فقه و مقتضیات زمان

آيا احكام در اسلام متأثر از فرهنگ زمان نزول است ؟

انجمن: 

[="Times New Roman"]

بی نظیر;415425 نوشت:
این بخاطر فرهنگ عرب جاهلی هست که تاثیرش رو در قران بجای گذاشته

از کجا می‌توانیم فهمید که بقیهٔ آیات قرآن حکمی است الهی و دستوری است همیشگی به مردم یا مانند این‌ها تحت تأثیر عرب جاهلی آمده یا از ترس فلان و بهمان نیامده، یا قرار بوده چیز دیگر باشد ولی مصلحت نشده که گفته شود. ملاک و معیار چیست؟
تشکر[/]

آیا احکام زکات، نیازی به بروزرسانی دارد؟

سلام. بعضیا میگن احکام اسلام نیاز به، بروزرسانی است، مثلاً یه نفر که 10 کیلو کشمش یا شتر داه باید زکات بده ولی اونی که 10 طبقه آپاتمان داره بهش تعلق نمیگیره. نظر شما چیست؟

* * * فقه و چالش های معاصر * * *

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام خدمت عزیزان

موضوع این تاپیک همونطور که از عنوانش هم بر می یاد راجع به مشکلات فقه ما در دنیای امروز و شرایط کنونی و همینطور راه حل های اونه ، دوستانی که می خوان در این بحث شرکت کنن با یه روحیه ی سلیم ،صادقانه و بدون محافظه کاری و تکلف راجع به مسائلی از این دست در یه چارچوب دینی و نه چارچوبی سکولار ،تامل کنن :
آیا اساسا این مطلب رو قبول دارن که فقه ما در روزگار کنونی با چالش ها یا بن بستایی روبرویه یا نه؟ اگه پاسخ مثبته این مشکلات مربوط به چه حوزه هاییه ؟
آیا قرائت فقهی رسمی و غالب ما و قبل از اون قرائت رسمی و غالب فلسفه ی فقه و اصول فقه ما در حال حاضر می تونه از پس همه ی این چالش ها یا بن بست ها بر بیاد یا نه؟
اگه پاسختون به سوال قبلی منفیه ، برای رفع مشکلاتی که با دیدگاه مشهور فعلی قابل حل نیست چه نوع بازنگری و اصلاحی باید در فقه یا فلسفه و اصول فقه کنونی ما انجام بشه ؟