ملاک های انتخاب همسر

مشاوره در امر ازدواج

باسلام  ضمن تبریک سال نو  دختری ۲۳ساله هستم که به تازگی پسری به بنده درخواست ازدواج کردند.من با شرایطشون هیچ مشکلی نداشتم. چون وضعیت مالی شون درست مثل من هستش. تا اینکه بعد از ملاقات ها بی که داشتیم به من گفتند که از عروسی ‌‌ ضبط و رقص و این ها بی زارن و دلشون میخواد که فقط یک جشن عقد بگیرن در حد یه مراسم کوچک و بعدش هم اگر شد یک مسافرت  ایشون بر این اعتقاد هستند که هر چه پدر و مادرشان بگویند همان است و راستش من نمی توانم با کسی که نمی تواند مستقل باشد و به جای والدینش خودش تصمیم گیری کند چه بگویم و این باعث میشود که همه کاره زندگی من و ایشون‌ بشود پدر و مادرش  در ادامه مورد مراسم باید بگویم که ایشون می گویند من توان مالی برای گرفتن تالار و تحمل رقص و این ها را ندارم و باید در حد یه جمعیت کم و مولودی خوانی باشد .مگر می شود پدر و مادر برای دامادی فرزندانشان برای او خرج نکند. من میخواستم با کسی ازدواج کنم که حداقل دستش به دهنش برسه نه اینکه از الان به قول معروف کاسه گدایی دست بگیره و من مخالفم ولی مادرم می گوید در این شرایط دیگر خواستگار پیدا نمیشود. در مورد جهیزیه هم می گوید من از وسایل غیر ضروری و این ها خوشم نمی آید. و به تازگی هم می گوید من فقط کسی را میخواهم که با شرایط من کنار بیاید و حرفی را که دوست ندارد را نشود.و زودرنج است. و مثل قدیمی ها فکر می کند. من این موضوعات رو گفتم تا ازتون مشاوره بگیرم ممنون میشم راهنمایی ام کنید. باتشکر

ازدواج با دختري كه با پدرش مشكل دارم


سلام
من از اطرافيانم دختري بهم معرفي كردن كه از پدر دختره خوشم نمياد (كلا كسي هست ظاهر ديني داره اما فقط ظاهره در باطن چيزه ديگه است)
اما دختر خانم همه اون ويژگي هاي كه من ميخوام رو تقريبا همه اش داره
نميدونم چيكار كنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ازدواج بعد از دوستی

انجمن: 

سلام
من مذهبیم ولی از طریق چت با یه پسری دوس شدم
میخواستم بدونم با وجود یکم اختلاف اعتقادی ک داریم و اینکه ایشون حاضره با شرایط من درباره اختلافات کنار بیاد،
چنین ازدواجی تا چه حد میتونه پایدار باشه؟

میزان شباهت در ملاک های ازدواج

سلام من آدم درونگرایی هستم و قدرت بیان ضعیفی دارم همچنین روحیه ضعیفی دارم زود خودمو می بازم.بااین تفاسیر همیشه فک میکردم باید با ادمی ازدواج کنم که برخلاف من قدرت بیان خوبی داره وروحیش قوی باشه تو زمان مشکلات.درکل فک میکنم طرف مقابل نباید مثل تو همون عیب هارو داشته باشه به عبارت دیگه شباهت توی ضعف خوب نیست.فکرم درسته؟؟؟؟؟؟؟

مشاوره در مورد ملاک های انتخاب همسر

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

با سلام
دختری هستم که چند ماه دیگه وارد 28 سال میشم (تحصیلاتم فوق هست)، 6 سال تموم نذر و دعا کردم که خداوند برای ازدواجم کاری کنه. توی این 6 سال هر چی خواستگار اومد 80 درصدشون بخاطر وضعیت منزل مون چون اهل تجملات نیستیم به ما جواب منفی دادن. حتی مادر یکی از خواستگارام به خاطر مدل های میوه ناراحت شده بود...خلاصه توی این 6 سال 70 درصد خواستگارام از محله های بی فرهنگ تهران بودند. یا آدم های تازه به دوران رسیده بودند. 30 درصد بقیه رو هم که خانواده ام از پشت تلفن رد می کردند !!!

