سوره نور

تفسیر آیه 45 سوره مبارکه نور

سلام در ایه 45 سوره نور موجودات زنده تقسیم بندی شده اند . برخی بر روی شکم راه میروند نظیر خزندگان برخی بر روی دو پا مثل انسان و پرندگان و برخی چهار پا مانند پستانداران سوالی که دارم اینه که وقتی کلمه دابة اشاره به همه موجودات زنده داره پسر چرا آیه فوق فقط تعدادی از موجودات زنده رو شامل میشه و همه موجودات زنده رو شامل نکرده؟ مثلا ماهی ها جزو تقسیم بندی بالا نیستند زیرا فقط شنا میکنند و یا حشرات هم جزو تقسیم بندی فوق قرار نمیگرند زیرا بیش از چهار تا پا دارند و برخی پرواز میکنند.و انهایی هم که پرواز نمی کنند بر روی پاهایی راه میروند که بیش از چهار تا پا دارند.مثلا هزار پا پاهای زیادی داره که بخاطر همین هزار پا بهش میگن.    

زنان پاکدامن برای مردان پاکدامن؛ و مردان پاکدامن برای زنان پاکدامن

با سلام وخسته نباشیدخدمت کارشناس محترم.
یه ایه توی قران داریم که میگه زنان پاکدامن برای مردان پاکدامن ومردان پاکدامن برای زنان پاکدامن و زنان خبیث برای مردان خبیث و مردان خبیث...(سوره نور)واقعا اینجوریه؟خیلی وقتها میبینیم که مردایی خوبن ولی همسراشون پاک نیستن وهمچنین زنایی خوبن شوهراشون خوب و پاک نسیتن.میخواستم بدونم اینها با هم منافاتی ندارند؟

کارشناس بحث : هدی

آیات متشابه در مورد ظهور و وعده ها

با سلام به همه

طبق آیه55 سوره نور:

وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًايَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًاوَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

خداوند به مومنان وعده کرده که مانند پیشینیان آنان را جانشین زمین کند وآن دینی که ازش راضی هست بعد از خوف تبدیل به امنیت کند و دین خودش را بدون شرک برقرار کند....خب تا اینجا
آیا میشه گفت این آیه اصلا ربطی به ظهور امام زمان علیه السلام نداره و فقط مربوط به دوران پیامبر هستش .که خدا ایشان را خلیفه زمین کرد و دین اسلام را بعد از خوف و جنگ با کفار و مشرکین به امنیت و اقتدار و فتح اسلام تبدیل کرد؟

چرا باید هنگام ورود به خانه دیگران یا الله بگوییم؟ آیا دلیل قرآنی برای آن داریم؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

طبق آیه 27 سوره مبارکه نور:( يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُيُوتًا غَيرْ بُيُوتِكُمْ حَتىَ‏ تَسْتَأْنِسُواْ وَ تُسَلِّمُواْ عَلىَ أَهْلِهَا ذَالِكُمْ خَير لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون :اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به خانه‏هايى كه خانه‏هاى شما نيست داخل مشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام گوييد. اين براى شما بهتر است، باشد كه پند گيريد.) بر انسانها لازم است که وقتی میخواهند وارد خانه ای شوند از اهل آن خانه اجازه بگیرند و تا زمانی که صاحب خانه، اجازه ورود نداده است نباید داخل خانه شوند. لازم نیست که این اجازه گرفتن حتما با ذکر کلمه یا الله باشد بلکه میتوان با هر لفظی از صاحب خانه اجازه ورود به خانه اش را گرفت.
البته این آیه فقط اشاره به مردان ندارد بلکه بانوان نیز وقتی میخواهند به خانه ای داخل شوند باید از صاحب خانه اجازه بگیرند. علاوه براین آیه، آیات دیگری و همچنین روایات بر این نکته اشاره دارند: (روزی)شخصى از رسول خدا (ص) پرسيد: چرا در هنگام ورود به خانه‌‏ها بايد اجازه گرفت؟ فرمودند: كسى كه قبل از استيذان و سلام كردن چشمش داخل خانه مردم شود خدا را نافرمانى كرده، و ديگر احترامى ندارد، و مى‏شود اذنش نداد.(الدر المنثور، ج 5، ص 39).حتی در این مورد میتوان به سیره حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم مراجعه کرد که ایشان هنگام ورود به خانه حضرت فاطمه علیها السلام تا سه بار سلام میفرمودند.(آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام،ص۶۱).

