اعدام

مجازات متجاوز به عنف

با سلام در قضیه تجاوز به عنف(زنای به عنف) میدانیم که اعدام خاطی در حیطه حق الله است نه حق الناس.یعنی اگر شخص اعلام کند که توبه کرده و یا به کار خود اقرار کند و بگوید قصد توبه دارد از اعدام رها می شود.مسئله این است چطور اعدام خاطی در حیطه حق الله قرار گرفته و حتی برای توبه نیازی به رضایت زن ندارد؟برخی می گویند که اقدام به رضایت گرفتن در این مورد مفسده دارد.خب طبیعتا مفسدهدارد ولی دلیل بر رد کامل گرفتن رضایت نمی شود یعنی مثلا یک نفر غیر از خود جانی از زن نظرش را درباره رضایت بپرسد.چطور در مسئله تجاوز به عنف حق شخصی و حق الناس تنها به مهر المثل و ارش البکاره محدود می شود که هر دو مقداری پولند و گویی که به زن به چشم روسپی نگاه شده یا فقط همین مقدار کم مادی برای او در نظر گرفته شده.طبیعتا برای مردان اطراف زن هم احتمال این می رود که با دیدن رها شدن متجاوز دست به قتل او بزنند که به شکل عجیبی در اینجا مقصر شناخته می شوند و اعدام می شوند و وعده عذاب اخروی قتل برای آنها محقق می شود.برخی با لحن خیلی عاقل اندر سفیهی می گویند خب دو سال زندان تعزیری و یا ضربات شلاق هم هست اما واقعا این حکم برای عملی مانند تجاوز به عنف قابل قبول است؟داعشی ها را در نظر بگیرید که میدانید چه کار هایی با نوامیس بقیه می کردند.حال اگر یکی از اینها اعلام توبه کند رسما اعدام از او ساقط است و راست راست کنار افرادی که به نوامیسشان تجاوز کرده یا آنها را فروخته راه ی رود. حتی در زنا با زن شوهر دار هم داریم مردی که با زن شوهر دار زنا کرده اگر خودش همسر نداشته باشد تنها شلاق می خورد.نکته مهم این است شوهر زن باید هر روز چهره مردی که با زنش خوابیده را ببیند و چیزی هم نگوید و حتی حکم نفی بلد هم در این موارد صادر نمی شود!یعنی مردی با زن شوهر داری رابطه برقرار می کند و شوهر زن این مرد را می بیند که راست راست در مقابل او راه می رود!و نکته دیگر این است که حکم سنگین در واقع برای شخصی است که با داشتن همسر زنا کرده نه کسی که با دانستن شوهر دار بودن زن با او زنا کرده. آیا این موارد غیر منطقی نیست؟

نقد و بررسی سخنان آقا میری در موضوع مرگ و زندگی و اعدام در اسلام

سلام.
در یکی از سخنرانی ها، اقای آقا میری که در مورد اعدام و قصاص هستش
خوب، به سخنان آقا میری رو چطور ارزیابی می کنید.کدام کار پسندیده هست.آیا اعدام یا بخشش؟؟
من یادمه اشتباه نکنم، حتی تو سریال های تلویزیون یک جا می گفت که، آره امام علی (ع) هم که باتل خودشو اعدام کرد و این اعدام درش حیات هست و ما نباید نگاه منفی به اعدام داشته باشیم.حالا آقا میری می گن، این تهمت به امام علی!!اما آیا واقعا تهمته، خود آقا میری مطمئن هستن که چه گذشت، آیا امام علی از مقتول خودش گذشت، نگذشت؟؟ اگر بخواهیم سخنان آقا میری رو صحیح بدونیم، اونوقت پس مرگ بر منافق و مرگ بر آمریکا و مرگ بر، اسرائیل هم پس کارش سایسته ای نیست....یا عدام های دوران انقلا با تائید رهبری هم احتمالا، بسیار ناجوان مردانه بوده و بهتر این بوده و چه بسا ممکن بوده(شرعا و اسلاما) که بسیاری از افراد اعدام نشن.بخشیده بشن.نهایت در زندان اب خنک بخورن....
اما نظر من...به نظر من، اعدام از یک جهت واقعا خوب نیست.از اون جهت که، وقتی یک شخصی اعدام میشه، خونوادش و مادر و پدرش ، و البته فرزندانش، بسیار عذاب و ناراحت خواهند شد.البته در بعضی موارد.در بعضی موارد که اصلا قاتل شاید، پدر مادر نداشته باشه و یا شاید برای عزیزانش مهم نباشه... و بهتره اینه که به جای اعدام، از روش های دیگه ای استفاده کنیم... که حالا من نظر خاصی نمی دم، بیش از این..چون، شاید خیلی از پیشفرض های ذهنی من با کارشناسان اینجا متفاوت باشه و نیاز به بحث های طویل باشه برای به نتیجه رسیدن که من فعلا فرصتش رو ندارم...