بعد از این همه سال، دو تا خواستگارپیدا شده و من موندم چه کنم !!!
فاکتورهای من ایمان و اخلاق و ولایت مداری و ماهواره و درآمد مناسب هست.

آقای A : محل زندگی شمال شهر
پدرشون خیلی سال ها پیش فوت شده است.
وضعیت مالی خانواده از ما بالاتر است.
شغل داره و درآمدش مناسب هست.
وضعیت شغلی تهران هست.
تحصیلات فوق لیسانس
از نظر سنی 9 سال بزرگتر هست.
خونه و ماشین داره.
ماهواره نداره
خمس میده و ولایت رو قبول داره.
مرجع تقلیدش صانعی هست. ولی میگه همین طوری انتخاب کردم.
برای ادامه تحصیل دکترا یک سال خارج از کشور بوده.

آقای B : محل زندگی جنوب شهر
پدرش مریض هست، احتمال داره تا 4-5 سال دیگه فوت کنه.
وضعیت مالی خانواده از ما پایین تر است. یه جورایی هیچی ندارن.
وضعیت شغلی معلوم نیست شاید تهران شاید شهرستان باشه.
شغلی که داره درآمدش پایین هست.
تحصیلات لیسانس
از نظر سنی 3 سال بزرگتر هست.
خونه و ماشین نداره.
ماهواره داره ( میگه بخاطر وضعیت آنتن دهی هست) ولی من نمیدونم باید چطوری باور کنم.
خمس میده و ولایت رو قبول داره.
مرجع تقلیدش رهبری هست، به قول خودش.

پدر و مادرم اهل تحقیق از خواستگار نیستن و این موضوع من رو اذیت می کنه.
پدرم از مورد B خوشش اومده و میگه اگه با این شخص ازدواج نکنی فردا دیگه ممکن نیست آدم مناسبی پیدا بشه که هم از خونه ما خوشش بیاد و هم تو رو قبول کنه. و باید با افراد طلاق گرفته ازدواج کنی.

منم موندم چه کنم !!! یک ماه هست که فقط دارم گریه می کنم، با این خرج و مخارج اجاره خونه توی تهران چه کار باید بکنم اگر بخوام با آقای B ازدواج کنم !!! از طرفی کارش معلوم نیست تهران باشه یا شهرستان و من زندگی در شهرستان روهم زیاد دوست ندارم. پدرم میگه زندگی با این شخص سختی داره و باید خودت رو آماده کنی ولی من تا حالا از نظر مالی سختی نکشیدم، نمیدونم چطور باید تحمل کنم !!!

پدرم از مورد A هم خوشش نمیاد میگه اول اینکه نباید صانعی رو انتخاب می کرده اگر عمدا انتخاب کرده پس آدم خوبی نیست و اگر از روی عمد هم انتخاب نکرده پس عاقل نیست.
پدرم در مورد A هم میگه این آدم عصبی هست و چون خیلی لاغر بود و موهاش کمی سفید شده بود و بخاطر وضعیت چشمش میگه حتما یا مریضی شدید داره یا اعتیاد داره. (روز خواستگاری ایشون، مردمک چشمش رو که من دیدم ،مردمک یکی از چشمانش خیلی بازتر از اون یکی چشم بود به صورت غیرعادی وهر دو چشم اصلا شبیه هم نبود)
مورد A فقط یک جلسه صحبت کردیم و پدرم اجازه نمیده جلسه دیگه ای با ایشون صحبت کنم ولی میگه اگه خودت بخوای عواقبش با خودت !!! من موندم پدرم با یه جلسه بدون اینکه با خواستگار صحبت کنه، چطور فهمید این آدم عصبی هست و اعتیاد داره یا مریض هست !!!

