نهی از منکر گناهکار،امر به معروف گناهکار

افشا کنیم تا شلاق بخوریم یا افشا نکنیم تا شلاق نخوریم؟

انجمن: 

با سلام

سوال اصلی را با ذکر چند مثال بیان می کنم

مثال اول
قرار است یک نماینده مجلس شورای اسلامی یا نماینده مجلس خبرگان رهبری یا نامزد ریاست جمهوری، انتخاب شود.
ما می دانیم که او مرتکب فلان ظلم ها یا جرائم شده است یا فلان اعمال و رفتار منافقانه را دارد و ...
اما این موارد از حیث شرعی قابل اثبات در دادگاه نیستند.
آیا اگاه کردن دیگران از جرم و ظلم و فساد مالی فلان نماینده، تا زمانی که شرعا اثبات نشود، تهمت و غیبت محسوب می شود ؟
مثال دوم
فرض کنید مردی کودک ازاری می کند اما به گونه ای این کار را انجام می دهد که از حیث شرعی قابل اثبات نباشد.
آیا آگاه کردن دیگران از جرم و ظلم او، تا زمانی که شرعا اثبات نشود، تهمت و غیبت محسوب می شود ؟
مثال سوم
امام حسین علیه السلام، چیزهایی به یزید نسبت می داد که قابل اثبات نبود و مردم مدینه نیز بعدا برای کشف حقیقت، گروه حقیقت یاب به شام فرستادند تا حقیقت اثبات شود.
آیا اگاه کردن دیگران از جرم یزید تا زمانی که شرعا اثبات نشود، تهمت و غیبت محسوب می شود ؟

در مثال های فوق
اگر این اگاه کردن، حرام نباشد
آیا طرف مقابل می تواند به جرم تهمت و غیبت، ما را مجازات کند ؟ مثلا به جرم اینکه ما به فلانی تهمت لواط زدیم، به ما حد جاری کنند یا به جرم اینکه به فلانی اتهام فساد مالی زدیم ما را مجازات کنند ؟

آیا مردم وظیفه دارند در مقابل کسانی که بدون اثبات قضائی مطالبی را جهت آگاهی نشر می دهند، مقابله کنند ؟ (آن افراد و اطرافیان به این امر علم دارند و فکر می کنند انجام وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر است اما افرادی که مقابله می کنند فاقد این علم هستند و فکر می کنند دارند تهمت و غیبت می شنوند ... )
یعنی امکان دارد
از یک طرف ما وظیفه ی شرعی داشته باشیم مردم را از وجود مفسدان، اگاه کنیم و از یک سو مردم وظیفه داشته باشند نسبت به این افراد، مقابله کنند یا توسط شاکی به جرم این آگاهی بخشی ( که عنوان تهمت دارد چون در دادگاه قابل اثبات نیست ) توسط دادگاه اسلامی مورد مجازات ( مثلا شلاق و ... ) قرار بگیریم ؟
و ...

نهی از منکر حتی اگر اثر مخرب در اعتقاد فرد نهی شونده نیز داشته باشد؛ واجب است؟

سلام و عرض ادب
نهی از منکر حتی اگر اثر مخرب در اعتقاد فرد نهی شونده نیز داشته باشد واجب است؟
این سوال رو عمومی مطرح کردم اما اگر کارشناس لطف کنند به طور خاص در مورد مفاسد اجتماعی و باز هم خاص تر در مورد بدحجابی پاسخ بدن تشکر میکنم
چون با توجه به شرایط خیابان اکثرا امکان ایستادن و گرم گرفتن وووو... نیست.و فرصت و موقعیت برای چیدن کلمات مناسب کنار هم وجود ندارد به خصوص که افراد غریبه اند.از طرفی در صحبتهای رهبری گاهی گفته شده که شما نهی از منکر بکنید و رد بشید.و همین اثرش رو میذاره
این صحبته درسته و گاهی جواب میده اما بستگی به شرایط جامعه دارد.مثلا اثرش رو من خوم توی شهر قم دیدم.ولی در شهرهای دیگه با توجه به جو حاکم و رواج زیاد پوشش غیر اسلامی فکر میکنم این مسئله صادق نباشد.
و گاهی حتی بعضی رفتارها دین زدگی ایجاد میکنه خود ایشون هم توی مشهد گفتن نهی از منکر بای با زبان شیرین و خوش باشد نه با ایجاد تنفر (به خصوص که اصلا بحث در مورد خانم های بد حجاب بود) و نباید این افراد رو از خود راند.سخنرانی رو در اینجا میتونید ببینید: http://www.aparat.com/v/SYgiu/%D9%86%D8%B8%D8%B1_%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8_%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1_%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85_%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8_%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF_%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF_%D8%A8%D8%A7_%D8%A8%D8%AF%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%DB%8C!

نمونه ای رو هم عرض میکنم در مورد اینکه میگم گاهی این شیوه واقعا دین زدگی ایجاد میکنه و اثر مخرب دارد
یکی از دوستان بنده توی دانشگاه که خب از نظر ظاهر تیپ امروزی دارد و حجابش مناسب نیست به خاطرهمین مسئله تصمیم به ترک نماز جماعت و حضور در مسجد گرفته بود با اینکه در دبیرستان همین ادم باعث ترقیب خود من به خواندن نماز جماعت شد.حالا میگفت که وقتی به مسجد دانشگاه میاد نگاه های سنگین دیگران به خاطر نوع پوشش ازارش میده و نمازش رو دوست دارد فرادی در نماز خانه ی دانشکده بخواند.
خب این نوع نگاه ها که باعث نشد اون پوشش رو بهتر کنه و فقط باعث فاصله گرفتن بیشترش شد از فضاهای دینی.حالا چه برسه به حرف و صحبتهای اینچنینی.

و راستش من خودم رو هم جای کسانی که به هر دلیلی حجاب مناسب ندارند میذارم میبینم در مواجهه با این نوع رفتار پوششم رو که بهتر نمیکنم هیچ شاید لج هم بکنم!

با این اوصاف و با توجه به توصیه رهبر اگر شرایط برای انجام نهی از منکر به زبان خوش و با رفتاری که انسان تا حد زیادی اطمینان داشته باشد که اثر سو اینچنینی نخواهد داشت وجود نداشته باشد یا حداقل در لحظه شیوه ی مناسب به ذهن انسان نرسد باز هم باید نهی از منکر کرد؟(لطف کنید مطابق نظر رهبری پاسخ بدید)
تشکر.

اگر بدانیم که فردی اعمال خلاف قانون انجام میدهد ایا موظفیم به مراجع قضایی اطلاع بدیم؟

اگر بدانیم که فردی اعمال خلاف قانون انجام میدهد ایا موظفیم به مراجع قضایی اطلاع بدیم؟(اگر در مملکتی با حکومت اسلامی نباشد چه طور؟)

کسی که خودش منکر را انجام میدهد ، باز هم باید نهی از منکر کند؟

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ

سلام
من تا زمانی که خودم کاری رو درست انجام نمیدم نباید به دیگری هم بگم که این کار صحیحش اینه .............. می تونم؟؟؟ اصلا درسته ؟؟؟؟؟ توهین به طرف مقابلت نیست ، طرف نمیگه اول خودت انجام نده بعد به من نصیحت کن.
شاید بتونم تاثیر رو قبول کنم و بگم اگه من بگم ، دیگری هم بگه و دیگری و ... این جوری تاثیرش زیاده. ولی نه تا زمانی که خودم دارم همون کار رو انجام میدم و همون اشتباه رو می کنم
حرفم غلطه ؟؟؟؟