جمع بندی تفسیر آیه 45 سوره مبارکه نور

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفسیر آیه 45 سوره مبارکه نور
سلام در ایه 45 سوره نور موجودات زنده تقسیم بندی شده اند . برخی بر روی شکم راه میروند نظیر خزندگان برخی بر روی دو پا مثل انسان و پرندگان و برخی چهار پا مانند پستانداران سوالی که دارم اینه که وقتی کلمه دابة اشاره به همه موجودات زنده داره پسر چرا آیه فوق فقط تعدادی از موجودات زنده رو شامل میشه و همه موجودات زنده رو شامل نکرده؟ مثلا ماهی ها جزو تقسیم بندی بالا نیستند زیرا فقط شنا میکنند و یا حشرات هم جزو تقسیم بندی فوق قرار نمیگرند زیرا بیش از چهار تا پا دارند و برخی پرواز میکنند.و انهایی هم که پرواز نمی کنند بر روی پاهایی راه میروند که بیش از چهار تا پا دارند.مثلا هزار پا پاهای زیادی داره که بخاطر همین هزار پا بهش میگن.    
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد حکیم
بی ادعا said in تفسیر آیه 45 سوره مبارکه نور
سلام در ایه 45 سوره نور موجودات زنده تقسیم بندی شده اند . برخی بر روی شکم راه میروند نظیر خزندگان برخی بر روی دو پا مثل انسان و پرندگان و برخی چهار پا مانند پستانداران سوالی که دارم اینه که وقتی کلمه دابة اشاره به همه موجودات زنده داره پسر چرا آیه فوق فقط تعدادی از موجودات زنده رو شامل میشه و همه موجودات زنده رو شامل نکرده؟ مثلا ماهی ها جزو تقسیم بندی بالا نیستند زیرا فقط شنا میکنند و یا حشرات هم جزو تقسیم بندی فوق قرار نمیگرند زیرا بیش از چهار تا پا دارند و برخی پرواز میکنند.و انهایی هم که پرواز نمی کنند بر روی پاهایی راه میروند که بیش از چهار تا پا دارند.مثلا هزار پا پاهای زیادی داره که بخاطر همین هزار پا بهش میگن.    
  سلام و عرض ادب قرآن کریم می فرماید: «وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ مَاءٍ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلَىٰ بَطْنِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلَىٰ رِجْلَيْنِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلَىٰ أَرْبَعٍ ۚ يَخْلُقُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛و خداوند هر جنبنده‌ای را از آبی آفرید؛ گروهی از آنها بر شکم خود راه می‌روند، و گروهی بر دو پای خود، و گروهی بر چهار پا راه می‌روند؛ خداوند هر چه را بخواهد می‌آفریند، زیرا خدا بر همه چیز تواناست!(1) کلمه «من» در آیه یاد شده در اصطلاح ادبیان عرب «من» تبعیضیه است یعنی و برخی از آنها بر روی شکم خود راه می روند. افزون بر این در آیه یاد شده خداوند متعال برخی از حیوانات را به عنوان مثال ذکر کرده است و در واقع گروهی از حیوانات را به عنوان مثال اشاره فرموده است و در صدد ذکر تمام اقسام و اصناف موجودات نیست چون در این صورت باید تمام موجودات زنده را مورد اشاره قرار می داد و چنین کاری از حوصله آیات و سوره های قرآن خارج است و اساسا خداوند متعال چنین بنایی را ندارد که اسامی و جزیئیات موجودات را در قرآن کریم مورد اشاره قرار دهد. (2) پی نوشت ها: 1. نور/45. 2. ر.ک: برگزیده تفسیر نمونه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی،و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش ج3، ص 304.
جمع بندی پرسش: در آیه 45 سوره نور موجودات زنده تقسیم بندی شده اند. برخی بر روی شکم راه می روند نظیر خزندگان، برخی بر روی دو پا مثل انسان و پرندگان و برخی نیزبر روی چهار پا مانند پستانداران راه می روند، با توجه به معنای «دابه» که به همه موجودات زنده اشاره داره، پس چرا آیه یاد شده فقط تعدادی از موجودات زنده رو شامل می شود و به بقیه موجودات زنده مانند ماهی ها و ... اشاره نکرده است؟ پاسخ: قرآن کریم می فرماید: «وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ مَاءٍ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلَىٰ بَطْنِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلَىٰ رِجْلَيْنِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلَىٰ أَرْبَعٍ ۚ يَخْلُقُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛و خداوند هر جنبنده‌ای را از آبی آفرید؛ گروهی از آنها بر شکم خود راه می‌روند، و گروهی بر دو پای خود، و گروهی بر چهار پا راه می‌روند؛ خداوند هر چه را بخواهد می‌آفریند، زیرا خدا بر همه چیز تواناست!(1) کلمه «من» در آیه یاد شده در اصطلاح ادبیان عرب «من» تبعیضیه است یعنی و برخی از آنها بر روی شکم خود راه می روند. افزون بر این در آیه یاد شده خداوند متعال برخی از حیوانات را به عنوان مثال ذکر کرده است و در واقع گروهی از حیوانات را به عنوان مثال اشاره فرموده است و در صدد ذکر تمام اقسام و اصناف موجودات نیست. چون در این صورت باید تمام موجودات زنده را مورد اشاره قرار می داد و چنین کاری از حوصله آیات و سوره های قرآن خارج است و اساسا خداوند متعال چنین بنایی را ندارد که اسامی و جزیئیات موجودات را در قرآن کریم مورد اشاره قرار دهد. (2)   پی نوشت ها: 1. نور/45. 2. ر.ک: برگزیده تفسیر نمونه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی،و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش ج3، ص 304.
موضوع قفل شده است