جمع بندی به حرف های نامزدم درباره گذشته اش چقدر اعتماد کنم؟

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
به حرف های نامزدم درباره گذشته اش چقدر اعتماد کنم؟

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:


با سلام

پسری هستم حدودا 25 ساله
مدتی هست با یک دختر خوش اخلاق و زیبا اشنا شدم که اهل قران و نماز هم هست
ما قصد ازدواج داریم ولی متاسفانه من به گذشته همسر اینده ام خیلی حساسم
بعد از چند وقت اشنایی که حرف ازدواج رو پیش کشیدم بهش گفتم که من از گذشته ات هیچی نمیدونم
ولی الان یک لحظه خودت اینجا خدا رو در نظر بگیر و اگر چیزی هست بگو
یک لحظه خودش هم خشکش زد ولی گفت از گذشته ام میگم ولی دیگه حسابی رو ازدواجمون باز نمیکنم
و ازت هم میخوام دیگه دربارش حرف نزنی چون اخلاقت رو میدونم.

خلاصه شروع کرد به تعریف و گفت که در دوران نوجوانی حدود 15-14 سالگی با یک پسر دوست شدم
و بعد از مدت خیلی کم فهمیدم که با چند دختر دیگر هم دوست هست و به همین خاطر رابطه مون رو بهم زدم.
و گفت که سطح رابطه شون فقط در این حد بوده که در راه مدرسه همدیگر میدیدیم و باهم حرف می زدیم چون اون موقع گوشی موبایل و این چیزها نبود.

بعد از اینکه من با اون پسر به هم زدم متاسفانه اون پسر شروع کرده به گفتن حرفهای زشت پشت سر من
که من با فلان دختر رابطه داشتم و بکارتش رو از بین بردم و ...
متاسفانه این حرف ها به گوش چند نفر از هم محلی های من رسیده و تحت تاثیر قرار گرفتند و شروع کردن به بدگویی از من در محله.
اما چند وقت قبل اون پسر که بعد از چند سالی اتفاقی من رو دیده بود، شروع کرده به حلال خواهی و
گفته چند وقت هست که دنبالت میگردم و اخر پیدات کردم
ولی من قبول نکردم و بهش گفتم: واگذارت کردم به خدا.

به هر حال این خانم گفت کل این ماجرا این هست ولی بنده خیلی حساس به این موضوع هستم.
ولی وقتی گفتم که احساس میکنم واقعا اتفاقی بین شما افتاده، ایشون گفتن که مشکلی نیست به ازدواج فکرنکنیم تا خیالت راحت باشه.
من به این خانم گفتم میتونم ببرمت ازمایش و ثابت بشه مشکلی نیست و ایشون هم حاضر هست این کارو بکنه ولی زندگی اول کار خراب میشه .
حتی وقتی گفتم حاضری برای اثباتش درست روی قران بگذاری که قبول کرد و گفت ولی بازم زندگی خراب میشود.
حالا از کارشناس محترم میخواهم که منو راهنمایی کنن و بگن چی کار کنم؟

لطفا کمک کنید چون واقعا نیاز دارم به راهنمایی شما




با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید


width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد همدل

[TD][/TD]


در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که از لحاظ شرعی و دینی ما ملزم به كنكاش و جستجو در مورد گذشته افراد نیستیم. اگر هم دختری در گذشته روابط نامشروع داشته باشد باز ما ملزم به كنكاش و جستجو در این خصوص نیستیم؛ چون ممکن است وی اغفال شده باشد و ناخواسته مرتکب گناه شده باشد و بعداً توبه نماید.
تنها چیزی که شما ملزم به كنكاش و جستجو هستید احراز صلاحیت و شایستگی طرف مقابل برای تصدی پُست همسری و شناسایی میزان تناسب و تطابق طرفین در معیارها و ملاک های ازدواج است.


شما در فرایند خواستگاری شرعاً و قانوناً مُجاز نيستيد در مورد گذشته افراد كنكاش و جستجو كنيد و يا دختری را که به خواستگاری اش رفته اید تحت فشار قرار دهيد و از وي اعتراف بگيريد؛ حتي اگر وي در گذشته مرتكب گناه شود وي به هيچ وجه مُجاز به خودافشايي و اعتراف به گناه نيست و شما نيز نبايد او را مجبور و وادار به اقرار و اعتراف به خطاهای احتمالی اش در گذشته نماييد كه در غير اين صورت، مرتكب گناه بزرگ و نابخشودني خواهيد شد.


