قرب

شکر نعمات الهی و نزول عذاب

چرادرمواردی شکرنعمات الهی باعث نزول عذاب می شود؟

کمال پیامبر و ائمه (ع) و غرض از خلقت آنان

با سلام وعرض ادب و تشکر

بسیار ممنونم از شما بابت وقتی که میگذارید

استاد گرامی پیامبر وائمه اطهار س مگر ظهور عقل خداوند در این دنیا نبودند آیا جسمانیت اونها تناقضی با معنویت اونها داشته؟

آیا انسانی که به تمام اسماء وصفات الهی رسیده، خب دست آخر میخواد به کجا برسه ؟خب مگه همون انسان نیست?

نمیخواد که به مقام خدایی برسه ؟

حقیقتا هدف خداوند از خلقت ما چیه؟

این رسیدن به اسما و صفات برای چیه ؟

چه کاربردی دارن واسمون؟

با سپاس از اینکه اینقدر با صبر وحوصله با ما پیش میرید با اینکه میدونید من اول این راهم.

منـــــاجات الشاکین...نزدیک شدن به خداوند

میدونم من یه عضو کوچیک از جمع بزرگ و دلهای بزرگ شما هستم و میدونم چیزی رو که میخوام بگمو خیلی هاتون میدونید ولی میخوام به دوستایی که مثل خودم هستن بگم...من تازه گیها با دعایی در مفاتیح الجنان آشنا شدم که اسمش "مناجات الشاکین" هست.این مناجات در قسمت مناجات "خمس عشره" تو مفاتیح الجنانه...مناجاتی با خداست برای شکایت از نفس خودمون...من خودم حس میکنم با خوندن این دعا خیلی به خدا نزدیک تر شدم...قسمت هایی از ترجمه این دعا رو مینویسم:


خدایا به تو شکایت میکنم از نفس زشتم که مرا بسیار به بدیها وا میدارد
و به هر خطا سبقت میگیرد و به معصیت بسیار حریص است و مرا به معرض
خشم و غضب می افکند و مرا دائم به راه هلاکت میکشاند و نزد تو مرا
خوارترین هلاک شدگان میخواهد و...


من خودم موقع خوندن این دعا خیلی گریه کردم...خیلی شرمنده شدم از این که ما حتی مناجات هایی داریم که میتونیم شکایت خودمون و پیش خدامون ببریم ولی غافلیم...خدایا خودت من و ببخش و هدایتم کن
:hey:
دوستت دارم

نشانه های قرب الی الله

[="arial black"][="blue"]با عرض سلام خدمت همه دوستان بزرگوارم
در حکمت اسلامی ثابت شده است که هستی و وجود دارای درجات و مراتبی است که پایین ترین مرتبه آن عالم طبیعت و عالیترین درجه آن ذات اقدس الهی است.انسان هر چه در نتیجه تحصیل فضایل الهی در درجات وجود بالاتر رود، به همان نسبت به ساحت قدس ربوبی نزدیکتر و مقربتر می شود و از آثار معنوی نامتناهی آن برخوردار می گردد.
بنابر این، تقرب به خدا امری واقعی و عینی است یعنی برای بندگان خدا بسوی درگاه الهی مدارجی است که هر چه در این مدارج و معارج بالاتر روند به آستان ربوبی نزدیکتر می شوند و در این نزدیکی است که هر کمالی برای انسان حاصل است.اگر پرتوی از جمال لایزال الهی در دل مستعد بنده ای بتابد تا حدی خواهد توانست مفهوم و حلاوت تقرب را با قلب و روح خود احساس کند.
اکنون برآنیم تا در این تاپیک نشانه های قرب الهی را به کمک هم برشماریم شاید که دانستن این نشانه ها، قدمی ولو اندک، ما را به مقام قرب تام الی الله نزدیک سازد.
از جمله نشانه های قرب الی الله این است که انسان در حال مناجات با خدای خویش از حاجات و خواسته های خود غافل شده و غرق در جمال و جلال حق می گردد.
امام صادق علیه السلام در روایتی فرمود: من حاجتی داشتم، وضو ساختم و مشغول نماز شدم تا خدا را برای آن حاجت بخوانم. آن قدر لذت مناجات و راز و نیاز با خدای متعال مرا متوجه خود کرد که حاجتم را از یاد بردم».
جناب سعدی در گلستان این حقیقت لذت مناجات و بی توجهی به حوائج را اینچنین به تمثیل بیان نموده است:
«یکی از صاحبدلان سر به جیب مراقبت فرو برده بود، و در بحر مکاشفت مستغرق شده ، حالی که از آن معاملت باز آمد یکی از محبّان گفت: از این بوستان که بودی چه تحفه کرامت کردی اصحاب را؟ گفت : به خاطر داشتم که چون به درخت گل برسم دامنی پر کنم هدیه اصحاب را، چون برسیدم بوی گل چنانم مست کرد که دامنم از دست برفت»
«گویند علامه امینی قدس سره مدت سه شب در حرم امام رضا علیه السلام بود و هر شب، هزار رکعت نماز می خواند. به او گفتند: شما خسته نمی شوید؟ فرمود: مگر ماهی از شنا کردن خسته می شود که من از نماز خسته شوم؟»
شما نیز اگر نشانه های دیگری می شناسید بیان فرمائید تا همگی بهرمند شویم...
[/][/]

ریشه یابی معنای کلمه 'قرب'

با عرض سلام و خسته نباشید حضور کارشناس محترم سوالاتی در مورد کلمه قرب در قران داشتم خواستم راهنمایی بفرمایید .
1- آیا کلمه قرب در زبان عربی اصیل است یا دخیل ؟
2- معنای لغوی و اصطلاحی آن چیست؟
3- معنای که در قران بکار رفته چیست؟
4- آیا کلمه قرب در کتب عهدین ذکر شده و اگر ذکر شده به چه معنا می باشد؟
5- اگر در کتب عهدین ذکر شده با معنای که در قرآن ذکر شده متفاوت است یا خیر؟
با تشکر
ومن الله التوفیق

برچسب: