جمع بندی بی بند و باری جنسی مردان در اسلام (ازدواج دائم ، ازدواج موقت و کنیز)

تب‌های اولیه

137 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بی بند و باری جنسی مردان در اسلام (ازدواج دائم ، ازدواج موقت و کنیز)

با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان و کاربران خوب سایت اسک دین
در اسلام داریم که داشتن چهار همسر جائز هست.
علاوه بر چهار همسر، بدون محدودیت داشتن همسر موقت هم مجاز هست.
و باز هم علاوه بر دو نکته ی بالا همزمان داشتن کنیز و همبستر شدن با کنیز هم بلامانع هست.
(البته میدونم که در شرایط امروز جهان برده داری و کنیز داشتن بلاموضع هست و این حکم برای زمان صدر اسلام هست)
با توجه به پیش فرضهای بالا چند سئوال به ذهن خطور میکنه.

اول اینکه چرا اینطور هست؟
یعنی کسی اگه بخواد میتونه چهار همسر اختیار کنه و بعد میتونه با زنان دیگر هم با استفاده از حکم ازدواج موقت،رابطه ی جنسی داشته باشه و علاوه بر این باز هم میتونه چند کنیز هم در اختیار داشته باشه.یعنی تا جایی که قدرت بدنیش جواب بده (!)میتونه با زنان مختلف رابطه داشته باشه!!!بدون اینکه از نظر شرعی کار حرامی انجام داده باشه.این در صورتیه که یکی از فلسفه های جواز اختیار کردن چهار همسر ،محدود کردن مردهای هوس ران هست.این مسئله بارها از طرف کارشناسان دینی و مخصوصا کارشناسان سایت شما تایید و تاکید شده،که در قبل از اسلام هیچ محدودیتی وجود نداشت و اسلام دقیقا با این حکم (داشتن چهار همسر)به نحوی جلوی هوس رانی افراد رو گرفته.
در صورتی که اگر به عمق مسئله نگاه کنیم میبینیم که اگر چه اسلام با این حکم از ازدواجهای بی حد و اندازه ی دوران جاهلیت جلوگیری کرده اما در اصل راه هایی رو باز کرده که حتی کار رو برای افراد شهوتران راحتر کرده!!

در ازدواج دائم یکسری مسئولیتهای سختی بر گردن مرد هست اما در ازدواج موقت خیلی از مسئولیتها برداشته میشه و حکم خیلی راحتره و در داشتن کنیز این حکمها به مراتب راحتر گرفته شده به صورتی که حتی در برخی موارد شبهه تشویق به ازدواج موقت و گرفتن کنیز به وجود میاد!!!(شاهد مثال این مسئله میتونه پست یکی از کاربرهای همین سایت باشه که دنبال کنیر در زمان حاضر میگشت!!!تو سایت سرچ کنید این تایپیک رو پیدا میکنید)
البته میدونم که ما از معصوم (ع) در مورد ازدواج موقت روایاتی داریم که این امر برای مردهای متاهل کراهت شدید داره و....که معروفترینش هم نامه ی امام رضا هست.
اما در هر صورت حکم به جواز داده شده و از نظر شرعی بلامانع هست(البته این فقط در مورد متعه هست و مسئله کنیز همچنان باقیست)


این احکام ازدواج و محرم شدن کنیز خیلی راحت میتونست و میتونه بدون زیر پا گذاشتن احکام واجب دین و اخلاقیات دینی باعث سوء استفاده ی افراد هوس ران بشه.
چرا باید اینطور باشه؟
شاید شما بگید اشخاص نباید احکام را مورد سوء استفاده قرار بدن.اما همینطور که در مورد مسائل دیگه اسلام به شدت روزنه های سوء استفاده رو بسته،چطور برای سوء استفاده نکردن از این سه حکم هیچ تدبیری نیاندیشیده!!!!
حتی در زمان حال هم اگر شما از مرجع محترمی سئوال کنید که داشتن کنیز(با توجه به شرایط) و رابطه جنسی داشتن با او جائز هست جواب بله هست.
حتی اگه سئوال کنید که من همسر دارم و متعه هم کردم،کنیز هم دارم و با هر سه مورد هم رابطه جنسی دارم،به هیچ وجه شما رو منع نمیکنن!!!!


لطفا کامل پاسخ بدید.
امیدوارم از صحبتهای من سوء برداشت نشه.
به هیچ وجه قصد مچ گیری ندارم.
مسائلی هست بین جوانها که باید پاسخ داده بشه.
ممنون از حوصلتون.
یا حق@};-

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

yahyai;1008461 نوشت:
در اصل راه هایی رو باز کرده که حتی کار رو برای افراد شهوتران راحتر کرده!!

پیش از پاسخ عرض میکنم که اجازه بدهید وارد مقوله کنیز نشویم چون خودش بحث گسترده ای است، و موضوع سوال هم کنیز نیست، سوال شما در حقیقت جواز هوسرانی بدون حد و مرز است که کنیز یکی از مصادیق آن است، بنده آدرس می دهم در مورد کنیز مطالعه بفرمایید(1) اما چون اصل سوال شما در خصوص این است که ارضاء جنسی به لحاظ تعداد محدودیتی ندارد در اسلام، چه در قالب ازدواج دائم، چه موقت، و چه کنیز به اصل سوال میپردازیم.
همچنین در مورد تعدد زوجات تا چهار همسر هم یک اشتباه بزرگ این است که این حکم را یک حکم مردسالارانه و صرفا به نفع مردان می شماریم در حالی که یکی از مهمترین فلسفه های این حکم سامان دادن به زنان بی سرپرست در جامعه است؛ بسیاری از این زنان اگر سامان نیابند، مردان جامعه را به خود جذب خواهند کرد و اساس تک همسری به خطر خواهد افتاد.