بايد توجه داشت كه وادار كردن افراد به خودافشايي و اقرار به گناه و تجسس كردن در اين زمينه، كشف اسرار و رازهاى نهانى مردم و آشكار كردن گناهاني كه خداوند قادرِ متعال با پرده پوشي و ستاريت خويش آنها را پوشانده، از گناهان آشكاري است كه به نص صريح قرآن از آن نهي شده است.

خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا» (1)؛ «اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد».

پی نوشت:
1. حجرات(49)، آیه 12.


اینکه دختر و پسر در ازدواج باید نسبت به هم اطلاعاتی کسب کنند و با آگاهی و شناخت کافی انتخاب همسر نمایند، حرف درستی است، اما اینکه نسبت به گناهان و خطاهای گذشته اقرار بگیرند و بکوشند از همۀ جزئیات آن اطلاع پیدا کنند، حرف نادرستی است؛ چون این گونه امور به شدت باعث بدبینی، سوءظن و سلب اعتماد شده به طوری که آثار شومی در زندگی خواهد داشت.

اینکه شما نسبت به گذشته افراد حساس هستید؛ ثمرۀ همین بدبینی و سوءظن هاست که عوامل متعددی ممکن است در بروز و ظهور آن نقش داشته باشد؛ بنابراین تا زمانی که این بدبینی و سوءظن برطرف نشود و حساسیت شما از بین نرود؛ ورود به عرصۀ ازدواج منطقی و عقلایی نیست.


توصیه اکید ما این است که در خصوص گذشته هرگز با دختر مورد نظر گفتگو نکنید و او را مجبور به اقرار به گناهان احتمالی نکنید. گذشته او ربطی به شما ندارد؛ بلکه حال فعلی افراد ملاک است. اگر شما همسر آینده تان را براساس اصول و معیارهای همسرگزینی انتخاب کرده باشد و به ایمان و اخلاق او اطمینان دارید و کلیت طرف مقابل تان مورد تأیید است، دیگر لازم نیست در خصوص گذشته وی جز به جز کنکاش کنید.


گذشته دختر مورد نظر هیچ ارتباطی به شما ندارد و اشتباهات او در گذشته به هیچ وجه مصداق خیانت محسوب نمی شود که لازم باشد شما در خصوص آن کنکاش کنید و یا او را ببخشید یا نبخشید؛ چرا که خيانت در اصل به معناي خودداري از پرداخت حقّي است كه انسان آن را بر اساس موازین شرعی و قانونی تعهّد كرده است در حالی که دختر مورد نظر هیچگاه همچون تعهدی را با شما در گذشته نداشته است. اگر شما نیز گذشته خود را به درستی کنکاش کنید، خواهید فهمید که اگر گناهان شما بیشتر از دختر مورد نظر نباشد، کمتر نخواهد بود. یک حق الناس و یا کوچک پنداشتن گناه می تواند با کوه عظیمی از گناهان دیگران مقابله کند.


این را بدانید که همه ما انسان ها به حکم انسان بودن بعضاً دچار اشتباهات فاحشی در زندگی خود می شویم. چگونگی برخورد و مواجهه با این گونه اشتباهات از خود اشتباهات به مراتب مهم تر است. خصوصاً اینکه بر اساس تحقیقات انجام گرفته، انگیزه و هدف بیشتر دخترها از دوستی با پسرها و ارتباط با آنان، ارضاء نیازهای عاطفی، احساسی و پرکردن تنهایی و نهایتاً ازدواج بوده است و بر عکس انگیزه این ارتباط گیری در اکثریت قریب به اتفاق پسرها کامجویی و سوء استفاده جنسی بوده که با فرآیند موسوم به
«مخ زنی» و دادن وعده ازدواج انجام می گیرد، اما چون دختران جوان، هنوز به سنی نرسیده اند که عاقبت برخی از کارها برای شان تجربه شده باشد، فقط همان ابتدای کار را که شیرین است می بینند و خدای ناکرده به دوستی با جنس مخالف تن می دهند و به این ترتیب وارد دامی می شوند که خلاصی از آن بسیار دشوار است و از این ناحیه سخت آسیب و ضربه می خورند. با این وصف، کم پیدا می شود که دختری واقعاً هرزه و منحرف باشد و بخواهد با پسران متعدد رابطه برقرار کند و خود را در اختیار مردان بالهوس قرار دهد. به هر حال، نباید دختران اغفال شده و فریب خورده همچون دختر مورد نظر را به کلی ناپاک و گناهکار تصور کرد؛ بلکه باید اشتباه آنان را پذیرفت و به آنها کمک کرد که با توبه ای که به درگاه الهی می کنند از مسیر اشتباه خود دوری بجویند و راه پاکی را در پیش گیرند.