نمیدونم دیگه چی درست هست و چی غلط !!! چی کار باید بکنم ؟

از اون طرف پدرم به خواهرم که 37 ساله هست اجازه داده با آدمی که شاید بویی ازایمان نبرده باشه و وضعیت مالی مناسبی نسبت به خانواده ما داره، ازدواج کنه... اونم بخاطر اینکه سن خواهرم داره خیلی بالا میره پدرم این مجوز رو داده...ولی چون من سنم پایین تر هست باید وضعیت بی پولی رو تحمل کنم... چون به قول پدرم پسر با ایمانی که پول هم داشته باشه وجود نداره.

دلم به حال خودم میسوزه چرا پدر و مادرم وقتی 18 ساله بودم به فکر ازدواجم نبودن، حداقل اگه اون موقع ازدواج کرده بودم تا الان شاید با تلاش خودم و همسرم یه زندگی جم و جور داشتم. نه اینکه الان باید تلاش کنم تا 10 سال دیگه وقتی 40 ساله شدم تازه بتونم یه زندگی معمولی معمولی داشته باشم.

لطفا راهنماییم کنید باید حرف پدرم رو قبول کنم ؟ یا باید همچنان منتظر بمانم ؟
می ترسم از اینکه فردا حسرت زندگی مردم رو بخورم.

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol:

اولویت بندی فاکتورهای ازدواج

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

سلام
دختری هستم مذهبی، محجبه چادری و ولایت مدار. در ملاک های ازدواجم دچار تردید شده ام.

چند سال پیش خواستگاری داشتم که از نظر مالی متوسط بودند ویک سال اختلاف سنی داشتیم. خیلی مشتاق به ازدواج با ایشان بودم. از نظر مذهبی خیلی به هم نزدیک بودیم. تا اینکه بعد از کلی تحقیق و ماجرا فهمیدیم همه صحبت های خواستگارم دروغ بوده واصلا اخلاق هم نداشته است.

بعد از آن خواستگار، دو سال، بعد خواستگاری داشتم، با اختلاف سنی 7 سال شبیه خواستگار قبلی ولی از نظر مالی خوب بودند و خیلی فرد با ایمانی جلوه می کردند، باز هم بعد از تحقیق و صحبت فهمیدیم که فردی دروغ گو هست و اخلاق هم ندارد.

موضوع اول این هست که اختلاف سنی چقدر باید باشد ؟
شخصا احساس می کنم وقتی اختلاف سنی بیش از 5 سال باشد، اصلا از طرف مقابل حرف شنوی ندارم.

موضوع دوم این هست که مساله ملاک مذهبی بودن در انتخاب همسر چیست ؟
در این زمانه خواستگاران عجیب و غریب واقعا زیاد شدند. به همین جهت نمی دانم ملاک اصلی را برای ادامه صحبت خواستگاری را روی چه چیزی باید بنا گذاشت ؟

مثلا عرض می کنم :
شخصی نماز و روزه، حلال و حرام را مد نظر دارد، شاید نماز شب هم بخواند، ولایت فقیه را هم قبول دارد ولی مرجع تقلیدش ضد رهبری هست. گاها شده ماهواره که ندارند هیچ، برنامه های شبکه های داخلی ایران را هم نگاه نمی کنند !!!
یا مثلا :
شخصی نماز و روزه و حلال و حرام را مد نظر دارد، مرجع تقلیدش رهبری هست، موسیقی هم گوش نمی دهد ولی دروغ هم می گوید. و گاها شاید ماهواره هم داشته باشند !!!

