قمه زنی حقیقت مظلوم !!! ( پاسخ به شبهه )
تبهای اولیه
امام رضا (ع) فرمودند: محرم ماهى بود كه اعراب جاهلى حرمت آن را نگه مىداشتند و جنگ نمىكردند. اما در اين ماه بود كه خون ما را حلال شمردند و حرمت ما را شكستند و فرزندان و زنانمان را به اسيرى بردند و خيمه هايمان را به آتش كشيدند و دارايى هايمان را غارت كردند و حرمت رسول خدا را در مورد ما نگه نداشتند. همانا روز حسين (عاشوراء) مژه هاى ما را از شدت گريستن مجروح ساخت و اشكهايمان را جارى كرد و عزيز ما را در سرزمين گرفتارى و بلا ذليل كرد و ما را ميراث دار گرفتارى و بلا تا روز انقضاء (مرگ) نمود، پس بر مثل حسين، گريه كنندگان بايد گريه كنند؛ چرا كه گريه بر او گناهان كبيره را از بين مىبرد. سپس فرمود: زمانى كه محرم وارد مىشد، پدرم ديگر نمىخنديد و پيوسته محزون بود تا اينكه ده روز سپرى مىشد. زمانى كه روز دهم مىرسيد، آن روز، روز مصيبت و حزن و گريه اش بود و مىفرمود: اين همان روزى است كه حسين (ع) در آن كشته شده است.
ادامه دارد .....
(1). بحارالأنوار، ج 44، ص 283، باب 34، ثواب البكاء على مصيبته؛ الأمالي، صدوق، ص 128، المجلس السابع و العشرون؛ روضة الواعظين، ج 1، ص 169، مجلس في ذكر مقتل الحسين (ع)؛ المناقب؛ ج 4، ص 86، فصل في مقتله (ع)؛ وسائلالشيعة، ج 14 ص 504، باب 66، استحباب البكاء لقتل الحسين (ع) و ما أصاب أهل البيت (ع).
......
(1). بقره، آيۀ 155- 157.
هنگامى كه كاروان اسرا را به كوفه وارد كردند، مردم كوفه به تماشا آمده بودند و زنانشان گريه مىكردند، امّ كلثوم سر از محمل بيرون آورد و به ايشان فرمود: بس كنيد اهل كوفه! مردانتان ما را مىكشند و زنانتان بر ما مىگريند! داور ما و شما خداوند در روز قيامت باشد. در اين هنگام، ناگهان سرهاى شهدا و پيشا پيش آنها سرمبارك سيد الشهداء را كه بر نيزه كرده بودند، وارد كردند، ناگاه چشم حضرت زينب (س) به سر بريده برادرش افتاد كه بر نيزه بود و نيزه دار آن را به راست و چپ حركت مىداد، حضرت زينب (س) كه اين صحنه را ديد، سرش را به جلوى محمل كوبيدند و خون از زير موهايش جارى شد، بعد پارچهاى را روى آن گذاشته و اين اشعار را در رثاى برادر زمزمه كرد:
ادامه دارد ....
پی نوشت:
(1). در طى ماه هاى اخير از سوى برخى از افراد معلوم الحال حكم رهبرى درباره تحريم و ممانعت از قمه زنى، مورد خدشه قرار گرفت. در يكى از شهرستانها مطالبى در دو سى دى تحت عنوان «قمه زنى حقيقت مظلوم» تهيه شده و ادله مختلفى درباره استحباب و بلكه وجوب آن اقامه شده است. در اين برنامه از نظرات عدهاى از علما استفاده شده و تلاش فراوانى صورت گرفته تا قمه زنى به عنوان عملى شرعى و مستند به روايات نشان داده شود. در اين مقاله نگارنده بر آن است تا ادله فقهى مورد استناد اين ديدگاه را مورد بحث و بررسى قرار دهد.
(2). بحارالأنوار، ج 45، ص 115.
امام معصوم و پاره كردن لباس
ادامه دارد ....
پی نوشت:
(3). وسائلالشيعة، ج 3، ص 402، باب كفارة شقّ الثوب على الميت؛ عوالي اللآلي، ص 409، ج 3، باب الإيلاء؛ تهذيبالأحكام، ج 8، ص 325، باب الكفارات، ح 23، با اندكى اختلاف در الفاظ.
پيامبر فرمود: پيرى را در چهرۀ خود تغيير دهيد و خود را شبيه يهود نكنيد.
بعد از رسول خدا كه اسلام توسعه پيدا كرد، امير المؤمنين (ع) خضاب نمىكردند. همين مسئله مورد سوال شد كه حضرت رسول خضاب مىگذاشتند، چرا شما آن را ترك كرده ايد؟ اميرالمؤمنين (ع) در پاسخ فرمود:
إِنَّمَا قَالَ النَّبِيُّ (ص) ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ وَ أَمَّا الآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ فَامرُؤٌ وَ مَا اختَارَ «2»؛
زمانى كه رسول خدا امر به خضاب كردن فرمودند، دين در اقليت بود، اما امروز اسلام توسعه يافته است و مرزهاى آن به اقصى نقاط كشيده شده است. در اين وضعيت هر شخصى مخير است كه خضاب بگذارد و يا نگذارد.
با توجه به اثبات حكم اولى حرمت براى قمه زنى و اعمال مشابه آن، ديگر براى اثبات حرمت آن به حكم ثانويه نيازى نيست. از اين رو قمه زنى حتى اگر وهن مذهب هم نباشد و لطم اگر موجب هيچ مفسدهاى هم نگردد، باز هم حراماند و اين حرمت، تعبدى و متكى به روايات است. تأكيد ما بر اين مطلب به آن جهت است كه برخى با خدشه در مفسده دار بودن اين اعمال سعى در مجاز نشان دادن آنها دارند.
ادامه دارد....
پی نوشت:
(2). همان، ص 87، باب (44) استحباب خضاب الشيب.
ادامه دارد....
پی نوشت:
اوّلًا: مكاشفات عارفان و سالكان- اگر چه بسيار وارسته و مقرّب باشند- نزد هيچ فقه و اسلامشناسى در زمره ادله شرعى نيست؛ زيرا تنها حضرات معصومين (ع) هستند كه فعل، قول و تقريرشان براى مردم حجت است و كردار و گفتار غير آنها حجيت شرعى ندارد
منبع:
با تلخیص
سلام ...
نمي خواستم ادامش بدم ولي شما زحمت كشيدين يه تاپيك جداگانه زدين
خيلي ممنون از پاسخ تون ولي خيلي برام مستدل نبود و قانع نشدم :Labkhand: ولي لطفا نمي خواد ادامه بدين :Labkhand:
ديشب كتاب "الشعائرالحسينية بين الاصالة والتجديد" رو پدرم باز كردند و فتواي مرجع بزرگوار آية الله نائيني (اعلي الله مقامه) رو در مورد عزاداري امام حسين عليه السلام خوندند و پشت سرش فتاواي مراجع معظم ديگه رو نشون دادند ...
به نظر من همين طور كه مساله ي شهادت و شفاعت و ... امام حسين با بقيه ي ائمه عليهم السلام متفاوت هست عزاداري امام حسين عليه السلام هم با بقيه ي اهلبيت عليهم السلام متفاوت هست
موفق و پيروز باشيد :Gol:
سلام ... نمي خواستم ادامش بدم ولي شما زحمت كشيدين يه تاپيك جداگانه زدين خيلي ممنون از پاسخ تون ولي خيلي برام مستدل نبود و قانع نشدم ولي لطفا نمي خواد ادامه بدين ديشب كتاب "الشعائرالحسينية بين الاصالة والتجديد" رو پدرم باز كردند و فتواي مرجع بزرگوار آية الله نائيني (اعلي الله مقامه) رو در مورد عزاداري امام حسين عليه السلام خوندند و پشت سرش فتاواي مراجع معظم ديگه رو نشون دادند ... به نظر من همين طور كه مساله ي شهادت و شفاعت و ... امام حسين با بقيه ي ائمه عليهم السلام متفاوت هست عزاداري امام حسين عليه السلام هم با بقيه ي اهلبيت عليهم السلام متفاوت هست موفق و پيروز باشيد
سلام و تشکر از اظهار نظرتان ای کاش بیشتر در مورد این فتاوا توضیح می دادید ، خیلی مشتاقم که متن کتاب مورد نظر را ببینم ولی تردید دارم که فتوا به آیت الله نائینی ره مستند باشد الان در سفر تبلیغی هستم و منابع متقنی برای تحقیق ندارم از این رو اگر متن فتوا را در اینجا قرار می دادید یا برایم در پیام خصوصی می فرستادید ، خیلی مفید بود .
بله دستگاه با عظمت امام حسین علیه السلام از خیلی جهات با دیگر ائمه علیهم السلام متفاوت است از جمله در عزاداری اما مقدار تفاوت و محدوده صحیح آن را اجتهاد و مراجع عظام تقلید در هر زمان که مرجع شیعه هستند ، مشخص می کنند.
البته مقاله ای را که در پست های قبل آوردم ، چون به صورت کلی قبول داشتم نقل کردم اما در برخی از جزئیات اشکالاتی هم دارد (همانطور که هر مقاله و متنی ممکن است چنین باشد) مانند اینکه نویسنده محترم بیان داشته است که در روایات جز گریه برای سید الشهداء علیه السلام توصیه دیگری نشده است در حالی که روایاتی داریم که جزع کردن و بی تابی کرد در شهادت حضرتش را جایز شمرده اند .
موفق باشیدممنون از مطالبي كه قرار داده شد.
متاسفانه برخي از عزاداري ها مشكل دارن .خلاصه اين مطالب رو من توي برخي اماكن مذهبي قرار ميدم .در مورد آداب نادرست عزاداري اگه مطلب ديگه اي هم هست بفرماييد . يا منبع معرفي فرماييد .
با تشكر
سلام و تشکر از اظهار نظرتانای کاش بیشتر در مورد این فتاوا توضیح می دادید ، خیلی مشتاقم که متن کتاب مورد نظر را ببینم ولی تردید دارم که فتوا به آیت الله نائینی ره مستند باشد الان در سفر تبلیغی هستم و منابع متقنی برای تحقیق ندارم از این رو اگر متن فتوا را در اینجا قرار می دادید یا برایم در پیام خصوصی می فرستادید ، خیلی مفید بود .
بله دستگاه با عظمت امام حسین علیه السلام از خیلی جهات با دیگر ائمه علیهم السلام متفاوت است از جمله در عزاداری اما مقدار تفاوت و محدوده صحیح آن را اجتهاد و مراجع عظام تقلید در هر زمان که مرجع شیعه هستند ، مشخص می کنند.
با سلام و تشكر و عرض پوزش از ديركرد
اين متن از كتاب شعائرالحسينيه بين الاصالة والتجديد / محاضرات سماحة الاستاذ الشيخ محمد السند / ملحق صفحه ي 425 /
فتوي الامام النائيني (قدس سره) حول الشعائرالحسينيه
...
الثانية : لا اشكال في جواز اللطم بالايدي علي الخدود و الصدور حد الاحمرار و الاسوداد ، بل يقوي جواز الضرب بالسلاسل ايضا علي الاكتاف و الظهور ، الي الحد المذكور ، بل وان تادي كل من اللطم و الضرب الي خروج دم يسير علي الاقوي ، واما اخراج الدم من الناصية بالسيوف و القامات فالاقوي جواز ما كان ضرره ماموناً
و كان من مجرد اخراج الدم من الناصيه بلا صدمة علي عظمها و لا يتعقب عادة بخروج ما يضر خروجه من الدم ، و نحو ذلك ، كما يعرفه المتدبرون العارفون بكيفية الضرب ، ولو كان عند الضرب ماموناً ضرره بحسب العادة ، ولكن اتفق خروج تادم قدر ما يضر خروجه لم يكن ذلك موجباً لحرمته و يكون كمن توضا او اغتسل او صام آمناً من ضرره منه ، لكن الاولي ، بل الاحوط ، ان لا يقتحمه غير العارفين المتدربين و لا سيما الشبان الذين لا يبالون بما يوردون علي انفسهم لعظم المصيبة وامتلاء قلوبهم من المحبة الحسينية ....
5 ربيع الاول سنة 1345ه
حررهالاحقر
محمد حسين الغروي النائيني
در ادامه ي فتواي مرحوم نائيني (قدس سره) فتاواي سيزده تن از مراجع و علماي عظام ديگر كه دلالت بر صحت و قبولي اين فتوي هست نوشته شده است .
********************
قطعا و مسلما عزاداري امام حسين عليه السلام با عزاداري باقي اهلبيت عليهم السلام متفاوت است و بايد چنين باشد .
چرا كه شهادتش نيز متفاوت بود و او سيدالشهدا بود .
اونقدر مهم و متفاوت بوده كه خود علما و مراجع عظام بابي مشخص براي عزاداري سيدالشهدا باز كردند و جواز لطم و جراحت رو هم دادند ...
ضمن اينكه بر اساس روايات همانا شهادت ابي عبدالله الحسين عليه السلام حرارتي در دل مومنين ايجاد كرده است كه تا قيامت به سردي نمي گرايد ...
جزاك الله خيرا جزا :Gol:
با سلام و تشكر و عرض پوزش از ديركرد اين متن از كتاب شعائرالحسينيه بين الاصالة والتجديد / محاضرات سماحة الاستاذ الشيخ محمد السند / ملحق صفحه ي 425 / فتوي الامام النائيني (قدس سره) حول الشعائرالحسينيه ... الثانية : لا اشكال في جواز اللطم بالايدي علي الخدود و الصدور حد الاحمرار و الاسوداد ، بل يقوي جواز الضرب بالسلاسل ايضا علي الاكتاف و الظهور ، الي الحد المذكور ، بل وان تادي كل من اللطم و الضرب الي خروج دم يسير علي الاقوي ، واما اخراج الدم من الناصية بالسيوف و القامات فالاقوي جواز ما كان ضرره ماموناً و كان من مجرد اخراج الدم من الناصيه بلا صدمة علي عظمها و لا يتعقب عادة بخروج ما يضر خروجه من الدم ، و نحو ذلك ، كما يعرفه المتدبرون العارفون بكيفية الضرب ، ولو كان عند الضرب ماموناً ضرره بحسب العادة ، ولكن اتفق خروج تادم قدر ما يضر خروجه لم يكن ذلك موجباً لحرمته و يكون كمن توضا او اغتسل او صام آمناً من ضرره منه ، لكن الاولي ، بل الاحوط ، ان لا يقتحمه غير العارفين المتدربين و لا سيما الشبان الذين لا يبالون بما يوردون علي انفسهم لعظم المصيبة وامتلاء قلوبهم من المحبة الحسينية .... 5 ربيع الاول سنة 1345ه حررهالاحقر محمد حسين الغروي النائيني در ادامه ي فتواي مرحوم نائيني (قدس سره) فتاواي سيزده تن از مراجع و علماي عظام ديگر كه دلالت بر صحت و قبولي اين فتوي هست نوشته شده است . ******************** قطعا و مسلما عزاداري امام حسين عليه السلام با عزاداري باقي اهلبيت عليهم السلام متفاوت است و بايد چنين باشد . چرا كه شهادتش نيز متفاوت بود و او سيدالشهدا بود . اونقدر مهم و متفاوت بوده كه خود علما و مراجع عظام بابي مشخص براي عزاداري سيدالشهدا باز كردند و جواز لطم و جراحت رو هم دادند ... ضمن اينكه بر اساس روايات همانا شهادت ابي عبدالله الحسين عليه السلام حرارتي در دل مومنين ايجاد كرده است كه تا قيامت به سردي نمي گرايد ... جزاك الله خيرا جزا
با سلام و تشکر از اینکه با نقل این فتوا بحث ما را کامل تر فرمودید
همانطور که در مقاله ای که در اول تاپیک هم آورده ام ، آمده است (البته حقیر هم بخشی را بخاطر اختصار حذف کردم )، فتوای علمای قدیم به جواز قمه زنی و ایجاد جراحت در عزاداری امام حسین علیه السلام بخاطر مصالح عصر خود و از جهت احکام ثانویه بوده است و ملاک عمل ما در زمان حاضر فتاوای مراجع معاصر است که با توجه به مصالح کنونی ، فتوا به عدم جواز چنین کارهایی داده اند .
مسلما امام حسین علیه السلام هم به اینگونه عزاداری که موجب وهن شیعه در دنیاست (و جایگزین مناسبی هم برای آن وجود دارد ) ، راضی نیست.
برای توضیح بیشتر اینجا را هم ببینید.
..یا ستار..
با سلام..
ضمن تشکر از استاد ارجمند جناب سجاد؛بابت این سر فصل ........
یک بحثی در فقه هست در مورد مرجعیت عرفی ؛به نظر مشکل این نوع مصادیق عزاداری مربوط به ان می شود... به نظر اختلاف فتاوی در موارد مرجعیت عرفی نیز همین باشد...
اساتید بزرگوار و دوستان محترم ؛همان طور که می دانند ؛عزاداری برای ابا عبدالله یک مسئله شرعی و امضایی از طرف شارع است ؛ولی مصادیق این عزاداری عرفی است ؛...
به عنوان مثال به این گزاره توجه نمایید:
[="red"]عزاداری سید الشهدا مستحب است.[/]
همانطور که مشخص است این یک گزاره شرعی است که نهاد این گزاره یعنی (عزاداری) عرفی می باشد و بیان فهم ان به عهده عرف است؛به عبارتی فهم عرف از عزاداری و ماتم معلوم است ؛ولی تطبیق این فهم بر مصادیق عزاداری نیز ایا کار عرف است یا خیر و اگر هست کدام عرف ؛به نظر مشکل در این مسئله باشد...
حال به عنوان مثال به این قضیه توجه نمایید:
قمه زنی عزاداری است.
بنا بر این گزاره ؛قمه زنی یکی از مصادیق عزاداری است ؛ولی تطبیق مفهوم عزاداری بر قمه زنی کار کدام مرجعیت عرف است .....
