جمع بندی کلام عقاید

فقها و مجتهدین ، دشمنان امام زمان علیه السلام !

سلام علیکم
لطفاً بفرمایید روایت زیر معتبر هست ؟
و اگر بله چه توجیهی داره ؟

 

امام صادق علیه السلام فرمودند:

اَعْداؤُهُ مُقَلِّدّةَ الفُقَهاءِ اَهْلِ الاجتِهَادِ لَمَّا يَرَونَهُ يَحْكُمُ بِخِلافِ مَا ذَهَبَ اِلَیهِ اَئِمّّتِهُمْ و لَو لا اَنَّ السَّيْفَ بِيَدِهِ لافْتَى الفُقَهاءُ بِقَتْلِه وَ لَكِنَّ اللّٰهُ يُظْهِرُهُ بِالسَّیْف وَ الکَرَمِ فَيُطِيعُونَهُ وَ يَخَافُونَ فَيَتَقَبُّلونَ حُکمَهُ مِن غَيرِ اِيمان بَل يُضْمِرُونَ خِلافَةُ اِذا خَرَجَ فَلَيسَ لَهُ عَدُوُّ مُبِينٌ الاّ الفُقَهاءُ خَاصَّة.

دشمنان حضرت مهدى (عج) تقلید شدگان از فقهاء هستند. که اهل اجتهادند چون احكام حضرت علیه السلام برخلاف فتواى آنان است. نه‌ تنها دشمن امام علیه السلام هستند بلكه؛ اگر قدرت به دست حضرت مهدی علیه السلام نبود ؛ فقها هرآينه فتواى قتل ایشان را صادر مى‌كردند ، اما چون ایشان با شمشير قاطع و خُلق کریمانه ظهور مى‌نمایند ، از ترس و به طمع مقام ، بر خلاف آنچه که در دل مخفی دارند به ظاهر اظهار ايمان می‌کنند. وقتی حضرت مهدی علیه السلام ظهور نماید ، دشمن آشكارى بجز فقها ندارند

 

منابع :

مجمع النورین ۴۴۶_ص345
الزام الناصب ۱۷۳و ۱۹۲،ج2 ص87
اسعاف الراغبین۱۴۳
انوار النعمانیة ج ۲ ص ۲۸
تفسیر صدرا ج ۶ ص ۳۰۳
مستدرک البحار جلد ۲ ص ۱۴۳
روزگار رهایی جلد ۱ ص ۵۱۵
یوم الخلاص ۳۲۶
بشارت الاسلام ۳۹۳و ۲۹۷
بیان الائمة علیهم السلام، ج ۳، ص ۹۹

 

دو برخورد متفاوت

خیلی جالبه صدا و سیمای ما به صرف اینکه در فرانسه نمیشه در مورد هولوکاست تشکیک ایجاد کرد را نشان دهنده نبود آزادی بیان در آنجا میداند اما در کشور خودمان ما معادل چنین رفتاری را شاهد هستیم یعنی کسی نمیتونه حتی بدون توهین در مورد غدیر خم تشکیک ایجاد کنه (نمونه اش توقیف روزنامه بهار) اما ظاهرا از دیدگاه مسئولین ما اینجا آزادی بیان هست و آنجا نیست!

این رفتار چگونه با پلورالیسم و تساهل قابل جمع زدن هست؟!

جبر در خلقت، دنیا و آخرت

[="Black"]بسم رب الحیدر

سلام و عرض ادب و احترام
مدتیه سوالات زیادی به همراه چند نفر از فامیل برامون پیش اومده که بعد از بحثهای زیاد و پرسش از کارشناسان به پاسخ روشنی نرسیدیم
سوال بنده به 3 قسمت تقسیم میشه و سوالات متفاوتی مطرحه پیشاپیش ممنون از پاسخ شما
جبر در خلقت، جبر در دوران زندگی (اتفاقات زندگی، قوانین طبیعی و دین) و جبر در آخرت
- آیا خلقت انسان جبر نیست؟
اگه پاسخ بله است پس این یک ظلم و ... به حساب میاد نسبت به کسانیکه از خلقت خود راضی نیستن و نیستی رو میخواهند
- چرا خداوند حکیم در زمان خلقت به گونه ای عمل نکرد که امکان پاسخ مخلوق نسبت به تمایل به آفرینش و زندگانی وجود داشته باشه؟
مثلا آیا نمیشد ابتدا ما به گونه ای خلق میشدیم مثلا بصورت یه نور یا هر چیز دیگه که بتوان از ما این سوال رو کرد و یا حتی کامل خلق میشدیم و به وسیله درک و فهمی که خودش نسبت به حیات به ما میداد ما پاسخ میدادیم و بعد اگه ما دنیارو انتخاب کرده بودیم ادامه مراحل خلقت و زندگانی طی میشد و اگه نیستی رو دوباره انتخاب کردیم به نیستی تبدیل میشدیم البته بصورتیکه بعد از خلقت و زمانیکه زندگی دنیارو انتخاب کردیم این سوال که ابتدا از ما پرسیده میشه از ذهنمون پاک میشد تا همه ذاتا مومن و معتقد به وجود خداوند بدنیا نیان و البته این هم ممکن بود که افرادی خود به خلق شدن رای داده اند اما حالا در زندگی ناراضی از این اتفاق هستن که این دیگه مقصر خودشون هستن اما مهم اینه که انتخاب با خودشون بوده بدون هیچ جبری
اگه خلقت ما به اجبار است پس تمام اتفات زندگی و حتی قوانین طبیعی دنیا هم اجبار است چون ما هرگز تیک پذیرفتن قوانین دنیارو نزده ایم
یکی از مسائل زندگی دین هست که این هم به نوعی اجبار است درسته هر کسی مختاره در انتخاب دین اما باز هم اختیاریه که بر اساس اجبار رخ میده مثلا من مختارم که دین رو انتخاب کنم یا راه های دیگه رو اما وقتی سرنوشت راه های دیگه چیزی جز ضلالت و آتش جهنم نیست به اجبار باید دین رو انتخاب کرد
آیا بهشت و جهنم اجبار نیست؟
اگه ما به اجبار بدنیا اومده باشیم پس به اجبار هم سرنوشتی یا بصورت بهشت یا جهنم در پیش داریم
درسته که همه اینها نشان دهنده الطاف و نعمات بی شمار خداوند است اما تکلیف کسی که بگه نعمات و الطاف و تکامل و زیبایی ها رو نمیخواهد چیه؟[/]