با این وضعیت وقتی ما می خواهیم ملاک ازدواج مان را ایمان و اخلاق قرار بدهیم و به مادیات خواستگار توجهی نکنیم، بر چه اساسی باید به خواستگاراعتماد کنیم ؟

بر چه اساسی باید تصمیم بگیریم و خواستگاری را قبول و خواستگاری را رد کنیم ؟ آیا باید براساس مرجع تقلید خواستگاری را رد و خواستگاری را قبول کرد ؟

این خواستگارهای رنگارنگ باعث شده در انتخاب های خود و اولویت های ازدواجم دچار تردید شوم. و بحث ایمان و اخلاق و مادیات را نتوانم درست اولویت بندی کنم.

مثلا اگر شخصی را فقط بخاطرایمانش انتخاب می کنم که مرجع تقلیدش رهبری هست، اگر حتی یک دروغ هم بگوید از او متنفر می شوم ولی حالا اگر همین شخص از نظر مادی مناسب باشد دروغ او را نادیده می گیرم ولی اگر از نظر مادی مناسب باشد و دروغ هم بگوید و اخلاقش بد باشد کلا حذفش می کنم.

لطفا راهنمایی بفرمایید.

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol:

عقلا پسندیدم ولی ظاهراً نه؛ چکار کنم؟

[="Tahoma"]عرض سلام و ادب خدمت همه عزیران

بنده دوستی دارم که تصمیم به ازدواج گرفته و چند جا به خواستگاری رفته تا اینکه چند روز پیش بهم خبر داد که آخرین کسی که به خواستگاریش رفته ملاک‌های موردنظر اون رو داشته و رفتار و کردار اون دختر رو پسندیده و خانواده دختر هم منطبق با معیارهاش بودند ولی به من میگه که یه مطلبی رو با من در میون گذاشت که می‌ترسه بعد ازدواج براش مشکل بشه و اون اینه که قیافه و چهره اون دختر به دلش ننشسته، حتی میگه قیافه بدی نداره ولی قیافه‌ش به دلش ننشسته و الا دختره رو از همه جهات پسندیده.
دختره هم انصافا اینطور که برای من تعریف کرده هیچی کم نداره ولی این بنده خدا می‎ترسه این موضوع باعث بشه بعد ازدواج دلش چرکین بشه و مشکلاتی رو در پی داشته باشه.
خودم که بهش گفتم این وسواسی‌ها رو بذاره کنار. چیزی که این دوره زمونه گیر نمیاد دختر خوبه حالا تو اومدی میگی از چهره‌ش به دلت ننشسته؟ تازه میگه قیافه بدی هم نداره!!! من حس می‌کنم این رفیق ما الکی داره مته به خشخاش میذاره.
از کارشناس محترم و کاربران گرامی درخواست دارم نظراتشون رو بیان کنند.
به نظر شما برم متقاعدش کنم تا با دختره ازدواج کنه یا اینکه به همون دلیلی که خودش میگه از ازدواج صرف نظر کنه؟

ممنون و متشکر[/]

ملاکهای انتخاب همسر و روانشناسی ازدواج

انجمن: 

ملاکهای انتخاب همسر و روانشناسی ازدواج ویژه برادران

دوره آموزشی ملاکهای انتخاب همسر و روانشناسی ازدواج ویژه برادران، با سخنرانی اساتید: دکتر احمدی،دکتر روان پارسا، شجاعی و نیکنام
1. ضرورت آموزش قبل از ازدواج (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
2. روانشناسی انتخاب و رابطه آن با شخصیت و جهان بینی (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
3. روانشناسی انتخاب - معیار انتخاب و ارتباط (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
4. هدف و فوائد ازدواج (1) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
5. هدف و فوائد ازدواج (2) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
6. فوائد و آفات ازدواج (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
7. فوائد و آفات ازدواج ، زمان و سن ازدواج (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
8. ویژگیهای کلی همسر (استاد نیکنام)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
9. ویژگیهای اختصاصی دختر و پسر (استاد نیکنام)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
10. ویژگیهای ازدواج ناموفق، سن ازدواج (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
11. آسیب شناسی ازدواج (1) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
12. آسیب شناسی ازدواج (2) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
13. آسیب شناسی ازدواج (3) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
14. موانع ازدواج (استاد نیکنام)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
15. خواستگاری و وظایف پیش از آن (1) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
16. خواستگاری و وظایف پیش از آن (2) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
17. وظایف پیش از خواستگاری (3) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
18. مهریه و شیر بها (استاد نیکنام)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
19. آفات دوران عقد (1) (دکتر احمدی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
20. آفات دوران عقد (2) (دکتر احمدی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
21. محاسن و معایب دوران عقد (1) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
22. محاسن و معایب دوران عقد (2) (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
23. مروری بر معایب و آفات دوران عقد (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
24. مراسم عروسی (استاد شجاعی)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
25. مسائل بهداشتی (1) (دکتر روان پارسا)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
26. مسائل بهداشتی (2) (دکتر روان پارسا)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
27. پرسش و پاسخ (1)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
28. پرسش و پاسخ (2)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
29. پرسش و پاسخ (3)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
30. پرسش و پاسخ (4)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3
31. پرسش و پاسخ (5)
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/misag...ia.com.mp3

ملاک های انتخاب همسر (1) ویژه خانم ها

اول : این پست رو باید خانم های انجمن پاسخ بدند ، متاهل یا مجرد فرقی نداره.
دوم : پست مشابه برای آقایون هم ایجاد خواهد شد.

سوال : ملاک شما برای انتخاب همسر چی هست ؟ (مجردین)
خانم های متاهل هم بفرمایند ملاک هاشون چی بود ؟ الان چند سال ازدواج کردند ؟ آیا همون ملاک ها رو هنوز هم قبول دارند ؟ یا به دیگران توصیه ملاک های دیگه ایی دارند ؟

دوستان ، فقط اون چیزی که در ذهن و درون خودشون به عنوان معیار هستند رو مطرح کنند . چون این انجمن دینی هست این طور نباشه که ملاک های دین رو لیست کنند ، بلکه ملاک های خودشون رو لیست کنند ، حتی اگر به سفارشات دین خیلی مطابق نباشه . مثلا یک خانمی اولین معیارش وضیعت مالی هست و الی اخر

نکته : معیار های خودتون رو به ترتیب اولویت لیست کنید .

این یک نظر سنجی هست که می تونه به روشن شدن خیلی مسائل کمک کنه .
اگر نکته دیگه ایی هم هست می تونند در پاسخ ها لحاظ کنند .

با تشکر:Gol:

ملاک های انتخاب همسر (2) ویژه آقایون

اول : این پست رو باید آقایون انجمن پاسخ بدند ، متاهل یا مجرد فرقی نداره.
ویزه خانم ها اینجا :
http://www.askdin.com/showthread.php?t=7051&p=40344

سوال : ملاک شما برای انتخاب همسر چی هست ؟ (مجردین)
آقایون متاهل هم بفرمایند ملاک هاشون چی بود ؟ الان چند سال ازدواج کردند ؟ آیا همون ملاک ها رو هنوز هم قبول دارند ؟ یا به دیگران توصیه ملاک های دیگه ایی دارند ؟

دوستان ، فقط اون چیزی که در ذهن و درون خودشون به عنوان معیار هستند رو مطرح کنند . چون این انجمن دینی هست این طور نباشه که ملاک های دین رو لیست کنند ، بلکه ملاک های خودشون رو لیست کنند ، حتی اگر به سفارشات دین خیلی مطابق نباشه . مثلا یک آقایی اولین معیارش وضیعت ظاهری خانم هست.

نکته : معیار های خودتون رو به ترتیب اولویت لیست کنید .

این یک نظر سنجی هست که می تونه به روشن شدن خیلی مسائل کمک کنه .
اگر نکته دیگه ایی هم هست می تونند در پاسخ ها لحاظ کنند .

با تشکر:Gol: