گلچین احادیث معصومین ---> "فضائل اخلاقی"

تب‌های اولیه

3482 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

قال الامام علي - عليه السلام - : أخسركُمْ أظلمكُمْ.



«غرر الحكم، ح 2841»

امام علي - عليه السلام - فرمود: زيانكارترين شما، ستمكارترين شماست.





صدقه





21. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : انّ اللهَ ليَدْرَءُ بالصَّدَقَةِ سَبْعينَ ميتةً من السّوءِ.

«بحار الانوار، ج 93، ص 269»

رسول اكرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: همانا خداوند به وسيله صدقه هفتاد نوع مرگ بد را برطرف مي كند.




22. قال الامام علي - عليه السّلام - : الصّدقَةُ تستدفِعُ البلاءَ و النّقمَةَ.

«غررالحكم، ص 395، ح 9135»

امام علي - عليه السّلام - فرمود: صدقه بلاء و گرفتاري را دفع مي نمايد.




23. قال الامام الصادق - عليه السّلام - : داوُوا مرضاكُم بالصَّدقةِ.

«بحار الانوار، ج 93، ص 130»

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: بيماران خود را با صدقه دادن درمان كنيد.




24. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : اذا اَرَدْتَ ان يَصِّحَ اللهُ بَدَنَكَ، فاكثرِ من الصّدقَةِ.

«بحار الانوار، ج 93، ص 23»

رسول اكرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: اگر مي خواهي خداوند به تو تندرستي بخشد، پس بسيار صدقه بده.


25. قال الامام الباقر - عليه السّلام - : البرّ و الصّدقّةُ ينفيانِ الفَقْرَ و يزيدانِ في العُمرِ.

«ثواب الاعمال، ص 169»

امام باقر - عليه السّلام - فرمود: كار نيك و صدقه، موجب از بين رفتن فقر و زياد شدن عمر مي شوند.




26. قال الامام الكاظم - عليه السّلام - : ... فلَيْسَ شيٌء اسرَعُ اجابَةً من الصّدَقَةِ و لا اجدي منفعَةً عَلَي المريضِ من الصّدقةِ.

«وسائل الشيعه، ج 6، ص 260»

امام كاظم - عليه السّلام - فرمود: هيچ چيزي اثر آن زودتر از صدقه آشكار نمي شود و هيچ چيزي براي مريض سودمندتر از صدقه نيست.




27. قال الامام علي - عليه السّلام - : كفِّروا ذُنُوبَكمُ وَ تَحبَّبُوا اِلي ربّكُم بالصّدقَةِ و صِلةِ الرّحم.

«غررالحكم، ج 4، ص 635»

امام علي - عليه السّلام - فرمود: با صدقه دادن و صله رحم گناهان خود را بپوشانيد و با پروردگار خويش دوستي كنيد.




28. قال الامام الرضا - عليه السّلام - : تّصدَّقْ بالشّيِ و اِن قّلَّ كُلَّ شيٍ يرادُ بِهِ اللهُ و اِنْ قَلَّ بَعَد ان تَصَدَّقَ النّيِةُ فيهِ عظيمٌ.

«وسائل الشيعه، ج 1، ص 87»

امام رضا - عليه السّلام - فرمود: صدقه بده اگر چه چيز اندكي باشد، زيرا اگر هر چيز اندكي در راه خدا با نيت صادق و پاك داده شود بزرگ است.




29. قال الامام الصادق - عليه السّلام - : مَلعُونٌ مَلعُونٌ مَنْ وَهَبَ اللهُ لَهُ مالاً فلَمْ يتصّدَّقْ منهُ بِشَيٍ.

«بحار الانوار، ج 96، ص 133»

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: ملعون است، معلون است (و از رحمت خدا به دور خواهد بود) كسي كه خداوند مالي را به او بخشيده و آن شخص از مالش چيزي را صدقه نمي دهد.




30. قال الامام الصادق - عليه السّلام - : باكِروُا بالصَّدَقَةِ فاِنَّ البلايا لا تَتَخطّاها وَ مَن تَصَدَّقَ بصَدَقَةٍ ... .

