مجردات

تصور ما از مفاهیم غیر قابل تصور!

انجمن: 

با تشکر از استاد قول سدید یک سوال دیگر به ذهنم رسید که مطرح میکنم :
ما هر کلمه که داریم از آن یک تصوری داریم خواستم ببینم وقتی ما میگوییم یا مینویسم خدا چه تصوری از آن داریم و یا چه تصوری باید از آن داشته باشیم ؟، این یک مورد ؛ مورد دیگر درباره "من"است وقتی ما میگوییم من چه تصوری در ذهن بوجود میاید؟ ، مفاهیم دیگری هم مثل روح ، ملک ، ابلیس و غیره هست که تصورشان بنظر غیر ممکن است.

آیا خدا گریه هم می‌کند؟

انجمن: 

به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
درود بر همگی
یکی از موضوعاتی که ذهن منو درگیر کرده، اینه که آیا «خدای جهان آفرین» گریه هم می‌کند؟
مصیبت اینه که به خدا و ولی او، دسترسی ندارم.
البته این یه بحث کلیه (صفات انسانی خدا) ولی در اینجا در مورد گریه و اشک ریختن خدا (مثلا در شهادت امام حسین ؟) بحث می‌کنیم.
شاید یه نشانه همون بارش خون در حادثه بزرگ کربلا بود که از آسمان خون (حیف اون موقع آزامیش دی ان ای نبود!) بارید و می‌شه گفت که خداوند و همه اهل آسمان‌ها خون گریبستند.
دوستان گرامی (غیر از کارشناسان محترم) خواهش می‌کنم پس از مطالعه قرآن کریم و روایات مطئمنه، دلایل و استدلال بی‌آوریم
یا علی

حرکت جوهری مگر فقط در عالم طبیعت نیست؟

انجمن: 

  1. با عرض سلام و تشکر فراوان –از قول علامه طباطبايي در كتاب مهر تابان آمده ...و باز همان‌ نفس‌ ناطقه‌ پس‌ از تجرّد از مادّه‌ و پس‌ از مردن‌ بواسطۀ حركت‌ در جوهر خود رو به‌ استكمال‌ مي‌رود، و پس‌ از گذرانيدن‌ برزخ‌ بصورت‌ تجرّد قيامتي‌ در مي‌آيد و لباس‌ قيامتي‌ مي‌پوشد، و ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَـٰمَةِ تُبْعَثُونَ متحقّق‌ مي‌گردد. اينها همه‌ بواسطۀ حركت‌ در جوهر است‌. تا وقتيكه‌ انسان‌ مادّۀ محض‌ شد حركت‌ در مادّه‌ بود؛ و چون‌ نفس‌ ناطقه‌ شد، حركت‌ جوهريّه‌اش‌ در نفس‌ ناطقه‌ است‌. ؟ سوال این است که حرکت جوهری خاص جسم مادی است چگونه است که پس از مرگ باز انسان بواسطۀ حركت‌ در جوهر خود رو به‌ استكمال‌ مي‌رود ؟ - پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.

آیا نعمت های بهشتی مجزا از هم هستند؟

عرض سلام و احترام

در دنیا خداوند لذتها و نعمت های زیادی به انسانها داده که ظاهرا مجزا از هم هستند مثلا لذت خوردن طعام خوشمزه جدا از لذت بوییدن رایحه گل و اینها جدا از لذت عبادت و... می باشد.
آیا لذات بهشت هم این گونه هست؟ مثلا جایی خوانده بودم لذت خوردن سیب در بهشت چیز جدایی از لذت تسبیح خدا نمی باشد. خب منظور این ادعا چیست؟
آیا بزرگترین نعمت بهشت که رضوان خدا می باشد جدا از نعمتهای دیگر بهشت مثلا خوردن میوه های بهشتی و ازدواج با حوران می باشد؟
آیا رسیدن به رضوان خدا و نظر خدا به انسان در بهشت میتواند لذت خوردن طعام ها و میوه های بهشتی و ازدواج با حوران بهشتی را هم در برگیرد؟
با تشکر

دلیل وجود مجردات

انجمن: 

سلام. در بحثی که سابقاً در مورد مادیگری داشتیم.(در اینجا) کارشناس بحث صلاح ندانستند که بحث در مورد دلیل وجود مجردات، در آن مباحث مربوط به آن بحث، مطرح شود، و لذا بنا شد که بعد از اتمام آن بحث دیگری در مورد مادیگری اجرا شود. اینجا بنده درخواست می کنم ابتدا مهمترین دلایل اثبات وجود موجودات مجرد را بیان بفرمایید تا بعد در مورد آن سؤالاتم را عرض کنم.

برچسب: 

اثبات جبر

به نظر من اختیاری در کار نیست و هرچه که هست جبر هست. ببینید اگر اختیار به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد هیچ عمل و عکس العملی قابل پیش بینی نخواهد بود حال آنکه ما میدانیم خدا (به فرض وجود داشتن خدا) حتی قبل از تولد ما میداند ما به دنیا می آییم در فلان سال و فلان ماه و فلان روز و فلان ساعت و از بدو تولد ما میداند که تا زمان مرگمان چه اعمالی انجام میدهیم و چه زمانی خواهیم مرد. منطقا چنین چیزی فقط در یک صورت ممکن است در صورتی که بر عواملی که باعث میشود ما فلان عمل را انجام دهیم مسلط باشد و صرفا عوامل در اینکه ما چه عملی انجام میدهیم دخیل باشند. خب این یعنی اینکه این عوامل هستند که باعث میشوند ما فلان عمل را انجام دهیم و با دانستن آنها تمامی اعمال ما قابل پیش بینی خواهد بود پس اختیاری وجود ندارد.

این وسط اختیار چگونه قابل توجیه است؟

این یک بحث ریشه ای هست پس لطفا سطحی جواب ندهید. اینکه ظاهر امر نشاندهنده این هست که اختیار وجود دارد و چون من الان خواستم چشمام رو ببندم بعد بستم پس اختیار وجود دارد یک بحث سطحی هست. از نقطه نظر ریشه ای عواملی باعث شده اند که من چنین تصمیمی را بگیرم و این عوامل ریشه ای هستند.