فلسفه نماز

چگونه با آشنایی که بی نماز است، رفتار کنم؟

سلام خدمت دوستان گرامی مشاوران محترم
پدرخانم من کاهل الصلواه است چندین باربه صورتهای مختلف به اوتذکرداده ام حتی قطع رابطه نموده ام وگفته ام که اگرنمازنخوانی به خانه شمانمی آیم
بعد چند مدتی دوباره نمازخواندن را شروع می کند چندمدتی رابطه که عادی شد متوجه می شوم دوباره نماز نمی خواند

این سری تصمیم گرفته ام به خانه اش نروم وبه اوبگویم چهل وعده نماز به مسجدمحل برو وازامام جماعت امضا بیاور.

اگر دوستان راه بهتری سراغ دارند کمک کنند وقطع صله رحم که گناه محسوب می شود شامل قطع رابطه کامل من با خانواده همسرم می شود یانه؟فقط درخانواده ایشان پدر وبرادر مجرد همسرم نماز نمی خوانند

فلسفه خواندن نماز به نیابت از دیگران

انجمن: 

سلام علیکم
بسیاری از احکام و قوانین و مناسک ها و وقایع و باور ها در دستگاه دین، به نظر خیلی از کسان در نگاه اول بی معنا و غلط به نظر می رسد...

مثلا زیاد شنیده اید که می گویند، آحه کعبه رفتن یعنی چه؟؟مگر خدا خانه دارد؟؟

خوب اصل دین که قرآن باشد، معمولا به این دست انتقاد ها به طور مستقیم و روشن پاسخ نداده، مثلا در قرآن به روشنی و به وضوح اشتباه نکنم مستقیما فلسفه ی اجرای مراسم حج ذکر نشده....و این کار بر دوش علمای مخصوصا عصر حاظر افتاده که جواب منتقدان را بدهند و فلسفه ای برای این مناسک و آئین و باور ها پیدا کرده و توضیح دهند....خیلی از این فلسفه چینی های علما منبع قرآنی و حدیثی روشن و واضح و پایه های عقلی یقینی ندارند، و خیلی از منتقدان در قبول آنها مردد هستند و اغلب آنها را از دیدگاه خود متضاد و متناقض با یک سری شواهد و قرائن قرآنی و تاریخی می دانند....یا آنها را شایسته ی دینی که از دیدگاه خود، اصول و پایه هایش عقلانی نیست، نمی دانند...یا مهمتر از همه، منتقدان، این فلسفه چینی های علما را متناقض و متضاد هم می بینند... مثلا فلسفه ی شفاعت را با فلسفه بهشت و جهنم متناقض می بینند...
چیزی که برای خود بنده سوال شده و یک تناقض و تضاد به نظر می رسد این است رابطه ی بین فلسفه نماز خواندن و انجام دیگر اعمال عبادی و داستان عین اعمال خود در آخرت دیدن ، با مساله نماز خواندن به نیابت از دیگری جور نیست...
اگر ما در آخرت نتیجه ی اعمال خود را می بینیم، عین اعمال خود را می بینیم....اگر با نماز به تعالی و نزدیکی و شناخت خدا می رسیم....پس جایگاه و فلسفه ی این حکم که می توان پول داد به دیگری که برای ما نماز بخواند چیست؟؟این نمازی که بوی پول می دهد، چطور می شود عین اعمال ما؟؟چطور باعث تعالی روح ما می شود؟؟چطور باعث نزدیکی ما به خدا می شود؟چه فایده ای دارد؟ والی آخر...
پس سوال من این است که فلسفه خواندن نماز و انجام دیگر اعمال عبادی چیست؟؟داستان بهشت و جهنم چیست؟؟و این دو چطور با خواندن نماز به نیابت از دیگری جمع بسته می شوند؟؟

اسرار نماز صبح از دیدگاه حکمت و عرفان

انجمن: 