«محجة البيضاء، ج 2، ص 109»

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: روز خود را با صدقه آغاز كنيد، زيرا با صدقه دادن بلاء به شما نمي رسد و هر كه در آغاز روز صدقه دهد، شر و بدي كه در آن روز از آسمان فرود مي آيد خدا از او برطرف مي سازد و اگر در اول شب صدقه دهد، خداوند شر و بدي آن شب را كه از آسمان نازل ميگردد از او دفع مي نمايد.




امام علی (ع) می فرماید :
*****دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد : جوانی و تندرستی . غررالحکم حدیث 5764*****************

قال امیر المومنین علی بن ابی طالب(عليه السلام):

أشَدُّ الذُّنُوبِ مَا استَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ.

سخت ترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک بشمرد.

الإمامُ علیٌّ(علیه السلام)

الأجلُ مَساقُ النَّفْسِ، و الهَرَبُ مِنه مُوافاتُهُ


مدّت زندگانى (اجل) میدان راندن جان است و گریز از مرگ رسیدن بدان


میزان الحکمه، جلد 1، ص 44

امير مؤمنان على(عليه السلام)
«اِذا صَعُبَتْ عَلَيْكَ نَفْسُكَ فَاصْعَبْ لَها تَذِلُّ لَكَ;
هنگامى كه نفس بر تو سخت گيرد (و در برابر طاعت فرمان حق به آسانى تسليم نگردد) تو هم بر او سخت بگير (و خواسته هايش را از او دريغ دار) تا در برابر تو تسليم گردد!»

قال رسول الله صلی الله و علیه وآله:
لَئِن یَهدِی اللهُ بِکَ رَجُلاً واحِداً خَیرٌ لَکَ مِنَ الدُّنیا وَ ما فِیها

اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه در آن است.

(بحارالانوار،جلد2صفحه 2)

امام اميرمؤمنان(عليه السلام) :
«سُكْرُ الْغَفْلَةِ وَ الْغُرُورِ اَبْعَدُ اِفَاقَةً مِنْ سُكْرِ الْخَمُورِ!;
مستى غفلت و غرور از مستى شراب طولانى تر است»

با صلوات برمحمد وآل محمد
قال الصادق علیه السلام :
و جدت علم الناس کله فی اربع [خصال]:
اولها ان تعرف ربک؛این که پر ور دگارت را به شناسی (خدا شناسی )
و الثانیه ان تعرف ما صنع بک؛این که بدانی او با تو چه کرده است .(خود شناسی)
الثالثه ان تعرف مااراد منک؛این که بدانی از تو چه می خواهد .(وظیفه شناسی)
والرابعة ان تعرف ما یخرجک من دینک؛ این که بدانی چه چیزی تو را از دینت خارج می سازد.

کافی، ج1،ص50،ح11.
التماس دعا:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

قال الحسن(علیه السلام):

حُسنُ الحَسن خلق الحسن

بهترین نیکی خوشرویی است.

با صلوات بر محمد وآل محمد
و سلام بر پویندگان راه اهل بیت (ع)
روایتی است در باب علامات مؤمن خدمت دوستان عرض کنیم :
علامات المؤمن خمس
... سمعت علیّ بن الحسین (ع)یقول :علامات المؤمن خمس .
قلت وما هنّ یا بن رسول الله ؟شنیدم که امام سجاد (ع)می فر مود :علامات مؤمن پنج چیز می باشد ؛گفتم ای پسر رسول خدا آنها کدام است؟
قال:
1-الورع فی الخلواة؛فرمودند : پرهیز کاری در جای خلوت
2-والصدقةفی القلة؛ دادن صدقه در نداری
3-والصبر عند المصیبة؛ و صبر در هنگام مصیبت دیدن
4-والحلم عند الغضب ؛ و بردباری هنگام خشم
5- و الصدق عند الخوف ؛و راستگویی هنگام ترس
(خصال ،ج1،ص269)
التماس دعا :Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

[="seagreen"]آه دل مظلوم[/]


[="royalblue"]
قال اميرالمومنين علي عليه السلام:[/]

[="seagreen"]اتقوا دعوة المظلوم فانه يسل الله حقه.(53)[/]

[="royalblue"]ببرهيزيد از دعا و آه مظلوم ,به درستي كه طرفدار حق او خداوند است.[/]

