جمع بندی آیا این حدیث درسته؟؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا این حدیث درسته؟؟

سلام
بنده حدیثی یادم هست که میگه:
خداوند میفرماید: اگر بنده ای وضویش باطل شود و وضو نگیرد به من ظلم کرده و اگر وضو بگیرد و نماز نخواند به من ظلم کرده و اگر نماز بخواند و بعد از نماز دعا نکند به من ظلم کرده و اگر بعد از نماز دعا کند و من دعایش را برآورده نکنم من به او ظلم کرده ام و من ظالم نیستم.
میخواستم بدونم این حدیث درسته؟ :Ghamgin:

با نام الله

کارشناس بحث: استاد صدیقین

سؤال:
آیا این حدیث درست است که خداوند می‌فرماید: اگر بنده ای وضویش باطل شود و وضو نگیرد به من ظلم کرده و اگر وضو بگیرد و نماز نخواند به من ظلم کرده و اگر نماز بخواند و بعد از نماز دعا نکند به من ظلم کرده و اگر بعد از نماز دعا کند و من دعایش را برآورده نکنم من به او ظلم کرده ام و من ظالم نیستم.

پاسخ:
مرحوم حر عاملی این روایت را در باب «بَابُ اسْتِحْبَابِ الْوُضُوءِ لِنَوْمِ الْجُنُبِ وَ عَقِيبَ الْحَدَثِ وَ الصَّلَاةِ عَقِيبَ الْوُضُوءِ وَ الْكَوْنِ عَلَى طَهَارَةٍ» آورده است (روایاتی که دلالت دارد بر مستحب بودن وضو برای ... و بعد از قضای حاجت و ...). (1)
متن روایت مورد اشاره وسائل ـ که از نظر سندی، ضعیف است ـ چنین است:
الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الدَّيْلَمِيُّ فِي الْإِرْشَادِ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى مَنْ أَحْدَثَ وَ لَمْ يَتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفَانِي وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ لَمْ يُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ فَقَدْ جَفَانِي وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ دَعَانِي وَ لَمْ أُجِبْهُ فِيمَا سَأَلَنِي مِنْ أَمْرِ دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ فَقَدْ جَفَوْتُهُ وَ لَسْتُ بِرَبٍّ جَافٍ» (2)
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که [با نقل حدیثی قدسی] فرمود: خداوند متعال می فرماید کسی که قضای حاجت کند ولی وضو نگیرد، به من ستم کرده! و کسی که قضای حاجت کند و وضو بگیرد، اما دو رکعت نماز نخواند، [باز هم] به من ستم کرده! و کسی که قضای حاجت کند و وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و مرا بخواند و دعا کند و من آنچه از امور دینی یا دنیایی اش که از من خواسته را اجابت نکنم، من به او ستم کرده‌ام، و من پروردگار ستم‌کار نیستم! [یعنی حتما دعایش را مستجاب می‌کنم]
نقل دیگر این روایت، با تفاوتی جزئی، چنین است:
وَ قَالَ (صلی الله علیه و آله) يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى مَنْ أَحْدَثَ وَ لَمْ يَتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفَانِي وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ لَمْ يُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يَدْعُنِي فَقَدْ جَفَانِي وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ دَعَانِي فَلَمْ أُجِبْهُ فِيمَا يَسْأَلُ عَنْ أَمْرِ دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ فَقَدْ جَفَوْتُهُ وَ لَسْتُ بِرَبٍّ جَافٍ»
(3)
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که [با نقل حدیثی قدسی] فرمود: خداوند متعال می فرماید کسی که قضای حاجت کند ولی وضو نگیرد، به من ستم کرده! و کسی که قضای حاجت کند و وضو بگیرد، اما دو رکعت نماز نخواند و مرا نخواند و دعا نکند، [باز هم] به من ستم کرده! و کسی که قضای حاجت کند و وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و مرا بخواند و دعا کند و من آن چه از امور دینی یا دنیایی‌اش که از من خواسته را اجابت نکنم، من به او ستم کرده‌ام، و من پروردگار ستم‌کار نیستم! [یعنی حتما دعایش را مستجاب می کنم]

منالع:

1. حر عاملی، محمد بن حس، وسائل‏ الشيعه، ج 1، ص 382.
2. همان، ح 1010.
3. دیلمی، حسن، إرشاد القلوب، ج‏ 1، ص 60.

به کمک و خواست خداوند، از جمله وضوگیرندگان و نمازگزاران واقعی باشید.

موضوع قفل شده است