وجوه اعجاز قرآن

یقین آور نبودن اعجاز قرآن

انجمن: 

به نام خدا
با سلام

اعجاز قرآن به هیچ وجه من الوجوه یقین آور نیست . اساسا هدف از معجزه به یقین رساندن مخاطب است . و معجزه باید به گونه ای باشد که هر انسانی در هر زمانی از هر زبانی بتواند شخصا در مورد آن به یقین برسد.

عمده دلیلی که برای اعجاز قرآن بیان میشود " ناتوانی بلغاء و فصحای عرب زمان پیامبر (ص) از آوردن حتی یک آیه مانند قرآن و اعتراف به عجزشان" است .

این کاملا یک دلیل تقلیدی است و به هیچ عنوان یقین آور نیست و به همین دلیل است شما همواره سوالاتی با این مضمون میبینید :

- چگونه میتوان اطمینان داشت در آینده در پاسخ به تحدی قرآن کتابی مانند قرآن و یا بهتر از آن نیاید؟

- معیار قضاوت در این باره چیست ؟

- و چگونه میتوان مطمئن شد که اعراب در پاسخ به تحدی قرآن موفق نشدند ؟

- و ......

پاسخ به پرسش های بالا ممکن است از نظر شما ساده باشد اما منظور من از ذکر کردن آنها چیز دیگریست و آن اینست که :

ریشه ی همه ی این پرسش ها عدم به یقین رسیدن مخاطب است. و این اشکال به نوع معجزه بودن قرآن بر میگردد.

ایا تا به حال کسی از شما پرسیده که :

- معیار قضاوت در مورد زنده کردن مردگان چیست ؟

- چگونه مطمئن شویم که کسی نتوانست دز زمان حضرت عیسی (ع) با تحدی ایشان مقابله کند و مرده را زنده کند ؟

- چگونه مطمئن شویم که کسی در اینده نمی آید که بتواند با معجزه موسی (ع) مقابله کند و یک عصا را تبدیل به یک اژدها کند ؟

مطمئنا هیچ انسان عاقلی چنین سوالاتی نمیپرسد. چرا ؟ چون شخصا و به یقین میداند که چنین اموری معجزه است .

چیزی که نتوان به یقین و از ته قلب به اعجاز آن شهادت داد نمیتواند یک حجت از طرف خدا برای تمام انسان ها باشد.