اصولا ایا قمه زنی عزاداری واقعی است یا عزاداری عرفی ؛در حالی که دوستان می دانند ؛در قضایایی که قراینی وجود نداشته باشد ؛حکم؛ واقع خارجی موضوع را مد نظر دارد؛...
مثلا وقتی شارع می گوید ؛خمر حرام است،منظور واقع خمر است نه خمر عرفی ،یعنی خمری که عرف بگوید خمر است ولی در واقع خمر نباشد که حرام نیست...
پس اینکه مصادیق عزاداری را چه تهادی معرفی می کند و کار تطبیق مفهوم ان بر مصادیق کار کدام مرجعیت عرفی می باشد؛این بر می گردد به تقدم خبرگی و دقت نهادها....
مثلا ممکن است یک وقت مرجعیت عرف ؛مجتهد باشد ،یک وقت مردم یا عرف عام و یا عرف خاص (گروهی از متدینین ) ویا کارشناسان خبره در ان کار ، و یا عقل و یا شرع و قانون گذار و غیرهم ....نتیجتا کار تطبیق کار هر عرفی نیست ؛بلکه ان عرفی مورد قبول است که دقت و خبرگی ان در امر مربوطه بیشتر باشد والا خیلی از موارد تطبیق ناشی از غفلت عرف می باشد ؛ونتیجتا نشناختن طریق صحیح.....
پس تطبیق و داوری مفاهیم بر مصادیق خارجی ؛کار هرمرجعیت عرفی نیست ؛و تحت عرف خاص خودش باید باشد؛مثلا کارهای پیچیده شبکه بانک داری و غیرهم کار فرد مجتهد و یا افراد عام نیست ؛بلکه نیاز به اشخاص و کارشناسان همان عرف را دارد....نتیجتا مرجعیت تطبیق در این گونه موارد کارشناسان هستند..
در مرجعیت عرفی ؛مفاهیم عرفی ؛و برداشت از ادله شرعی کار عرف مردمی است؛ولی تطبیق این مفاهیم بر مصادیق ؛کار نهادهای عرفی خبره تر ....
خلاصه اینکه مرجعيت عرف در تعيين مفاهيم غير از مرجعيت آن در تطبيق مفاهيم بر مصاديق است؛که بدبختانه قمه زنی نیز دائر بر مدار ان قرار گرفته است.....علی ایو حال تطبیق مفهوم عزا بر قمه زنی از دسته مشکلات این چنینی است ؛که هنوز یک پا در هواست...هر نهادی برای خودش یک جور نظر می دهد.....یک بار کار داوری بر عهده عرف عام است ؛یعنی مردم و یک بار مجتهد خود این مرجعیت را به عهده می گیرد ؛یک بار عرف خاصی نظر می دهند(گروهی از اشخاص)؛در حالی که حق تقدم با نهاد و ارگان خبره تر در حیطه موضوع مورد بحث است.....
به نظر ؛مشکل اصلی مصادیق عزای سید الشهدا اختلاف و اشکال در همین تطبیق و داوری مرجعیت عرفی باشد!که وضعش درست مشخص نیست!
این برداشت حقیر می باشد....البته در بحثی که با یکی از روحانیون تندرو بود ؛این مطلب نمایان بود..
یاحق
زدن قمه از نظر علمای متفاوت چه حکمی دارد
با سلام به شما کاربر محترم
برای جواب سوالتان می توانید به ادرسهای زیر مراجعه کنید
http://www.askdin.com/showthread.php?t=230 پست 4
http://www.askdin.com/showthread.php?t=9321
سلام :Gol:
تشکر از استاد سجاد بابته توضیح جامع و کاملشون
بنده تا قبل از عاشورای امسال هیچ ذهنیتی از قمه و قمه زدن نداشتم
تا عاشورا در کربلا...
افتضاح بود!
2 روز قبل از عاشورا در حرم ها از ارتفاع 3 متری تا زمین(در خود حیاط حرم و همچنین ضریح) پلاستیک کشیدند!
فاجعه بود عاشورا عکساش هم بخواهید دارم میتونم بذارم تو سایت
همه ی خیابون ها بین الحرمین با خون یکی بود
انگار داشتند سرشونو شانه میزدن با قمه!
تمام صورتشون با خون یکی بود
همچنین لباس ها
و با همون حال هم میرفتن تو حرم
امام هامون هنوز که هنوزه مظلوم اند....:Sham:
امان از جهل....:Sham:
علی یارتان:Gol:
سلام
یه حسی به ادم دست میده وقتی این صحنه رو میبنه
من 2 سال پیش دیدم هنوز محرم میاد دوست دارم ببینم !
مخالف خان تعزیه روز عاشورا وقتی سرامام حسین جدا کرد باهمون شمشیری دستش بود ناخوداگاه به سرش میزد!
میگفت یاحسین مظلوم
همه مردم هم دنبالش سینه میزدن
خیلی جالب بود
درسته افراطی بازی ولی عشق بازی چه میکنه
از توهین کردن در جایی که هیچ نمی دانید و آن هم توهین به عزادار امام حسین علیه السلام!!!!!!!!!!!!!! بپرهیزید که دنیا و آخرتتان را ویران می کنید%%%
اگر چشم ببندیم و نگوییم تمام مراجع اقلا پر واضح است که اغلب مراجع گذشته و حال این شعیره مقدسه را جایز می شمارند(عده ای مستحب و عده ای واجب). حکم شما نیز بدستور معصومین علیهم السلام این است که از مرجع خود اطاعت کنید و به سخن یاوه سرایان و سانسور کننده ها و تحریف کننده ها گوش ندهید.
والسلام.
سلام
خودزنی چرا؟
به نظرم در هیچ صورتی صحیح نیست.
مهم از دل بودن عزاداریه. اینکه شما چرا عزاداری می کنی، بخاطر چه هدفی...
حالا اگه کسی از دل عزاداری نکنه اما خودزنی کنه چه فایده؟
یا اگه واقعا دلسوخته باشه خودزنی کنه برای چه هدفی؟
ولی به نظرم کسی که عاشق حسین (ع) باشه خودزنی نمی کنه
...
البته اساتید ببخشید. نظرمو گفتم
آهان من هم ميخواستم بحث شروع بشه حالا شما نظرات منو بشنو.
اصلا شما تا حالا هيئت رفتي؟
ببينيد من هيئت ميرم ( البته به خاطر خدا ) و اونجا بعضي وقت ها يه چيز هاي جگرسوز گفته ميشه كه آدم نميتونه خودشو نگه داره و البته من هم موافقم كه اگه خداي نكرده ما بخاطر رياكاري يا اينكه از دور و بري ها تحسين بشنويم حتي كوچكترين كار ممكن هم گناهه چه برسه كه آدم به خودش ضرر برسونه ولي معتقدم اگه به خاطر خدا و به تبعيتش به خاطر امام حسين و يا ساير امامان ( كلهم نور واحد ) باشه گناه نيست همونطور كه آيت الله وحيد خراساني ميگن در عزاداري بايد سنگ تموم گذاشت.
با سلام . منم میخواستم تو بحثتون شرکت کنم.
به نظر منم اگه که این کار برای ریا نباشه اشکالی نداره و چه بسا ثوابم داره. اما چه بهتره که آدم توی خلوتش اینجوری عذاداری کنه . شاید وقتی لخت میشیم تا سینه بزنیم یا حتی خودزنی کنیم؛ باعث انزجار یک یا چند نفر از عذاداری و شرکت در هیات بشیم
همه چیز اعتدالش خوبه:Sham:
سلام
منم نظرم را می گم
ببینید مذهب ما به عنوان برترین روش زندگی یک مذهب متعادل و منطقی و اعمال آن بر پایه تفکر بنا شده است
و اگر نظر من باشد هم می تواند خطا باشد و هم نباشد
اما با قمه زنی مخالفم!!!
و با سینه زنی تا حدی که به جسم آسیب نرسد قبول دارم(محکم زنی تا مرض اولین قسمت وجوب دیه و )
خوب با اجازه:Gol:
با سلام
از خودم می پرسم اگر بنده خودم را هم با هر وسیله ای در عزاداری امام حسین (ع) مورد رنج و سختی قرار دهم که سودی به کس دیگری نرساند و حتی یک بنده خدا هم فایده ای از کار بنده نگیرد ، به طور خلاصه چه نفعی برای امام حسین (ع) و دین مبین اسلام دارد ؟
امام حسین (ع) برای اینکه بتواند سدی به بزرگی اقدام خود در کربلا در برابر اعمال یزید و یزیدیان و ایجاد کند تا از دست رفتن اسلام ناب جلوگیری کند خود و خانواده اش را به کربلا رساند تا در آینده اسلام به سمت تحریف و مشکلات دیگر نرود .