[="seagreen"][="orange"]حديثي گوهربار از امام هادي (ع)[/][/]

[="seagreen"][="royalblue"]قالَ الا مامُ اءبو الحسن ، علىّ الهادى صلوات اللّه و سلامه عليه :[/]

[="seagreen"] مَنِ اتَّقىَ اللّهَ يُتَّقى ، وَمَنْ اءطاعَ اللّهَ يُطاعُ، وَ مَنْ اءطاعَ الْخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقينَ، وَمَنْ اءسْخَطَ الْخالِقَ فَقَمِنٌ اءنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقينَ.(62) [/]
[/]

[="seagreen"] فرمود: كسى كه تقوى الهى را رعايت نمايد و مطيع احكام و مقرّرات الهى باشد، ديگران مطيع او مى شوند.

و هر شخصى كه اطاعت از خالق نمايد، باكى از دشمنى و عداوت انسان ها نخواهد داشت ؛ و چنانچه خداى متعال را با معصيت و نافرمانى خود به غضب درآورد، پس سزاوار است كه مورد خشم و دشمنى انسان ها قرار گيرد.
[/]

باصلوات بر محمد وآل محمد
وسلام بر پویندگان راه آل الله

معنای توکل

سأل النبی (ص)عن جبرئیل: ما التوکل علی الله عزّوجلّ؟
فقال العلم بانّ المخلوق لایضرّ ولا ینفع ولایعطی واستعمال الیأس من الخلق فاذا کان العبد کذلک، لم یعمل لاحد سوی الله، ولم یخف سوی الله ،ولم یطمع فی احد سوی الله، فهذا هو التوکل؛رسول خدا(ص)از جبرائیل سؤال کرد توکل بر خدا وند چیست ؟فرمود :توکل آن است که بداند مخلوق نه زیان می رساند و نه سود ،نه عطا می کند ونه منع می نماید،و اینکه از مردم مأیوس گردد،هر گاه بنده ای چنین بود جز یرای احدی کار نمی کند ،و جز از خدا وند از کسی امیدواری ندارد ،واز کسی نمی ترسد ،وجز خداوند از کسی هم طمع ندارد ،و این است معنای توکل بر خدا و واگذاری کار ها به او .
(بحار ج2،ص145)
التماس دعا:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

باسلام
یک مقبره شیخ کلینی درروستاهای حسن آباد فشافویه ویک مقبره در روستاهای پاکدشت کدامیک واقعی است


قال الامام الحسن المجتبی(عليه السلام):



قيل له عليه السلام ما الجبن؟ قال: الجرأة علي الصديق والنکول عن العدو.

از آن حضرت سؤال شد : ترس چيست؟ فرمود : دليري بر دوست و گريز از دشمن .




(تحف العقول ص 227)



تأثير ظاهر در باطن

6 قالَ علىٌّ عليه‏السلام: اِنْ لَمْ تَكُنْ حَليما فَتَحَلَّمْ، فَاِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ اِلاَّاَوْشَكَ اَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ.

على عليه‏السلام فرمود: اگر حليم و بردبار نيستى، خود را به بردبارى و حليمى بزن، چرا كه هيچ كس خود را شبيه قومى نمى‏سازد، مگر اينكه اميد است از آنان باشند .


باسلام به همه دوستان و یاران گفتگوی دینی :hamdel: به عنوان اولین ارسالم در تالار گفتگو تصمیم گرفتم تا پستی را به عنوان حدیث روز تقدیم عزیزان کنم انشاءالله که مفید واقع شود. :Gol: :ok:

رابطه عقل و ادب
امام حسن سلام الله علیه :

: لا أدَبَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ

آن را كه خرد نيست، ادب نيست

ميزان الحكمة: ح 387

[=&quot]يا عليّ، إذا رأيت الناس يشتغلون بالفضائل فاشتغل أنت بإتمام الفرائض.(مواعظ العدديه ص349)[/]
[=&quot]رسول اكرم(ص)فرمود:اي علي وقتي مردم راديدي كه دنبال مستحبات هستند تو بدنبال اتمام واجبات باش.
[/]

:Gol:پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله :

مَن قَمَّ مَسجِداً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِتقَ رَقَبَةٍ؛

هر كس مسجدى را بروبد، خداوند پاداش آزادى يک برده را براى او مقرر مى‏كند

فرهنگ‌نامه مسجد: ح 205 :Gol:

[=&quot]قال رسول الله(ص[/][=&quot]): [/][=&quot]نظر الولد الى والديه حبا لهما عبادة[/][=&quot]. [/]
[=&quot]رسول خدا(ص) فرمود[/][=&quot]: [/][=&quot]نگاه محبت‏آميز فرزند به پدر و مادرش عبادت است[/][=&quot]. [/]
[=&quot]بحار الانوار، ج 74، ص 80[/][=&quot]. [/]

:Gol:امام علی علیه السلام:

زبانت را به نرمگویی و سلام کردن به دیگران عادت ده
تا دوستادارانت زیاد و بد خواهانت اندک شوند.

شرح غررالحکم329/4
:Gol:

امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند:

«يجبُ للمؤمنِ علي المؤمنِ أنْ يُناصِحَه»(1) يعني «بر مؤمن واجب و لازم است كه مؤمن ديگر را نصيحت كند»

پاورقی:
1. محمد بن يعقوب کليني، كافي، بيروت، دار الاضواء، ج2، ص208، حديث 1

:Gol:امام هادى سلام الله علیه :

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقينَ؛

كسى كه از خدا اطاعت مى‏كند، از خشم مردم باكى ندارد

ميزان الحكمة: ح 7554
:Gol:

:Gol:پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله :

المُعتَكِفُ يَعكُفُ الذُّنوبَ ويُجرى لَهُ مِنَ الأجرِ كَأجرِ عامِلِ الحَسَناتِ كُلِّها؛

معتكف همه گناهان را در بند مى‏كند و مانند كسى كه همه خوبى‏ها را انجام داده است، به او پاداش داده مى‏شود

کنزالعمال: ح 24012 :Gol:

با صلوات بر محمد وآل محمد
وبا عرض تسلیت به مناسبت شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت موسی بن جعفر (علیهما الاسلام)جرعه ای از کلام آن حضرت را می نوشیم که مي فرمايند:
«تَفَقَّهوا في دينِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصيرة،و تَمامُ العِبادة و السّببُ إلي المنازل الرفيعة و الرُّتبِ الجَليلة في الدين و الدنيا،و فَضلُ الفَقيه علي العابد كَفَضلِ الشمسِ علي الكواكب و مَن لَم يَتَفَقَّه في دينهِ لَم يَرضَ اللهُ لهُ عملاً؛ در دين خدا ،دنبال فهم عميق باشيد ؛زيرا فهم عميق در دين،كليد بصيرت و كمال عبادت و سبب تحصيل مقام هاي والا و مراتب شكوهمند در امور دين ودنياست. و برتري فقيه بر عابد ،مانند آفتاب است بر كواكب،و كسي كه در دينش فهم ِعميق نجويد ،خداوند هيچ عملي را از او نپسندد.»
(تحف العقول ص410)
به امید روزی که کنار حرم مطهرش عرض ادب کنیم .