[="Tahoma"][="Indigo"]بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

فلسفه ی نماز صبح چیست که در آن هنگام باید از خواب برخاست؟

این سوال یکی از دوستان بنده بود.
از اساتید بزرگوار درخواست مطلبی درمورد اسرار نماز صبح و حکمت آن،از منظر حکیم و عارف را دارم.چیزی شبیه به اسراری که در کتب اسرار الصلاه مذکور است
یا حقّ
:Gol:
[/][/]

نکته های ناب راجع به نماز

1. همه اعمال تابع نماز است


مولی علی علیه السلام می فرمایند :


صَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لَا تُؤَخِّرْهَا عَنْ

وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ



نمازرا وقتی که برای آن تعیین شده به جای آر . نه به دلیل فراغت و

بیکاری آن را پیش از وقتش برگزارکنی ونه به دلیل کار وگرفتاری آن را

از وقت خود به تاخیر افکن و بدان که همه کارهایت تابع نماز توست



نهج البلاغه :Gol:

فلسفه نماز آيات خواندن زماني كه نه زلزله را حس كرديم نه ترسيديم .چيست؟

فلسفه و حکمت نماز آيات، تنها ترسيدن و وحشت از برخي پديده ها نيست. براي پديده هايي مانند کسوف و خسوف نماز آيات واجب شده است، در عين حال که مردم به طور معمول از آنها وحشت و ترسي ندارند يا حتي نماز هنگام زلزله مانند بادهاي سياه، مقيد به ترس نيست.
بنابراين، حکمت نماز آيات هر چند در برخي موارد شايد ترس مردم باشد که به واسطه نماز آيات به آرامش و امنيت خاطر برسند «الا بذکر الله تطمئن القلوب» (رعد، آيه 28). اما حکمت هاي ديگري نيز دارد.
از مجموعه رواياتي که درباره نماز آيات آمده است برداشت مي شود که بروز اين پديده ها که معمولا غير عادي و خارج از روند زندگي، انسان ها است، موقعيتي مناسب براي رو آوردن به خداوند و به ياد آوردن علت واقعي همه چيزها است. لذا در اين لحظه ها شايسته و لازم است که ايمان قلبي خود را در قالب عمل ريخته و با خواندن يکي از بهترين ذکرهاي خداي متعال؛ يعني نماز و نهادن پيشاني به آستان قدس پروردگار جهان، عقيده و اعتراف باطني خود را ابراز نماييم.
در روايتي پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند: «خورشيد و ماه به خاطر مرگ يا زندگي کسي کسوف و خسوف نمي شوند. اين دو از نشانه هاي خداوند متعال مي باشند، هنگامي که خسوف و کسوف را مشاهده کرديد براي نماز خواندن به مساجد برويد» (وسايل الشيعه، ج 7، ص 492).
در روايت ديگري آمده است: «پديده هاي زلزله، کسوف، خسوف و بادهاي ترسناک از نشانه هاي قيامت است. پس هنگامي که يکي از اين پديده ها رخ داد، قيامت را به ياد آوريد و به مساجد آييد و در پيشگاه الهي تضرع نماييد».
افزون بر آن، نماز آيات مانعي براي پناه بردن برخي مردم به يک سلسله امور خرافي است. اسلام، با واجب کردن نماز آيات، به هنگام اين پديده ها مردم را از توجه به اوهام و خرافات بازداشته و افکار آنان را به نقطه اي که سرچشمه تمام حوادث گيتي است متوجه ساخته است، همچنان که حضرت ابراهيم از افول ماه و خورشيد، توحيد را نتيجه گرفت و فرمود: «اني وجهت وجهي للذي فطر السموات والارض حنيفا و ما انا من المشرکين» (انعام، آيه 79).
در واقع شايد نام گذاري نماز آيات (نماز نشانه ها) به همين دليل باشد که انسان با اين نماز اين پديده ها را نشانه اي از قدرت، عظمت و مالکيت خداوند براي همه چيز بداند.