جمع بندی یقین آور نبودن اعجاز قرآن

×

پیغام وضعیت

شما در حال مشاهده این موضوع می باشید

تب‌های اولیه

102 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
یقین آور نبودن اعجاز قرآن

به نام خدا
با سلام

اعجاز قرآن به هیچ وجه من الوجوه یقین آور نیست . اساسا هدف از معجزه به یقین رساندن مخاطب است . و معجزه باید به گونه ای باشد که هر انسانی در هر زمانی از هر زبانی بتواند شخصا در مورد آن به یقین برسد.

عمده دلیلی که برای اعجاز قرآن بیان میشود " ناتوانی بلغاء و فصحای عرب زمان پیامبر (ص) از آوردن حتی یک آیه مانند قرآن و اعتراف به عجزشان" است .

این کاملا یک دلیل تقلیدی است و به هیچ عنوان یقین آور نیست و به همین دلیل است شما همواره سوالاتی با این مضمون میبینید :

- چگونه میتوان اطمینان داشت در آینده در پاسخ به تحدی قرآن کتابی مانند قرآن و یا بهتر از آن نیاید؟

- معیار قضاوت در این باره چیست ؟

- و چگونه میتوان مطمئن شد که اعراب در پاسخ به تحدی قرآن موفق نشدند ؟

- و ......

پاسخ به پرسش های بالا ممکن است از نظر شما ساده باشد اما منظور من از ذکر کردن آنها چیز دیگریست و آن اینست که :

ریشه ی همه ی این پرسش ها عدم به یقین رسیدن مخاطب است. و این اشکال به نوع معجزه بودن قرآن بر میگردد.

ایا تا به حال کسی از شما پرسیده که :

- معیار قضاوت در مورد زنده کردن مردگان چیست ؟

- چگونه مطمئن شویم که کسی نتوانست دز زمان حضرت عیسی (ع) با تحدی ایشان مقابله کند و مرده را زنده کند ؟

- چگونه مطمئن شویم که کسی در اینده نمی آید که بتواند با معجزه موسی (ع) مقابله کند و یک عصا را تبدیل به یک اژدها کند ؟

مطمئنا هیچ انسان عاقلی چنین سوالاتی نمیپرسد. چرا ؟ چون شخصا و به یقین میداند که چنین اموری معجزه است .

چیزی که نتوان به یقین و از ته قلب به اعجاز آن شهادت داد نمیتواند یک حجت از طرف خدا برای تمام انسان ها باشد.

[TABLE="width: 700, align: center"]

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]
[TD="align: center"]
[/TD]
کارشناس بحث: استاد هدی

[/TABLE]

به نام خدا
باسلام و عرض احترام

no0thing;1010150 نوشت:
عمده دلیلی که برای اعجاز قرآن بیان میشود " ناتوانی بلغاء و فصحای عرب زمان پیامبر (ص) از آوردن حتی یک آیه مانند قرآن و اعتراف به عجزشان" است .

این کاملا یک دلیل تقلیدی است و به هیچ عنوان یقین آور نیست و به همین دلیل است شما همواره سوالاتی با این مضمون میبینید :

no0thing;1010150 نوشت:
چگونه میتوان اطمینان داشت در آینده در پاسخ به تحدی قرآن کتابی مانند قرآن و یا بهتر از آن نیاید؟

- معیار قضاوت در این باره چیست ؟

- و چگونه میتوان مطمئن شد که اعراب در پاسخ به تحدی قرآن موفق نشدند ؟

بزرگوار اینها هم سوالات تقلیدی است. تقلیدی بودن این سوالات آنقدر پر رنگ است که اگر سرچ ساده ای در آرشیو این انجمن یا انجمن گفتگوی قرآنی انجام دهید به راحتی می بینید که این دست بحثها به کرات در این دو سایت انجام شده و از هر جهت به ریز شبهات آن پرداخته شده است اما متاسفانه یقین مقوله ای نیست که با ابزار مادی و معیارهای ظاهری بتوان آن را نشان داد.هر چند دلایل، کافی باشد، متاسفانه برخی به هر دلیلی ممکن است از پذیرش آن سرباز زنند.
در خود قرآن کریم از گروهی صحبت می شود که با وجود داشتن یقین به مخالفت با پیامبر(صلی الله علیه و آله) و قرآن و خدا پرداختند:
«وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا...(1)؛و با آنكه دلهايشان بدان يقين داشت از روى ظلم و تكبر آن را انكار كردند...»