ازدواج یک امر دو طرفه است، تا زنان تمایل به همسر چندم شدن نداشته باشند، خانواده های چند همسری شکل نمیگیرد، پس معلوم میشود که خود زنان نیز اگرچه تا زمانی که تک همسر هستند به شدت از آن ابا دارند، اما اگر به هر دلیلی امکان ازدواج به عنوان تک همسر را نداشته باشند به آن پاسخ مثبت میدهند.
اما اینکه چرا اسلام بیش از 4همسر را اجازه نداده است نه به خاطر این است که خواسته تنوع طلبی در این خصوص را محدود کند، بلکه به خاطر این است که ازدواج دائم یعنی تشکیل خانواده به منظور ایجاد و تربیت نسل آینده، یعنی یک مسئولیت پذیری بزرگ، طبیعتا بیش از چهارهمسر را نمی توان مدیریت کرد و مسئولیت و وظائف را در حق ایشان به خوبی ادا نمود.

در هر صورت در خصوص فلسفه این حکم هم آدرس هایی وجود دارد که می توانید مراجعه بفرمایید.(2)

اما در مورد اصل سوال شما و جواز لذت بردن های نامحدود برای مردان باید چند نکته عرض کنم:
الف) میل جنسی یک میل حکیمانه است که در درون انسان وجود دارد و تقریبا همه آن را به رسمیت شناخته اند، پس صرف این میل به خودی خود بد نیست.
ب) انسان ها متفاوت هستند، چه به لحاظ روحی وروانی و اخلاقی، وچه به لحاظ جسمی و بیرونی و شرایط وامکانات زندگی

خب با این دو مقدمه روشن میشود که اولا این میل شدید در همه وجود دارد، از آن طرف همه امکان ازدواج دائم ندارند، همچنین همه به لحاظ گرم و سرد بودن طبع و شدت میل جنسی در یک مرتبه نیستند، همه هم اهل اخلاق و نصیحت پذیر نیستند.
در چنین شرایطی میتوان فهمید اگرچه تنوع طلبی جنسی به لحاظ اخلاقی مذموم است، اما اقتضاء جامعه را که نمیشود با نصیحت مدیریت کرد! اگر چنین میلی در جامعه باشد و بستر آن فراهم نباشد به فساد منجر خواهد شد.

یعنی نباید گمان کنیم اگر ما ازدواج را در تک همسری منحصر کرده، و صیغه و کنیز را هم ممنوع کردیم همه مردان هم اطاعت کرده و جامعه گل و بلبل میشود، در این مباحث نگرش های ایده آلیستی رهزن است، نمی گذارد حقائق را ببینیم، حقیقت این است که چنین ممنوعیت هایی صرفا موجب میشود این روابط به لایه های زیرین جامعه رسوخ کند.

علت حرمت هر چیزی بالاخره حکمتی میخواهد؛ اسلام به چه دلیلی ارتباط جنسی موقت را حرام کند؟ خب خود ارتباط جنسی که به خودی خود مشکلی ندارد، اگر رابطه جنسی بد باشد که باید مطلقا حرام باشد؛ خود تنوع طلبی از لذت های حلال هم که نهایتا یک اخلاق ناپسند است اما به حد حرمت نمیرسد، یعنی اگر بخواهیم تنوع طلبی در لذت های حلال را حرام کنیم، خب پس در غذاها و عوض کردن ماشین و خانه هم تنوع طلبی را باید حرام کرد! در حالی که این نکوهش نهایتا یک نکوهش اخلاقی است نه اینکه حرام باشد.

بالاخره هم برخی زنان هستند که شرایطشان به گونه ای است که امکان ازدواج دائم ندارند، هم برخی مردان، خب راهکار چیست؟ باید مطلقا چنین رابطه ای را ممنوع کرد؟ هیچ مکتب منطقی ای چنین ارتباطی را به صورت مطلق حرام نمی کند، اسلام هم در عین پذیرش این مسئله برای حفظ شخصیت و حقوق زن و مرد علی رغم این همه شرط و شروط و قیود می گوید حتی یک لحظه ارتباط هم باید در قالب ازدواج بوده و زن و مرد باید در حکم زن و شوهر یکدیگر باشند. این خیلی اتفاقا مایه مباهات است.

روابط موقت جنسی یک ضرورت است که در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده است، الان آیا در کشورهای پیشرفته دنیا مردان نمیتوانند هر روزی را با زنی بگذرانند؟ عجیب است که خود غرب که سعی دارد با نگرش عقلانیت ابزاری معضلات اجتماعی خود را از پیش رو بردارد نیز این ارتباط موقت را پذیرفته است ولو آنکه هر مردی هر روز با یک زن باشد، اما وقتی دین چنین حرفی میزند به آن حمله میشود؟!