اگر بنده با قمه کله خود را زخمی کنم ، جلوی کاری را گرفتم ؟ قرآن زنده می ماند ؟ و ... ؟
بهتر نیست من این شور حسینی خود را با شعور حسینی همراه کنم و با توضیح و نشر عقاید واقعی حسینی و اسلام ناب حداقل یک نفر را برای لحظه ای به فکر بیاندازم که واقعا خدا کسیت و چرا هستیم ؟
هنوز هم نظری دارم که به جای سینه زنی و قمه زنی و امثال آن می توانیم در همان حال و هوا به فکر و اندیشه در خصوص خداوند و دین واحد الهی بپردازیم .
خروجی این کار بیشتر از سینه زنی و قمه زنی نیست ؟
به امید موفقیت
در چه صورتي خود زني در عزاداري ها صحيح است؟
با سلام و احترام
مطالعه تاپیک زیر تا حد زیادی پاسخگوی سوالات خواهد بود:
http://www.askdin.com/thread9321.html
سالم و سربلند باشید.
سلام
شعور حسيني به جاي خود،
بعضي اوقات انسان در هيئت چيزي رو ميشنوه كه خارج از تحمل و حد انسانيه يا چيزي رو درك مي كنه كه بقيه درك نمي كنند.
قمه يا خود زني اگر براي ريا يا جو گير شدن باشه مسلما گناهه
اما اگر حقيقي و از دل باشه قطعا چيزي نيست كه دست خود آدم بوده باشه ،
عمق ماجرا اينقدر فجيعه كه مارو از خود بي خود مي كنه!
با سلام منم میرم هیئت اونم هیئتی که لخت میشن و خودزنی هم میکنن ( بدجور) هیئت حیدریون
و شهرمون هم پایتخت شور و شعور حسینی هستش شهر زنجان
من هم با آقای الکس و دیوانه ی عشق حسین موافقم
بعضی اوقات تو هیئتها چیزی میگن که دل آدم میسوزه و گریه نمیتونه حق مطلب رو ادا کنه و آدم مجبور میشه خود زنی کنه یعنی یه حالتی دست میده که نمیشه تحمل کرد
با قمه زنی هم اگه آقامون امام خامنه ای حرام نمیکردن موافق هستم
دیروز هم یکی از پیر غلامان ارباب حسین فوت کردند که خیلیا میشناسنش (حاج تقی شریعتی) که خودش و قمه زنیش و نوکری امام حسین (ع) تو همه جا معروفه برای شادی روحش صلوات
ان شا الله که عزاداری هممون قبول درگاه خدا بشه و مورد شفاعت امام حسین قرار بگیریم
به قول اقای حاج اسماعیل وثاقی (مداح و پیرغلام سیدالشهدا)
احساس سوختن به تماشا نمیشود
من هم با دوستان عزیز reza1001 و دیوانه عشق حسین موافقم . بعضی اوقات تو هیئتها روضه هایی خوانده میشه که تصورش واسه ادم سخته ولی متاسفانه اتفاق افتاده و شنیدن این مصائب ادم رو ازخود بی خود میکنه .
در ضمن من هم به نوبه خود رحلت عاشق و پیرغلام اباعبدا..الحسین حاج محمدتقی شریعتی را خدمت جامعه حسینی تسلیت عرض میکنم . روحش شاد
آیا اگر قمه زنی حقیقی باعث مرگ انسان شود این خود کشی محسوب می شود؟
با تشکر از سئوال شما جناب Thinker گرامی
اگر به قصد کشته شدن ، قمه بزند ، خودکشی محسوب می شود . (1)
همیشه موفق باشید
پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
من این وحشی گریها رو که میبینم با خودم میگم ای کاش ما ایرانیها شیعه نبودیم.متاسفانه بخاطر همین حرکات زشت و وحشیانه باید هویت ایرانی خودم رو پنهان کنم و یا با شرم وعرق آن را هویدا کنم.حتی حیوانات هم چنین رفتار ناهنجاری با یک دیگر ندارند اما ببنید شیعان چطور آن را در حق فرزندان خود روا میدارند.
شما ها هم آبروی امامان رو بردید هم آبروی ایرانیها را
به نظر من اونايي كه عزاداري نكردن و فقط اظهار نظر ميكنن نميدونن چه خبره.
اگه يه بار بيايد تبريز و واستون يه روضه بخونن در مورد قتل گاه اون (اين روضه ي قتل گاه فقط مثاله در كل عرض كردم) موقع اگه خودتونو نكشين يا دلتون از سنگه يا موضوعو نفهميدين يا ...
پس خواهشا از دور نگاه نكنين بعدش هم اظهار نظر. هرچيزي جاي خودشو داره. در عزاي امام حسين اگه خودتم بكشي جا داره چه برسه به...
و شاعر ميگه:
جايش بوده تاكنون پايت سر دهم / آقا جان تو درگذر از كوتاهيم...
يا اهل العالم قتل الحسين بكرببلا عطشانا
من این وحشی گریها رو که میبینم با خودم میگم ای کاش ما ایرانیها شیعه نبودیم.متاسفانه بخاطر همین حرکات زشت و وحشیانه باید هویت ایرانی خودم رو پنهان کنم و یا با شرم وعرق آن را هویدا کنم.حتی حیوانات هم چنین رفتار ناهنجاری با یک دیگر ندارند اما ببنید شیعان چطور آن را در حق فرزندان خود روا میدارند.
شما ها هم آبروی امامان رو بردید هم آبروی ایرانیها را
اصلا اشكالي نداره شما ميتونين غيرايراني و غيرشيعه هم باشين و بااين حرفايي كه ميزنين هيچ فرقي با شاهين نجفي (لعنه الله) ندارين.
شماها ترسويين
واقعا واسه خودم متاسفم كه يه چنين افرادي اسم خودشونو گذاشتن شيعه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ابن اعمال و رفتار بسیار زشت و ناپسنده و به جز وحشیانه نشان دادن مذهب شیعه در نظر مردم دنیا سود دیگه ای نداره،باید حسینی بود و حسینی زیست
ابن اعمال و رفتار بسیار زشت و ناپسنده و به جز وحشیانه نشان دادن مذهب شیعه در نظر مردم دنیا سود دیگه ای نداره،باید حسینی بود و حسینی زیست
هيچ كس نميتونه حسینی باشد و حسینی بزيسد ولي ميتوان با استفاده از اين موقعيتها (شيعه بودن و عزاداري كردن و لطمه زدن و قمه زدو و...) براي آن حضرت مظلوم كمي از گناهان كاست و بهشتي شد.
اين موضوع قبلا برايم اثبات شده.
در ضمن شماها شعر نديديد و نشنيديد كه لطمه بزنيد. اگه واسه منم شعرهاي كودكانه ي محمود كريمي رو بخونن گريم نميگيره چه برسه به لطمه زني.
هيچ كس نميتونه حسینی باشد و حسینی بزيسد ولي ميتوان با استفاده از اين موقعيتها (شيعه بودن و عزاداري كردن و لطمه زدن و قمه زدو و...) براي آن حضرت مظلوم كمي از گناهان كاست و بهشتي شد.
اين موضوع قبلا برايم اثبات شده.
در ضمن شماها شعر نديديد و نشنيديد كه لطمه بزنيد. اگه واسه منم شعرهاي كودكانه ي محمود كريمي رو بخونن گريم نميگيره چه برسه به لطمه زني.
به نام خدا.
بله خوب به هر حال ، بریم یکم گناه کنیم بعد بیایم قمه بزنیم تو سرمون و شبش هم خوشحال که آقا ما بخشیده شدیم. این چه حرفیه؟ جای اینکارا ببینید امام حسین(ع) برای چی ایستاد و ننشست؟ راه امام حسین(ع) رو ادامه بدید. برای شهیدای خودمون میگیم "شهید عزادار نمیخواهد رهرو میخواهد" برای امام شهیدمون(ع) نمیگیم؟
با آرزوی سلامتی ، ستایشگر :Gol:
[="Teal"]قمه زدن کار درستیه! اما فقط و فقط در خفا! (اگر برای امام حسین قمه میزنید تو یک جای بسته و بدون دوربین و مبایل و عکاس هم میتونید قمه بزنید امام حسین همه جا رو میبینه)
اما قمه زدن در جایی که انظار عمومی باشه و بازتاب جهانی داشته باشه و چمیدونم کسی با مبایلش فیلم بگیره و کلیپ بشه و ... کار صدردرصد اشتباهیه و تمام زحمات امام حسین رو به باد میده!
امام حسین برای نشون دادن درستیه مکتب شیعه شهید شد و شما با این کارتون مکتب شیعه رو خدشه دار میکنید!
کی با این حرفهای بالای من مخالفه؟
بیاد با هم بحث کنیم[/]
قمه زدن کار درستیه! اما فقط و فقط در خفا! (اگر برای امام حسین قمه میزنید تو یک جای بسته و بدون دوربین و مبایل و عکاس هم میتونید قمه بزنید امام حسین همه جا رو میبینه)
اما قمه زدن در جایی که انظار عمومی باشه و بازتاب جهانی داشته باشه و چمیدونم کسی با مبایلش فیلم بگیره و کلیپ بشه و ... کار صدردرصد اشتباهیه و تمام زحمات امام حسین رو به باد میده!