چه بسا ممکن است اشتباهات قبلی انسان، باعث بیداری بیشتر فرد گردد به صورتی که بعد از آن بیشتر از خود مراقبت انجام دهد تا دگر باز فریب انسانهای شیطان صفت و هوسران را نخورد و نیز ممکن است برای جبران اشتباهات گذشته، تلاش بیشتری کند و راه تقوا و پاکی را بهتر از دیگران بپیماید و زندگی خداپسندانه ای را فراهم آورد. این مطلب را سرگذشت بسیاری از افراد توبه کار و تقوا پیشه در طول تاریخ تأیید می کند.


به هر حال، اگر قصد جدی ازدواج با دختر مورد نظر را دارید باید صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید مشاوران ازدواج برسد و شما در معیارهای و ملاک های ازدواج بیشترین تناسب را با هم داشته باشید و الا حتی اگر آن دختر گذشته پاکی داشته باشد، ازدواج تان محکوم به شکست خواهد بود.

فکر کنم کارشناس پاسخ رو کامل گفتند.
فقط یک نکته اینکه میگید دختر خانم پاک و شما هم که مومن هستید پس چطور ارتباط دوستی دارید در حالیکه نامحرمید. چون مقید هستید این سوال به ذهنم اومد.

به هر حال باید اینگونه فکر و کمال گرایی رو تموم کنید چون همه ساخته افکارتونه. هیچ انسانی پاک و مصون نیست حتی حضرت یوسف هم میگه ما ابرء نفسی ان النفس لاماره بالسوء و احتمال خطا هر زمانی وجود داره و راه توبه و اصلاح هم همیشه بوده و هست.
زندگی کردن مهارت و هنر میخواد بهتر وقت رو اینا بگذارید که چطور یک خانواده با محبت و ممتاز داشته باشید .
شما هیچ وقت قادر نیستید بگید یک شخص پاک و منزه یا نه چون فقط ظاهرش و میبینید. به خانم ها احترام بگذارید و بدونید که خانم ها لیوان نیستند که وقتی بشکنند دیگه ارزشی ندارند بلکه اون ها هم انسانند و دارای قدرت اختیار و در حال رشد و تعالی و کمال معنوی ...

ایشون به غرورشون برخورده و فکر میکرده شما حقیقتا بهش علاقه دارید و خودش و شخصیتش براتون مهمه نه چیزای دیگه. دنبال یک همراهی هست که هرطوری که هست بپذیرتش


پرسش:
پسری 25 ساله هستم که مدتی با دختری خوش اخلاق و زیبا آشنا شدم که اهل قرآن و نماز هم هست؛ ما قصد ازدواج داریم، ولی متاسفانه من به گذشته همسر آینده ام خیلی حساسم. بعد از چند وقت آشنایی بهش گفتم که من از گذشته ات هیچی نمی دونم خدا رو در نظر بگیر و اگر چیزی هست بگو!
یک لحظه خودش هم خشکش زد، ولی گفت از گذشته ام میگم ولی دیگه حسابی رو ازدواجمون باز نمی کنم؛ خلاصه شروع کرد به تعریف کردن و گفت:
«در دوران نوجوانی حدود 15-14 سالگی با یک پسر دوست شدم و بعد از مدت خیلی کم فهمیدم که با چند دختر دیگر هم دوست هست و به همین خاطر رابطه مون رو بهم زدم. بعد از اینکه من با اون پسر به هم زدم. سطح رابطه مون فقط در این حد بوده که در راه مدرسه همدیگر می دیدیم و باهم حرف می زدیم چون اون موقع گوشی موبایل و این چیزها نبود. متأسفانه اون پسر شروع کرده به گفتن حرفهای زشت پشت سر من که من با فلان دختر رابطه داشتم و بکارتش رو از بین بردم و... متأسفانه این حرف ها به گوش چند نفر از هم محلی های من رسیده و تحت تاثیر قرار گرفتند و شروع کردن به بدگویی از من در محله».
به هر حال این خانم گفت کل این ماجرا همین هست، ولی بنده خیلی به این موضوع حساس هستم. وقتی بهش گفتم که احساس می کنم واقعاً اتفاقی بین شما افتاده، گفت که مشکلی نیست به ازدواج فکر نکنیم تا خیالت راحت باشه.
من به این خانم گفتم می توانم آزمایش ببرمت تا ثابت بشه مشکلی نیست و ایشون هم حاضر هست این کار رو بکنه، ولی زندگی اول کار خراب میشه. حتی وقتی گفتم حاضری برای اثباتش دست روی قرآن بگذاری، قبول کرد و گفت ولی بازم زندگی خراب میشه.
حالا من رو راهنمایی کنید که چکار کنم؟

