نهج البلاغه، شجاعت ، تذهیب نفس

منظور از اینکه خداوند بسیاری را گمراه وبسیاری را هدایت میکند چیست؟

سلام
إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِينَ (بقره 26 )؛ خداوند از اينكه مثال (به موجودات ظاهرا كوچكى مانند) پشه و حتى بالاتر از آن بزند شرم نمى‏كند (در اين ميان) آنها كه ايمان آورده‏اند مى‏دانند حقيقتى است از طرف پروردگارشان، و اما آنها كه راه كفر را پيموده‏اند (اين موضوع را بهانه كرده) و مى‏گويند منظور خداوند از اين مثل چه بوده است؟! (آرى) خدا جمع زيادى را با آن گمراه و عده كثيرى را هدايت مى‏كند ولى تنها فاسقان را با آن گمراه مى‏سازد
وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ، وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ .
بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی کند؛ وهدایت گری است که گمراه نمی سازد ؛ وسخن گویی است که دروغ نمی گوید .
نهج البلاغه خطبه 176
سوالی که داشتم این بود قرآن گمراه میکنه یا ن؟ایه و خطبه در تضاد نیستند؟

سوال از نهج البلاغه

باسلام
خطبه 123 نهج البلاغه نوشته ( هرکدام از شما در صحنه نبرد با دشمن ، در خود شجاعت ودلاوری احساس کرد وبرادرش را سست و ترسو یافت ، به شکرانه این برتری باید از او دفاع کند. انگونه که از خود دفاع میکند. زیرا اگر خدا بخواهد ، اورا چون شما شجاع ودلاور میکند)

با توجه متون دینی ومباحث علم اخلاق ، شجاعت به عنوان یک صفت فضیلت اخلاقی وترس جزء رذائل اخلاقی محوسبه میشه که انسان باید برای کسب این فضیلت تلاش کند ولی من با خوندن این خطبه این طوری دریافت کردم که این صفت اخلاقی رو باید خدا بهمون بده و توی خطبه اشاره به تلاش انسان و تهذیب نفس نشده .

اخرش نفمیدیم باید تذهیب نفس بکنیم یانه؟