no0thing;1010150 نوشت:
ایا تا به حال کسی از شما پرسیده که :

- معیار قضاوت در مورد زنده کردن مردگان چیست ؟

- چگونه مطمئن شویم که کسی نتوانست دز زمان حضرت عیسی (ع) با تحدی ایشان مقابله کند و مرده را زنده کند ؟

- چگونه مطمئن شویم که کسی در اینده نمی آید که بتواند با معجزه موسی (ع) مقابله کند و یک عصا را تبدیل به یک اژدها کند ؟
مطمئنا هیچ انسان عاقلی چنین سوالاتی نمیپرسد

بله متاسفانه همانطور که در بالا بعرض رسید در همین بحثها کسانی هستند که در همین معجزات که می فرمایید و از نظر شما یقین آور است، تردید نموده بلکه کاملا منکر آن بوده اند و آنها را افسانه می پندارند.
غرض از پرداختن به این دو نقل قول از شما در اولین پست پاسخ، این بود که بدانید نه تکرار یک استدلال، دلیل بر غلط بودن آن است و نه انکار یک فرد، دلیل بر عدم یقین او یا عدم کفایت برهان و استدلالها در بحث مربوطه است.
یکی از آفات اینگونه مباحث، پراکندگی بحث و عدم تمرکز آن و شاخ و برگهای بیهوده و حاشیه های بی ثمر آن است که منجر به طولانی و فرسایشی شدن بحث و نتیجتا بی حاصلی آن می شود.
جهت جلوگیری از این مساله لطفا مشخص بفرمایید بصورت مصداقی و ارائه نمونه از آیات قران عزیز مایلید بحث کنید (منظورم این است که بشکل مشخص مایلید با آوردن آیه ای از قرآن برایتان اعجاز آن اثبات شود؟) یا پرداختن به بحثهای استدلالی در این موضوع؟
با تشکر

1. نمل/14

no0thing;1010150 نوشت:
به نام خدا
با سلام

اعجاز قرآن به هیچ وجه من الوجوه یقین آور نیست . اساسا هدف از معجزه به یقین رساندن مخاطب است . و معجزه باید به گونه ای باشد که هر انسانی در هر زمانی از هر زبانی بتواند شخصا در مورد آن به یقین برسد.

عمده دلیلی که برای اعجاز قرآن بیان میشود " ناتوانی بلغاء و فصحای عرب زمان پیامبر (ص) از آوردن حتی یک آیه مانند قرآن و اعتراف به عجزشان" است .

این کاملا یک دلیل تقلیدی است و به هیچ عنوان یقین آور نیست و به همین دلیل است شما همواره سوالاتی با این مضمون میبینید :

- چگونه میتوان اطمینان داشت در آینده در پاسخ به تحدی قرآن کتابی مانند قرآن و یا بهتر از آن نیاید؟

- معیار قضاوت در این باره چیست ؟

- و چگونه میتوان مطمئن شد که اعراب در پاسخ به تحدی قرآن موفق نشدند ؟

- و ......

پاسخ به پرسش های بالا ممکن است از نظر شما ساده باشد اما منظور من از ذکر کردن آنها چیز دیگریست و آن اینست که :

ریشه ی همه ی این پرسش ها عدم به یقین رسیدن مخاطب است. و این اشکال به نوع معجزه بودن قرآن بر میگردد.

ایا تا به حال کسی از شما پرسیده که :

- معیار قضاوت در مورد زنده کردن مردگان چیست ؟

- چگونه مطمئن شویم که کسی نتوانست دز زمان حضرت عیسی (ع) با تحدی ایشان مقابله کند و مرده را زنده کند ؟

- چگونه مطمئن شویم که کسی در اینده نمی آید که بتواند با معجزه موسی (ع) مقابله کند و یک عصا را تبدیل به یک اژدها کند ؟

مطمئنا هیچ انسان عاقلی چنین سوالاتی نمیپرسد. چرا ؟ چون شخصا و به یقین میداند که چنین اموری معجزه است .

چیزی که نتوان به یقین و از ته قلب به اعجاز آن شهادت داد نمیتواند یک حجت از طرف خدا برای تمام انسان ها باشد.

با سلام

ابتدا چند سوال مطرح میکنم.

از کجا معلوم عیسی مرده را زنده کرده است؟ شاید تصور کردند مرده است و بعد اتفاقی به هوش آمده ...
مثلا چند مورد یا شنیدم یا در تلویزیون دیدم که فرد مرده است و حتی دکترها تصور کردند مرده است اما زنده شده است. مثلا یک نمونه در برنامه هزار داستان بود.

از کجا معلوم این کار نقشه نبوده؟ و فرد خود را به مردن زده تا بعد عیسی به عنوان منجی ظاهر شود؟

از کجا معلوم زنده کردن از طریق قدرت نفس و ریاضت نبوده؟

از کجا معلوم با سحر مردم فریب داده نشدند؟

خیلی احتمالات عقلایی در این موارد میتوان مطرح کرد.

لکن یک تفاوت بین اعجاز قران و دیگر معجزات هست.

اعجاز قرآن وجود دارد. وهر شخصی به آن دسترسی دارد.
اما معجزات دیگر انبیا، حاضر نیست.
ما نه اژدهایی دیدیم و نه زنده شدن..

یک نکته دیگر
هر معجزه ای تحدی است.
یعنی زنده کردن مردگان هم تحدی است.
معجزه موسی هم تحدی است.

شما اینجاهم میتوانید بپرسید از کجا معلوم فردا و پس فردا یا در آینده ، مانند این معجزات نیامد؟
از کجا معلوم در گذشته کسی نیامده باشد که مرده زنده کرده یا چوبی را اژدها نکرده باشد؟

پس چه چیزی به ما اطمینان میدهد؟

ما ابتدا یک امر خارق العاده می بینیم اما چگونه احتمالات خلاف را رد میکنیم؟
ما از طریق برهان حکمت این احتمالات خلاف را رد میکنیم.

با سلام

هدی;1010364 نوشت:
بزرگوار اینها هم سوالات تقلیدی است. تقلیدی بودن این سوالات آنقدر پر رنگ است که اگر سرچ ساده ای در آرشیو این انجمن یا انجمن گفتگوی قرآنی انجام دهید به راحتی می بینید که این دست بحثها به کرات در این دو سایت انجام شده و از هر جهت به ریز شبهات آن پرداخته شده است اما متاسفانه یقین مقوله ای نیست که با ابزار مادی و معیارهای ظاهری بتوان آن را نشان داد.هر چند دلایل، کافی باشد، متاسفانه برخی به هر دلیلی ممکن است از پذیرش آن سرباز زنند


برادر گرامی فک کنم شما سوال بنده را کامل نخواندید یا درست متوجه نشدید . بنده خودم کاملا متوجه هستم که این سوالات در این انجمن پاسخ داده شده و در واقع صورت این سوالات رو از بنده از همین انجمن برداشتم . منظور بنده همانطور که بالا گفتم این است چنین سوالاتی در رابطه با معجزات حضرت موسی یا عیسی ( علیهما السلام ) مطرح نمیشود چون کاملا برای همه مردم یقین آور هستند .

هدی;1010364 نوشت:
بله متاسفانه همانطور که در بالا بعرض رسید در همین بحثها کسانی هستند که در همین معجزات که می فرمایید و از نظر شما یقین آور است، تردید نموده بلکه کاملا منکر آن بوده اند و آنها را افسانه می پندارند.

شاید کسانی در سندیت این واقعه شک کنند و مطالبه ی دلیل نمایند ( که کاملا هم عقلانی است ) اما کسی در دلالتش شکی ندارد ( بر عکس قرآن )

هدی;1010364 نوشت:
جهت جلوگیری از این مساله لطفا مشخص بفرمایید بصورت مصداقی و ارائه نمونه از آیات قران عزیز مایلید بحث کنید (منظورم این است که بشکل مشخص مایلید با آوردن آیه ای از قرآن برایتان اعجاز آن اثبات شود؟) یا پرداختن به بحثهای استدلالی در این موضوع؟

بحث های استدلالی

به عبارتی شما بفرمایید که چگونه اعجاز لفظی قرآن برای کسی که عالم به ادبیات عرب نیست به صورت یقین آور ثابت میشود ؟؟
(( تنها استدلال شما عجز عرب آن زمان است که همانطور که گفتم اساسا یقین آور نیست. و شواهدش هم مطرح شدن سوالاتی مانند آنچه در پست اول گفتم در ذهن مردم است ))

معجزه بودن قرآن به اين معنی است که کسی نمی تواند کتابـی مانند آن بنويسد. يعنی علومی که در قرآن آمده ارتباطی به سواد خواندن و نوشتن داشتن يا نابغه بودنِ ندارد، که يک يا چند نفر باسواد يا نابغه بتوانند بنشينند و مانند آن بنويسند، بلکه علوم آن يا تلسکوپی است يا ميکـروسکوپی، يا برای رسيدن به آنها نياز به فرستادن زير دريائی دراعماق چند کيلومتری اقيانوسها است، يا نياز به داشتن هواپيما و پرواز نمودن است، و يا ساير دستگاههای ديگرِ امروزی، و يا نیاز به داشتن انبوهی از اطلاعات علمی امروزی که غالباً با دستگاه و در آزمایشگاهها بدست آمده اند می باشد.
مثلاً کسی که گـفـت زمين به دور خورشيد می گردد بر اين مبنی اين حرف را زد کـه با تلسکوپ ديد که سياره زهره بدور خورشيد می گردد نه بدور زمين. و يا کسی که گفت خشکی های زمين از هم جدا و دور شده بر اين مبنی اين نظر را داد که نقشه زمین را در دست داشت و ديد که قاره ها تقريباً به هم منطبق هستند. ولی قرآن که در سوره زُمر گفته زمين حرکت می کند یا خشکی های زمين از هم دور برده شده، هيچ زمينه ای برای گفتن آن در 1400 سال پيش وجود نداشته است.

سلام

no0thing;1010378 نوشت:
برادر گرامی فک کنم شما سوال بنده را کامل نخواندید یا درست متوجه نشدید . بنده خودم کاملا متوجه هستم که این سوالات در این انجمن پاسخ داده شده و در واقع صورت این سوالات رو از بنده از همین انجمن برداشتم . منظور بنده همانطور که بالا گفتم این است چنین سوالاتی در رابطه با معجزات حضرت موسی یا عیسی ( علیهما السلام ) مطرح نمیشود چون کاملا برای همه مردم یقین آور هستند .

برداشت بنده از نوشته های شما درست است متاسفانه شما متوجه توضیح بنده نشدید. سایر توضیحات شما گویای این مساله است.
بهر حال به بحث این تاپیک بپردازیم.

no0thing;1010378 نوشت:
به عبارتی شما بفرمایید که چگونه اعجاز لفظی قرآن برای کسی که عالم به ادبیات عرب نیست به صورت یقین آور ثابت میشود ؟؟

