نبوت انبایی

تو نیز بال پرواز داری...

[="Georgia"][="Blue"][=georgia][=&quot]تو نیز بال پرواز داری...[/][/]
[=georgia][=&quot]یکی از سوالات مهمی که برای انسان پیش می آید و گاه موجب می شود که آدمی را از قدم نهادن در صراط سعادت و هدایت باز بدارد این است که:[/][/]
[=georgia][=&quot]مگر نه این است که مقامات عالیه از آن کسانی است که صاحب عصمت بوده و مفتخر به عنوان نبی و رسول و امامند. اگر چنین است پس ما را که از عنوان نبوت و رسالت و امامت و عصمت بی بهره ایم چه امیدی به کسب درجات رفیعه و کمالات سامیه است؟[/][/]
[=georgia][=&quot]عدم پاسخ صحیح به این سوال مهم و ضروری گاه منجر به ناامیدی و توقف آدمی در طریق کمال آدمیت گشته و موجبات خسران و ناکامی ابدی انسان را به همراه می آورد. خصوص هنگامی که شخص مسبوق به گناهان بزرگی نیز بوده و از پیشینه تاریک و سیاهی نیز برخوردار باشد. چنین شخصی با نیم نگاهی به گذشته تاریک و گناه آلود خود و با مرور سوالاتی از قسم بالا و عدم دریافت پاسخ صحیحی برای آن، نیرو و توانی برای گام برداشتن در صراط انسانیت در خود ندیده و فرسنگها خود را از سیر و سلوک انسانی دور و بی بهره می بیند.[/][/]
[=georgia][=&quot]لذا ضروری است در تاپیکی مستقل به این سوال مهم به بضاعت خود پاسخی علمی و در خور شایسته دهیم شاید که افتادگان در پرتگاه توقف و ناامیدی را ریسمان امیدی برای صعود به مقامات عالیه واقع شود.
[/]
[/]
[/][/]

دلیل نارسایی دانش بشری بدون هدایت نبی چیست؟

انجمن: 

با سلام بر اساتید
دلیل نارسایی دانش بشری بدون هدایت نبی چیست؟؟ یا دلیل نارسایی دانش بشری در هدایت انسان چیست؟؟ سئوال به 2 صورت هست که فرقی ندارد!!
لطفا در 4 خط یک توضیح مختصر بدهید؟
سپاس

نبوت انبایی و تشریعی

باسمه تعالی
باسلام

یکی از تقسیماتی که اهل معرفت درباره نبوت ارائه داده اند تقسیم نبوت به دو قسمت:
انبایی و تشریعی یا عام و خاص است
نبوت تشریعی یا خاص که شامل رسالت نیز می شود در مورد کسی مصداق می یابد که از سوی خداوند به عنوان نبی برانگیخته شود وشریعتی برای امت خود بیاورد
نبوت انبایی یا عام ویژه کسانی است که ادعای برانگیخته شدن از سوی خداوند متعال و حمل پیامی ویژه (شریعت خاص )از سوی او ندارند اما به برکت اتصال به گنجینه غیب و جنبه ولایی شان از حقایق و معارف باطنی خبر می دهند بدین معنا نبوت عام بر خلاف نبوت خاص امری ویژه انبیا به معنای متداول کلمه نیست و اولیای الهی و مقربان درگاهش نیز می توانند مصداق آن باشند هرچند نبوت تشریعی با ختم سلسله انبیا و شریعت های آنان پایان می پذیرد اما نبوت انبایی هرگز پایان نمی پذیرد و تا هنگامی که سلسله اولیای الهی در زمین ادامه دارد این نوع نبوت نیز ادامه خواهد داشت (1)
ادامه دارد....
پی نوشت
1- قیصری شرح فصوص الحکم تصحیح اشتیانی ص 145-146 و چاپ سنگی ص 45