حدیث پیامبر

حدیث «علماء أمتی كأنبياء بنی إسرائيل»

به نام خدا
سلام

1. «علماء أمتي أفضل من أنبياء بني إسرائيل»

2. «علماء أمتي كأنبياء بني إسرائيل»

برخی از علما میگویند منظور از علماء در این احادیث معصومین(ع) هستند.
سوال
آیا حدیث دیگری داریم که در آن رسول خدا(ص) از معصومین(ع) با عنوان علماء امت نامبرده باشد؟
اگه بگویید منظور از علما معصومین(ع) هستند در حدیث دوم باید بگوییم که معصومین(ع) و انبیاء بنی إسرائيل برابر هستند!
باعرض پوزش لطفا نگویید این دو حدیث مکمل یکدیگرهستند. زیرا حدیث اولی سندیت ندارد.

حدیث «الحسن و الحسین اِمامانِ قاما او قعدا»

با سلام
می خواستم بدونم حدیث الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ اِمامانِ قاما اَوْ قَعَدا چقدر معتبر است ؟و قدیمی ترین منبعی که این حدیث رو ذکر کرده کدوم منبع بوده؟
آیا سلسله مراتب ذاکران این حدیث مشخص است؟
با تشکر

آیا حدیث « فَارِسُ نَطْحَهٌ » معتبر است؟

انجمن: 


سلام خسته نباشید؛
حدیث زیر چقدر سندیت دارد؟

قال رسول الله (ص) : فَارِسُ نَطْحَهٌ , أَوْ نَطْحَتَانِ ثُمَّ لا فَارِسَ بَعْدَهَا أَبَدًا

نخستین کلام حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بهشت

به نام علی اعلی

ایام فاطمیه فرصت مناسبی است تا با سجایای بیکران مادر شیعه بیشتر آشنا شویم.

ضمن تسلیت ایام شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) توجه کاربران ارجمند را به روایتی در خصوص اولین کلام حضرت در بهشت جلب می‌کنیم.


مرحوم علامه مجلسی در جلد5 بحارالانوار روایتی نقل می‌کند که مضمون آن این است:

سلمان فارسی از پيامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم چنين روايت كرده است: هنگامى‏كه فاطمه داخل بهشت می‌شود و آن‌چه خداوند برايش مهيا كرده مى‏بيند، اين آيه را تلاوت می‌کند:

(الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ الَّذِي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنا فِيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فِيها لُغُوبٌ‏؛ الَّذي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوبٌ ) (سوره فاطر، آيه 34و35)


آنها مى‏گويند: «حمد و ستايش براى خداوندى است كه اندوه را از ما برطرف ساخت؛ پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است! همان كسى كه با فضل خود ما را در اين سراى اقامت جاويدان جاى داد كه نه در آن رنجى به ما مى‏رسد و نه سستى و واماندگى!

نورانی شدن بهشت از نور فاطمه سلام‌الله‌علیها

ابن شهرآشوب مى‏نويسد: در بسياری از كتابها، از جمله كشف ثعلبی و فضائل ابوالسعادات، در معنای اين آيه (مُتَّكِئينَ فيها عَلَى الْأَرائِكِ لا يَرَوْنَ فيها شَمْساً وَ لا زَمْهَريراً) ؛(انسان، آيه‏13)
اين در حالى است كه در بهشت بر تختهاى زيبا تكيه كرده‏اند، نه آفتاب را در آنجا مى‏بينند و نه سرما را!
(ونمى‏بينند در بهشت نه آفتاب و نه سرمايی را. )


آورده‏اند كه ابن عباس گفت: چنانكه بهشتيان در بهشت هستند، ناگاه نوری مى‏بينند كه باغهای بهشت را نورانی كرد. اهل بهشت اظهار مى‏دارند: خدايا! تو در كتابی كه بر پيامبرت فرستادی، فرمودی: (لايرون فيها شمسا) (بهشتيان در بهشت‏خورشيدی نخواهند ديد. ) ندا مى‏رسد: اين، نور آفتاب و ماه نيست، بلكه علی و فاطمه از چيزی تعجب كرده و خنديدند و از نور آن دو، بهشت روشن گرديد. (مناقب‌ال‏ابى‏طالب، ج‏3، ص‏329)


زيارت انبيا از فاطمه در بهشت

آنگاه كه همه انبيا و اوليای خدا وارد بهشت‏شدند، آهنگ ديدار دختر پيامبر خدا مى‏كنند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به فاطمه فرمود: هرگاه اوليای خدا در بهشت مستقر گرديدند، از آدم گرفته تا ساير انبيا همه به ديدارت مى‏شتابند.
بحارالانوار، ج‏43، ص‏227

منبع: حوزه نیوز‍