جمع بندی ترحم و توثیق از نظر آیت الله سبحانی و آیت الله شبیری زنجانی
تبهای اولیه
با صلوات بر محمد و آل محمد
و عرض سلام و ادب
سیره و روش برخی از علماء حدیث بر آن است که وقتی در سلسلۀ سند، از برخی راویان نام میبرند، برای آنان عباراتی هم چون «رضی الله عنه» یا «رحمة الله علیه» را به کار میبرند و از این ترحم وترضی فهمیده میشود که آن راویان شخصیتهایی برجسته هستند و در نظر افرادی (مانندشیخ کلینی و شیخ صدوق (ره)) دارای مکانت و جلالت شأن بودهاند. این سیره برگرفته از روش ائمه اطهار ـ علیهمالسلام ـ است که هنگام ذکر نام یا معرفی برخی از اصحاب و شاگردان خویش، برای آنها طلب رحمت و رضایت از خدای متعال میفرمودند.
در این زمینه دو دیدگاه وجود داردکه به آن اشاره می گردد:
دیدگاه اول
برخی از فقها، این ترحم و ترضّی را دلیل بر توثیق میدانند؛ زیرا نشان میدهد که راوی، فردی ثقه و مورد اعتماد بوده است.
و عرض سلام و ادب
سیره و روش برخی از علماء حدیث بر آن است که وقتی در سلسلۀ سند، از برخی راویان نام میبرند، برای آنان عباراتی هم چون «رضی الله عنه» یا «رحمة الله علیه» را به کار میبرند و از این ترحم وترضی فهمیده میشود که آن راویان شخصیتهایی برجسته هستند و در نظر افرادی (مانندشیخ کلینی و شیخ صدوق (ره)) دارای مکانت و جلالت شأن بودهاند. این سیره برگرفته از روش ائمه اطهار ـ علیهمالسلام ـ است که هنگام ذکر نام یا معرفی برخی از اصحاب و شاگردان خویش، برای آنها طلب رحمت و رضایت از خدای متعال میفرمودند.
در این زمینه دو دیدگاه وجود داردکه به آن اشاره می گردد:
دیدگاه اول
برخی از فقها، این ترحم و ترضّی را دلیل بر توثیق میدانند؛ زیرا نشان میدهد که راوی، فردی ثقه و مورد اعتماد بوده است.
دیدگاه دوم
اما برخی دیگر از فقها (مانند آیت الله خویی (ره)) با این نظریه به مخالفت برخاسته، میگویند: ترحم و طلب رحمت از سوی خدای متعال، دعای مطلوب و مستحبی در حق همۀ مؤمنان است.
اما برخی دیگر از فقها (مانند آیت الله خویی (ره)) با این نظریه به مخالفت برخاسته، میگویند: ترحم و طلب رحمت از سوی خدای متعال، دعای مطلوب و مستحبی در حق همۀ مؤمنان است.