امام حسین برای نشون دادن درستیه مکتب شیعه شهید شد و شما با این کارتون مکتب شیعه رو خدشه دار میکنید!کی با این حرفهای بالای من مخالفه؟
بیاد با هم بحث کنیم
به نام خدا.
من با جمله اولتون مخالفم.
با تشکر ، ستایشگر :Gol:
[="Teal"]من با جمله اولتون مخالفم.
قمه زدن کار درستیه؟ با این مخالفید؟
خب میشه بگید با ذکر شرایطی که گفتم اگر قمه زده بشه چرا شما باهاش مخالفید؟[/]
قمه زدن کار درستیه؟ با این مخالفید؟خب میشه بگید با ذکر شرایطی که گفتم اگر قمه زده بشه چرا شما باهاش مخالفید؟
به نام خدا.
چون باعث صدمه زدن به بدن میشه.
با تشکر ، ستایشگر :Gol:
چون باعث صدمه زدن به بدن میشه.
خیر ! برید از کسانی که قمه میزنند بپرسید که چطور به صورت معجزه آسایی بعد از عزاداری سرشان به حالت اول برگشته است!
در ضمن اگر اینطور حساب کنیم سینه زنی هم باعث صدمه به بدن میشود!
زنجیر زدن هم باعث صدمه به بدن میشود!
اصل هم همین است! که خود را مصدوم حسین کنیم ! اما خداوند خودش درمانگر مصدومان حسین است و به هیچ طبیب و دارویی هم نیازی نیست!
بروید آمار بگیرید چند درصد کسانی که قمه میزنند به دکتر مراجعه کرده اند تا درمان شوند؟
اگر آثاری هم بماند آن درمانگر شب اول قبر انسان است و شخص به ان افتخار میکند! اما هیچ مشکلی در زندگی اش بوجود نمیاورد! شک نکنید!
خیر ! برید از کسانی که قمه میزنند بپرسید که چطور به صورت معجزه آسایی بعد از عزاداری سرشان به حالت اول برگشته است!
در ضمن اگر اینطور حساب کنیم سینه زنی هم باعث صدمه به بدن میشود!
زنجیر زدن هم باعث صدمه به بدن میشود!
اصل هم همین است! که خود را مصدوم حسین کنیم ! اما خداوند خودش درمانگر مصدومان حسین است و به هیچ طبیب و دارویی هم نیازی نیست!
بروید آمار بگیرید چند درصد کسانی که قمه میزنند به دکتر مراجعه کرده اند تا درمان شوند؟
به نام خدا.
بله. سینه زنی ناجور که بدن سرخ بشه و بسوزه هم نادرسته. زنجیر زنی هم همینطور.
اصل چیست؟ که ما خودمان را مصدوم بکنیم؟ چرا؟ که چه بشود؟ ما مصدوم بشویم زخم امام حسین (ع) کمتر میشود؟ یا اینکه ما آدم تر میشویم؟ شما که میگید جای زخمش از بین میره ، پس اثر پایدار نداره. چه تاثیری در روند آدم بودن ما داره؟
خیر الامور اوسطها برادر.
با تشکر ، ستایشگر :Gol:
به نام خدا. بله. سینه زنی ناجور که بدن سرخ بشه و بسوزه هم نادرسته. زنجیر زنی هم همینطور. اصل چیست؟ که ما خودمان را مصدوم بکنیم؟ چرا؟ که چه بشود؟ ما مصدوم بشویم زخم امام حسین (ع) کمتر میشود؟ یا اینکه ما آدم تر میشویم؟ شما که میگید جای زخمش از بین میره ، پس اثر پایدار نداره. چه تاثیری در روند آدم بودن ما داره؟ خیر الامور اوسطها برادر. با تشکر ، ستایشگر
پس کم کم بگید اشک ریختن هم که بعدا از بین میرود چه تاثیری در انسان دارد! مگر شما فکر میکنید انسان به خاطر آثارش است که سینه میزند یا قمه میزند! از عشق حسین است! سینه میزند تا شب اول قبر که نکیر و منکر وارد قبر شدند بوی سینه ی سوخته ی شخص انها را ملایم کند و از عذاب شخص کم شود! من منظورم این بود که آثار جسمانی اش از بین میرود نه آثار معنوی اش!
بله بهترین امور وسط آن است ! من هم نگفتم کسی محکم قمه بزند که خودکشی کند و نگفتم کسی محکم سینه بزند که پوستش کنده شود ! از طرف خودتان برای من جمله نسازید!
من گفتم حکمت قمه زنی در خفا همان حکمت سینه زنی و زنجیر زنی است! و اگر بخواهیم با قمه مخالفت کنیم باید با سینه و زنجیر و اشک هم مخافت کنیم و کم کم باید قید امام حسین را بزنیم!
ما مصدوم بشویم زخم امام حسین (ع) کمتر میشود؟ یا اینکه ما آدم تر میشویم؟
ما نماز بخوانیم که چه؟ قران که چه؟ آدم تر میشوم؟ یا از گناهانمان کمتر میشود؟
به نام خدا.
پس کم کم بگید اشک ریختن هم که بعدا از بین میرود چه تاثیری در انسان دارد! مگر شما فکر میکنید انسان به خاطر آثارش است که سینه میزند یا قمه میزند! از عشق حسین است! سینه میزند تا شب اول قبر که نکیر و منکر وارد قبر شدند بوی سینه ی سوخته ی شخص انها را ملایم کند و از عذاب شخص کم شود! من منظورم این بود که آثار جسمانی اش از بین میرود نه آثار معنوی اش!
پس از عشق حسین نیست. حب به نفس است که سینه میزند تا فردا خودش راحت تر باشد.
بله بهترین امور وسط آن است ! من هم نگفتم کسی محکم قمه بزند که خودکشی کند و نگفتم کسی محکم سینه بزند که پوستش کنده شود ! از طرف خودتان برای من جمله نسازید!
من گفتم حکمت قمه زنی در خفا همان حکمت سینه زنی و زنجیر زنی است! و اگر بخواهیم با قمه مخالفت کنیم باید با سینه و زنجیر و اشک هم مخافت کنیم و کم کم باید قید امام حسین را بزنیم!
شما در پاراگراف اول میفرمایید :
پس کم کم بگید اشک ریختن هم که بعدا از بین میرود چه تاثیری در انسان دارد!
یعنی یک چیزی که من در ذهن هم نداشتم رو به من نسبت میدید بعد هم به من میگید از طرف خودتان برای من جمله نسازید؟ خوب من چیزی نگفتم برادر من! :khandeh!:
این حکمت را از کجا میفرمایید؟ حدیثی ، روایتی ، دست نوشته ای؟ یا خودتون اینجور فکر میکنید؟
ما نماز بخوانیم که چه؟ قران که چه؟ آدم تر میشوم؟ یا از گناهانمان کمتر میشود؟
نماز بخوانیم به هزاران دلیل :
1- شکر نعمت کنیم از خالق
2- غرور نداشته باشیم در برابر خالق
3- یادآوری بکنیم برای خودمان دیدار با خالق را
و ....
قرآن بخوانیم تا ببینیم خدا چه گفته ، تا به دستوراتش عمل کنیم. زیاد بخوانیم تا مدام با خدا در ارتباط باشیم.
اگر عمل بکنیم بله آدم تر میشویم و به حسناتمان اضافه میشود.
ببینید ، خدا روزه را واجب کرده اما همین روزه به سلامتی انسان ضرر بزند میشود حرام. عزاداری خوب است ، یادآوری مظلومیت های ائمه (ع) و اهل بیت خوب است اما نباید به تن ضرر زد. چرا؟ چون تن امانت خداست. هر جور گرفتیم باید همونجور پس بدیم.
با تشکر ، ستایشگر :Gol:
[="Teal"]پس از عشق حسین نیست. حب به نفس است که سینه میزند تا فردا خودش راحت تر باشد
هزار دلیل دارد من دو دلیلش را گفتم! 1- از عشق حسین! 2-به خاطر کم شدن عذاب قبر 3-...در پایین...
این حکمت را از کجا میفرمایید؟ حدیثی ، روایتی ، دست نوشته ای؟ یا خودتون اینجور فکر میکنید؟
شما برای سینه زنی دست نوشته یا روایت یا حدیث لازم دارید؟ برای اشک ریختن چطور؟ ببینید حرف من این است:
یک نفر ممکن است با تامل بر مصائب حسین ارضا شود
یک نفر ممکن است با اشک ریختن ارضا شود
یک نفر ممکن است با سینه زدن ارضا شود
یک نفر ممکن است با لخت سینه زدن
یک نفر با زنجیر
و یک نفر هم ممکن است هیچ یک از اینها آرامش نکند و باز درهنگام روضه خوانی بی قرار باشد و احساس کمبود کند و مدام فکر کند که هنوز مدیون است بنابراین باقمه زنی ارضا میشود!
من از این باب بود که عرض کردم حکمت قمه زنی در خفا همانند سینه زنی و عزاداری معمولی است و اگر کسی بخواهد با آن مخالفت کند باید با عزاداری مخالفت کند
چون نظرات متفاوت است و ایمان ها متفاوت ...