البته نظام حقوقی زن و مرد در اسلام با غرب کاملا متفاوت است، نمیخواهم بگویم این دو برابر است، اما بالاخره روابط موقت را انکار نکرده اند.

باید توجه داشت که دین جامع، دینی است که برای همه ی انسانها برنامه داشته باشد، هم برای انسان هایی که در بالاترین مراتب انسانی سیر می کنند وهم برای انسان هایی که نمیتوانند از لذت هایی که در وجود انسان است چشم پوشی کنند؛ اسلام در ضمن اینکه می فرماید انسان ها باید از تنوع طلبی پرهیز کنند، و آن را به لحاظ اخلاقی مذموم می داند، در عین حال می داند اگر جایی به لحاظ شرایط ضرورت داشت، یا کسی نصیحت پذیر نبود، نمیشود با محدودیت او را کنترل کرد.

سوء استفاده از حکم را نباید پای قانون گذار دانست!

پی نوشت ها:
1. برای مطلعه بیشتر در خصوص مسئله کنیز به این آدرس ها مراجعه بفرمایید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=55164&p=829407#post829407
http://www.askdin.com/showthread.php?t=312&p=989221#post989221
و جمع بندی شماره (1) در این آدرس: http://www.askdin.com/showthread.php?t=60520&p=975136&viewfull=1#post975136

2. در مورد تعدد زوجات به این آدرس ها مراجعه بفرمایید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=310&p=971727#post971727
http://www.askdin.com/showthread.php?t=54556&p=811690#post811690

سلام
ممنون از پاسخ شما.
اصل لذت طلبی کاملا قابل قبول هست و کاملا هم عقلانیست.بنده با این مسئله مشکلی ندارم،نه در داخل اسلام و نه در خارج اسلام!!
یک نکته عرض کنم و بعد به اصل مطلب بپردازم.
سئوال من از چند بخش مختلف و مرتبط تشکیل شده بود.اما دوستان طبق صلاح دید(البته قبلش با حقیر هماهنگ شد)فعلا سئوال اول رو مطرح کردن.ای کاش تمام بخشهای سئوال درج میشد،شاید توی پاسخگویی شما هم تاثیر داشت و اینطور بی محابا این موضوع را به اخلاق مرتبط نمیکردید!!!
در هر صورت...

چرا جواز چهار همسر داده شده و مابقی موقت؟چرا جواز یک همسر و مابقی موقت داده نشده؟اینطور بهتر نبود؟!!!
این سئوال را به این دلیل میپرسم که دوستان مکررا ادعا میکنند که فلسفه ی چهار همسر محدود کردن مردان هوس ران هست و اینکه اگر مرد خواهان تنوع طلبی هست پس باید مسئولیتهای این مسئله را بپذیرد و ان هم فقط چهار همسر دائم.اگر فلسفه ی این حکم، دیدن تنوع طلبی مردان هست چرا اینطور حکم شده که شما اجازه دارید فقط چهار همسر داشته باشید؟!!
اگر اینطور که شما میگید هست پس مشکل ما با حرمسرا ها و ارتباطات دختر و پسر توی غرب چی میتونه باشه؟
پس مشکل ما با ارتباط داشتن با زنان متعدد در زمان تاهل چی میتونه باشه؟
پس من نوعی چرا باید در ارتیاط با دختران متعدد مراقب باشم؟چرا توی هر ارتباطی به چشم خواستگار به جنس مخالف نگاه نکنم؟!
چرا اگر توان مالی دارم با زنان مختلف ارتباط برقرار نکنم؟
و خیلی چراهای دیگه.
شما ادعا میکنید که دینی کامل هست که برای تمام سطوح دینداری برنامه داشته باشه.
قبول،اما دوست گرامی ما حتی توی سطوح بالای دین هم این مسئله را داریم.توی الگوهای اسلام.
یعنی به هیچ وجه این مسئله به سطح دین داری اشخاص مربوط نیست.!!!
من تعجب میکنم که شما چطور اینقدر بی محابا این صحبتها را میکنید.

تمام نقدی که به بی بند و باری غرب داریم توی همین مسئله است،که بدون هیچ ترمزی مردان این میل را رها میکنن و انحطاط اخلاقی که شاهد اون هستیم به وجود میاد.

من سالهای زیادی هست که در این مورد مطالعه میکنم.
جالب اینجاست که هر چه زمان جلوتر میره با جوابهای منطبق با افکار غرابگریان روبرو میشیم!!!
یا دوستان تا به حال نمیدونستن که توی غرب روابط چطور هست و یا فکر اینرا نمیکردن که ذهن جوان امروزی سئوالهایی بسیار اساسی در مورد این مسئله داره!!!
دوست عزیز ما سالهای زیادی جوانهای مشتاق به این دین را از رابطه با جنس مخالف و خیانت به همسر و رها کردن این غریزه میترسوندیم و مرتب برای این قشر روایات مختلفی از رها نکردن این اسب سرکش(روایت مربوط به حضرت علی ع ) و ارضاء کردن این غریزه در درون خانواده میگفتیم!!
حالا با کمال تعجب شما ادعا میکنید که ما میتونیم این غریزه را بدون محدودیت و از طرق مختلف (همسر دائم،همسر موقت،کنیز)ارضاء کنیم؟!!!
بدون اینکه فکر عواقب این مسئله باشید.
اگر واقعا اینقدر ادعای تکمیل بودن اسلام در مورد این موضوع رو دارید،پس لطف کنید دلیل انتقاد خودتون و مراجع محترم و کارشناسان دین با حرامسراها و ارتباطات جنس مخالف توی کشورهای غربی بیان کنید.

