اختلاس

اختلاس حاکم بصره

آیا ابن عباس حاکم بصره در زمان خلافت حضرت علی علیه السلام اختلاس کرد؟ آیا درست است که در زمان حضرت علی علیه السلام خیلی خیلی خیلی اختلاس میشده

اختلاس در زمان ائمه (ع)


آیا نمونه ای از اختلاس در زمان امامان سراغ دارید که با آن برخورد شده باشد؟

اختلاس در آیات و روایات

انجمن: 


آیا درباره اختلاس و حکم آن در آیات و روایات مطلبی آمده است؟

قیاس فرهنگ مردم ایران با کشورهای غربی

قیاس فرهنگ مردم ایران با سایر کشورها از جمله کشورهای غربی، آن هم در دزدی و کم کاری و سایر مولفه های اقتصادی، یک قیاس نادرست است.
مردم آنها، مردم خارق العاده یا عجیبی نیستند. آنها نیز اگر چنین شرایطی را سی یا چهل سال تجربه کنند، شاید به مراتب از ما بدتر شوند.
یکی از کارمندان یکی از کارخانجات کیک و کلوچه به من میگفت در کشورهای دیگر ثبا اقتصادی بالایی دارند اما در کشور ما اصلا ثباتی وجود ندارد و توضیحاتی داد و مثال هم زد. من جمله گفت کارخانه ما به جای تغییر در قیمت ها از کیفیت و وزن کلوچه می زند. و الا باید در عرض چند ماه قیمت ها مدام بالا رود و این موجب شوک بیشتر به اقتصاد و ورشکستگی خودمان می شود بماند قوانینی که از هر دو طرف دست و بال ما را بسته اند. لذا ما با این تدابیر قیمت کلوچه را مثلا به مدت یکسال ثابت نگه می داریم.
مردم سایر کشورها، نیز تابعی از قوانینی هستند که توسط مسئولین و دانشمندان آنها تعیین شده است. ما انتظاراتمان را بر اساس تکلیف و امر و نهی الهی تنظیم می کنیم و انتظار داریم همه خود را قربانی کنند همه خود را ورشکسته کنند همه به صورت خود جوش یک کار واحد را انجام دهند... اما واقعیت جامعه این طور نیست.. بسیاری از مردم آگاهی کافی ندارند...شرایط بد اقتصادی آنها را این طور بار می آورد که به تعبیر برخی آنها را دزد خطاب می کنیم...لا اقل من که به خاطرات 50 سال قبل که از دیگران میشنوم نظر میکنم، فرهنگ آن دوره را بهتر می دانم... این بدتر و بدتر شدن عواملی دارد یکی از آنها خود مردم هستند اما قیاس مردم کشور ما با مردم دیگر کشورها و اینکه بگوییم عجب مرمان با فرهنگی دارند و عامل اصلی و عمده را در فرهنگ آنها بدانیم نادرست است...خود این فرهنگ بیشتر متاثر از سیستم اشتباه اقتصادی و قانونی است. در واقع به نوعی جای علت و معلول عوض شده است یا به عبارتی اهم و مهم ها را جا به جا کردیم.

قطع ید اختلاس گر در ایران اسلامی؟!

سلام
طبق گفته قرآن مجید، دست دزد را باید قطع کرد و مسلما این حکم، نقش بازدارنده ای در ارتکاب به جرم دزدی دارد.
اینکه چرا در کشور ایران سلامی- شیعی اجرا نمی شود، حرف و حدیث های زیادی دارد. برای مثال اینکه گفته می شود، هنوز عدالت اقتصادی مد نظر اسلام در کشور ایران اجرا نشده است تا مردم به رفاع نسبی اقتصادی رسیده وعمل دزدی جرمی بزرگ باشد که باعث قطع ید شود! یا مثلا بنا به قول بعضی ها، قانون اساسی ما اشکالاتی دارد که باید اصلاح شوند تا دست برخی از آقازاده ها و مسئولین سود جو از رانت خواری و اختلاس و سو استفاده قطع نماید!
همچنان که می دانید، مساله قطع دست دزد برای اسلام ستیزان به نوعی حکم ابزاری در جهت نمایش خشونت در اسلام دارد!
در صورتیکه بسیاری از موافقین و طرفداران دوره پهلوی، از
رضاخان به جهت فرو کردن سر یک شاطر خائن به مردم (در پخت نان) درون تنور، به خوبی یاد می کنند و او را مردی عدالت پیشه، منتقم ولایق می دانند.
سوال اصلی اینجاست:

  1. به نظر شما، دلایل اینکه قطع ید دزد در ایران اجرا نمی شود چیست؟ حداقل چرا آنرا روی اختلاس گران و دزدان حکومتی که قبلا نیازهای اولیه و ثانویه شان تأمین بوده اجرا نمی کنند؟
  2. حداقل اگر این حکم روی اختلاس گران و دزدان و مسئولان فاسد حکومتی اجرا شود(که مردم دل خوشی از آنها ندارند)، آیا تصور اسلام ستیزان به قطع ید دزد عوض نمی شود؟
  3. آیا اجرای این حکم روی مفسدان اقتصادی در دولت همچون اختلاس گران عاملی کافی و عالی برای جلوگیری از این همه اختلاس و فساد اقتصادی نمی شود؟
با تشکر...