار، لیث بن بختری معروف به ابو بصیر، محمد بن مسلم ثقفی، ابو حمزه ثمالی و ... اشاره کرد. شیخ طوسی معروف ترین شخصیت نگار شیعی نام 468 نفر از شاگردان امام باقر علیه السلام را فهرست کرده است.

حضرت باقر علیه السلام در روز دوشنبه، هفتم ذی الحجه سال 114 ه . ق در سن 57 سالگی به فرمان هشام بن عبدالملک، دهمین خلیفه بنی امیه مسموم و در مدینه به شهادت رسید و در کنار مرقد پدر گرامی اش حضرت سجاد علیه السلام در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

در مورد مقام و عظمت امام باقر علیه السلام به گفتاری حکیمانه از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بسنده می کنیم: آن حضرت روزی از امام باقر علیه السلام یاد کرده و به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: «انک ستدرک رجلا منی اسمه اسمی و شمائله شمائلی، یبقر العلم بقرا; ای جابر! تو مردی از خاندان مرا درک خواهی کرد که همنام و هم شمایل من است. او سرچشمه های علم و دانش را می شکافد و به دیگران توضیح داده و تفسیر می کند.»
(برگرفته از مجله مبلغان حوزه)


در این مجال برآنیم که گوشه ای از کرامات و فضائل آن یادگار نبوت و ستاره فروزان علم و تقوی را بیان کنیم.




آیا امامان خود نیازمند شفاعتند؟

انجمن: 

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی

در زیارت ناحیه ی مقدسه که از زبان مقدس امام زمان صادر شده است اینطور میخوانیم:
أَللّـهُمَّ فَبِحُرْمَةِ هذَا الْمَكانِ الْمُنيفِ ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد، وَاحْشُرْني في زُمْرَتِهِمْ، وَ أَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِشَفاعَتِهِمْ، أَللّهُمَّ إِنّي أَتَوَسَّلُ إِلَيْك َ يا أَسْرَعَ الْحاسِبينَ ، وَ ياأَكْرَمَ الاَْكْرَمينَ

با توجه به این فراز از زیارت آیا امام زمان (عج) برای ورود به بهشت نیازمند شفاعت آل محمد هستند یا این زیارت فقط مخصوص خوانده شدن توسط شیعیان آن حضرت است نه خود ایشان

کارشناس بحث : محراب

*** درسنامه ی امام شناسی *** (مدیریت بحث: سرکار «nasim»)

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام به همه ی دوستان:Gol:

در این تاپیک انشاالله به تدریج متن بخش امام شناسی کتاب آموزش عقاید استاد مصباح قرار داده میشه، در این تاپیک قرار نیست بحثی صورت بگیره و پست های از این دست حذف خواهند شد، دوستان هر نوع مطلبی در این رابطه داشتن می تونن در تاپیک دیگه ای مطرح بفرمان تا در اونجا راجع بهش صحبت بشه، شبیه این برنامه برای سه بخش دیگه ی این کتاب(خداشناسی، پیامبرشناسی، و فرجام شناسی) هم هست انشاالله، دوستان جهت اطلاع از مسائل اجرایی این طرح به این تاپیک مراجعه بفرمان:

طرح بزرگ جهادگران عرصه ی مجازی

سرکار نسیم گرامی قبول زحمت فرمودن و مدیریت این تاپیک رو به عهده گرفتن، همین جا صمیمانه ازشون تشکر می کنم و امیدوارم خداوند متعال به بهترین وجه ازشون قبول بفرماد...