طهارت و نجاست

وسواس در طهارت و نجاست

سلام.خسته نباشید آقا من یک مشکل اساسی دارم که اگه اونو حل کنم بقیه مشکلاتم هم  کلا حل میشه و دیگه بهم نمیگن وسواس نداشته باش. چون ی چیزی هست که منو به شدت رنج میده و نمیتونم بیخیالش باشم.چون نمیدونم چاره اش چیه.راستش من قبلا احکام طهارت مخصوصا نحوه ی تطهیر با آب قلیل و کر و متنجسها رو نمیدونستم.حتی نمیدونستم متنجس چیه..آب قلیل چیه آب کر چیه.اصلا نمیدونستم آب توی مشت میشه قلیل یا نمیدونستم که متنجس غساله داره که اگه آب قلیل باشه نجس محسوب میشه و ازین حرفا.فکر میکردم با پاک کردن با دستمال خیس  همه چیز روبه راه میشه. اما الان هم که میدونم یکم دیره و من خیلی کارهای قبلیم اشتباه بود. هرچند درست هم یادم نیس چیکار کردم.فقط مشکوکم.واسه همین آرامشم گرفته شد و نمازم و دعا که واقعا عاشقشم نتونستم بخونم. چون فقط خودم نیستم که تو خونه زندگی میکنه و چیزهای مشترک هم هست. حالا مسئله ی من با ظرفشویی و سینک و اطرافشه. من قبلا بعضی چیزها رو که متنجس میشد مثل دستمالی که رو زمین متنجس خونه افتاده بود یا شی مشکوک یا حتی دستهامو مثلا تا آرنج میشستم که پاک بشه همشونو توی همونجا میشستم یا آب میکشیدم .بعضی وقتها هم که قبل از شستشو با آب و کف میشستم و بعدا زیر آب .و.اینا اما میدیدم که کف هم میپره به جاهایی از اطراف یا تماس به اطراف پیدا میکرد که اگه متوجه میشدم و میشستم .اما خب جاهایی هم بوده که من متوجه نمیشدم چون کلا اطرافش خیسه. حتی ی دفعه آب و دستمالی که ی جای متنجس رو باهاش پاک کرده بودم همونجا شستم و همینطور چیزهای مشکوک رو.مادرمم همش دسشو میذاره رو لبه همونجا که خیلی وقتا خیسه تا به کمرش فشار نیاد موقع سر پا موندن چون پاش درد میکنه.خلاصه اینکه بیشتر وقتا هم اطراف بیرون سینک هم خیسه چون آب میریزه اطرافشو مخصوصا موقع شستشو و ظرف شستن و اینها.البته قبلا هیچ حس بدی نداشتم چون اصلا نمیدونستم مسایلی رو که الان میدونم اما از وقتی فهمیدم همش نگرانم که اونجاها رو نجس کرده باشم.وقتی هم که احکام یاد گرفتم  از اونجایی که میخواستم خیالم راحت بشه سعی کردم اطرافو جاهایی که معمولا خیس میشه رو آب بکشم اما چون نمیشد آب کر رو برسونم پس با آب کمی که توی مشتم  جمع میکردم اطرافو خیس میکردم و با پارچه پاک میکردم اما کمی از اون آبها ریخته پایین کابینت و روی کابینت و دسته هاشو اینا. که در واقع واسم حکم غساله آب قلیل رو داشت که میگن نجسه .اما خودم دیگه رعایت میکردمو دست نمیزدم یا میزدم بعدش میشستم.اما به مادرم هرچی میگم باز کار خودشو میکنه. و معمولا همه جا رو هم دست میزنه به گاز و یخچال و اینها...چند بار هم دیدمش اما گوش نمیده و همش دعوا میشه.ضمنا اصلا نمیدونم آیا نحوه ی تطهیرم هم درست بوده یا نه. چون نمیتونستم آب رو به کل اونجاها جاری کنم و کمی آب میریختمو با دست میکشیدم به جاهای اطرافش و بعد با پارچه میکشیدم روش و پارچه رو آب میکشیدم.. چون اگه آب جاری میشد دیگه خونه زندگی و آشپزخونه پر از آب میشد اونم از نوع قلیل. حالا من موندم و هزار تا نگرانی که چه کنم. نه میدونم تطهیرم درست بوده و نه میتونم کنترل کنم اوضاع رو.تازه اگه هم تطهیر درست بوده نمیتونم جلوی مادرمو بگیرم که کابینت پایینو دست نزنه.انگار همه چی از کنترلم خارج شده.خلاصه همینطور موندم که چه کنم .شما اگه میشه راهنماییم کنید.خیلی حس درموندگی دارم.اصلا نمیدونم چیکار کنم مشکل حل بشه دوباره بتونم خوشحال باشم و نما بخونم و زندگی کنم .\مرجعم رهبر هستند .

