معنی

***** مفهوم شناسی ضرب المثلهای فارسی *****


ادب از که آموختی از بی ادبان :
بادیدن رفتار بی ادبان آن کارها را انجام ندادن.
آب در هاون کوبیدن :
کاربیهوده انجام دادن .
آش کشک خاله ات رو بخوری پاته نخوری پاته :
این کار را باید انجام دهی چه دلت بخواد چه دلت نخواد.
آش دهانسوزی نیست :
بسیار مطلوب و محبوب نیست.

معنای «ما جاء به الرسول» و لزوم اعتقاد به آن

با سلام

سوال بنده این بود که مفهوم و معنای عبارت (( ما جاء به الرسول )) چیست و آیا اعتقاد به آن واجب و از لوازم اعتقاد به رسالت است ؟
لطفاً با استناد به آیات و روایات توضیح دهید .

متشکرم

معنای حقیقی اسامی عربی

انجمن: 

سلام. بنده ادعاهایی در مورد معنای برخی اسامی عربی دریافت کردم، که خواهشمندم مورد بررسی قرار گیرد. اینجا تعدادی از آنها را ذکر می کنم:

- فاطمه :
مونث فاطم . شتربچه ماده از شير بازشده . (منتهي الارب)
(لغت نامه دهخدا ) اسامي قراني دختران (مونث) .عربي

- زهراء :
گاو ماده دشتي . (آنندراج ) (منتهي الارب ) (ناظم الاطباء ) (از اقرب الموارد)
(لغت نامه دهخدا ) اسامي قراني دختران (مونث).عربي

- زينب :
بددل . (منتهي الارب ) (آنندراج ).
جبان . (از اقرب الموارد).
ترسو و جبان . (ناظم الاطباء )
(لغت نامه دهخدا ) اسامي قراني دختران (مونث).عربي

آیا انسان یک روح و یک بدن دارد یا بیشتر؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام.

انسان یک روح دارد و یک بدن.و این بدن میتواند جسمهای مختلفی را بپذیرد.

روح و بدن پیوسته باهم هستند تا هنگام مرگ.

پس انسان بیش از یک روح و بدن ندارد و اگر روح و بدنی در یک نقطه باشند نمیتوانند در نقطه ای دیگر باشند.

شبهه

اگر فرضیات فوق درست و صحیح باشند زمانی که من نوعی میخوابم در خواب بدن خویش را در نقطه ای میبینم و در آن نقطه بدن برادر و دوستان خود را در خواب میبینم چرا برادر و دوستان من در همان لحظه بدن خود را و بدن من را در نقطه ای دیگر میبینند؟چگونه یک روح وبدن در عین حال میتوانند در چند نقطه حضور داشته باشند؟

اگر فرضیات فوق درست نباشند.آنوقت ماقائل به چندین روح و بدن برای یک شخص هستیم.که به نوعی تناسخ ارواح را تایید میکند.
و اگر تناسخ ارواح را بپذیریم آنوقت شبهاتی دیگر به وجود می آید.

اثبات جبر

به نظر من اختیاری در کار نیست و هرچه که هست جبر هست. ببینید اگر اختیار به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد هیچ عمل و عکس العملی قابل پیش بینی نخواهد بود حال آنکه ما میدانیم خدا (به فرض وجود داشتن خدا) حتی قبل از تولد ما میداند ما به دنیا می آییم در فلان سال و فلان ماه و فلان روز و فلان ساعت و از بدو تولد ما میداند که تا زمان مرگمان چه اعمالی انجام میدهیم و چه زمانی خواهیم مرد. منطقا چنین چیزی فقط در یک صورت ممکن است در صورتی که بر عواملی که باعث میشود ما فلان عمل را انجام دهیم مسلط باشد و صرفا عوامل در اینکه ما چه عملی انجام میدهیم دخیل باشند. خب این یعنی اینکه این عوامل هستند که باعث میشوند ما فلان عمل را انجام دهیم و با دانستن آنها تمامی اعمال ما قابل پیش بینی خواهد بود پس اختیاری وجود ندارد.

این وسط اختیار چگونه قابل توجیه است؟

این یک بحث ریشه ای هست پس لطفا سطحی جواب ندهید. اینکه ظاهر امر نشاندهنده این هست که اختیار وجود دارد و چون من الان خواستم چشمام رو ببندم بعد بستم پس اختیار وجود دارد یک بحث سطحی هست. از نقطه نظر ریشه ای عواملی باعث شده اند که من چنین تصمیمی را بگیرم و این عوامل ریشه ای هستند.

شارب یعنی چه؟

انجمن: 

با سلام

شارب در متن زیر به چه معناست؟

نقل قول:

به روایت امام صادق ( علیه السلام ) : « و کان ( صلّی الله علیه وآله ) یُقَلِّمُ اَظفارَهُ وَیَقُصُّ شارِبَهُ یَومَ الجمعَةِ قبلَ اَنْ یَخْرُجَ اِلی الصَّلاةِ » . ( 14)
آن حضرت روز جمعه پیش از آنکه برای برپایی نماز جمعه از خانه بیرون رود ، ناخن‌هایش رامی چید و شارب خود را کوتاه می‌کرد .

کارشناس بحث : سجاد

تفسیر ایه ی 1 سوره ی الانعام

سلام علیکم

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ

سوره الانعام آیه ی 1

در این آیه اشاره شده که خداوند تاریکی ها را پدید آورد.

سوالات:

1- همانطور که میدانیم تاریکی از نبود نور است، پس چطور آن را به عنوان پدید آمدن بشناسیم مگر برای فهماندن؟

2- آفرینش ابتدایی از عدم بود؟ در این صورت چطور می شود به صورت عقلی دریافت که:

0+0=x
اما
x>0

لطفاً در این مورد هم توضیح دهید.