شوخی

مزاح و شاد کردن دل مومن!

سلام علیکم  در احادیثی وارد  شده که ادخال سرور در قلوب مومنین (یعنی  شاد کردن مومن )  مستحبه و از طفر دیگر حدیثی در نهج البلاغه داریم که می فرماد که : هیچ کس مزاحی نمی کند مگر اینکه مقداری ز عقل او کنده می شود  حال می خواستم بدانم که آیا مزاح کردن مکروه است ؟ و منظور از شادکردنی که در روایت آمده شاد کردن دل مومن است ؟ مثلا آنرا کمک کنیم  و اگر منظور روایتی که مزاح را قبیح شمارده مزاح غیر اخالقیه ، دلیل شما بر این که منظور مزاح غیر اخلاقیه چیست ؟  
برچسب: 

بیان واقعیتی که عیب نیست بلکه ویژگی فرد است آیا غیبت هست؟

سلام خدمت شما  بعضی سخنان که در گفت و گوها میگوییم مشخص نیست که غیبت هستند یا نه مثلا پ با لحن شوخی به دوستم بگویم که 《استاد فلانی باز از خواب بیدار شد و شروع کرد به حرف زدن در گروه کلاسی》 چون در این ایام از این مسئله که بعضی استاد هایمان از صبح زود انتظار دارند در گروه کلاسی حاضر باشیم و در بحث های درسی شرکت کنیم گلایه مندیم با همکلاسیها از سر شوخی از این حرفها میزنیم که وای استاد فلانی از صبح آنلاین میشود و حرف میزند... این حرف را نه برای مسخره کردن و بیان عیب استاد گفتم نه با عصبانیت درباره او حرف زدن بلکه با لحن شوخی که عجب استادهایی داریم از صبح شروع میکنند به حرف زدن درباره درس.. آیا این کلام به منزله غیبت است و من که چند بار اینکار را کرده ام باید توبه کنم؟ و آیا در هر شرایطی که حرف فرد غایب را برای شوخی کردن بزنیم گناه غیبت است؟ لطفا در مورد اون مثالی که گفته ام بگویید غیبت است یا خیر چون از این موارد پیش میاید در گفت و گوهام در این روزها نمیدانم غیبت بوده اند یا خیر.ممنون از شما

شوخی و خنده با نامحرم در خلوت و جمع

سلام

میخواستم راجب شوخی با نامحرم یه نظر جامعو کاملی رو بهم بدید

معمولا ادمها از شوخی با نامحرمهای نااشنا ( غیر اقوام معمولا) شاید دوری کنن اما دیدیم که مثلا ( حتی شاید خودمم) با دختر عمو یا دختر دایی با پسر عمها و وو و ( اقوام کلا) توی جمع مهمونی و مثلا شام خانوادگی که رفتن خونه با هم شوخی میکنن و همه میخندن و ...

یا شنیده میشه میگن من که با شوخی با پسر عموم حس هوسی ندارم ....

میخوام حدو اندازه شوخی رو روشن کنید برام

و اینکه چه اثراتی داره

ممنونم

منع شوخی با نامحرم حتی پيرمردان نابينا

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:


نقل قول:

با سلام

معني دقيق روايت زير چيست:
تكرار نكن؟
يا ديگر به آن جلسه نرو؟

ابوبصیر [كه پيرمرد و نابينا و فقيه بزرگي بوده]می گوید: در کوفه برای زنی قرآن می خواندم، یک بار در موردی با او شوخی کردم. بعد از مدّتی خدمت امام باقر (ع) رسیدم، امام مرا مورد مؤاخذه و سرزنش قرار داد و فرمود«:کسی که در خلوت مرتکب گناه شود خداوند به او نظر لطف نمی کند، چه سخنی به آن زن گفتی؟!»

وی می گوید: از شرم و خجلت سر در گریبان افکندم و توبه کردم.

امام باقر (ع) فرمود:«شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن [يا به ان جلسه باز نگرد].»

حديث زير هم امده كدام درست است؟ حديث اول يا اين؟

ابوبصیر نقل می ‏کند که:
در کوفه به زنی قرآن می ‏آموختم و در خلوت با او مزاحی کردم. وقتی به خدمت امام محمد باقر علیه ‏السلام رسیدم خشمناک به من نگاه کرد و فرمود: کسی که در خلوت گناه کند و از خداوند متعال باکی نداشته باشد خداوند نیز باکی ندارد که او را چگونه و به چه نوعی هلاک کند. ای ابوبصیر به آن زن چه گفتی؟ من از شرم روی خود را پوشاندم و گفتم توبه کردم.

بحار الانوار،ج46،ص247


با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید


صحبت با نامحرم در چت باکس

سلام
بحث و گفت و گو با نامحرم در چت باکس حرومه؟
احتمال اینکه یکی بی ادبی کنه یا ... هم هست.

سوالی اخلاقی از یک روایت اخلاقی در باب مزاح

سلام
ممنون میشوم یک استاد اخلاق و یا حدیث گرامی به این سوال بنده پاسخ دهند.
من روی مساله مزاح کار میکنم و به یک مشکلی برخوردم که تلاش برای حل آن تا به حال نتیجه ای نداشته
ما در روایات مزاح درمورد پیامبر اکرم حکایاتی با مضمون پیر زن وارد بهشت نمیشود و پیر مرد و بی دندان وارد بهشت نمیشود داریم
سوال من این است که مگر ما نمیگوییم باید در باب مزاح ظرفیت ها سنجیده شود که کسی ناراحت نشود؟1
دوم اینکه مگر نمیگوییم در باب مزاح این عمل باید موجب شادی و نشاط شود و اصلا مزاح به همین علت ایجاد میشود که حال و هوای کسی را عوض کنیم. ادخال سروری باشد و در کنارش البته فکاهی و بی معنا نباشد؟
این عمل پیامبر که قطعا درست است و از او هیچگاه عمل ناشایست سر نمیزند چگونه در دسته مزاح ها قرار میگیرد با اینکه فرد مقابل را ناراحت میکند در برخورد اول؟
حرف من این است که این گونه حکایات صرفا یک حکایت اخلاقی اند و نه مزاح.
یعنی همانطور که میدانید ما باید فرقی قائل شویم میان این دو تا معنی مزاح را بفهمیم
مزاح میشود مثلا ماجرای خرما خوردن ایشان و حضرت علی و...
اما اینگونه موارد را چگونه در دسته مزاح قرار میدهیم؟
من میگویم بیشتر به نظر میرسد یک حکایت اخلاقی باشد تا مزاح
هر حکایتی لزوما مزاح نیست
ممنون میشوم پاسخ دهید.

نرم افزار آيين شوخي و قوانين خوشي

انجمن: 



[FLV]http://s5.picofile.com/d/fcf5ee62-af30-4433-ac19-5b4b7dbb558c/shadi.mp3[/FLV]

سلام بر بزرگواران

ادامه زحمات استاد

حامی بزرگوار در زمینه تاپیک های مربوط به آیین شوخی و قوانینی خوشی،

تاپیک حاضرهمین موضوع را بصورت تصویری و صوتی پیگیری می کند.

ان شاءالله همانند مابقی تاپیک های ایشان برای شما مفید واقع شود:Rose:


شادی و آرامش/استاد شجاعی

[FLV]http://hw1.asset.aparat.com/aparat-video/0ffa9c5878d554faa15f7ce6ce297f96431586.mp4[/FLV]


http://www.aparat.com/v/WNhe8

برچسب: 

حوادث؛ پندها و عبرت ها ◄◂ نتیجه اعتماد بی جا

[="Tahoma"]

به نام علی اعلی

سلام و عرض ادب

با توجه به اینکه آگاهی یافتن از حوادث پیرامون ما، به تنهایی راهگشا نخواهد بود و چه بسا باعث ایجاد اثرات نامطلوب شود و از طرفی هم نمی توان از اثرات مثبت اینگونه حوادث که هر روزه در اطراف ما اتفاق می افتند چشم پوشی کرد؛ لذا بر آن شدیم که در این تاپیک به بیان یک حادثه و تجزیه و تحلیل آن بپردازیم.

بیشتر مطالب این تاپیک از « روزنامه خراسان » می باشد که به صورت تلفنی از مسوولین این روزنامه اجازه نقل این مطالب اخذ شده است. که از مسوولین این روزنامه هم تشکر می کنم.

در همین جا از کاربران عزیز خواهشمند است که در این تاپیک پستی نزنند و فقط به مطالعه مطالب بپردازند و در صورت وجود هر گونه سوال یا مشکلی به صورت پیام خصوصی اقدام نمایند.

با تشکر از همه بزرگواران و کاربران فرهیخته انجمن گفتگوی دینی




[/]