مبتلا به وسواس هستم و از درمان قطع امید کرده ام!

انجمن: 

من حدود ۱۲ سال است که وسواس دارم و در این مدت شدت و ضعف داشت.دارو و درمان هم زیاد استفاده کردم اعم از طب سنتی اسلامی و جدید ولی فایده ای نداشت الان ۶ ماه است که داروها را قطع کردم و اوائل کمی اذیت شدم ولی عادت کردم .درحال حاضر غسلم نیم ساعت طول میکشد و مدتی است که دیگر حال غسل هم ندارم و غسل نمیکنم یعنی دیگر حال و حوصله هیچ کاری را ندارم افکارم بشدت به هم ریخته است هم وسواس فکری دارم و هم عملی تازگی ها فهمیدم چه افکاری خوب است و چه افکاری بد ولی قدرت مقابله ندارم ناامید نیستم ولی توان هیچ کاری را ندارم حتی روزه هم نگرفتم فقط از آخرتم میترسم میترسم که مانند بینمازها برم ته جهنم وهمین افکار قدرت هرکاری را از من گرفته است دوسال هم حوزه درس خواندم و وسواس من در آنجا شدت گرفته تقریبا در همه موارد و زمینه ها وسواس دارم متاسفانه خانواده من دیگر هیچ کاری برایم انجام نمی دهند در جهت رفع بیماری چون آن ها قطع امید کردند

لیست تاپیک های بخش طهارت و نجاست سال 97

حکم متنجس برای فرد وسواسی در طهارت و نجاست

با سلام خدمت دوستان
من چند ماهی هست به وسواس در طهارت و نجاست مبتلا شدم و زندگی برام خیلی سخت شده ، حالا میخوام به حکم آیت الله مظاهری که فرمودن متنجس برای فرد وسواسی متنجس نیست عمل کنم ، ولی فتوای ایشون رو متوجه نمیشم. مثلا اگر روی موزاییک ادرار خورده باشه و خشک هم شده باشد و بعد پای خیس روی آن بگذارند ، طبق حکم ایشون آیا پا هم نجس می شود ؟ و اینکه الان تو این مثال پا متنجس می شود ؟ و اینکه اگر با همین پای خیس که رطوبت آن خشک نشده است به جاهای دیگر بزند آیا جاهای دیگر هم نجس می شود؟
لطفا حکم ایشون رو در مورد نجاسات به خصوص در مورد بول وقتی خشک نشده و وقتی که خشک شده (چون شنیدم وقتی خشک میشه عینیت نداره این مورد برام به مقدار مبهمه وقتی خیسی به بول خشک شده میرسه عین نجس منتقل میشه یا نه) توضیح بدید .
ممنون

طهارت و نجاست شیء متنجس

با سلام،اگر جایی متنجس اول باشد مثلا راهروی خانه، اگر با کفش گل آلود و خیس در آنجا وارد شویم و این گل و لای در آنجا خشک شود هنگام جارو کردن آنجا حتما گرد و غبار آنجادر جارو
باقی می ماند اگر آن جارو خیس شود چه حکمی دارد؟

طهارت البسه و لوازم منزل

(( باسمه تعالي ))
با صلوات و درود خداوند متعال بر پيامبر عظيم الشان اسلام محمد مصطفي (ص) و أهل بيت ايشان (ع) و آرزوي توفيق و قبولي طاعات و عبادات شما؛
بنده دو سؤال خدمت كارشناسان محترم داشتم و اميدوارم كه پاسخ آنها را دريافت كنم به دليل اينكه بنده به شدت وسواس دارم و حكم دقيق در خصوص اين احكام را نميدانم؛
اول : اينكه بنده به خانه ي يك نَفَر دعوت شدم كه يك سگ و يك گربه نگهداري ميكنند و بالاجبار هم مجبور شدم كه هم كفشهايم را درآورم و هم روي مبلماني كه مطمئنم محل آمد و شد حيوانات است بنشينم و حال كه به منزل مراجعت كردم مجبور شدم با همان جواب و لباس در قسمتهايي از خانه راه بروم و دست به ساعت ، عينك و چند وسيله ديگربزنم.
دوم : اينكه بنده يك روز كه در دانشگاه بودم به دليل گروه بندي كه استاد براي كار گروهي به ما محول كرده بودند مجبور شدم ، پناه بر خدا، با يك كافر (از سخنانش فهميدم) هم گروه شوم، لذا هم مجبور شدم كه با او همكلام شوم و هم مجبور شدم هنگام خدا حافظي به او دست دادم، و به علت موقعيتي كه داشتم و در كلاس به سر مي بردم موفق به رسيدن به محلي براي شست و شو نشدم لذا باز بالاجبار به وسايل دانشگاهم از جمله مداد، خودكار، ماشين حساب، دفاتر، لباس، كيف و غيره دست زدم.
حال مي خواستم ببينم حكم طهارت در اين موارد چيست و اگر دستور به طهارت است چگونه مي توانم اين همه وسايل كه بعضا از آلوده شدن و يا آلوده نشدن خيلي از اينها اطلاع ندارم و يا اگر دارم نمي توان به راحتي بدون صدمه زدن پاك كرد، آنها را طاهر كرد؟ ضمنا بنده با توجه به خستگي ملتفت نبوده و با همان لباسها بر روي مبلمان منزلمان نشستم و بعد متوجه شدم، حال به نظر شما در اين مورد بايد چه كار كنم؟

مرجع تقليد اينجانب مقام معظم رهبري مي باشند.ولي تمايل دارم نظر آيت الله سيستاني را نيز در اين موارد بدانم زير مرجع تقليد برادرم ايشان مي باشند و ايشان نيز همانند بنده وسواس به فهميدن اين حقايق مخصوصا مورد اول كه با هم بوديم ، دارند.

با سپاس و تشكر فراوان از الطاف شما

مشاهده نجاست پس از تطهیر

با سلام
من سوالي در مورد نجاست و پاكي داشتم
من بعد از اين كه مدفوع ازم خارج شد ، حمام كرده و پس از چند ساعت وقتي براي ادرار كردن دستشويي رفتم پس از طهارت به هنگام خشك كردن خودم تكه خيلي كوچكي مدفوع به دستمال كاغذي چسبيد؟ آيا الان همه لباسم و بدنم نجس است. چون حامام رفتم و با خيسي انتقال پيدا كرده ؟
با تشكر

متوجه برطرف كردن عين نجاست نبوده

انجمن: 

آیا این مسأله مورد تأیید رهبری و آیت الله مکارم هست:

نقل قول:
اگر چيزى را آب بكشد و يقين كند پاك شده و بعد شک كند كه عين نجاست را از آن بر طرف كرده يا نه، چنانچه موقع آب كشيدن متوجه برطرف كردن عين نجاست بوده آن چيز پاك است، و اگر متوجه بر طرف كردن عين نجاست نبوده، بنابر احتياط مستحب بايد دوباره آن را آب بكشد.

یعنی آیا اگر چیزی را آب بکشیم و تصور ما این باشد که پاک شده اما بعد یادمان بیاید که متوجه برطرف کردن عین نجاست نبوده‌ایم و
1) تجسس نکنیم که عین نجاست در آن چیز هست یا نه و یا
2) این که تجسس کنیم و ببینیم نیست اما ندانیم کی برطرف شده
آیا می‌توانیم (طبق نظر این دو مرجع آن) آن را پاک به حساب بیاوریم.

چرا اصحاب کهف سگ که حیوان نجسی است به همراه خود به عبادت می بردند ؟

انجمن: 

با سلام و عرض ادب سوالی برایم پیش آمده طبق روایت و احادیثی که به دست ما رسیده سگ حیوانی نجس مطرح شده است سوالم این است با توجه به نجاست این حیوان چرا اصحاب کهف این حیوان را به همرا ه خود به عبادت می بردند در صورتی که احتمال دارد با بدن و لباس این بزرگواران برخورد کند در اعمال اعبادی مشکل ایجاد کند ضمن درخواست پاسخ به این سوال لطفا منابع و اسنادی که این حیوان را نجس مطرح کرده نیز ذکر فرمایید

طهارت و نجاست

بنام خدا
با سلام. خدا قوت. سوالی در باب طهارت و نجاست داشتم
چیزه منزل مون پرجمعیته چند خواهر و3تا برادر دارم و ظمنا زیاد ام خونمون مهمان میاد و میره شما فرض کنید مسافرخانه، بر همه اساسه که وقتی عذر میخوام میرم توالت. اغلب این فکر به سرم میزنه دستشویی و توالت منزل مون. نجس شده. توسط افرادی غیر از خودم، یعنی چطور بگم نمیدونمآ نجس شده یا نشده فقط این احساس رو دارم که شاید به احتمال زیاد نجس شده . پس طبق دین به چه شیوه عمل کنم؟ و ضروریه باهر بار قدم نهادن به توالت و بروز حس نجسی. اقدام به شستن ان جا کرد؟
و پیشاپیش ممنون از راهنمایی تون. خدانگهدار