پاسخ:
لزوم شناخت کافی در انتخاب همسر
اینکه دختر و پسر در ازدواج و فرایند خواستگاری باید نسبت به هم اطلاعاتی کسب کنند و با آگاهی و شناخت کافی انتخاب همسر نمایند، حرف درستی است، اما اینکه نسبت به گناهان و خطاهای گذشته اقرار بگیرند و بکوشند از همۀ جزئیات آن اطلاع پیدا کنند، حرف نادرستی است؛ چون این گونه امور به شدت باعث بدبینی، سوءظن و سلب اعتماد شده به طوری که آثار شومی در زندگی مشترک خواهد داشت و به این سادگی برطرف نخواهد شد.

اینکه شما نسبت به گذشته همسر آیندتان حساس هستید؛ ثمرۀ همین بدبینی ها و سوءظن های وسواس گونه است که عوامل متعددی ممکن است در بروز و ظهور آن نقش داشته باشد؛ بنابراین تا زمانی که این بدبینی و سوءظن برطرف نشود و حساسیت شما از بین نرود؛ ورود به عرصۀ ازدواج منطقی و عقلایی نیست.

حدود کنکاش و جستجو در مورد گذشته افراد
ذکر این نکته ضروری است که از لحاظ شرعی و دینی ما ملزم به کنکاش و جستجو در مورد گذشته افراد نیستیم. اگر هم دختری در گذشته روابط گناه آلود و نامشروع با نامحرمان داشته باشد باز ما ملزم به کنکاش و جستجو در این خصوص نیستیم؛ چون ممکن است وی اغفال شده باشد و ناخواسته مرتکب گناه شده باشد و بعداً پشیمان شود و توبه نماید.
تنها چیزی که شما ملزم به کنکاش و جستجو هستید احراز صلاحیت و شایستگی طرف مقابل برای تصدی پُست همسری و شناسایی میزان تناسب و تطابق طرفین در معیارها و ملاک های ازدواج برای طرح ریزی ازدواج موفق و پایدار است.

شما در فرایند خواستگاری شرعاً و قانوناً مُجاز نیستید در مورد گذشته افراد کنکاش و جستجو کنید و یا دختری را که به خواستگاری اش رفته اید تحت فشار قرار دهید و از وی اعتراف بگیرید؛ حتی اگر وی در گذشته مرتکب گناه شود وی به هیچ وجه مُجاز به خودافشایی و اعتراف به گناه نیست و شما نیز نباید او را مجبور و وادار به اقرار و اعتراف به خطاهای احتمالی اش در گذشته نمایید که در غیر این صورت، مرتکب گناه بزرگ و نابخشودنی خواهید شد.

باید توجه داشت که وادار کردن افراد به خودافشایی و اقرار به گناه و تجسس کردن در این زمینه، کشف اسرار و رازهاى نهانى مردم و آشکار کردن گناهانی که خداوند قادرِ متعال با پرده پوشی و ستاریت خویش آنها را پوشانده، از گناهان آشکاری است که به نص صریح قرآن از آن نهی شده است.

خداوند در قرآن کریم می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا» (1)؛ «اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! از بسیارى از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمانها گناه است و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید».

توصیه اکید ما این است که در خصوص گذشته هرگز با دختر مورد نظر گفتگو نکنید و او را مجبور به اقرار به گناهان احتمالی نکنید. گذشته او ربطی به شما ندارد؛ بلکه حال فعلی افراد ملاک است. اگر شما همسر آینده تان را براساس اصول و معیارهای همسرگزینی انتخاب کرده باشد و به ایمان و اخلاق او اطمینان دارید و کلیت طرف مقابل تان مورد تأیید است، دیگر لازم نیست در خصوص گذشته وی جز به جز کنکاش کنید.

گذشته دختر مورد نظر هیچ ارتباطی به شما ندارد و اشتباهات او در گذشته به هیچ وجه مصداق خیانت محسوب نمی شود که لازم باشد شما در خصوص آن کنکاش کنید و یا او را ببخشید یا نبخشید؛ چرا که خیانت در اصل به معنای خودداری از پرداخت حقّی است که انسان آن را بر اساس موازین شرعی و قانونی تعهّد کرده است در حالی که دختر مورد نظر هیچگاه همچون تعهدی را با شما در گذشته نداشته است. اگر شما نیز گذشته خود را به درستی کنکاش کنید، خواهید فهمید که اگر گناهان شما بیشتر از دختر مورد نظر نباشد، کمتر نخواهد بود. یک حق الناس و یا کوچک پنداشتن گناه می تواند با کوه عظیمی از گناهان دیگران مقابله کند.

این را بدانید که همه ما انسان ها به حکم انسان بودن بعضاً دچار اشتباهات فاحشی در زندگی خود می شویم. چگونگی برخورد و مواجهه با این گونه اشتباهات از خود اشتباهات به مراتب مهم تر است. خصوصاً اینکه بر اساس تحقیقات انجام گرفته، انگیزه و هدف بیشتر دخترها از دوستی با پسرها و ارتباط با آنان، ارضای نیازهای عاطفی، احساسی و پرکردن تنهایی و نهایتاً ازدواج بوده است و بر عکس انگیزه این ارتباط گیری در اکثریت قریب به اتفاق پسرها کامجویی و سوء استفاده جنسی بوده که با فرآیند موسوم به «مخ زنی» و دادن وعدۀ ازدواج انجام می گیرد، اما چون دختران جوان، هنوز به سنی نرسیده اند که عاقبت برخی از کارها برای شان تجربه شده باشد، فقط همان ابتدای کار را که شیرین است می بینند و خدای ناکرده به دوستی با جنس مخالف تن می دهند و به این ترتیب وارد دامی می شوند که خلاصی از آن بسیار دشوار است و از این ناحیه سخت آسیب و ضربه می خورند. با این وصف، کم پیدا می شود که دختری واقعاً هرزه و منحرف باشد و بخواهد با پسران متعدد رابطه برقرار کند و خود را در اختیار مردان بالهوس قرار دهد. به هر حال، نباید دختران اغفال شده و فریب خورده همچون دختر مورد نظر را به کلی ناپاک و گناهکار تصور کرد؛ بلکه باید اشتباه آنان را پذیرفت و به آنها کمک کرد که با توبه ای که به درگاه الهی می کنند از مسیر اشتباه خود دوری بجویند و راه پاکی را در پیش گیرند.

چه بسا ممکن است اشتباهات قبلی انسان، باعث بیداری بیشتر فرد گردد به صورتی که بعد از آن بیشتر از خود مراقبت انجام دهد تا دگر باز فریب انسانهای شیطان صفت و هوسران را نخورد و نیز ممکن است برای جبران اشتباهات گذشته، تلاش بیشتری کند و راه تقوا و پاکی را بهتر از دیگران بپیماید و زندگی خداپسندانه ای را فراهم آورد. این مطلب را سرگذشت بسیاری از افراد توبه کار و تقوا پیشه در طول تاریخ تأیید می کند.

به هر حال، اگر قصد جدی ازدواج با دختر مورد نظر را دارید علاوه بر اینکه باید سوءظن و بدبینی شما تعدیل شود و حساسیت تان از بین برود باید صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید مشاوران ازدواج برسد و شما در معیارهای و ملاک های ازدواج بیشترین تناسب را با هم داشته باشید و الا حتی اگر آن دختر گذشته پاکی داشته باشد، ازدواج تان محکوم به شکست خواهد بود.

معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:

  1. کاوه، سعید، سوءظن میان همسران شناخت، بررسی و تحلیل سوءظن های موجود میان همسران، تهران: سخن، 1387.
  2. بیگم آزرمی، معصومه، قاتل پنهان (سوء ظن، بدبینی، بدگمانی)، قم: چهارده معصوم (علیه السلام)، 1387.
  3. پناهی، علی احمد، همسرگزینی چرا و چگونه، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1391.
  4. گلزاری ، محمود، در جستجوی همسر ایده آل: تبیین روان شناختی ملاک ها و روش های انتخاب همسر، تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه نشر شهر، 1391.

پی نوشت:
1. حجرات(49)، آیه 12.

موضوع قفل شده است