با کمال احترام،خدا را شاکرم که اعتقادات دینی من در این زمان و توسط این نظرات شکل نگرفنه.

یک نکته ای را عرض کنم(به نظرم اومد اگر این نکته گفته نشه شاید سوء برداشت بشه)
حقیر با چند همسری مخالف نیستم(البته یک سری نواقص توی این حکم میبینم که میشد مراجع حداقل با اضافه کردن یک سری احکام این مسئله را بهتر بیان کنن و راه سوء استفاده را ببندن)اما در کل مخالف این حکم نیستم حتی مخالف ازدواج موقت هم نیستم منتهی نه به این شکل.حتی مخالف کنیز هم نیستم.
مشکل اینجاست که این احکام به بهانه های استثناعات وضع شده اما همه و به صورت کاملا باز اجرا میکنن و میکردن ،حتی بزرگان دین.

نقل قول:

علت حرمت هر چیزی بالاخره حکمتی میخواهد؛ اسلام به چه دلیلی ارتباط جنسی موقت را حرام کند؟ خب خود ارتباط جنسی که به خودی خود مشکلی ندارد، اگر رابطه جنسی بد باشد که باید مطلقا حرام باشد؛ خود تنوع طلبی از لذت های حلال هم که نهایتا یک اخلاق ناپسند است اما به حرکت نمیرسد، یعنی اگر بخواهیم تنوع طلبی در لذت های حلال را حرام کنیم، خب پس در غذاها و عوض کردن ماشین و خانه هم تنوع طلبی را باید حرام کرد! در حالی که این نکوهش نهایتا یک نکوهش اخلاقی است نه اینکه حرام باشد.

در مورد این بحثتون.
اگر قرار بود احکام دین را اینطور توجیح کنیم خیلی از احکام به مشکل بر میخورد!
به طور مثال چشم چرانی،خوردن انواع خوراکیهای حرام،انواع اسراف و......

این جمله ای هست که خود شما در پستهایی که گذاشتید به آن اشاره کردید.

نقل قول:

به تعبیر شهید مطهری(ره):
«امروز گناه جاى تعدد زوجات را گرفته است نه وفا، و به همين دليل مرد امروز سخت از تعدد زوجات كه براى او تعهد و تكليف ايجاد مى‏كند متنفر است. مرد ديروز اگر مى‏ خواست هوسرانى كند راه گناه چندان براى او باز نبود، ناچار بود تعدد زوجات را بهانه قرار داده هوسرانى كند. در عين اينكه شانه از زير بار بسيارى از وظايف خالى مى‏ كرد، از انجام بعضى تعهدات مالى و انسانى در باره زنان و فرزندان چاره‏ اى نداشت. اما مرد امروز هيچ الزام و اجبارى نمى‏ بيند كه كوچكترين تعهدى در زمينه هوسراني هاى بى ‏پايان خود بپذيرد. ناچار عليه تعدد زوجات قيام مى ‏كند.

این صحبت وقتی درست است که ما ادعا کنیم اسلام با محدود کردن هوسرانی مرد(به چهار همسر)،مرد را مجبور کرده تن به وظایف و تعهدات خاصی بدهد.
در صورتی که با حکم ازدواج موقت(و کنیز) به هیچ وجه مرد احساس تعهد خاصی نسبت به زن نمیکند و دقیقا همان هوس رانی خود را با رنگ و لعاب شرعی و کاملا بدون محدودیت انجام میدهد.
البته بنده در جریان احکام مربوط به فرزندان احتمالی این نوع روابط هستم.
اما این موضوع(فرزند)با توجه به شرایط امروز موضوعیت چندانی ندارد.

[="Teal"]سلام
ای کاش کمی هم از نگاه خانوم ها به این قضایا فکر میکردین و می دیدین واقعا تااین حد توجیه کردن و عادی جلوه دادن چقدر اذیت کننده س[SPOILER] ربطی به احساس هم نداره بیشتر مرتبط با همون اخلاقه که فرمودین، واقعا سردرد گرفتم از خوندن تاپیک های مشابه در مورد کنیز و...[/SPOILER]

به هرحال صحبتاتون قانع کننده نبود اصلا بر فرض که دنیای غرب هر روز چنین روابطی رو در قالب روابط آزاد بخوان ترویج بدن،چرا ما باید نمونه اسلامی ش رو داشته باشیم؟ مگر اسلام دین اخلاق نیست؟!!
چرا ما باید همون رو در قالب شرعی ارائه بدیم؟!!
پس تفاوت این دو درچیه؟!!همینکه اسم این شد شرعی ،اون غیر اسلامی؟!!
میل انسان سیری ناپذیره،اگر بخوایم به همه امیال مون پاسخ بدیم که شاید 4تا زن دائم و ده تا صیغه و بیست تا کنیزم،باز کم باشه،یعنی هیچ عامل محدود کننده ای این وسط نیست؟!!
اصلا این وسط حقوق خانم ها رو چطور توجیه میکنید؟!! همینکه خانمی که صیغه شده و یا همسر مثلا چهارم کسی شده حتمانیاز داشته و با رضایت اینکارو کرده، کافیه؟!!پس حق و حقوق قبلیا چی میشه؟!

