حقوق زن و مرد

آیا تبعیض شامل دو نوع خوب و بد می‌شود؟

با سلام و احترام
در مورد حقوق زنان بحث‌های زیادی شده که معمولاً هم به نتیجهء مطلوبی نرسیده
خود من نیز بارها و بارها با خانم‌ها در این باره بحث کرده‌ام که تنها نتیجه این مباحث برای من، دلزگی صد چندان از جنس مؤنث بوده است
البته این به معنای عدم احترام از سوی من برای خانم‌ها نیست. ولی بدون تعارف، مدت‌هاست که دیگر کوچکترین علاقه‌ای به جنس زن ندارم
لذا در این تاپیک تمایلی ندارم که درمورد خودِ بحثِ حقوق زن و مرد و درستی یا نادرستی آن گفتگو کنم
پس از شما کاربران عزیز خواهش می‌کنم بحث را به سمت حقوق زن و مرد نکشانید، مگر اینکه به بحث اصلی تاپیک مربوط بشود

در این تاپیک قصد دارم موضوعی را که برایم جالب و البته عجیب بوده مورد بررسی قرار دهم
آنچه توجه مرا جلب کرد این است که اگر تبعیضی علیه خانمها انجام شود، حتی اگر تبعیضی کوچک و بی‌تأثیر در زندگی باشد
اکثر خانم‌ها و حتی تعداد زیادی از آقایان به این تبعیض اعتراض می‌کنند و به دنبال احقاق حقوق زنان هستند

مثلاً بحث ورزشگاه رفتن خانم‌ها به عنوان یک تبعیض بر علیه زنها بطور کلان مطرح می‌شود و نقل محافل می‌شود
برای آن کمپین می‌زنند، دفاعیه می‌خوانند، به حدی که حتی تبدیل به یک اهرم سیاسی می‌شود
کاری به درست و غلط بودن این خواسته از سوی خانم‌ها ندارم، اما قطعاً رفتن یا نرفتن به ورزشگاه موضوعی نیست که زندگی را تغییر بدهد
ولی می‌بینیم که در کمپین‌ها، روزنامه‌ها، جلسات رسمی و دوستانه و سوال‌ها مدام مطرح می‌شود

در مقابل تبعیض‌های بسیار مهمتری علیه مردها وجود دارد اما ابداً حرفی از آنها به میان نمی‌آید
به عنوان مثال بحث سربازی رفتن پسرها که اولاً 2 سال از زندگی آنها را می‌گیرد و یک مانع بزرگ بر سر راه پسران جامعه است
ثانیاً این وقفهء 2 ساله تأثیرات بعدی نیز در پی دارد از جمله اینکه دیگر میل آنچنانی برای ادامه تحصیل برای پسر باقی نمی‌ماند
در حالیکه دخترها این مانع را بر سر راه خود ندارند. اما هیچکس این را تبعیض نمی‌داند و حرفی از آن نمی‌زند
بلکه برای جامعه کاملاً طبیعی است و اصلاً کسی به آن فکر هم نمی‌کند

دوستان دوباره عرض می‌کنم لطفاً دقت کنید بحث ما بر روی خود این حقوق نیست، بلکه نوع نگاه به حقوق است
لذا با توجه به توضیحات بالا، سوال من این است که آیا تبعیض اگر به سود مردها باشد بد است، اما اگر به سود زنها باشد خوب است؟

چرا فکر می کنیم برتر از دیگرانیم؟

انجمن: 


سلام@};-
ما روحی داریم که مجرد است، و جسم همه ما از خاک است، چرا برخی زنان فکر می کنند از مردان برترند؟ و برخی مردان فکر می کنند از زنان برترند؟ در حالی که برتری فقط به تقواست و همین که کسی خود را برتر از دیگری بداند دچار کبر و غرور گشته و تنزل می کند. همان طور که ابلیس خود را برتر از انسان دانست و تنزل کرد.

یک نمونه بیان می کنم:
با وجود این همه امتیاز و در نظر گرفتن شرایط روحی و روانی و جسمی در زنان برای وضع قوانین ، و با وجود اینکه خدا را عادل میدانیم چرا باز برخی ها معتقدند که زن در اسلام حق انچنانی ندارد؟
چرا هر چه امتیازات زنان در اسلام را برای انان بازگو می کنیم باز هم ناراضی اند و مایلند حقوق مردان را هم دارا بودند؟ در حالی که اگر بدون تعصب به حق و حقوق و وظایفمان نگاه کنیم هر چه جلوتر رویم عدالت خدا را بیشتر می بینیم

حقوق زن بی شمار است( همان طور که حقوق مرد متناسب با شرایطش بی شمار است) و ظلم ظالمان ربطی به عدل خدا ندارد و خدشه ای در ان وارد نمی کند

بی بند و باری جنسی مردان در اسلام (ازدواج دائم ، ازدواج موقت و کنیز)

با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان و کاربران خوب سایت اسک دین
در اسلام داریم که داشتن چهار همسر جائز هست.
علاوه بر چهار همسر، بدون محدودیت داشتن همسر موقت هم مجاز هست.
و باز هم علاوه بر دو نکته ی بالا همزمان داشتن کنیز و همبستر شدن با کنیز هم بلامانع هست.
(البته میدونم که در شرایط امروز جهان برده داری و کنیز داشتن بلاموضع هست و این حکم برای زمان صدر اسلام هست)
با توجه به پیش فرضهای بالا چند سئوال به ذهن خطور میکنه.

اول اینکه چرا اینطور هست؟
یعنی کسی اگه بخواد میتونه چهار همسر اختیار کنه و بعد میتونه با زنان دیگر هم با استفاده از حکم ازدواج موقت،رابطه ی جنسی داشته باشه و علاوه بر این باز هم میتونه چند کنیز هم در اختیار داشته باشه.یعنی تا جایی که قدرت بدنیش جواب بده (!)میتونه با زنان مختلف رابطه داشته باشه!!!بدون اینکه از نظر شرعی کار حرامی انجام داده باشه.این در صورتیه که یکی از فلسفه های جواز اختیار کردن چهار همسر ،محدود کردن مردهای هوس ران هست.این مسئله بارها از طرف کارشناسان دینی و مخصوصا کارشناسان سایت شما تایید و تاکید شده،که در قبل از اسلام هیچ محدودیتی وجود نداشت و اسلام دقیقا با این حکم (داشتن چهار همسر)به نحوی جلوی هوس رانی افراد رو گرفته.
در صورتی که اگر به عمق مسئله نگاه کنیم میبینیم که اگر چه اسلام با این حکم از ازدواجهای بی حد و اندازه ی دوران جاهلیت جلوگیری کرده اما در اصل راه هایی رو باز کرده که حتی کار رو برای افراد شهوتران راحتر کرده!!

در ازدواج دائم یکسری مسئولیتهای سختی بر گردن مرد هست اما در ازدواج موقت خیلی از مسئولیتها برداشته میشه و حکم خیلی راحتره و در داشتن کنیز این حکمها به مراتب راحتر گرفته شده به صورتی که حتی در برخی موارد شبهه تشویق به ازدواج موقت و گرفتن کنیز به وجود میاد!!!(شاهد مثال این مسئله میتونه پست یکی از کاربرهای همین سایت باشه که دنبال کنیر در زمان حاضر میگشت!!!تو سایت سرچ کنید این تایپیک رو پیدا میکنید)
البته میدونم که ما از معصوم (ع) در مورد ازدواج موقت روایاتی داریم که این امر برای مردهای متاهل کراهت شدید داره و....که معروفترینش هم نامه ی امام رضا هست.
اما در هر صورت حکم به جواز داده شده و از نظر شرعی بلامانع هست(البته این فقط در مورد متعه هست و مسئله کنیز همچنان باقیست)


این احکام ازدواج و محرم شدن کنیز خیلی راحت میتونست و میتونه بدون زیر پا گذاشتن احکام واجب دین و اخلاقیات دینی باعث سوء استفاده ی افراد هوس ران بشه.
چرا باید اینطور باشه؟
شاید شما بگید اشخاص نباید احکام را مورد سوء استفاده قرار بدن.اما همینطور که در مورد مسائل دیگه اسلام به شدت روزنه های سوء استفاده رو بسته،چطور برای سوء استفاده نکردن از این سه حکم هیچ تدبیری نیاندیشیده!!!!
حتی در زمان حال هم اگر شما از مرجع محترمی سئوال کنید که داشتن کنیز(با توجه به شرایط) و رابطه جنسی داشتن با او جائز هست جواب بله هست.
حتی اگه سئوال کنید که من همسر دارم و متعه هم کردم،کنیز هم دارم و با هر سه مورد هم رابطه جنسی دارم،به هیچ وجه شما رو منع نمیکنن!!!!


لطفا کامل پاسخ بدید.
امیدوارم از صحبتهای من سوء برداشت نشه.
به هیچ وجه قصد مچ گیری ندارم.
مسائلی هست بین جوانها که باید پاسخ داده بشه.
ممنون از حوصلتون.
یا حق@};-

دليل اين دو تبعيض بين زن و مرد چيست؟

سلام و عرض ادب
سه سوال دارم درمورد درمورد زنان و مردان. البته هر سه سوال در يك حوزه هستند لذا در همين تاپيك پرسيده ام

1 - مي دانيم كه در اسلام ، اگر جنگ بشود اين مردها هستند كه بايد بروند و كشته بشوند و زنها وظيفه اي براي جهاد ندارند
سوال اولم اين است كه
چرا در نگاه اسلام ، جان مردها كم ارزش تر از جان زنان است؟

2 - مي دانيم كه ارزش بارداري و زايمان زن بسيار زياد است. بطوري كه گفته ميشود زن با هر بار زايمان گويي دوباره از مادر متولد شده است (تمام گناهانش پاك ميشود)
حتي اگر بگوئيم بحث پاك شدن از گناهان صرفاً يك تمثيل است ، اما لااقل مي دانيم زايمانِ زن تاثير زيادي در بخشش گناهانش دارد
حال اگر فرض كنيم هر خانواده اي دو فرزند داشته باشد ، زنها در طول عمرشان دو بار اين فرصت را دارند كه از گناهان پاك شوند

يعني اگر زن و شوهري تمام اعمالشان كاملاً مشابه هم باشد و همزمان بميرند ، زن بخاطر زايمان هايش جايگاه بالاتري خواهد داشت
كاري كه مرد اصلاً قادر به انجامش نبوده ؛ و اين يعني اجباراً بايد جايگاه پايين تري داشته باشد

دليل چنين تبعيضي چيست؟

3 - پيامبر(ص) فرموده اند:

"أَكثَرُ الخَيرِ فِى النِّساءِ"
"بيشترين خير و خوبي در وجود زنان است"

وسائل، ج ۱۴، ص ۱۱
من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 385، ح 4352

چرا خداوند بايد در وجود يك گروه از انسانها (زن ها) خير بيشتر قرار بدهد و در وجود گروه ديگري (مردها) خير كمتر؟
آيا اين به معناي تبعيض آشكار خداوند در آفرينش نيست؟

ثابت کنید زن با مرد برابر است

سلام
از کارشناس محترم و کاربران عزیز می‌خواهم به من اثبات کنند که واقعاً زن با مرد برابر است
نکاتی را در اثبات برتری مرد نسبت به زن عرض می‌کنم، لطفاً آنها را رد کرده و خلافش را اثبات کنید

1 - قدرت جسمی مردها
تردیدی نیست که از نظر جسمی زن نسبت به مرد ضعیف‌تر است. البته ممکن است مردی ضعیف و یا زنی بسیار قوی را پیدا کنید، اما نوعاً جنس زن از جنس مرد ضعیف‌تر است. به همین دلیل بیشتر کارهای سخت و دشوار را این مردها هستند که انجام می‌دهند

2 - دفاع مرد از زن
در خطرات همیشه این مرد است که از زن دفاع می‌کند. تقریباً غیرممکن است که شما ببینید خطری خانواده‌ای را تهدید کرده و مرد خانواده برود پست سر زنش پنهان بشود بلکه همیشه این زن است که خود را پشت سر مرد پنهان می‌کند

3 - کم طاقت بودن زن از نظر روحی
زنها در مواقع ناراحتی کم طاقت هستند و خیلی زودتر از مردها می‌شکنند. در حالیکه مردها خیلی بهتر می‌توانند از خود مقاومت نشان بدهند و در برابر غم و ناراحتی مقاومتر هستند. حتی به همین دلیل به مردها می‌گویند شما به خواستگاری زنها بروید چون مرد اگر پاسخ نه بشنود راحت‌تر کنار می‌آید اما زن اگر پاسخ رد بشنود روحیه‌اش تخریب می‌شود

4 - تکیه گاه بودن مرد
زنها وقتی می‌خواهند درمورد ازدواجشان صحبت کنند یکی از تکیه کلامهایشان که از احساس درونی آنها نشأت می‌گیرد این است که می‌خواهم یک تکیه‌گاه داشته باشم. یعنی خانمها به این موضوع معترف هستند که در زندگی مشترک به مرد تکیه می‌کنند. اما مرد به خودش متکی است. نه تنها خودش به خودش متکی است که تازه زن را هم به خود تکیه می‌دهد. در واقع زنها نه فقط از نظر جسمی و روحی که در موارد 1 و 3 گفته شد از مرد ضعیف‌تر هستند، که از نظر عاطفی و زندگی مشترک نیز خود را به مرد تکیه می‌دهند

5 - رفع نیازهای زن توسط مرد
بطور معمول این مرد است که غذا، لباس، مسکن و سایر هزینه‌های زن را تأمین می‌کند. به نوعی می‌شود گفت زنها برای رفع نیازهای خود به مردها وابسته هستند و به تنهایی نمی‌توانند نیازهایشان را برطرف کنند

حقوق و وظایف زن امروزی

با سلام

یه سوال برام پیش اومده .

الان که خیلی از خانم ها دارن پا به پای مردها کار می کنن و در کنارش به خانه داری و بچه داری هم می رسن خوب این ها هیچ کدوم از لحاظ شرع وظیفه شون نیست ولی عرف جامعه این طوره و با کمال میل هم انجام می دهند پس چرا متقابلا نباید حقوق برابر با مردان داشته باشن ؟ آیا الان که عملا و عرفا وظایف عوض شده نباید حقوق هم عوض بشه ؟

کما آن که همین حقوق فعلی هم در عمل بی معنی است مثلا مهریه رو زن باید ثابت کنه مرد استطاعت داره , نفقه را باید ثابت کنه تمکین کرده , اجرت المثل هم باید ثابت کنه قصد تبرع نداشته که اثبات همش هم سخته و در کل حقوق زن را کی داده و گرفته . در عوص مردان حقوق زیادی دارن که به راحتی در دسترشون هست و علت همشون هم اینه که سرپرست خانواده هستند .
الان که زنان دوشاش و پا به پای مردان در بیرون زحمت میکشن آیا این همه تفاوت و تبعیض ظلم نیست ؟!!

زن ایرانی پرچمدار استقلال هویتی __ ادعایی بنام عدالت جنسیتی

انجمن: 


class: grid width: 500 align: center

ادعایی به نام عدالت جنسیتی
یکی از محورهای مورد اشاره رهبر معظم انقلاب که در دیدار اخیرشان به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) مطرح فرمودند، دروغی به نام عدالت جنسیتی بود که توسط غرب تکرار می‌شود و در ایران نیز برخی ناآگاهانه آن را دنبال می‌کنند. در همین رابطه دکتر مجتبی عطارزاده، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نکات جالبی را مطرح کرده است.
«عدالت جنسیتی که این روزها در غرب توسط گروه‌های مختلف مطرح می‌شود به ظاهر با هدف پاسداشت مقام زن است، اما به واقع با طرح ادعای تساوی‌طلبی، بیشترین لطمه را به جامعه انسانی و بویژه خود زنان وارد می‌سازد. چه آن‌که با طرح آزادی مطلق زن از تکالیفی که از جنسیت زنانه او ناشی می‌شود، او را از حوزه انسانیت خارج ساخته و توهینی بزرگ در حق زن روا می‌دارد و به‌این گونه نظم نظام هستی را درهم می‌ریزد. آنها با تأکید بر برابری و به رسمیت نشناختن تفاوت‌ها مانع از آن می‌شوند که زن و مرد یکدیگر را با تفاوت‌های موجود بپذیرند و در نتیجه از توانمندی‌های طبیعی و ذاتی یکدیگر بهره‌مند شوند. آنچه مسلم می‌نماید این است که زن و مرد به لحاظ تکوینی (یعنی از جهت‌زیستی، روانی و احساسات)، کاملا از یکدیگر متمایز هستند و درست به‌دلیل همین تفاوت‌های تکوینی، تشابه حقوقی آنها امکان‌پذیر نیست. من از استاد شهید مطهری در این رابطه جمله‌ای را به‌خاطر دارم که ایشان می‌گوید: «از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسانند و از حقوق انسانی مساوی بهره‌مندند. آنچه از نظر اسلام مطرح است، این است که زن و مرد به‌دلیل این‌که یکی زن و دیگری مرد است، در جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند... خلقت و طبیعت آن دو را یکنواخت نخواسته است و همین جهت ایجاب می‌کند که از لحاظ بسیاری از حقـوق، تکالیف و مجازات‌‌ها وضع مشابهی نداشته باشند»