سوالاتی راجع به قاعده رجالی مشایخ ثلاثه که « لا یروون و لا یرسلون الا عن ثقه »
ارسال شده توسط IVI.@.H.D.I در پنجشنبه, ۱۳۹۵/۰۱/۰۵ - ۰۲:۳۶با سلام
سوال این بود که در مورد مشایخ ثلاثه یعنی جناب « محمد بن ابی عمیر » و « صفوان بن یحیی » و « احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی » که در مورد ایشان آمده است « لا یروون و لا یرسلون الا عن ثقه » و ظاهر قضیه هم این است که علما و رجالیون ما آنرا پذیرفته اند ، آیا تنها راویانی که این مشایخ از آنها بدون واسطه نقل حدیث می کنند ثقه هستد و یا اینکه تمام کسانی که ایشان از آنها روایت می کنند چه با واسطه و چه بدون واسطه اینان ثقه هستند و یا بعبارتی آیا هر آنکس که در سلسله راویان قبل از مشایخ ثلاثه ذکر شده اند ثقه اند چه کسی که شیخ از او با واسطه روایت کرده باشد و چه بدون واسطه ؟
بطور مثال در سند مقابل چنین آمده است : « حدثنا فلان عن فلان عن ابن ابی عمیر عن زید عن ابی عبدالله علیه السلام یقول : ... » ؛ در این سند طبق قاعده فوق الذکر جناب «زید» قطعا ثقه می باشد و در این بحثی نیست .
حال اگر سندی چنین باشد : « حدثنا فلان عن فلان عن ابن ابی عمیر عن زید عن عمرو عن بکر عن رسول الله صلی الله علیه و آله یقول : ... » ؛ در این سند آیا تمامی اشخاصی که ابن ابی عمیر از آنها نقل حدیث کرده است (چه با واسطه و چه بی واسطه) یعنی زید و عمرو و بکر هر سه ثقه و مورد اعتمادند ؟
و سوال دیگر اینکه این « لا یروون » و « لا یرسلون » که در عبارت آمده است چه تفاوتی با هم دارند چه از نظر معنا و چه از نظر دلالت ؟
متشکرم ... :Rose: