بی نیازی خدا

فلسفه ی تشریع و تهدید

انجمن: 

چرا خداوند که بی نیاز است احکام و قوانینی رو وضع و الزام کرد؟ اگر نیاز به اطاعت ما دارد، پس بی نیاز نیست! اگر نیاز به اطاعت ما ندارد، پس چرا ما را تهدید می کند که حتما اجرایش کنیم؟!

پاسخ به سوالات بچه ها در مورد خدا

انجمن: 

سلام.
بچه ها در مدرسه می پرسند اگرهمه چیز را خدا آفریده پس خدا را کی آفریده؟
باچه مثالی می توان به زبان ساده که بتواند هضم کند موضوع را فهماند؟
چون وقتی از ذات و هستی خدا سخن می گوییم برایشان سخت است
با تشکر

اثبات بی نیازی مطلق و کمال مطلق خداوند به چه شکل است؟

با سلام و احترام
در مرحله بعد از اثبات واجب الوجود به عنوان علت هستی به مسئله ای میرسیم
تا اینجا برای ما ثابت شده که علل حقیقی عالم ختم می شود به موجودی که بدون علت است و وجود برای او واجب است.
اما بنده دیدم در برهان هایی که در مورد اثبات صفات واجب مطرح شده از دو مقدمه گاها استفاده شده است
اول اینکه واجب الوجود دارای کمال مطلق است دوم اینکه او بی نیاز است از هر چیز
می خواستم بپرسم چطور بی نیازی واجب رو در این مرحله اثبات میکنیم؟ یعنی میدانیم با موجودی طرفیم که بدون علت است و به پدید آوردنده نیاز ندارد
اما چطور اثبات می شود که واجب از هر چیزی بی نیاز است( علاوه بر پدید آورنده) مثلا بی نیاز از علم است یا بی نیاز از هر صفت دیگر
دوم منظور از دارای کمال مطلق بودن چیست و چگونه اثبات می گردد؟
سپاس@};-@};-@};-

بی نیازی خداوند از لذت بردن

سلام خسته نباشید؛میخواستم بدونم از اونجایی که خداوند خالق عقله،بی نیاز از داشتن عقله و کارهاش رو بر معیار عقل و تدبیر انجام میده و هیچگونه تغییری هم در ذاتش برای تصمیم گیری صورت نمیگیره و در عین حال از صفات قدرت،علم و غیره هم بهره میگیره؛آیا نمیشه گفت خدا خالق لذته،بی نیاز از لذته و کارهاش رو بر این معیار بدون هیچ تغییر پذیری ای انجام میده؟(در عین استفاده از صفاته دیگه)بااین فرض ماازکجامیدونیم لذت بردن خدا در رساندن عذاب به ما نیست؟و در ضمن به این علت با وجودلذت بردن خداوند از عذاب غرق در آتش جهنم نیستیم چون لذت بردن در عین حال باید با صفات عقلی هم سازگار باشه یعنی در پیچیده ترین حالت ممکن انجام بشه و اگه اینطور باشه ما میتونیم بگیم درسته که در خدا صفتی مثل بخل و یا کسب منفعت وجود نداره ولی خداوند به علت لذت بردن مارو پس از مرگ عذاب خواهد کرد،همیشه به ما دروغ خواهد گفت و ... .

بی نیازی خدا و هدف آفرینش

انجمن: 

سلام
سوالی که برای بنده اخیرا مطرح شده در مورد هدفمندی خلقت جهان و بی نیازی خداوند است.میدانیم خدا کمال مطلق است و هیچ نقصی ندارد.
و میدانیم هر نیازی یه نوع نقص محسوب میشود.خدا در قرآن فرموده جهان بیهوده خلق نشده و از خلق جهان و انسان هدفی داشته.البته این درست است که خدا به جهان و انسان نیازی ندارد .اما برای تحقق صفات خالقیت و فیاضیت خدا دست به آفرینش جهان و موجودات زنده و غیر زنده از جمله انسان زده است.این چگونه با بی نیازی و کمال خدا قابل جمع است؟