انقدری که این سایت و خواسته های متعدد کاربران در مباحث صیغه و متقابلا دفاع کارشناسان از این بحث صیغه و کنیز و .... ما رو نسبت به اسلام و جنس مرد و هوسران بودن مردان مذهبی بدبین کرد خود جامعه و افرادش اینکارو نکرد ...[/]

با سلام و احترام

yahyai;1009074 نوشت:
من سالهای زیادی هست که در این مورد مطالعه میکنم.
جالب اینجاست که هر چه زمان جلوتر میره با جوابهای منطبق با افکار غرابگریان روبرو میشیم!!!

بنده نه غرب گرا هستم، و نه قصد دارم از آنچه در غرب اتفاق می افتد دفاع کنم، در ادامه هم تفاوت دیدگاه اسلام با غرب را عرض خواهم کرد
اما فلسفه دستورات اسلام یک مسئله تحلیلی است، اینطور نیست که در آیات و روایات به آن تصریح شده باشد! و بنده هم سال ها در این خصوص مطالعه و تحقیق داشته ام؛ و برخی از سخنان تحلیل گران را قبول دارم و برخی را نه!
شما اگر تاپیک های بنده را در خصوص حقوق جنسی زن و مرد و تعدد زوجات و مانند آن مطالعه بفرمایید می بینید که بنده هم اشاره کرده ام که در ورای این مسئله یک نظام وجود دارد، و این نظام را باید یکجا دید، وگرنه به نتیجه درستی نخواهیم رسید

yahyai;1009074 نوشت:
چرا جواز چهار همسر داده شده و مابقی موقت؟چرا جواز یک همسر و مابقی موقت داده نشده؟اینطور بهتر نبود؟!!!...
این سئوال را به این دلیل میپرسم که دوستان مکررا ادعا میکنند که فلسفه ی چهار همسر محدود کردن مردان هوس ران هست و اینکه اگر مرد خواهان تنوع طلبی هست پس باید مسئولیتهای این مسئله را بپذیرد و ان هم فقط چهار همسر دائم.اگر فلسفه ی این حکم، دیدن تنوع طلبی مردان هست چرا اینطور حکم شده که شما اجازه دارید فقط چهار همسر داشته باشید؟!!


ببینید هدف اصلی اسلام، سرپرستی زنان جامعه است، یعنی قطعا آنچه در نگاه اسلام اولویت دارد ازدواج دائم با زنان بی سرپرست است، لذا اتفاقا اگر امکان داشت که انسان بیش از چهار همسر و خانواده را مدیریت کند چه بسا حکم به تعداد بالاتر هم اجازه داده میشد.
اما بالاخره امر منحصر در این شرایط نیست، بالاخره هم مردان و هم زنانی هستند که امکان ازدواج دائم را ندارند و خواستار روابط موقت هستند!

yahyai;1009074 نوشت:
اگر اینطور که شما میگید هست پس مشکل ما با حرمسرا ها و ارتباطات دختر و پسر توی غرب چی میتونه باشه؟
پس مشکل ما با ارتباط داشتن با زنان متعدد در زمان تاهل چی میتونه باشه؟
پس من نوعی چرا باید در ارتیاط با دختران متعدد مراقب باشم؟چرا توی هر ارتباطی به چشم خواستگار به جنس مخالف نگاه نکنم؟!
چرا اگر توان مالی دارم با زنان مختلف ارتباط برقرار نکنم؟
و خیلی چراهای دیگه.

ببینید من و شما در این مسئله اختلاف نظری نداریم که اگر یک مرد متاهلی، زن یا زنان دیگری را به عقد موقت خود در بیاورد حرام نیست، آیا در این شک دارید؟ اگر ندارید پس چرا به بنده اشکال می گیرید و بنده را متهم به غرب گرایی می کنید؟ پس تفاوت را باید در جای دیگری جست، نه اینکه بگوییم اسلام چنین حکمی ندارد!

تفاوت عقد موقت در اسلام و غرب در این است که:
اولا اسلام اگرچه ازدواج موقت را جایز شمرده اما تنوع طلبی های بی مورد را مذموم دانسته و غیر اخلاقی می داند و از آن نهی اخلاقی کرده است، اما غرب آن را مقتضای اصالت آزادی دانسته و هیچ منعی نسبت به آن ندارد!
ثانیا: اسلام کوچکترین رابطه را در قالب ازدواج و تشکیل خانواده موقت میداند، لذا معتقد به حلال زاده بودن و ارث فرزند از والدین و مانند آن دارد
ثالثا: اسلام قیدهای متعددی در این مسئله دارد از جمله نگه داشتن عده، تعیین مهریه و مانند آن
رابعا: در غرب هیچ خط قرمزی در این مسئله وجود ندارد حتی اگر ارتباط یک زن با چند مرد باشد، یا ارتباط مرد با زن شوهردار باشد و... که در اسلام هرگز پذیرفتنی نیست
خامسا: از آنجا که ارتباط در غرب بدون محدودیت های فوق است، خودش مستلزم گسترش چنین رفتارهایی است، اما با توجه به محدودیت هایی که اسلام تیین کرده است خود این رفتارها محدود تر میشود! یعنی زنان شوهردار، دختران باکره، زنانی که به تازگی همسر از دست داده یا جدا شده اند و در زمان عده به س می رند، و ... به سمت چنین روابطی نمی روند.
همچنین در نظام اسلام زنی به این سمت می رود که امکان ازدواج دائم نداشته باشد وگرنه به این مسئله پاسخ مثبت خواهد داد، زنی که بهره ای جز مهریه ندارد، و همچنین بعد از رابطه باید عدّه نگه دارد، طبیعتا اولویت او ازدواج دائم است و خیلی باید تحت فشار باشد که به ازدواج موقت رضایت دهد؛ اما ازنجا که این محدودیت ها در برابر زن و مرد غربی نیست به راحتی این مسئله گسترش می یابد.
بنابراین اگر تمام قطعات پازل اسلام درست اجرا شود اصلا مورد برای ازدواج موقت اندک خواهد بود و این خودش موجب کاهش این امر خواهد شد، در حالی که در غرب چنین نیست.

yahyai;1009074 نوشت:
ما سالهای زیادی جوانهای مشتاق به این دین را از رابطه با جنس مخالف و خیانت به همسر و رها کردن این غریزه میترسوندیم و مرتب برای این قشر روایات مختلفی از رها نکردن این اسب سرکش(روایت مربوط به حضرت علی ع ) و ارضاء کردن این غریزه در درون خانواده میگفتیم!!
حالا با کمال تعجب شما ادعا میکنید که ما میتونیم این غریزه را بدون محدودیت و از طرق مختلف (همسر دائم،همسر موقت،کنیز)ارضاء کنیم؟!!!
بدون اینکه فکر عواقب این مسئله باشید.
اگر واقعا اینقدر ادعای تکمیل بودن اسلام در مورد این موضوع رو دارید،پس لطف کنید دلیل انتقاد خودتون و مراجع محترم و کارشناسان دین با حرامسراها و ارتباطات جنس مخالف توی کشورهای غربی بیان کنید.

امروز هم همچنان بر آن مباحث اخلاقی تأکید می کنیم...
اینکه عنان نفس نباید رها شود، اینکه نفس بی نهایت طلب است، اینکه نفس بزرگترین دشمن است...
همه اینها سر جای خودش، اینها در عرصه فرهنگ سازی است، اما در عرصه جامعه باید راهی برای کسانی که به این نصایح گوش نکرده اند هم باشد، وگرنه نمی توانید جلوی فساد کسانی که به این اخلاقیات گوش نکرده اند را بگیرید؛ باید واقع نگر باشیم
بنابراین راه جامع، و راه کامل این است که در عین حال که اخلاق مردم را رشد می دهیم، زمینه را هم برای پیشگیری از فساد فراهم آوریم.

yahyai;1009074 نوشت:
حقیر با چند همسری مخالف نیستم(البته یک سری نواقص توی این حکم میبینم که میشد مراجع حداقل با اضافه کردن یک سری احکام این مسئله را بهتر بیان کنن و راه سوء استفاده را ببندن)اما در کل مخالف این حکم نیستم حتی مخالف ازدواج موقت هم نیستم منتهی نه به این شکل.حتی مخالف کنیز هم نیستم.
مشکل اینجاست که این احکام به بهانه های استثناعات وضع شده اما همه و به صورت کاملا باز اجرا میکنن و میکردن ،حتی بزرگان دین

همانطور که عرض کردم این که بگوییم این احکام به خاطر استثنائات وضع شده اشتباه است، بلکه بالعکس است، نمیشود این احکام به خاطر سوء استفاده ها تعطیل شوند
همچنین این که می فرمایید بزرگان دین عمل میکرده اند را متوجه نشدم، میشه چندتا مثال بزنید؟

yahyai;1009078 نوشت:
اگر قرار بود احکام دین را اینطور توجیح کنیم خیلی از احکام به مشکل بر میخورد!
به طور مثال چشم چرانی،خوردن انواع خوراکیهای حرام،انواع اسراف و......

متوجه ارتباط این بحث هم با بحث خودمان نشدم! سخن بنده در لذت های حلال بود، نه حرام!

یا حق@};-

با سلام و احترام

ترگل;1009103 نوشت:
ای کاش کمی هم از نگاه خانوم ها به این قضایا فکر میکردین و می دیدین واقعا تااین حد توجیه کردن و عادی جلوه دادن چقدر اذیت کننده س
به هرحال صحبتاتون قانع کننده نبود اصلا بر فرض که دنیای غرب هر روز چنین روابطی رو در قالب روابط آزاد بخوان ترویج بدن،چرا ما باید نمونه اسلامی ش رو داشته باشیم؟ مگر اسلام دین اخلاق نیست؟!!
چرا ما باید همون رو در قالب شرعی ارائه بدیم؟!!
پس تفاوت این دو درچیه؟!!همینکه اسم این شد شرعی ،اون غیر اسلامی؟!!
میل انسان سیری ناپذیره،اگر بخوایم به همه امیال مون پاسخ بدیم که شاید 4تا زن دائم و ده تا صیغه و بیست تا کنیزم،باز کم باشه،یعنی هیچ عامل محدود کننده ای این وسط نیست؟!!
اصلا این وسط حقوق خانم ها رو چطور توجیه میکنید؟!! همینکه خانمی که صیغه شده و یا همسر مثلا چهارم کسی شده حتمانیاز داشته و با رضایت اینکارو کرده، کافیه؟!!پس حق و حقوق قبلیا چی میشه؟!

انقدری که این سایت و خواسته های متعدد کاربران در مباحث صیغه و متقابلا دفاع کارشناسان از این بحث صیغه و کنیز و .... ما رو نسبت به اسلام و جنس مرد و هوسران بودن مردان مذهبی بدبین کرد خود جامعه و افرادش اینکارو نکرد ...

تفاوت های نظام اسلامی، و نظام فرهنگی غرب را در پست پیشین عرض کردم
اما ببینید کسی اینجا دنبال ترویج این روابط نیست، ما حتی در بحث تعدد زوجات هم میگوییم دنبال تشویق و ترغیب نیستیم، اساسا این ها خود به خود در جامعه تنظیم میشود؛ ما فقط به دنبال جواز آن هستیم.

این هم خود به خود در جامعه تنظیم میشود، دست من و شما نیست، نه من و نه هیچ کارشناس دیگری دنبال این نیستیم که کسی را به ازدواج مجدد یا موقت تشویق کنیم! اما باید واقعیت ها را هم در جامعه دید! من با اینکه تخصصم کلام و اعتقادات است می دانید که تا به حال چقدر مشاوره در این خصوص در ایام تبلیغی و مانند آن داشته ام؟ فکر میکنید میشود با اخلاق و نصیحت همه را اقناع کرد؟

شما خانم ها هم سعی کنید کمی از دید مردها به مسئله نگاه کنید، باور کنیم خالق زن و مرد بهتر آنها را می شناسد، یقینا شما زنی را ندیده اید که حاضر باشد برای ارضاء غریزه جنسی اش آدم بکشد، اما مکرر مردهایی دیده اید که زنانی تجاوز کرده و آنها را سر به نیست کرده اند، آیا اینکه طرف حاضر میشود جرمی که میداند عاقبتش اعدام در دنیا، و بیچارگی در آخر و استقرار در جهنم است را انجام دهد، کافی نیست که به قدرت این غریزه در مردها پی ببرید؟

ما که مخالف این نیستیم که مردها و زن ها همه اخلاق محورانه زندگی کنند، کاش میشد، اما بالاخره باید بپذیریم که همه اینگونه که ما میخواهیم نخواهند شد! اتفاقا کانالیزه کردن ارضاء غریزه گامی در همین جهت به شمار می رود، بالاخره هر باید و نباید رفتاری باید بر یک انسان شناسی بنا شود! ما طبق چه مبنای انسان شناسی می خواهیم با خالقی که خودش زن و مرد را خلق کرده رقابت کنیم؟!

ترگل;1009103 نوشت:
[="Teal"]سلام ای کاش کمی هم از نگاه خانوم ها به این قضایا فکر میکردین و می دیدین واقعا تااین حد توجیه کردن و عادی جلوه دادن چقدر اذیت کننده س[SPOILER] ربطی به احساس هم نداره بیشتر مرتبط با همون اخلاقه که فرمودین، واقعا سردرد گرفتم از خوندن تاپیک های مشابه در مورد کنیز و...[/SPOILER] به هرحال صحبتاتون قانع کننده نبود اصلا بر فرض که دنیای غرب هر روز چنین روابطی رو در قالب روابط آزاد بخوان ترویج بدن،چرا ما باید نمونه اسلامی ش رو داشته باشیم؟ مگر اسلام دین اخلاق نیست؟!! چرا ما باید همون رو در قالب شرعی ارائه بدیم؟!! پس تفاوت این دو درچیه؟!!همینکه اسم این شد شرعی ،اون غیر اسلامی؟!! میل انسان سیری ناپذیره،اگر بخوایم به همه امیال مون پاسخ بدیم که شاید 4تا زن دائم و ده تا صیغه و بیست تا کنیزم،باز کم باشه،یعنی هیچ عامل محدود کننده ای این وسط نیست؟!! اصلا این وسط حقوق خانم ها رو چطور توجیه میکنید؟!! همینکه خانمی که صیغه شده و یا همسر مثلا چهارم کسی شده حتمانیاز داشته و با رضایت اینکارو کرده، کافیه؟!!پس حق و حقوق قبلیا چی میشه؟! انقدری که این سایت و خواسته های متعدد کاربران در مباحث صیغه و متقابلا دفاع کارشناسان از این بحث صیغه و کنیز و .... ما رو نسبت به اسلام و جنس مرد و هوسران بودن مردان مذهبی بدبین کرد خود جامعه و افرادش اینکارو نکرد ...[/]
سلام...واقعا هم همینه.زن ها باید احساس ظلم بکنند که میکنند اگر همچنان این دید سنتی حاکم باشه.از نظر کلی مردها همیشه از دید مردانگی نگاه میکنند و زنها از دید زنانگی اونهم نه بر اساس نگاه چندین قرن پیش با نگاه امروزی که زنها کم کم دارند تبدیل به مرد میشوند! به نظر من باید یک تغییر اساسی در نگاه فقه و عالمان دینی در این گونه موضوعات مبتلابه جوامع امروزی ایجاد بشه مخصوصا این موضوعات جنسی.بنظر من الآن حق با هر دو طرف هست.یعنی نگاهی که دین داشته به جامعه حق بوده.و نگاهی که الآن یک زن در این جامعه داره بازهم حق هست.به اینصورت که در اون جامعه هزار و خرده ای سال پیش زن در جایگاه زن بوده واقعا.زن در اون جامعه ذیل مرد تعریف میشده.مرد حاکم و نان آور و پناه زن بوده.رابطه اربابی مرد و مملوکی زن بوده.زنان و فرزندان زیاد برای مرد توانمند نشانه تشخص اجتماعی بوده.که این نگاه فطری و طبیعی هم هست.الآن روابط اجتماعی کلا بهم خورده و از تعادل خارج شده.از بیرون از جامعه اسلامی تعریف زن جدید به همه جوامع تحمیل شده.زنان دیگه در جایگاه فقط زن نیستند.وقتی این رابطه بهم خورده اگر نگاه دین تغییر نکنه این دین هست که ضربه میخوره.در آیه مربوط به تعدد زوجات اگر درست توجه بشه درباره یتیمان سخن رفته.یعنی اگر مردی به خانواده ای کمک میکرده میتونسته زن اون خانواده رو هم به ازدواج خودش دربیاره.و خدا اونجا تاکید کرده اگر بیم دارید که از عدالت خارج میشوید فقط باید به یک زن قناعت کنید.خب فقه با توجه به شرایط امروزی اینجا باید بیاد قانون وضع کنه که مرد متاهل حق نداره بیشتر از یک زن داشته باشه تا نه به زن و نه به بچه هاش ستمی روا نره.اینکه بگه با اجازه زن اول باشه هزارتا راه دارند مردها رضایت بگیرند! درباره متعه این رو مقید کنه به افراد مجرد که توان ازدواج ندارند چون آیه بعدش درباره کسانیست که توانایی ازدواج ندارند و نه متاهل که زن دارند و متعهد به یک زندگی دیگر هستند و بروند مخفیانه عشق و حال کنند و کسی دیگه رو هم بدبخت کنند.مگر اینکه مثلا از همسرشون جدا شده اند.اونهم نه با زمانهای طولانی مثل ازدواج دائم که با فلسفه متعه نمیخونه! و حق فرزندآوری هم نداشته باشند الآن هم که وسائل جلوگیری همینجور ریخته. چون اسلام نیاز جنسی رو برسمیت میشناسه و اون رو طبیعی میدونه تا وقتیکه در چارچوب شرع باشه و حقوق دو طرف تضمین شده باشه تا انسان کمتر عقده و دغدغه شهوتش رو داشته باشه و بندگی خداش رو بکنه.واقعا اینجور چیزها بد معرفی شده و جامعه امروزی هم که روابط متعادل زن و مرد بهم خورده و شهوت شده همه چیز گناه کردن یه امر عادی شده و کسی که گناه نمیکنه دیگه خیلی خدا دوستش داره.کاش انسانها خدا رو فراموش نمیکردند...

بسم الله الرحمن الرحیم

yahyai;1008461 نوشت:
با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان و کاربران خوب سایت اسک دین
در اسلام داریم که داشتن چهار همسر جائز هست.
علاوه بر چهار همسر، بدون محدودیت داشتن همسر موقت هم مجاز هست.
و باز هم علاوه بر دو نکته ی بالا همزمان داشتن کنیز و همبستر شدن با کنیز هم بلامانع هست.
(البته میدونم که در شرایط امروز جهان برده داری و کنیز داشتن بلاموضع هست و این حکم برای زمان صدر اسلام هست)
با توجه به پیش فرضهای بالا چند سئوال به ذهن خطور میکنه.

من موردی رو مثال میزنم

فرض کنید زن و شوهری بچه دار نمی شوند و زن هم راضی هست که مرد ازدواج دوم کند .
برخی زن ها ممکن هست حساسیتی به ازدواج دوم نداشته باشند .

خب اگر این شرایط پیش بیاد و اسلام کلا ازدواج دوم و سوم و . . . رو کاملا حرام کرده بود .

ان موقع شما می امدید و اینجا این سوال رو مطرح میکردید؟ !!

این چه دینی هست که شرایط رو پیش بینی نکرده؟

قوانینی در جامعه اسلامی وجود داره == ممکن هست برای شما در طول عمرتون نیازی به برخی قوانین و احکام پیش نیاد
اما تضمین می کنید که به میلیون ها نفر دیگه هم پیش نیاد ؟

مثلا ممکن هست شما بگید چه نیازی به احکام شکیات در نماز هست ؟ من که شکاک نیستم و نخواهم بود !
اما چه تضمینی می کنید که همسایه بغلی شما در رکعت سوم شک کند که دو رکعت خوانده یا سه رکعت؟

کسی نمی گوید فلان بی دین چرا با 50 نفر زن روابط ازاد ندارد و موشکافی میکنیم که از 100 نفر مرد مقید چرا یک نفر دو زن گرفته ؟
و نتیجه گیری میکنیم که تمام مردان از فلان حکم سو استفاده کرده و همه بی بند و بار و هوس باز هستند

موضوع قفل شده است