نماز بخوانیم به هزاران دلیل : 1- شکر نعمت کنیم از خالق 2- غرور نداشته باشیم در برابر خالق 3- یادآوری بکنیم برای خودمان دیدار با خالق را و .... قرآن بخوانیم تا ببینیم خدا چه گفته ، تا به دستوراتش عمل کنیم. زیاد بخوانیم تا مدام با خدا در ارتباط باشیم. اگر عمل بکنیم بله آدم تر میشویم و به حسناتمان اضافه میشود. ببینید ، خدا روزه را واجب کرده اما همین روزه به سلامتی انسان ضرر بزند میشود حرام. عزاداری خوب است ، یادآوری مظلومیت های ائمه (ع) و اهل بیت خوب است اما نباید به تن ضرر زد. چرا؟ چون تن امانت خداست. هر جور گرفتیم باید همونجور پس بدیم.
خب خدا خیرت دهد! همین جور که نماز در ظاهر هیچ چیز به انسان نمی افزاید اما در معنویت این همه آثار دارد سینه زنی و عزاداری و قمه هم همینطور است...
1 - احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگهداشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوتهاست و تربیت کننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار است.
2 - عزاداری نوعی پیوند محکم عاطفی با مظلوم انقلابگر و اعتراض به ستمگر است و به تعبیر استاد مطهری(گریه بر شهید شرکت در حماسه اوست)
3 - عزاداری برای اهل بیت موجب احیای یاد، نام، فرهنگ، مکتب وهدف آنان است. به عبارت دیگر در شکل یک پیوند روحی، راه آنان به جامعه الهام گشته و پیوستگی پایداری بین پیروان مکتب و رهبران آن برقرار میسازد و دیگر گذشت قرون و اعصار نمیتواند بین آنها جدایی افکند.
همین مسأله موجب نفوذ ناپذیری امت از تاثیرات و انحرافات دشمنان میگردد و مکتب را هم چنان سالم نگه میدارد و تحریفات و اعوجاجات را به حداقل میرساند. از همین رو است که استعمارگران برای نابودی ملل اسلامی میکوشند تا رابطه آنان را با تاریخ پر افتخار صدر اسلام قطع نمایند تا با ایجاد این خلاء زمینه القای فرهنگ خود را فراهم آورند. این ها از آثار اجتماعی عزاداری است و آثار روانی و تربیتی دیگری نیز دارد.[/]
ببینید ، خدا روزه را واجب کرده اما همین روزه به سلامتی انسان ضرر بزند میشود حرام. عزاداری خوب است ، یادآوری مظلومیت های ائمه (ع) و اهل بیت خوب است اما نباید به تن ضرر زد. چرا؟ چون تن امانت خداست. هر جور گرفتیم باید همونجور پس بدیم.
بله اما در مورد امام حسین قضیه کمی متفاوت است:
[=teal]۱-قال الصادق علیه السلام : ولقد شققن الجیوب و لطمن الخدود الفاطمیات علی الحسین بن علی علیه السلام و علی مثله تلطم الخدود وتشق الجیوب.امام صادق علیه السلام میفرمایند:همانا گریبان دریدند وبر گونه ها لطمه زدند فاطمیات(دختران زهرا علیها السلام)بر حسین بن علی علیه السلام وبر مثل چنین بزرگمردی باید لطمه زد و گریبان درید. (تهذیب الاحکام جلد ۸ صفحه ۳۲۵ و بحار الانوار ج82 ص 106 و عوالی اللالی ج3 ص 409)
[=12]۱_ فى زیارة الناحیة:فَلَمَّا رَأَیْنَ النِّسَاءُ جَوَادَکَ مَخْزِیّاً وَ أَبْصَرْنَ سَرْجَکَ مَلْوِیّاً بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ لِلشُّعُورِ نَاشِرَاتٍ وَ لِلْخُدُودِ لَاطِمَاتٍ وَ لِلْوُجُوهِ سَافِرَاتٍ وَ بِالْعَوِیلِ دَاعِیَات ترجمه محتوایی:وقتی که زنان آل الله اسب امام حسین علیه السلام را دیدند در حالیکه زین واژگون بود از خیمه ها بیرون دویدند در حالیکه به سر و صورت میزدند...
زیارت ناحیه مقدسه از لسان مبارک امام زمان (عج)
دلیل بر جواز لطمه زدن علاوه بر حدیث بالا فرموده حضرت بقیه الله (عج) است که در زیارت معروفه از حال زن های معظمات فاطمیات و مجللات علویات حکایتی فرموده : ((لاطمات الوجوه)) بحار الانوار ج101 ص 322 و نیز در همان زیارت فرمودند: (( و اقیمت لک الماتم فی علیین و لطمت علیک الحور عین)) بحار الانوار ج 98 ص 322
و مورد تایید است فرمایش جناب سکینه خاتون(س)،خواب خود را که دیده بود و آن را برای یزید پلید نقل نمود . از جمله آن حکایت لطمه زدن حضرت زهرا (سلام علیها) بوده که : ((فلطمت علی وجهها و نادت وا ولداه )) لهوف ص198 بحار الانوار ج 45 ص 147
قالَ رَسُولُ اللَّهِصلى الله وعلیه وآله یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَیْنٍ باکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیامَةِ إِلّا عَیْنٌ بَکَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَیْنِ فَإِنَّها ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعیمِ الْجَنَّةِ؛ پیامبر اکرمصلى الله وعلیه وآله فرمود: فاطمه جان! روز قیامت هر چشمى گریان است، مگر چشمى که در مصیبت و عزاى حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مىشود«.
{p . بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۳٫ p}
قالَ الرِّضاعلیهالسلام: یا ابْنَ شَبیب! إِنْ کُنْتَ باکِیاً لِشَىْءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىّ بْنِ اَبِى طالِبٍعلیهالسلام فَإنَّهُ ذُبِحَ کَما یُذْبَحُ الْکَبْشُ؛ امام رضاعلیهالسلام به »ریّان بن شبیب« فرمود: اى پسر شبیب! اگر بر چیزى گریه مىکنى، بر حسین بن على بن ابى طالبعلیهماالسلام گریه کن، چرا که او را مانند گوسفند سر بریدند«.
{p . بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۶٫ p}
قالَ الرِّضاعلیهالسلام: یَابْنَ شَبیبِ! إِنْ بَکِیَت عَلَى الْحُسَیْنِعلیهالسلام حَتّى تَصِیرَ دُمُوعُکَ عَلى خَدَّیْکَ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِیراً کانَ أَوْ کَبِیراً قَلِیلاً کانَ أَوْ کَثِیراً؛ امام رضاعلیهالسلام فرمود: اى پسر شبیب! اگر بر حسینعلیهالسلام، آن قدر گریه کنى که اشکهایت بر چهرهات جارى شود، خداوند همه گناهانت را که مرتکب شدهاى مىآمرزد، کوچک باشد یا بزرگ، کم باشد یا زیاد«.
{p . امالى صدوق، ص ۱۱۲٫ p}
۲- قال الصادق علیه السلام:کل الجزع والبکاء مکروه سوی الجزع و البکاء علی الحسین علیه السلامحضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:هر گونه جزع و گریه کردن مکروه است مگر جزع و بی تابی برای حسین علیه السلام.
3- در معنای جزع: جابرعَنْ أَبِی جَعْفَرٍعلیه السلام قَالَ قُلْتُ لَهُ مَا الْجَزَعُ قَالَ أَشَدُّ الْجَزَعِ الصُّرَاخُ بِالْوَیْلِ وَ الْعَوِیلِ وَ لَطْمُ الْوَجْهِ وَ الصَّدْرِ وَ جَزُّ الشَّعْرِ مِن النَّوَاصِی روایت شده از جابر که گوید به امام باقرعلیه السلام گفتم :جزع یعنی چه؟حضرت فرمودند:شدید ترین جزع فریاد زدن بویل و بلند گریه کردن و فریاد زدن و بر سر و صورت زدن و کندن موهای پیشانی است.
وسائل الشیعه ج3ص282و بحار الأنوار، ج98، ص: ۲۴۰ الکافی، ج3، ص: ۲۲۳
واقیمت لک الماتم فی علیین و لطمت علیک الحورعین
ومجالس ماتم برای تو در عالم ملکوت بر پا شد پریان بهشتی در عزای تو بر سر و صورت زدند
زیارت ناحیه از لسان مقدس امام زمان(عج)و بحار الانوار ج۹۸ ص ۳۲۲
این از احادیث و روایات حالا استفتاءونظر مراجع عالیقدر
سؤال:آيا جائز است در مراسم عزادارى امام حسين (ع) به بدن جراحت وارد كرد؟جواب :مانعى ندارد.ایت ا...سیستانی
1833. برخى از شيعيان در مجالس عزادارى اهل بيت ـ عليهمالسّلام ـ و خصوصا مجلس سرور شهيدان، اباعبداللّه الحسين ـ عليهالسّلام ـ اقدام به سينهزنى و كندن صورت مىنمايند ـ كه باعث كبود شدن و خونريزى مىشود ـ ، حكم شرعى آن چيست؟
ج. در صورتى كه مناسب عزادارى باشد و مرضآور نباشد، اشكال ندارد.
لخت شدن و سرخ شدن بدن در عزادارى
1834. لخت شدن در عزادارى چگونه است و اگر بر اثر سينهزنى، بدن سرخ شود، چه حكمى دارد؟
ج. اشكال ندارد و لخت شدنى كه در معرض نظر حرام نامحرم باشد، جايز نيست.ایت ا..بهجت
در عزاداري امام حسين (ع) به صورت لطلمه زدن و خود را مجروح كردن وقمه زدن , احيانا هلاك مي شوند و استفاده از طبل چه صورت دارد ؟
بسمه تعالي ؛ تمام آنچه ذكر كرده ايد جايز و مستحسن است.ایت ا..روحانی
درهيئت هاي حسيني (ع) در اثر شور عزاداري گاهي به سرو صورت خود مي زنند و بدن را مجروح مي كنند آيا اين مورد اشكالي دارد يا نه ؟
بسمه تعالي ؛ بي اشكال است. ایت ا.. روحانی
[=12][=+0]لطمه زدن به صورت[/][/]
در مراسم عزای سید الشهداء(علیه السّلام) لطمه زدن به صورت به دور از ریا و تظاهر، چه حكمی دارد؟
صرف نظر از حكم لطمهزدن به صورت در مصیبت، انجام چنین كاری اگر موجب ضرر قابل اعتنا نباشد، اشكال ندارد. ایت ا...سید صادق روحانی
سؤال - لطمه زدنى كه در مجالس سينه زنى و زنجير زنى انسان بخود وارد مىكند در مصيبت سيد الشهداء عليهالسلام چه حكمى دارد؟
جواب: عزادارى براى امام حسين عليهالسلام طبق سنّت متعارف و معمول بين شيعيان اشكال ندارد
نوری همدانی
[=12][=+0]بعضى از عزاداران حسینى به گونه اى سینه مى زنند که گاهى مشاهده مى شود از محل سینه زدن خون خارج مى شود، نظر مبارک شما چیست؟[/][/]
بسمه تعالى: سینه زدن شدید به دلیل حزن و جزع بر سیدالشهدا و اهل بیت(علیهم السلام) مطلوب است و هرکارى که عنوان جزع بر آن منطبق شود، مطلوب مى باشد و اما در مورد سؤال مطرح شده، سینه زنى اگر منجر به ضرر جانى شود مانعى ندارد ولیکن نباید به حد جنایت برسد. در حفظ شعائر تلاش کنید که بهترین ذخیره ى آخرت است و به وسوسه ى مشککین گوش ندهید که القاء شیطان مى باشد.
[=12][=+0]۲- بعضى از جوانان در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) به خصوص سید الشهداء(علیه السلام) خود را خونى مى کنند، هرکدام به نحوى؛ برخى با خراش، دیگرى با سر کوبیدن به دیوار و… آیا این گونه کارها جایز است؟[/][/]
بسمه تعالى: مصائب اهل بیت(علیهم السلام) آن قدر زیاد و دردناک است که انسان گاهى احساس مى کند در عزادارى کوتاهى کرده است.ایت ا... میرزا جواد تبریزی
- گاهى گفته مىشود: سینه زدن براى حضرت امام حسینعلیهالسلام هرگاه منجر به خونین شدن سینه و یا درد زیاد گردد، حرام است به چند جهت:
۱) این کار روش متمدنى نیست و مىبایست نهضت حسینى را به صورت واقعى و نو مطرح نمود.
۲) این کار از پیامبر و اهل بیت او نقل نشده است.
۳) هرگونه ضرر به بدن حرام است؛ گرچه منجر به هلاکت و یا قطع عضوى از اعضاى بدن نشود، مثلاً کسى که بدن خود را در برابر هواى سرد قرار مىدهد با اینکه احتمال بیمارى در سینه مىدهد، کار حرامى مرتکب شده است.
نظر حضرتعالى در این باره چیست؟
سینهزنى گرچه محکم باشد، براى مصیبت سیّدالشهداءعلیهالسلام از کارهاى پسندیده است؛ چون در عنوان جزع (عزا، آه، فغان) داخل مىشود که روایتهاى بسیارى در ستایش این کار وجود دارد اگر چه گاهى باعث خونین شدن (خونریزى) و سیاه شدن سینه شود. دلیلى وجود ندارد که هرگونه ضرر رساندن به بدن حرام باشد ؛ مگر اینکه به مرز جنایت برسد و تا کنون مشاهده نشده است کسى به خاطر این کارها کارى کند که جنایت حساب شود و این یک فرض است که بعضىها تصور مىکنند؛ لکن مصداق خارجى ندارد.ایت ا...میرزا جواد تبریزی
[=12][=+0]٫ حکم سینه زدن، خراشیدن و سیلى زدن به صورت در مصائب اهل بیتعلیهمالسلام چیست؟[/][/]
بسمه تعالى: هرچه که عنوان جزع بر آن منطبق شود، ثواب و اجر دارد هرچند که موجب ضرر جانى شود [ولیکن نباید به حدّ جنایت برسد] و مؤمنین باید با تمام وجود با شرکت در مجالس با سینهزنى شدید، هر چند به سیاهى یا خون مردگى دچار شود و گریه، حفظ شعائر نمایند.ایت ا.... میرزا جواد تبریزی
[=12][=+0]س)حكم چاك زدن گريبان و بر سر و صورت زدن در مصيبت امام حسين عليهالسلام چيست؟[/][/]
ج) بر سر و صورت زدن و گريبان چاك زدن در مصيبت آن بزرگوار مانعي ندارد. ایت ا.. صافی گلپایگانی
[=12][=+0]س)سينهزني، زنجيرزني و يا به سر و صورت كوبيدن در خلال عزاداري، به طوريكه موجب صدمه، مثلاً مجروح شدن و يا سرخ شدن ميشود، چه حكمي دارد؟[/][/]
ج) اگر صدمه معتد به نباشد اشكال ندارد.صافی گلپیگانی
[=12][=+0]س)برخي در جلسات سينه زني و عزاداري معصومين عليهالسلام در حال عزاداري صورت خود را خراش انداخته و به صورتشان خون جاري ميشود؛ عزاداري به اين شكل چه حكمي دارد؟[/][/]
ج) معلوم نيست كه اين كارها به عنوان ابراز شدت تألم بر مصائب اهلبيت علهيم السلام و عزاداري براي آن بزرگواران وهن باشد؛ بلي اگر موجب ضرر معتني به شود جائز نيست.صافی گلپیگانی
[=12][=+0])در مراسم عزاداري ائمه معصومين عليهم السلام سينه زدن يا چنگ زدن به صورت به طريقي كه خون بيايد چه حكمي دارد؟[/][/]
ج) عزاداري بر آن بزرگواران به هر نحوي كه موجب ضرر معتدّ به به بدن نباشد و مشتمل بر خلاف شرع از هر جهت نباشد مطلوب است.صافی گلپیگانی
سلام علیکم.با عرض سلام. به نظر حضرت آقا سینه زنی و زنجیر زنی و لطم به صورت که موجب کبودی و جاری شدن خون می شود چه حکمی دارد؟ 2. به نظر حضرت آقا چه کنیم که در قیامت دچار مشکل نشویم؟
پاسخ :
بسمه تعالی: 1- جایز است2- به واجبات عمل کرده و محرمات را ترک کنید .ایت ا..سید محمد حسینی شاهرودی
سوال .ایا سینه و زنجیر زدن در عزاداری که منجر به کبود و حتی جاری شدن خون میشود جایز است؟
ج_جایز بلکه راجح است مشروط بر انکه موجب ضرر مهم و اضرار بر نفس نباشد.ایت ا... فاضل لنکرانی آيت الله خويي: لطمه زدن از روي خون و اندوه در مصيبت امام حسين هر چند شديد باشد، از شعائر مستحب است. از اين جهت كه تحت عنوان جزع قرار دارد كه نصوص معتبر بر رجحان آن دلالت دارند، گرچه برخي اوقات به خون آمدن يا كبود شدن سينه بينجامد. هيچ دليلي بر حرمت، وارد كردن هر گونه ضرري بر جسم وجود ندارد البته تا وقتي كه به حد جنايت بر نفس نرسد به گونه اي ظلم به آن محسوب گردد، هم چنان كه متمدنانه بودن يا نبودن عزاداري مناط حرمت يا اباحه آن نيست و در مقام استدلال ارزشي ندارد.
دسته دوم:استحباب لطمه و گريبان چاك زدن در مصيبت سيدالشهدا و اهل بيت.
لطمه در لغت به معناي ضربه زدن به صورت و بدن با كف دست است. از اين رو تعبير «لطمه الوجه» يا «لطم الخد» به معناي صورت زني و «لطم الصدر» به معناي سينه زني است. گرچه ظاهرا در روايات نفيا و اثباتا تعبير زنجير زني به كار نرفته و در زمان معصومان مرسوم نبوده است ولي مي توان آن را مصداقي از لطم به حساب آورد و حكم سينه زني را بر آن جاري كرد چنان كه در فتاواي فقها مشهود است
به هر روي لطم از بارزترين مصاديث جزع مي باشد و رايت جابر از امام باقر «اشد الجزع الصراخ بالويل و العويل و لطم الوجه و الصدر و جز الشعر من النواصي« نيز بر آن دلالت دارد. نتيجه آن كه اثبات استحباب جزع بر سالار شهيدان، استحباب لطم را نيز به دنبال خواهد داشت.
لطمه فاطميات بر سيدالشهدا
يكي از رواياتي كه دلالت براستحباب لطمه در عزاي سالار شهيدان دارد، روايتي است كه از لطمه فاطميات براي آن حضرت خبر داده و آن را تاييد و تحسين كرده و فرموده بر مثل حسين بر گونه ها زده شده و گريبان ها چاك مي شود:
اين سدير نقل مي كند كه از امام صادق در مورد مردي سوال كردم كه لباسش را براي پدر يا مادرش يا بردارش و يا يكي از نزديكانش پاره كرده است. آيا اين عمل او جايز است؟ امام فرمودند: پاره كردن لباس اشكالي ندارد. موسي براي هارون پيراهن پاره كرد. البته پدر براي فرزند و مرد براي زنش نمي تواند پيراهن پاره كند. اما زن مي تواند در عزاي شوهرش لباسش را پاره كند و اگر پدر در مرگ فرزندش و مرد در مرگ همسرش چنين كرد كفاره آن همانند شكستن قسم است و نماز اين دو مادامي كه كفاره نداده اند و از عمل خود توبه نكنند، پذيرفته نيست.
زماني كه زن به صورت خود چنگ بزند و يا موهايش را ببرد و يا بكند براي بريدن مو بايد برده اي را آزاد كند، يا دو ماه پشت سر هم روزه بگيرد يا شصت فقير را غذا دهد. چنانچه صورتش را بخراشد و خون خارج شود و يا موي خود را بكند، كفاره شكستن قسم بر عهده او است. در لطمه به صورت كفاره اي غير از استغفار و توبه نيست. همانان زنان بني هاشم بر حسين بن علي گريبان چاك كردند و بر گونه ها نواختند و بر مانند او بايد بر گونه ها نواخته شود و گريبان چاك گردد.
چنان كه روشن است، حديث شريف به اقسامي كه پيش تر بدان اشاره شد، به خوبي دلالت دارد. اين روايت، برخي اقسام لطم را جايز دانسته و برخي را مكروه يا حرام شمرده و براي آن كفاره نيز تعيين كرده است. در مقابل لطم يا گريبان چاك كردن در عزاي سالار شهيدان را نيكو شمرده و بر آن تاكيد كرده است.
فتاواي مراجع بزرگ درباره لطم و سينه زني
آيت الله نائيني درباره مسائل عزاداري سيدالشهدا فتواي معروفي دارد كه پس از او مراجع عالي قدر بسياري آن فتوا را تاييد كرده و درستي مطالب آن را از واضحات شريعت دانسته اند كه هيچ ترديدي در آن نيست. بخشي از متن اين فتواي تاريخي و تاييدات برخي مراجع بزرگ را ذيل آن نقل مي كنيم:
.... مطلب اول: بيرون آمدن مواكب در دهه محرم الحرام و مانند آن از وفيات در راه ها خيابان ها و بازار شبهه و اشكال در جايز بودن آن و رحجان آن نيست و اين كه بهترين مظاهر اقامه تعزيه حسين و نيكوترين وسيله است براي تبليغ دعوت حسيني به نواحي دور و نزديك.
اموري كه لايق به ساحت آن نيست. مثل چنانچه كسي كه در حال نماز به زن بيگانه نظرعمدي كند حرام مرتكب شده ولي نمازش صحيح است.
مطلب دوم: بر سر و سينه و صورت زدن به حدي كه به مرتبه سرخي عضو يا سياهي رسد اشكالي ندارد. بلكه زنجير زدن بر شانه و پشت كه به مرتبه مزبور رسد جايز است. بلكه اعمال مذكوره بر سر و سينه و صورت زدن موجب شود كه خون كمي از عضو صدمه ديده بيرون آيد عيب و اشكالي ندارد ....(حرره، الاحقر محمد حسين الغروي النائيني، 5/ربيع الاول/1345 ق)
آيت الله سيدعبدالهادي شيرازي
مطالبي را كه فرموده اند در اين ورقه صحيح است ان شاء الله تعالي. الاحقر سيدعبدالهادي شيرازي. (الاحقر سيدعبدالهادي شيرازي)
آيت الله سيدجمال الدين موسوي گلپايگاني:
بسم الله الرحمن الرحيم، آن چه را كه شيخ و استاد ما آيت الله العظمي نائيني در اين ورقه مرقوم فرموده اند صحيح است و مطابق با رأي اين جانب مي باشد.(الاحقر جمال الدين الموسوي الگلپايگاني)
آيت الله سيدمحسن طباطبائي حكيم(قده):
بسم الله الرحمن الرحيم، مطالبي كه را كه استاد بزرگ فرموده اند در نهايت متانت و در غايت آشكاري است بلكه آشكارتر از اين است كه نيازي به فتوايي موافق داشته باشد و گمان مي رود بعضي خرده گيري ها از وارد كردن برخي از كارها كه منفي مقام عزاي شاه شهيدان و مظاهر اندوه بر حسين بن علي است سرچشمه گرفته است. آرزم دارم بلكه لازم است كه مومنين كوشش كنند كه عزاي حسين خالي از اموري كه دستاويز مخالفين امام حسين شده باشد و لازم است مواظب بيشتري بر گريه و اندوه و آن چه كمك به شعائر مقدس مي كند و ما توفيقي الا بالله عليه توكلت و اليه انيب. (محسن الطباطبائي الحكيم، 2 محرم الحرام 1367)
آيت الله سيد ابوالقاسم موسوي خويي:
بسم الله الرحمن الرحيم، آن چه را استاد ما در پاسخ پرسش هاي اهالي بصره فرموده اند صحيح است و جايز است عمل بر طبق آن و از خدا مي خواهيم كه جميع برادران مومنين ما را براي تعظيم شعائر ديني و دوري از محرمات توفيق مرحمت فرمايد. (الاحقر ابوالقاسم الموسوي الخوئي).التماس دعا تو این ایام از دعای خیرتون بنده رو بی نصیب نگذارید...یا رقیه (سلام علیها)
http://roghayesadat.blogfa.com/post-12.aspx
[/][/]
[="Teal"]البته من شخصا با قمه زنی مخالفم!
در ضمن در ایران هم ممنوع است بنابراین تمام مراجع هم مخالفن!
من فقط برای اینکه حق مطلب ادا شود عرض کردم اصل و هدف قمه زنی خوب و شایسته است اما در حال حاضر با این حجم رسانه و مبایل و دشمنان کمین کرده اسلام که همه جا نفوذ دارند اصلا در هیچ شرایطی درست نیست!
من خودم از مخالفان سر سخت قمه زنی هستم![/]
البته من شخصا با قمه زنی مخالفم!
در ضمن در ایران هم ممنوع است بنابراین تمام مراجع هم مخالفن!من فقط برای اینکه حق مطلب ادا شود عرض کردم اصل و هدف قمه زنی خوب و شایسته است اما در حال حاضر با این حجم رسانه و مبایل و دشمنان کمین کرده اسلام که همه جا نفوذ دارند اصلا در هیچ شرایطی درست نیست!
من خودم از مخالفان سر سخت قمه زنی هستم!
به نام خدا.
:ghati:اگر مخالفید پس چرا ازش دفاع میکنید؟ این چه جور مخالفت سرسختانه است که با تایید همراهه؟
با تشکر ، ستایشگر :Gol:
[="Teal"]به نام خدا. اگر مخالفید پس چرا ازش دفاع میکنید؟ این چه جور مخالفت سرسختانه است که با تایید همراهه؟
اگر پست اولم رو + پست آخرم بخونید متوجه میشید!
مخالفم چون با قمه زنی فاتحه ی دین خونده میشه و موافقم چون لطمه زدن برای حسین اشکالی ندارد!
در واقع بهتر جملمو اینجوری بگم که من موافق قمه زنی نیستم! اما این مخالفتم به خاطر لطمه زدن به بدن نیست! ( چون در پست آخرم نشون دادم برای امام حسین لطمه خوردن عیبی ندارد) من از این جهت با قمه زنی مخالفم که آبروی شیعه رو میریزه! همین!
پس موافقتی در کار نیست! مخالفم و علت مخالفتم با شما فرق میکنه! و از این باب با شما بحث کردم نه برای دفاع از قمه زنی![/]
البته من شخصا با قمه زنی مخالفم!
در ضمن در ایران هم ممنوع است بنابراین تمام مراجع هم مخالفن!
سلام
بزرگوار ؛ شما اطمینان دارید که تمام مراجع مخالفند؟