وعده های الهی

وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند!

انجمن: 

سلام
در دین اسلام وعده‌هایی به مردم داده شده است و گفته شده فلان عمل فلان اثر را دارد یا اگر فلان دعا را بخوانی فلان نتیجه را خواهی گرفت
اما دو سوال برایم در این زمینه پیش آمده که چون با هم مرتبط هستند در یک تاپیک مطرح می‌کنم
فقط از کارشناس محترم خواهش می‌کنم زیاد روی مثال‌ها متمرکز نشوند
هر بار که روی مثال متمرکز شدم تاپیک از مسیر خارج و در نهایت بدون نتیجه بسته شد!

سوال اول: چرا برای بعضی از افراد، اکثریت یا تمام این وعده‌ها محقق نمی‌شود؟
مثلاً گفته می‌شود اگر کسی دنبال کسب حلال باشد خداوند روزیش را افزایش می‌دهد اما می‌بینیم کسانی که دنبال روزی حلال هستند خیلی از آنها مدام در گرفتاری به سر می‌برند. می‌دانم که برای تحقق هر امری نیاز به یک سری مقدمات هست. اما آنقدر این مقدمات انجامشان سخت و دشوار و ریزبینانه است که تقریباً برای هیچ بشری اجرای آن ممکن نیست. از طرفی سایر فرق که ادعاهایی دارند (مثل عرفان‌های نوظهور) آنها نیز وعده‌هایی می‌دهند بعد که محقق نمی‌شود می‌گویند حتماً دلت پاک نبوده، حتماً نیتت صاف نبوده، حتماً آدابش را دقیق بجا نیاوردی و....

سوال دوم: چرا هیچ تفاوت معناداری بین افراد مقید و غیرمقید وجود ندارد، بلکه حتی برعکس است؟
مثلاً در قرآن گفته شده حلال و طیب بخورید. حلالش را در سوال قبل توضیح دادم که اتفاقاً برعکس آنچه گفته شده، آنهایی که دنبال کسب حلال هستند مدام در گرفتاری هستند و آنها که درآمد حرام دارند وضعیت بسیار بهتری دارند هیچ اتفاقی هم به واسطهء حرام خواری برایشان نمی‌افتد! درمورد طیب هم همین است. مثلاً افرادی را می‌بینیم که اهل دود نیستند و غذای سالم می‌خورند اما همیشه بیمار هستند و از طرفی افرادی هستند که روزی چند پاکت سیگار می‌کشند و انواع فست‌فودها را می‌خورند اما بسیار شاداب و سرحال هستند و عمر مناسبی هم دارند

یا مثلاً خداوند در ازدواج قول به آرامش داده و اینکه خدا به افراد متأهل نگاه ویژه‌ای دارد و در رفع نیازهای زندگی به آنها کمک خواهد کرد (از جمله آیه قرآن که می‌گوید اگر فقیر باشند....) اما در عمل می‌بینیم که خیلی از زنها و مردها پس از ازدواج باید کاملاً از خودشان غافل شوند و فقط روز را شب کنند و شب را روز (کسب نان بخور و نمیر، تر و خشک کردن بچه‌ها، چختن غذا، شستن ظرفها و...) و هیچکدام دیگر نمی‌توانند به معنای واقعی زندگی کنند چون نه وقتی دارند و نه آرامشی. یعنی برخلاف وعدهء دین، پس از ازدواج سختی‌های افراد چندبرابر می‌شود! ولی از آن طرف افرادی که دنبال زندگی مجردی و دوستی‌های نامشروع هستند اکثراً شاداب و سرحال هستند و به نیازها و علایق خودشان هم رسیدگی می‌کنند. به عبارتی بین آنهایی که به حرف خدا اعتماد می‌کنند و آنهایی که اعتماد نمی‌کنند نه تنها هیچ تفاوت قابل توجهی وجود ندارد، بلکه حتی در بیشتر موارد برعکس است، یعنی آنها که اعتماد نکرده و احکام را رعایت نمی‌کنند خیلی موفق‌تر هستند

پ.ن:
دو تا از پاسخ‌های احتمالی دوستان را همین الان پاسخ بدهم
اگر بفرمائید منظور خداوند از آرامش و سختی فقط پول نیست، عرض می‌کنم اولاً در برخی موارد بطور واضح به رفاه مالی اشاره شده است و کسی نمی‌تواند منظور معنوی از آن برداشت کند. من اینکه فرقی نمی‌کند منظور پول نقدی بوده یا هر سود دیگر، به هر حال وعده به آرامش داده شده که در عمل این آرامش سهم آنهایی است که رعایت نمی‌کنند. اگر بفرمائید قرار است در آخرت جبران شود، عرض می‌کنم اکثر این وعده‌ها درمورد همین دنیا بیان شده و صحبتی از ارجاع به آخرت نشده

آیات نویدبخش را در شرایط بحرانی مرور کنیم و برای ناامیدان بخوانیم.

انجمن: 

سلام عزیزان

40 سال از ایستادگی و مقاومت مؤمنانه ملت غیور و با ایمان کشور عزیزمان می گذرد و در این چهل سال روزی نبوده که دشمنان ما برای نابودی و براندازی انقلاب اسلامی و آرمانهای الهی ما خوابهای آشفته نبینند و در کمین فرصتی برای ضربه زدن نباشند! در این چهل سال چه وعده های خوش خیالانه و شترمآبانه به هم می دادند که دو ماه دیگر، 6 ماه دیگر، یکسال دیگر و ... کار جمهوری اسلامی تمام است و این حکایت هنوز که هنوزه ادامه دارد تا خوش خیالی های شتری ترامپ و چه خوب رهبر فرزانه مان امام جامعه پاسخش را داد که: شتر در خواب بیند پنبه دانه ...

از آغاز نهضت، ملت ما در حال مبارزه و مجاهدت است و در همه این سالها نشان داده که در سخت ترین شرایط: فتنه منافقین، فتنه بنی صدر، جنگ تحمیلی، تحریمهای مختلف و ... پای اسلام و آرمانهای اسلام و انقلاب ایستاده، در این میان، ایمان و اعتقاد ما به امدادهای غیبی و وعده های خداوند به مؤمنان و امت اسلامی همیشه ایام موجب دلگرمی و آرامش قلوب بوده و هست و اینک که در شرایط جنگ و تحریم و بحران اقتصادی شدید از سوی دشمنان هستیم ضرورت بازخوانی آیات وحی که پرده از امدادهای غیبی و وعده های حق خداوند به پیروزی و عزت بخشی مؤمنان و وعید شکست و خواری و برانداختن کافران و منافقان را می دهد بشدت احساس می شود.

و ضرورت این بازخوانی زمانی بیشتر می شود که بسیار در گوشه کنار خودمان و در زبان اطرافیان و مردم کوچه و بازار، کاشته شدن تخم یأس و نومیدی و احساس شکست را می بینیم و می شنویم و رسانه های بیگانه و فریب خوردگانی که در فضای مجازی بدنبال کاشتن و نشر و ترویج بذر این تخمهای آلوده و مسموم هستند. گاهی با خواندن یکی از همین آیات وحی می شود دل نگرانیهای بسیاری که در برادران ایمانی مان ایجاد شده را مرتفع کنیم.

در این وضعیت، بیاییم برای تذکار و یادآوری یکدیگر آیاتی که موجب امیدواری و اطمینان قلب خودمان، اهل ایمان و جامعه اسلامی می شود و بر صبر و استقامت ما در برابر فشارهای گوناگون دشمنان می افزاید را به یکدیگر هدیه کنیم.

برای شروع، اولین آیات امید و نویدبخشی خداوند به مؤمنان و همراهان ولایت را تقدیم عزیزان می کنم:

«وَإِذْ نَجَّيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ ﴿بقره/آیه ۴۹﴾ و [به ياد آريد] آنگاه كه شما را از [چنگ] فرعونيان رهانيديم [آنان] شما را سخت‏ شكنجه میکردند پسران شما را سر مى ‏بريدند و زنهايتان را زنده مى‏ گذاشتند و در آن [امر بلا و] آزمايش بزرگى از جانب پروردگارتان بود.»

«وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ﴿بقره/آیه۵۰﴾ و هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات بخشيديم(در حالیکه فرعونیان از پشت سر بر شما مسلط شده بودند و شما راه گریزی نداشتید) و فرعونيان را در حالى كه شما نظاره میکرديد غرق كرديم.»

منتظر مشارکت همه عزیزان در تولید و تکثیر امید و رفع و دفع یأس و نومیدی هستیم.

نبود ملاک صحیح در مورد درستی دین

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام. با عرض ادب و احترام خدمت بزرگواران. سالهاست که این سوالات ذهنمو مشغل کرده و متاسفانه هرچه سنم بیشتر می شه و مشکلاتم بیشتر، نبود جوابی برای آن بیشتر آزارم می دهد و منو به سوی لبه شک سوق می ده.
واقعیت اینکه که محک درستی توی انتخاب دین نمی بینم. منطق و عقل حکم می کنه دو دو تا چهار تا بشه اما تا موضوع دین که پیش می یاد می تواند هرچی بشود! منطق می گه وقتی مسلمان شدی و نماز خواندی و روزه و ... باید زندگیت بهتر بشه اما وقتی نمی شه می گن خدا انسان رو امتحان می کنه ! وقتی یک آدم غیر مسلمان مشکل پیدا می کنه می گن چوب کفر می خوره و یک آدم مسلمان به مشکل می خوره می گن امتحان الهی پس می ده! منطق می گه وقتی دعا می کنی و نذر می کنی باید جواب بگیره حتی اگه اون جواب نباشه حداقل اوضاع بهتر بشه طوری که تو حس کنی شنیده می شی کما اینکه این وعده داده شده (مرا بخوانید تا اجابت کنم) ولی وقتی جواب که نمی گیری هیچ اوضاع بدتر می شه می گن شاید همین که تو فکر می کنی برات بده برات خوب باشه! به زیارت امام رضا می ری برمی گردی می بینی بدبخت شدی! روز تولد امام ها بدترین خبرها بهت می سه !!! و در مقابل فقط جواب: شاید امتحان، شاید حکمت ،شاید همین برات خوبه ،شاید هنوز مشکل داری و آدم خوبی نیستی ،شاید باید بیشتر خدایی بشی ،شاید شاید شاید. می دونین هیچ کی جواب درستی نداره انگار همه وظیفه دارن به هر سیاستی شده تورو از منطق و عقل دور کنن و ازت بخوان زندگیتو روی شایدهایی غیر قابل محک بنا کنی تا فقط مسلمان بمانی ! حتی شده مسلمان پر از شک و شبه! من نمی دونم چه طور می توان ادعا کردن راه انتخاب دین عقل است به نظر می رسه عقل فقط تا جایی قابل قبول است که هم راستا با دین پیش برود تا کمی پیش نرود یا عقل نیست ! یا نباید عقلانی پیش بروی و باید روی شاید ها همین هارو بپذیری!
اگر این دین نبود چی؟ اگر من می آمدم می گفتم جز فرقه ای شدم که می گویند چنین کن و چنان کن و نتیجه به من نمی دهند و می گویند اثر می کنه اما تو نمی بینی چی؟ مثلا همین فرقه حلقه ، اداب و رسوم عجیبشان را که می دانید بعد اینکه جن از بدن خارج می کنند و ... از انها می پرسن پس چرا شفا نگرفت می گویند ما نمی دانیم کی اتفاق می افتد ما باید انجام بدهیم تا تمام جن خارج شود!!! بعد می گویند این بیماری به تو کمک کرده تا به سمت این فرقه بیایی ! به نظر بد است اما در کل برایت خوب است. بعد می گویند تو انقدر قرآن خواندی و جن وارد بدنت کردی که حالا حالا ها پاک نمی شوی باید بیشتر تلاش کنی و ...و ....و ... مسخره می آید می دانم ولی ریشه یابی که کنی همان محک نداشتن اسلام است ( شاید برایت خوب باشد، شاید طلوع نزدیک باشد، شاید آدم خوبی نیستی و باید بیشتر تلاش کنی ، شاید حکمت دارد ، شاید شاید شاید ) می ترسم از آخر عاقب این نتیجه ندادن ها شایدها برعکس نتیجه دادن ها و ... می ترسم .
شمارا به خدا اگر جواب منطقی دارید آنچه که بتوان با عقل فهمید و در دنیای عملی تست کرد بهم چواب بدین . خواهشا دیگر حدیث های تکراری تحویلم ندهید. من سن و سالی ازم گذشته و انسانی اهل کتاب هستم تحصیلاتم هم دکتری می باشد منظور اینکه با نوجوان تحریک شده رو به رو نیستید. اگر به من چیزی از دین نشان دهید که نتیجه صد در صدی داشته باشد هم قبول می کنم نه اینکه بخوانم امام فرمودند خواندن هفتاد بار سوره حمد می تواند مرده را زنده کند ولی تو هفتاد هزار بار حمد بخوانی انگار نه انگار!!! این احادیث با شاید ها رفع نقص می شوند. لطفا اگر جوابی دارید برایم خصوصی بفرستید اگر نه پاکش کنید نمی خواهم اگر خدایی ناکرده در جهل هستم با خواندن اینها کس دیگر را به جهل بیاندازم چون می دانم حرف تا مغز استخوان انسان اثر می کند و این شک ها جایی که نباید در ذهن تداعی می شود و انسان را به تباهی می کشد. پس خواهش می کنم جز شما پاسخ دهنده هیچ کس دیگری نتواند این متن را بخواند. سلامت و پایدار باشید.