اما موضوع دیگه و مهم تر.به نظر می آد که اصلا جان افراد، زندگی افراد آنقدر ها مهم نیست و نبوده برای خدا یا اسلام.حالا یکی مرد، مرد، چی می شه مگه؟این حس رو من دارم نسبت به الله و خدا.مثلا، خدا به پیغمبرش می گه، برو حضرت اسماعیل رو بکش.خوب بابا اسماعیل انسانه، خوب زندگی رو از این انسان می گیرید.رشد و تکامل پیش چی میشه، دستشو از این دنیا کوتاه می کنید؟ این دنیا مزرعه آخرت هست چی میشه پس، چرا نمی زارید بیشتره بکاره؟؟چرا امکان رشد بیشتر رو می گیرید.به همین سادگی برو اسماعیل رو بکش.جناب ابراهیم هم که خوب مسئولن و معذرو، مگر میشه که بگن نه!!....جان این اسماعیل ما انقدر ناقابل و بی اهمیته؟؟
یا از طرف دیگه، من احساس می کنم که خیلی جاها، اسلام درست وارد نشده، درست عمل نکرده و همین باعث اختلافات و کشت و کشتار فراوان شده.اون کشت و کشتاره مد نظر من هست...مثلا اگر فرض بگیریم که، حرفای ایم جناب آقا میری درست بوده باشه، خوب، فکر نمی کنید که قرآن با بیان شیوا تر، دقیق تر، صحیح تر، می تونست از اعدام و کشت و کشتار خیلی ها جلو گیری کنه!!ولی انگار جان انسان ها زیاد مهم نبوده!حالا قران می گه، افراد عمل نمی کنن و پشت گوش می اندازن، چی میشه حالا یک عده هم بیشتر می میرن.ده نفر بیشتر بمیرن. ما مرگ افراد رو، زندگی افراد خیلی مهم و بزرگ کردیم انگار..حالا شاید بعضی ها فورا بگن، نه اسلام اونطور گفته، اونطور گفته.حرف خشک و خالی که مهم نیست، در عمل جی می بینیم.اون حرف ها، حد و حدود و کیفیاتش رو و تبصره هاشو درعمل و عملکرد ها متوجه میشیم.مثلا یکی می گه، زن خیلی مهمه و خیلی باید بهش احترام بزاریم ولی مثلا در عمل می گه، با زن اینطور کنید، اونطور کنید.حق دارید اینطور کنید و زن رو در حد بلا نسبت یک گوساله فرضا پایین می اره..هرچند، همچنان پای اون حرفهای خوبش باقی هست و میگه، زن محترمه!زن برابره و از این حرفا...

چرا امام خمینی (ره) با خلخالی مخالفت نکردند؟

سلام

صادق خلخالی کارهایی کرد که منتقدان زیادی پیدا کرد نظیر اعدام ها تخریب مقبره فردوسی و تخت جمشید( که البته این دو مورد با مخالفت مردم بخیر گذشت.)
توهین به کوروش و ...

چرا امام خمینی با کارهای او مخالفت نکرد و او رو عزل نکرد؟ آیا با کارهای او مواق بود؟

اعدام دختر باکره در فقه اسلامی

سلام
شخصی مدعی شده است که در احکامی اسلامی حکمی وجود دارد که اگر دختری باکره به دلیلی مستوجب حکم اعدام شود
از نظر شرعی وفقهی باید قبل از اعدام بکارت این خانم زائل شود وبعد از بین رفتن بکارت این دختر میتوان حکم اعدام را اجرا کرد.

این مساله قبلا در تاپیک:

اعدام دختران باكره

در منابع و کتب شیعه بررسی و پاسخگویی شده
از کارشناس محترم درخواست می کنم با توجه به منابع عامه و اهل تسنن بفرمایند:
آیا این مسئله یا حکمی شبیه آن در منابع فقهی عامه وجود دارد؟
لطفا آدرس دهید

اعدام «ساب النبی» چگونه با رأفت اسلامی سازگار است؟

سلام
به تازگی حکمی تائید شده است مبنی بر اعدام یک جوان 20 ، 21ساله
به اتهام سب النبی ؛ آیا اعدام همچین جوان خامی شایسته است؟
در داستان های دینی خواندیم فردی خاکروبه ها را بر سر پیامبر خالی میکرد و پیامبر به عیادتش وقتی بیمار شد رفت یعنی فقط در حد داستان بود و واقعیت نداشت؟ اعدام ساب النبی با این رفتار پیامبر چگونه سازگار و قابل توجیه است؟
اصلا حکم «سب النبی» در کجای قرآن آمده که مشمول اعدام است؟
با تشکر

اعدام فقط به خاطر یک روز

سلام ی سوالی داشتم
دو نفر را تصور کنید
یکی 18 ساله و دیگری یک روز مانده که 18 ساله شود
این دو مرتکب قتلی شوند!
چه تحول و تغییر شگفتی در مغز وجود دارد که یکی مستحق اعدام است و دیگری نه!
این اوج خراب بودن معیار ما نیست؟

آیا کشتن افراد به جرم زورگیری منطقیست؟

با سلام

چند ماه پیش یک نفر رو به جرم زورگیری (که فیلمش رو هم صدا و سیما پخش کرد) دستگیر کردند. منطقا کسی که کارش چاقو کشی و زورگیریست حرفه اش خلافکاریست اما آیا به صرف اینکه یک نفر زورگیری کرده حکمش اعدام است؟ اون زورگیر ظاهرا در آن ماجرا بیشتر از 50 هزار تومن پول گیرش نیامد و اصولا چنین جرم هایی رو به کاهش است چرا که پولی که زورگیر به دست میاورد پول چندانی نیست اما زحمتی که میکشد بسیار است و دیر یا زود هم گیر میفتد. اما مگر زورگیری فقط با چاقو و قمه است؟ آیا در ادارات دولتی کسانی که گره در کار پرونده مردم میاندازند تا از آنها پول بگیرند زورگیر نیستند؟ زور یک نفر در چاقویش است و زور یکی دیگر در پست و مقامی که دارد. نتیجه اینکه عمل هردویشان به یک نتیجه منجر میشود: گرفتن پول زور. آیا منطقی است که ما کارمندی را که پول زور میگیرد را بکشیم؟ شاید آن کارمند بگوید حقوقش کم است بخاطر همین پول زور میگیرد. اما مگر آن زورگیر بخاطر پولداری این کار را میکند؟ اون زورگیر گرسنه نیست اما پولدار هم نیست مثل همان کارمند. پس میشود بفرمایید فرق این دو چیست که یکی رو اعدام میکنند و دیگری را اگر گیر بیفتد جریمه میکنند یا پستش را عوض میکنند یا نهایتا اخراجش میکنند؟

با تشکر

آیا اعدام مجرم نوعی اسراف در اندام های حیاتی بدن برای پیوند به نیازمندان نیست؟

بنام الله....سلام...چند وقته این سوال بد جور ذهنمو مشغول کرده....پیامبران و امامان و حتی خود خدا در قران بشدت روی اسراف تاکید بخصوصی دارند ولو در احادیث داریم حتی اگه میل ندارید یک سیب را بخورید یک گاز نزنید و بذارید کنار...ولو یک عدد برنج هم اسراف است حدر دادنش...و اسراف عملی حرام است اگه اشتباه نکنم حرام است...حالا با این اوصاف یک قاتل یک فردی که باید با توجه به جرمش اعدام شود...تمام اندام های حیاتی و مورد نیاز بیماران را از او جدا کنیم بهتر نیست...ایا اورا اعدام کنیم اسراف نکردیم وقتی که هزاران بیمار نیازمند چشم انتظارند...حتی در قران داریم که وقتی جنگیدید می توانید غنایم جنگی را برای خود بردارید دقیق یادم نیست ولی همچین چیزی بود خلاصه...دو چشم دو کلیه یک قلب دو دست دو پا موهای سر و خون فرد مجرم را بردارند و به بیماران نیازمند بدهند....حال ایا با توجه به این استدلال هایی که اوردم اعدام گناه نیست و حرام نیست چون یقینا اسراف است....هرچی فکر می کنم واقعا حیفه طرف داره از قلب درد می میره منتظر پیونده اما موردی نیست...با تشکر

آیا در این دنیا کسی بی گناه اعدام می شود؟

انجمن: 

سلام.به نظر شما آیا در این دنیا به کسی ستم میشود؟ینی مثلا با توجه به عدالت خدا کسی بی گناه اعدام میشود؟

اعدام در ملاء عام

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی پیش در کرج اعدام دو نفر در ملاء عام صورت گرفت و باعث ایجاد انتقاداتی از اعدام در ملاء عام شد.

و سوالات من:

1.نظر اسلام در مورد اعدام در ملاء عام چیست؟(همراه با جزئیات)

2.آیا صحیح است که کشور ما به علت فشار های بین المللی و گزارشهای سازمان ملل از انجام این گونه اعدام خودداری کند؟

برچسب: