نکاح

متعه، نکاح نیست

با سلام و احترام

وَ لـيَسـتَعـفِـفِ الَّـذيـنَ لا يَـجِـدونَ نِـكاحًا حَـتّىٰ يُغـنِـيَـهُـمُ ا‌للهُ مِن فَضـلِـه‌ے

خداوند میفرماید آنها که توانایی نکاح ندارند طلب عفت کنند.

در روایات، راه استعفاف در این آیه، متعه است.
( استعفاف ممکن است چند راه داشته باشد اما متعه یکی از آنهاست)
یعنی کسانی که توانایی نکاح ندارند، متعه کنند.
نتیجه
متعه، نکاح نیست.
دو نوع ازدواج داریم: ازدواج نکاح و ازدواج متعه

نکته : حداقل چهار نوع رابطه در قرآن معرفی شده است : نکاح،متعه،سفاح،خدن

چرا «متخذی اخدان» نیامد؟



سلام و درود

(24)وَ الـمُحـصَـناتُ مِـنَ النِّـساءِ اِلّا ما مَـلَـكَت اَيـمانُـكُم كِـتابَ ا‌للهِ عَـلَيـكُم وَ اُحِـلَّ لَـكُم ما وَراءَ ذٰلِـكُم اَن تَبـتَـغوا بِـاَمـوالِـكُم مُحـصِـنيـنَ غَيـرَ مُـسافِـحيـنَ فَـمَا اسـتَمـتَعـتُم بِـه‌ے مِنـهُـنَّ فَـآتوهُـنَّ اُجورَهُـنَّ فَـريـضَـةً وَ لا جُـناحَ عَـلَيـكُم فى ما تَـراضَيـتُم بِـه‌ے مِن بَعـدِ الـفَـريـضَـةِ اِنَّ ا‌للهَ كانَ عَـليـمًا حَـكيـمًا

نسا

در ایات قران وقتی احصان توضیح داده میشود این تعبیر به کار می رود

غیرمسافحین و لا متخذی اخدان ، خطاب به مردان مومن

(5)اَلـيَومَ اُحِـلَّ لَـكُـمُ الطَّـيِّـباتُ وَ طَـعامُ الَّـذيـنَ اوتُوا الـكِـتابَ حِـلٌّ لَـكُم وَ طَـعامُـكُم حِـلٌّ لَـهُم وَ الـمُحـصَـناتُ مِـنَ الـمُؤمِـناتِ وَ الـمُحـصَـناتُ مِـنَ الَّـذيـنَ اوتُوا الـكِـتابَ مِن قَبـلِـكُم اِذا آتَيـتُـموهُـنَّ اُجورَهُـنَّ مُحـصِـنيـنَ غَيـرَ مُـسافِـحيـنَ وَ لا مُـتَّـخِـذى اَخـدانٍ وَ مَن يَكـفُر بِالايـمانِ فَـقَد حَـبِـطَ عَـمَـلُـه‌‚‌ وَ هُـوَ فِى الآخِـرَةِ مِـنَ الـخاسِـريـنَ
مائده

یا

غیرمسافحات و لا متخذات اخدان ، در مورد زنان مومن

(25)وَ مَن لَم يَسـتَـطِع مِنـكُم طَولًا اَن يَنـكِـحَ الـمُحـصَـناتِ الـمُؤمِـناتِ فَـمِن ما مَـلَـكَت اَيـمانُـكُم مِن فَـتَـياتِـكُـمُ الـمُؤمِـناتِ وَ ا‌للهُ اَعـلَـمُ بِـايـمانِـكُم بَعـضُـكُم مِن بَعـضٍ فَانـكِـحوهُـنَّ بِـاِذنِ اَهـلِـهِـنَّ وَ آتوهُـنَّ اُجورَهُـنَّ بِالـمَعـروفِ مُحـصَـناتٍ غَيـرَ مُـسافِـحاتٍ وَ لا مُـتَّـخِـذاتِ اَخـدانٍ فَـاِذا اُحـصِـنَّ فَـاِن اَتَيـنَ بِـفاحِـشَـةٍ فَـعَـلَيـهِـنَّ نِصـفُ ما عَـلَى الـمُحـصَـناتِ مِـنَ الـعَـذابِ ذٰلِـكَ لِـمَن خَـشِـىَ الـعَـنَـتَ مِنـكُم وَ اَن تَصـبِـروا خَيـرٌ لَـكُم وَ ا‌للهُ غَـفورٌ رَحيـمٌ

نسا

چرا در ایه 24 نسا در خطاب به مردان مومن
تنها از عبارت غیرمسافحین استفاده شده است و عبارت لا متخذی اخدان نیامده است ؟
در حالی که در ایه بعدی یعنی 25 نسا در مورد زنان عبارت متخذات آمده و هم چنین در سوره مائده خطاب به مردان مومن عبارت متخذی اخدان امده است؟

نسخ نکاح متعه در جنگ خیبر

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت همه دوستان

اهل سنت معتقدند که حکم جواز ازدواج موقت دائمی نبوده ودر جریان غزوه خیبر این جواز برداشته شده است.

سؤال من این است که آیا چنین امری می تواند ناسخ بوده باشد.

متشکرم:Gol:

آیه ای که به فراموشی سپرده شده..(كارشناس:رسا)

سلام به همه دوستان

وَ أَنْكِحُوا الْأَیامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛

مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و كنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بى ‏نیاز مى ‏سازد خداوند گشایش دهنده و آگاه است».[نور/32]

خدای متعال در آیه بالا امر میکنه انکحوا..به ازدواج در آورید،فعل امر هست و تعارف هم نیست یعنی امر کرده خدای متعال که باید دختر و پسرهای بی همسر را به ازدواج هم در اورد و در ادامه میفرماید نگران چیزی نباشید که خدا پشت شماست..

و ما چه کردیم.....