في ذكر بعض التوقيعات الواردة منه ع
الفصل الثالث في ذكر بعض التوقيعات الواردة منه ع‏
1- الشَّيْخُ أَبُو جَعْفَرِ بْنُ بَابَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَلِيٍّ مُحَمَّدَ بْنَ هَمَّامٍ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ يَقُولُ خَرَجَ تَوْقِيعٌ بِخَطٍّ أَعْرِفُهُ مَنْ سَمَّانِي فِي مَجْمَعٍ مِنَ النَّاسِ بِاسْمِي فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ قَالَ أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ وَ كَتَبْتُ أَسْأَلُهُ عَنْ ظُهُورِ الْفَرَجِ مَتَى يَكُونُ فَخَرَجَ التَّوْقِيعُ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ‏
2- مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنْ يُوصِلَ إِلَيَّ كِتَاباً سَأَلْتُ فِيهِ عَنْ مَسَائِلَ أَشْكَلَتْ عَلَيَّ فَوَرَدَ التَّوْقِيعُ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ ع أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ أَرْشَدَكَ اللَّهُ وَ ثَبَّتَكَ مِنْ أَمْرِ الْمُنْكِرِينَ لِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِنَا وَ بَنِي عَمِّنَا فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ مَنْ أَنْكَرَنِي فَلَيْسَ مِنِّي وَ سَبِيلُهُ سَبِيلُ ابْنِ نُوحٍ ع وَ أَمَّا سَبِيلُ عَمِّي جَعْفَرٍ وَ وُلْدِهِ فَسَبِيلُ إِخْوَةِ يُوسُفَ ع وَ أَمَّا الْفُقَّاعُ فَشُرْبُهُ حَرَامٌ وَ لَا بَأْسَ بِالشَّلْمَابِ وَ أَمَّا أَمْوَالُكُمْ فَلَا نَقْبَلُهَا إِلَّا لِتُطَهَّرُوا فَمَنْ شَاءَ فَلْيَصِلْ وَ مَنْشَاءَ فَلْيَقْطَعْ فَمَا آتَانَا اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ وَ أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ وَ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ أَمَّا قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَيْنَ لَمْ يُقْتَلْ فَكُفْرٌ وَ تَكْذِيبٌ وَ ضَلَالٌ وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ وَ أَمَّا مُحَمَّدُ بْنُ عُثْمَانَ الْعَمْرِيُّ فَرَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ عَنْ أَبِيهِ مِنْ قَبْلُ فَإِنَّهُ ثِقَتِي وَ كِتَابُهُ كِتَابِي وَ أَمَّا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ الْأَهْوَازِيُّ فَسَيُصْلِحُ اللَّهُ قَلْبَهُ وَ يُزِيلُ عَنْهُ شَكَّهُ وَ أَمَّا مَا وَصَلْتَنَا بِهِ فَلَا قَبُولَ عِنْدَنَا إِلَّا مَا طَابَ وَ طَهُرَ وَ ثَمَنُ الْمُغَنِّيَةِ حَرَامٌ وَ أَمَّا مُحَمَّدُ بْنُ شَاذَانَ بْنِ نُعَيْمٍ فَهُوَ رَجُلٌ مِنْ شِيعَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ أَمَّا أَبُو الْخَطَّابِ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي زَيْنَبَ الْأَجْدَعُ فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ أَصْحَابُهُ مَلْعُونُونَ فَلَا تُجَالِسْ أَهْلَ مَقَالَتِهِمْ فَإِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنْهُمْ وَ آبَائِي ع بِرَاءٌ مِنْهُمْ وَ أَمَّا الْمُتَلَبِّسُونَ بِأَمْوَالِنَا فَمَنِ اسْتَحَلَّ مِنْهَا شَيْئاً فَأَكَلَهُ فَإِنَّمَا يَأْكُلُ النِّيرَانَ وَ أَمَّا الْخُمُسُ فَقَدْ أُبِيحَ لِشِيعَتِنَا وَ جُعِلُوا مِنْهُ فِي حِلٍّ إِلَى وَقْتِ ظُهُورِ أَمْرِنَا لِتَطِيبَ وِلَادَتُهُمْ وَ لَا تَخْبُثَ‏ وَ أَمَّا نَدَامَةُ قَوْمٍ شَكُّوا فِي دِينِ اللَّهِ عَلَى مَا وَصَلُونَا بِهِ فَقَدْ أَقَلْنَا مَنِ اسْتَقَالَ وَ لَا حَاجَةَ لَنَا فِي صِلَةِ الشَّاكِّينَ وَ أَمَّا عِلَّةُ مَا وَقَعَ مِنَ الْغَيْبَةِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنْ آبَائِي إِلَّا وَقَعَتْ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ وَ إِنِّي أَخْرُجُ حِينَ أَخْرُجُ وَ لَا بَيْعَةَ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِيتِ فِي عُنُقِي وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِي فِي غَيْبَتِي فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ وَ إِنِّي أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ فَأَغْلِقُوا بَابَ السُّؤَالِ عَمَّا لَا يَعْنِيكُمْ وَ لَا تَتَكَلَّفُوا عِلْمَ مَا قَدْ كُفِيتُمْ وَ أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا إِسْحَاقَ بْنَ يَعْقُوبَ وَ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏.(1)
التماس دعای فرج..........................................ایام میلاد امام عصر (عج)مبارک
.......................................................................................................................................
1-إعلام الورى بأعلام الهدى، ص: 453تا451


با صلوات برمحمدوآل محمد
با سلام بر دوست داران حق و ره پویان راه ائمه اطهار
عزیزان به گوش که ماه خدا نزدیک است ، پس فرصت را دریابید که در روایت آمده است :
8 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ قَالَ حَدَّثَنِي عَمِّي مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي الْقَاسِمِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْكُوفِيُّ الْقُرَشِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ:« مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَيْنِ مُتَتابِعَيْن‏؛ هر كه سه روز آخر شعبان را روزه دارد و به ماه رمضانش وصل كند خدا روزه دو ماه پياپى براى او نويسد.»
امالى شيخ صدوق-ترجمه كمره‏اى متن 670 مجلس نود و پنجم
التماس دعا‏

ابو بصير مى‏گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: اى ابا محمد! همانا خداى عزّ و جلّ فرشتگانى دارد كه گناهان را از دوش شيعيان ما فرو مى‏ريزند چنان كه باد خزان، برگ را از درخت، و اين همان فرموده الهى است كه: ... يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ ... وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا ... و خدا از اين سخن مقصود جز شما ندارد.(روضه الكافي)

امام صادق (عليه ‏السلام) فرمودند:

مَنْ شَتَمَكَ فَقُلْ لَهُ: اِنْ كُنْتَ صادِقا فيما تَقولُ فَاَسْاَلُ اللّه‏َ اَنْ يَغْفِرَلى، وَ اِنْ كُنْتَ كاذِبا فيما تَقولُ

فَاللّه‏َ اَسْاَلُ اَنْ يَغْفِرَ لَكَ. وَمَنْ وَعَدَكَ بِالْخَنى فَعِدْهُ بِالنَّصيحَةِ وَالرِّعاءِ؛

اگر كسى به تو ناسزا گفت به او بگو: اگر راست مى‏گويى، از خدا مى‏خواهم كه مرا بيامرزد و اگر دروغ

مى‏گويى، از خدا مى‏خواهم كه تو را بيامرزد و اگر كسى تهديدت كرد،

تو او را به خيرخواهى و مراقبت وعده ده.بحارالأنوار، ج1، ص 244، ح17 .

امام رضا (عليه ‏السلام) فرمودند:

اَلتَّواضُعُ دَرَجاتٌ: مِنْها أَنْ يَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَيُنْزِلَها مَنْزِلَتَها بِقَلْبٍ سَليمٍ، لايُحِبُّ أَنْ يَأْتىَ إِلى أَحَدٍ

إِلاّ مِثْلَ مايُؤْتى إِلَيْهِ، إِنْ رَأى سَيِّئَةً دَرَأَها بِالْحَسَنَةِ، كاظِمُ الْغَيْظِ عافٍ عَنِ النّاسِ،

وَاللّه‏ُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ؛

تواضع درجاتى دارد: يكى از آنها اين است كه انسان اندازه خود را بشناسد و با طيب خاطر خود را در آن

جايگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان‏گونه رفتار كند كه انتظار دارد با او رفتار كنند،

اگر بدى ديد آن را با خوبى جواب دهد، خشم خود را فرو خورد و از مردم درگذرد،

و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.كافى، ج 2، ص 124، ح 13.

پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله فرمود: پس از اسلام، هيچ نعمتى براى مرد بهتر از زن مسلمانى نيست كه هرگاه به او بنگرد، مسرورش كند و هرگاه به او فرمان دهد، اطاعتش نمايد و در غياب او حافظ ناموس و مالش باشد.

قال اميرالمؤ منين عليه السلام

احذروا الشح فانه يكسب المقت و يشين المحاسن و يشيع العيوب .

[="darkorchid"]دورى كنيد از بخل ، زيرا بخل دشمنى ايجاد مى كند و خوبيها را مى پوشاند و عيوب را شايع مى گرداند.[/]

امام على(علیه السلام ):

مَن ضَنَّ بِعِرضِهِ فَلْيَدَعِ الْمِراءَ؛

[="darkorchid"]هر كه مى‏خواهد آبروى خود را نگهدارد، بايد از جدال بپرهيزد.[/]

نهج البلاغة، حكمت 140

قال الرضا علیه السلام:

مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَاِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً
[="darkorchid"]
هر کس نمی تواند کفاره ی گناهانش را بپردازد، بر محمد و آل محمد بسیار صلوات فرستد زیرا صلوات گناهانش را کاملا از بین می برد. [/]

عیون اخبارالرضا علیه السلام / ج1/ص294

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته؛
[="darkorchid"] کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.[/]
(بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )

امام رضا علیه السلام فرمودند:

مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ وَمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛
[="darkorchid"][="darkorchid"]آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.[/][/]
(بحار الأنوار، ج 78، ص 352، باب 26، ح 9)

امام على عليه‏السلام :
رَوِّضوا أَنْفُسَكُمْ عَلَى الأَْخْلاقِ الْحَسَنَةِ فَإِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ يَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصّائِمِ القائِمِ؛
[="purple"]خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه‏گير شب زنده‏دار مى‏رسد.[/]

امام علی (ع)
اَکبَرُ العَیبِ اَن تَعیبَ ما فیک مِثلُهُ؛[="darkorchid"]بزرکترین عیب آن است که آنچه را که مانند آن در خود توست عیب بشماری.[/]

امیر المومنین علی (علیه السلام) :[="red"]پس از سلامتی [="blue"]لبخند[/] بزرگ ترین نعمت دنیا ست.[/]

به نام خدا

با سلام

این حدیث قدسی رو شاید خیلیا شنیده باشند ولی آنقدر زیباست ، که لازم دونستم تو این تاپیک بنویسم . چون همیشه با دل من بازی کرده

حدیث قدسی:Sham:

من طلبنی وجدنی ، و من وجدنی عرفنی ، و من عرفنی عشقنی ، و من عشقنی عشقته ، و من عشقته قتلته ، و من قتلته انا دیته

هر که مرا بخواهد می یابد ، و هر که مرا یافت میشناسد ، هر که مرا شناخت عاشقم میشود ، و هر که عاشقم شد عاشقش میشوم ، هر که عاشقش شدم او را میکشم ، و هر که را کشتم خودم دیه اش میشوم

امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به شیعیان می‌فرمایند:



إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.


ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى‌كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده‌ايم، كه اگر جز اين بود گرفتارى‌ها به شما روى مى‌آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى‌كردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد.


- به راستی (اول خطاب به خودم) آیا واقعا امام زمان را یاد می‌کنیم؟!
او بین ما شیعیان فراموش شده و انگار وجود ندارد.

اصلا علاقه‌ای به ایشان داریم؟ اگر علاقه نداریم آیا نمی‌خواهیم ایجاد علاقه در خود کنیم؟ از خود آقا می‌خواهیم که دعایمان کند فراموشش نکنیم.

امام صادق(ع):
حمل کن(و وادار کن) نفس خودت را به نفع خودت. پس اگر انجام ندادی دیگری آن را حمل نخواهد کرد(بر نفس خود مسلط باش و از آن برای نجات و کمال خویش استفاده کن)

منبع:جهادالنفس وسایل الشیعه

قالَ امام حسن ( علیه السّلام ):

  • مهیای سفر آخرت شو و توشه آن سفر را پیش از رسیدن اجل تحصیل نما.

قالَ امام حسین ( علیه السّلام ):

  • خواسته های مردم از شما از نعمت پروردگار است.بنابراین از آنها ملول وناراحت نشوید

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراءُ(علیها السلام) :
خدایى را حمد و سپاس گویید كه به خاطر عظمت و نورش، هر كه در آسمانها و زمین است به سوى او وسیله مىجوید، و ما وسیله او در میان مخلوقاتش و خاصّان درگاه و جایگاه قدس او و حجّت غیبى و وارث پیامبرانش هستیم.

[SPOILER][/SPOILER]

[SPOILER]


[/SPOILER]

[="times new roman"]

[="blue"]پیامبر اکرم (ص) می فرماید:
[/][="darkred"]هر کس فاطمه(س) دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است.[/]
[/]

[SPOILER]


[/SPOILER]