قرآن کریم دارای وجوه اعجاز گوناگون است و اعجاز لفظی صرفا یک وجه از وجوه مختلف آن است.
هر فردی در برخورد با قرآن کریم ممکن است یک وجه از وجوه مختلف اعجاز را دریابد و برای اثبات الهی بودن و غیر بشری بودن این کتاب عزیز، همین میزان برای او کفایت میکند.
کما اینکه عرب عصر نزول، متوجه اعجاز لفظی قرآن بود اما از اعجاز علمی آن قاعدتا بی اطلاع بود و همین میزان برای اثبات الهی بودن و غیر بشری بودن قرآن، برای او کفایت میکرد.
یا امروزه موج اسلام گرایی و ایمان به قرآن عزیز در اقصی نقاط دنیا که عرب زبان هم نیستند محصول دریافت وجوه مختلف اعجاز قرآن است علیرغم اینکه ممکن است اعجاز لفظی آن را درنیابند [هر چند مستنداتی از غیر مسلمانان غیر عرب زبان موجود است که با شنیدن قران بصورت اتفاقی واکنش نشان داده و به گریه افتاده اند و اقرار به تاثر درونی از شنیدن آن نموده اند.]
لذا مهم این است که الهی بودن و غیر بشری بودن قرآن برای افراد اثبات شود حال برای هر فردی ممکن است متفاوت باشد.
ادعای ما این نیست که اعجاز قران صرفا در اعجاز لفظی خلاصه می شود و هر کس آن را در نیافت پس نمیتواند به اعجاز آن معتقد شود و یقین نماید تا اگر فردی غیر عرب زبان بود راه ایمان به قرآن و دریافت الهی بودنش برای او بسته باشد.
مضافا اینکه ممکن است فردی در یک مساله ای صاحب نظر نباشد اما مراجعه به صاحب فن و صاحب نظر و متخصص آن امر، عقلا برای تمامی افراد بشر پذیرفته و مقبول است لذا فرد غیر عرب زبان با مطالعه نظر صاحبان فن و ادبای عرب - حتی ادبای عرب غیر مسلمان- در مورد قرآن کریم نسبت به غیر بشری بودن آن می تواند به یقین علمی و قطع عقلی برسد، کاری که تمامی عقلای جهان از گذشته و حال و آینده انجام داده و خواهند داد.

هدی;1010615 نوشت:
قرآن کریم دارای وجوه اعجاز گوناگون است و اعجاز لفظی صرفا یک وجه از وجوه مختلف آن است.

بزرگوار یک سوال هم از من

اعجاز لفظی شامل چه چیزهایی می باشد ؟

درضمن استاد گرامی سوال این دوست گرامی برای من هم همیشه مطرح بوده و من هنوز قانع نشدم و جواب نگرفتم

هدی;1010615 نوشت:
ادعای ما این نیست که اعجاز قران صرفا در اعجاز لفظی خلاصه می شود و هر کس آن را در نیافت پس نمیتواند به اعجاز آن معتقد شود و یقین نماید تا اگر فردی غیر عرب زبان بود راه ایمان به قرآن و دریافت الهی بودنش برای او بسته باشد.

شما بفرماییذ که یک فرد غیر عرب زبان در 1000 سال پیش چگونه باید به اعجاز قرآن یقین میکرد ؟

هدی;1010615 نوشت:
مضافا اینکه ممکن است فردی در یک مساله ای صاحب نظر نباشد اما مراجعه به صاحب فن و صاحب نظر و متخصص آن امر، عقلا برای تمامی افراد بشر پذیرفته و مقبول است لذا فرد غیر عرب زبان با مطالعه نظر صاحبان فن و ادبای عرب - حتی ادبای عرب غیر مسلمان- در مورد قرآن کریم نسبت به غیر بشری بودن آن می تواند به یقین علمی و قطع عقلی برسد، کاری که تمامی عقلای جهان از گذشته و حال و آینده انجام داده و خواهند داد.

این نقل قول شما خودش اعتراف به این است که افراد برای فهمیدن اعجاز بیانی قرآن باید به کس دیگری رجوع کنند و همین بهترین دلیل برای غیر یقینی بودن اعجاز قرآن است .

ایا شما شنیده اید که برای فهمیدن اینکه شق القمر معجزه است یا نه باید به متخصص رجوع کنیم؟؟؟؟ ( فرض میگیریم که واقع شده باشد )
حتی سوالش هم خنده داره

رجوع کردن به متخصص باعث میشود که همواره باب تشکیک برای فرد باز باشد و این یعنی اساسا راه یقین برایش بسته میشود.

ممکن است کسی بگوید که عقلا همواره درباره ی چیزی که علم ندارند به متخصص رجوع میکنند مثلا شما در بیماری به پژشک مراجعه میکنید . این کاملا درست است.

اما ایا شما میتوانید بدون هیچ شکی بگویید که پزشکان همواره بیماری شما را درست تشخیص میدهند ؟ ( خیر . چون هیچ دلیل عقلی وجود ندارد که پزشکان هیچ موقع اشتباه نمیکنند )

درباره ی قرآن هم دقیقا همین موضوع صادق است و همواره راه تشکیک (( برای یک شخص منصف )) باز خواهد بود .

**گلشن**;1010629 نوشت:
اعجاز لفظی شامل چه چیزهایی می باشد ؟

با سلام

بهتر است ابتدا بگوییم آیا قرآن خارق العاده است؟

چند نکته درباره قرآن مهم است که معمولا نه گفته میشود و نه به آن توجه میشود.

1

میتوانیم سخن را به چند دسته تقسیم کنیم
معمول ترین دسته بندی این است :
نظم
نثر
در یک دسته بندی دیگر
شعر ، سجع ، نثر

شاخه بندی های ریز تر هم امکان دارد.

قرآن نه شعر است و نه نثر معمولی
قرآن نوعی کلام آهنگین و نزدیک به سجع است.
در گذشته سجع به مانند شعر گسترده نبود.
کاهنان گاهی از کلام سجع گونه بهره می بردند
اما با کلمات بعضا بی معنا و فاقد ارزش معنایی.
( در قرآن این دو نفی شده و ذکر شده قرآن نه قول شاعر است و نه قول کاهن )
سجع بعد از اسلام گسترش پیدا کرد.
البته سجع نیز متدهای مختلفی دارد.
مثلا سجعی که در نهج البلاغه وجود دارد با سجع قرآن متفاوت است.

همین خاص بودن سبک بیانی قرآن باعث شد
نام خاصی برای آن بگذارند و مثلا از عبارت فواصل قرآنی استفاده کنند.

2

قرآن بیان است نه نوشتار

اگر به شما بگویند یک سخنرانی آماده کن و بنویس آسان تر است
یابگویند فی المجلس ده دقیقه سخنرانی کن
کدام یک سخت تر است؟
قطعا انسان اگر بخواهد فی المجلس و در لحظه سخن بگوید سخت است
و ممکن است دچار اشتباهات زیاد شوید
حتی در سخنرانی آماده نیز احتمال سوتی یا فراموشی هست.

حالا تصور کنید به شما بگویند
سخنرانی ات باید به صورت سجع باشد.

آیا کار راحتی است؟

اینکه شخصی بیاید و سخنانی سجع گونه و با معانی بلند و منطبق با شرایط حال حاضر بگوید و تپق نزند، شگفت انگیز نیست؟!


**گلشن**;1010629 نوشت:
اعجاز لفظی شامل چه چیزهایی می باشد ؟

شامل اعجاز بلاغی، اعجاز بیانی، اسلوب و نظم گفتار، هندسه ساختاری قرآن و ... که می توانید در کتب علوم قرآنی درباره آنها مطالعه کنید . پرداختن به این موارد و تعریف و تبیین مثالهای آنها از فرصت تاپیک خارج است . لذا در کتب علوم قرآنی نظیر علوم قرآنی استاد معرفت، علوم قرآنی دکتر حجتی ،علوم قرآنی شهید حکیم ،علوم قرآنی سیوطی و سایر کتب علوم قرآنی آن را مطالعه نمایید .

**گلشن**;1010629 نوشت:
من هنوز قانع نشدم و جواب نگرفتم

بزرگوار!هیچ یک از ما ملزم نیستیم دیگران را قانع کنیم بلکه ملزم هستیم که دلایل منطقی و صحیح ارائه نماییم، ممکن است فردی به هر دلیلی صلاح نداند که قانع شود یا اعتراف به اقناع نماید ،حتی در مورد شخص انبیاء الهی (علیهم السلام) هم با ارائه معجزات، برخی ایمان نمی آوردند و اعجاز را به سحر نسبت می دادند.
لذا ما ملزمیم دلایل صحیح بیاوریم .شما نیز از پس ادله ی ارائه شده اگر پرسشی دارید بیان کنید؛اظهار کلی :"قانع نشدم" پاسخ علمی و منطقی برای ادله ارائه شده نمی باشد .

موضوع قفل شده است