نکته بسیار مهم آن است که سایر آیات و روایات، انسانها را از نگاه کردن به خانه ی اشخاص هم منع کرده است، درحالیکه برخی از ما انسانها وقتی میبینیم در خانه ای باز است تا انتهای خانه را نگاه میکنیم یا وقتی به پشت بام خانه‌هایمان یا به بالکن منزلمان میرویم به راحتی به داخل خانه‌های روبه رو که همسایه‌ی ما هستند نگاه میکنیم که تمام این شکل نگاه‌ها مخالف اخلاق اسلامی و آموزه های دین است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله هرگاه مى‏خواست وارد منزلى شود، براى اجازه گرفتن، روبروى در خانه نمى‏ايستاد تا نگاه مباركشان به داخل خانه نيفتد.( تفسير نور(10جلدى)، ج‏6، ص: 168).بنابراین انسان باید بسیار مراقب نگاهش باشد تا به آیات 29 و 30 سوره نور که میفرماید به مردان و زنان مومن بگو که مراقب نگاه کردنهای خود باشند، عمل کرده باشد.

توضیحی درباره آیات پنجم تا نهم سوره مبارکه نور

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم...سلام بر همگی....ایات 6 و 7 سوره نور/ و آنان که به زنان خود نسبت زنا دهند و جز خود بر آن شاهد و گواهی ندارند باید از آن زن و مرد نخست مرد چهار مرتبه شهادت و قسم به نام خدا یاد کند که البته او ( در این دعوی زنا ) از راستگویان است. [ نظرات / امتیازها ] 7) و بار پنجم قسم یاد کند که لعن خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد
وَ الَّذينَ يَرْمُونَ أَزْواجَهُمْ وَ لَمْ يَکُنْ لَهُمْ شُهَداءُ إِلاَّ أَنْفُسُهُمْ فَشَهادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهاداتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقينَ6وَ الْخامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ کانَ مِنَ الْکاذِبينَ7

چند سوال پیرامون این ایات....1مگر خدا شک دارد به حکمی شک دارد به دروغ یا راست بودن جمله ای صد در صد ندارد اما چرا در ایه 6 فرمودهاگه 4 بار قسم بخوره البته از راست گویان است اما در ایه بعدی گفته بار پنجم هم قسم بخوره لعنت خدا بهش بیاد اگه دروغگو باشه..... ایا این تناقض در گفتار نیست.... و شک در گفتار نیست....چون از طرفی دو کلمه ضد هم هست مثل اگه شد یا اگه نشد....راستگو و دروغگو.....چون می دانیم در قران نقضی نیست و خدا شکی ندارد اگه در ایه 6 فرموده با 4 قسم راستگو هست دیگه چرا شک اورده و در ایه بعد فرموده یه بار دیگه هم قسم بخوره اگه از دروغگویان بود لعنت بر او باد.... در ایه اول قطعی اعلام راستگو بودن می کنه که همین سواله 2 هست که مگه هرکی 4 بار قسم بخوره راست گو میشه.....اما ایه بعد می فرماید اگر.... و اگر یعنی شک نسبت به جمله ای که قبل گفته...مثلا من شک دارم 4 یا 5 را وارد یک برنامه کنم می گم اول 4 وارد کنم اگه نشد 5 رو می زنم اونم اگه بشه تازه...انگاه موفق شدم... پیشاپیش تشکر از اساتید و کاربران

ماجرای تهمت عظیم در سوره نور

باسلام درمتن قرآن من به یه مشکلی برخوردم واصلاً ازترجمه ی واضح وآشکارآیات 11 - 20 سوره ی نورهیچی نفهمیدم که منظورش چیست یکی می تونه به من بگه آیات 11-20 سوره ی مبارک نوربه چه داستان یاموضوعی اشاره داردلطفاً یکی جواب بده باتشکر :Gig: